Kai susitinka piešiniai

RŪTA JAKUTYTĖ

Kai nueini į kokią tapybos darbų parodą, jauti šiokią tokią įtampą. Matai, kad dailininkai taip stengėsi, o aliejus šitaip sunkiai suvaldomas, ir dar ta mintis, kad drobė turi būti užbaigta – juk turės tokią nemenką išliekamąją vertę… Pamačius iškankintus, daug kartų užtapytus darbus dažniausiai susidaro „sunkumo“ įspūdis. O piešiniai – visai kas kita. Juose juntama laisvė, trijų minučių eskizu galima pasakyti net daugiau nei mėnesio tepliojimu, nes įmanoma užfiksuoti akimirką, spėti ją dar nepabėgusią perkelti ant popieriaus skiautės, kartono, servetėlės. Be to, piešiant galima tiek negalvoti apie rezultatą kaip tapant, nes priemonės beveik nekainuoja, o darbas trunka mažai laiko. Tokios ir panašios mintys kyla apžiūrinėjant lapkričio 3-iąją Pamėnkalnio galerijoje atidarytą grupinę vienuolikos menininkų piešinių parodą „Susitinkame piešinyje“.

Ina Budrytė, Jonas Čepas, Dovydas Čiuplys, Viktorija Daniliauskaitė, Elvyra Kairiūkštytė, Irma Karvelytė, Dalia Genovaitė Mažeikytė, Rasa Noreikaitė-Miliūnienė, Romualdas Radzevičius, Rūta Stonytė ir Marta Vosyliūtė – šių menininkų piešinių tematika parodoje varijuoja nuo tikslios, preciziškos grafikos iki nesuvaržytos, vaikišką žaidimą primenančios kūrybos.

Elvyros Kairiūkštytės piešinys

Piešiniai lyg nuogos idėjos – grynos, nepridengtos įkalinančios formos ar taisyklių. Taip galima apibūdinti Rasos Noreikaitės-Miliūnienės darbų seriją Serbijos ir Bulgarijos tema (2010). Ryškus koloritas, užfiksuoti labiausiai įsiminę fragmentai ir aplankytų šalių užrašai, sukomponuoti į vieną piešinį, atskleidžia ekspresyvų, laisva forma išreikštą asmeninį autorės santykį su matytais kraštais. Užrašai taip pat svarbūs ir scenografės, dailininkės Martos Vosyliūtės serijoje „Laimingos istorijos“ (2010). Šiuose daugiaprasmiuose piešiniuose išryškėja ironiškas menininkės požiūris į kasdienius aprangos atributus ir įvaizdžio detales, juose tyčiojamasi iš stereotipų, apie tai byloja prie paveikslėlių esantys užrašai „Estetinis patinas“ ar „Tas intelektualumas kažkoks nežmoniškas“. Tokia plakatinė kūrybos forma – ryškiausias konceptualaus piešinio pavyzdys parodoje.

Reikėtų paminėti Romualdo Radzevičiaus kūrybą, nes ji išsiskiria tiek piešinio kruopštumu ir štrichų struktūriškumu („Kelionė ratu“, 2010), tiek linijos plastika ir figūrų eskizavimo laisvumu, tai galima įžvelgti darbuose „Žvilgsnis“ (1997) ir „Gulintis“ (1997). Šiuose piešiniuose atsiskleidžia ryški ekspresija ir gebėjimas vien kontūru suteikti figūrai gyvą, dinamišką pavidalą. Dovydo Čiuplio „Portretai“ (2008) – vieni ryškiausių parodoje. Iš pirmo žvilgsnio Andy Warholo „Marilyn Monroe“ primenanti piešinių serija antrojoje darbų eilėje abstraktėja, iš žmogaus veido bruožų lieka tik neaiškūs kontūrai ir akimirkos įspūdis, nuotaikos grimasos.

Dalios Genovaitės Mažeikytės cikle „600-ųjų metinių Žalgirio paminėjimo šventės škicai“ (2010) kreidelėmis fragmentiškai vaizduojama dar įžiūrima žmonių minia, tačiau piešiniai labiau primena abstraktųjį meną. Juodais inertiškais įvairių krypčių štrichais perteikiama chaotiška šventės atmosfera, devynių mažo formato paveikslėlių serija sukuriamas dinamiškas susirinkusios minios įspūdis.

Jauniausios parodos dalyvės Rūtos Stonytės piešiniai išsiskiria preciziškumu. Kruopšti piešimo technika („Šydas II“, 2010) sukelia iškilios faktūros pojūtį, banguotomis linijomis optiškai sukuriamas tikroviškas audinio raštas. Taip pat grafiški, tačiau laisvesnės kompozicijos yra šviesaus atminimo dailininkės Elvyros Kairiūkštytės piešiniai. Vien monumentaliu juodu kontūru sukurtos plastiškos žmonių ir paukščių figūros, ant kitų objektų užeinančios aktyvios linijos byloja apie daugumai autorės kūrinių būdingą ekspresiją.

Kiekvienas galerijoje eksponuojamas kūrinys vis kitoks. Šioje piešinių parodoje galime išvysti ir per kelias minutes sukurtų eskizų pavyzdžių, panašių į vaiko kūrybą, ir solidžių kruopščiai atliktų grafikos darbų. Tačiau, šiaip ar taip, kiekvienas piešinys – mažiausiai nuo paties menininko nutolusi idėja, pirminis jos produktas. Kartais net įdomesnis nei pats įgyvendinimas.

Rašyti komentarą

Turite prisijungti, jei norite komentuoti.