Vidutinybių kultai
Laikais, kai visi savaip einame iš proto, „Naujojo amžiaus“ (New Age) idėjos jau nieko nebestebina. Atrodo, kad šiuolaikinės skeptikų visuomenės nebejaudina ir sektų grėsmė. Tačiau naujausi dokumentiniai serialai „Meilė laimėjo: deivės motinos kultas“ (Love Has Won: The Cult of Mother God) ir „Ištrūkstant iš liepsnos dvynių kulto“ (Escaping Twin Flames) parodo, kad pavojingos kontroliuojančios grupuotės ir joms vadovaujantys šarlatanai verbuodami naujas aukas vis sėkmingiau pasitelkia informacines technologijas: socialinių tinklų platformos, interaktyvios svetainės ir pažintys virtualioje realybėje tampa naujais būdais manipuliuoti žmonėmis ir skleisti netikėtai pavojingas ideologijas, kurios iš pradžių atrodo kaip nekaltos dvasingumo ir asmeninio tobulėjimo doktrinos.
Dažniausiai kultų lyderius įsivaizduojame kaip charizmatiškus demagogus, gebančius aplink save sukurti įtaigos ir misticizmo aurą, bet minėtuose dokumentiniuose serialuose atsiveriantys kultų vadovų paveikslai pribloškia vadinamuoju blogio banalumu – kulto „Meilė laimėjo“ įkūrėja Amy Carlson, pajutusi pašaukimą, paliko savo tris vaikus ir darbą „McDonald’s“. „Liepsnos dvynių visatos“ kulto vadovus Shaleią ir Jeffą Divine’us taip pat vargu ar būtų galima pavadinti kuo nors išskirtinėmis asmenybėmis. Galbūt prie paslapties šydo nuėmimo prisideda ir tai, kad šie kultai stebimi einamuoju laiku, dažniausiai apie nusikalstamą tokių religinių grupuočių veiklą daugiau sužinome tik praėjus keleriems metams, kaip nutiko su Džonstauno tragedija ir „Rojaus vartų“ (Heaven’s Gate) atveju.
Serialo „Meilė laimėjo: deivės motinos kultas“ filmavimas prasidėjo 2021 m., praėjus trims savaitėms po to, kai policija name, esančiame Kolorado valstijoje, rado mumifikuotą lyderės kūną, apvyniotą kalėdinėmis lemputėmis. Skrodimo ataskaita atskleidė, kad ji mirė dėl „piktnaudžiavimo alkoholiu, anoreksijos ir koloidinio sidabro vartojimo“ (beje, kultas koloidinį sidabrą pardavinėjo internete kaip panacėją nuo visų ligų). Režisierė Hannah Olson atsisakė ekspertų nuomonių ir išsamios analizės, vietoj to suteikdama grupės nariams progą pasidalinti asmeninėmis patirtimis ir istorijomis, leisdama jiems patiems atskleisti ir sukompromituoti savo trapią sąmokslo teorijų kupiną ideologiją. Taip pat buvo išanalizuota tūkstančiai valandų tiesioginių transliacijų medžiagos – komunos nariai noriai rodė savo gyvenimo būdą plačiajai visuomenei, siekdami pritraukti dėmesį ir naujų šalininkų. Ši dokumentika pasiūlo įdėmų žvilgsnį į uždaros bendruomenės gyvenimą, atskleisdama neįtikėtiną žmonių polinkį prisigalvoti nebūtų dalykų ir entuziastingai patikėti absurdiškomis idėjomis, kurios tampa jų būdu pabėgti nuo realybės. Amy Carlson ir jos sekėjai tikėjo, kad ji yra deivė motina, 19 milijardų metų būtybė, Jėzaus Kristaus, Marilyn Monroe ir daugelio kitų istorinių asmenybių reinkarnacija. Įdomu, kaip į tai sureaguotų „Liepsnos dvynių visatos“ kulto nariai, kurių vienas iš lyderių Jeffas Divine’as irgi tikina esąs antrasis Jėzaus Kristaus atėjimas. Galima teigti, kad Amy, nors ir pasižymėjo megalomanija, greičiausiai kentėjo nuo psichikos ligos ir galų gale pati tapo pagrindine savo kulto auka ir sukurtos sistemos įkaite – jokie merdinčios „deivės“ prašymai nuvežti ją į ligoninę neįtikino sekėjų, laukiančių jos paėmimo į dangų.
Režisierės Cecilios Peck dokumentiniame seriale „Ištrūkstant iš liepsnos dvynių kulto“ išryškėja dvasinių guru Shaleios ir Jeffo Divine’ų kaip be skrupulų veikiančių verslininkų naratyvas. Ši pora, atrodo, veikia labiau iš išskaičiavimo, o ne iš tikėjimo savo dvasiniais išvedžiojimais. Jų metodai, orientuoti į maksimalų pelną ir įtakos didinimą, atskleidžia cinišką požiūrį į jų suburtos bendruomenės narius, traktuojant juos kaip ekonominius objektus, o ne kaip tikras asmenybes. Šio verslo modelio esmė – pardavinėti internetinius kursus, garantuojančius harmoningą sąjungą su tobulu, likimo nulemtu partneriu. Kulto mokymai grindžiami toksišku įsitikinimu, kad kiekvienas asmuo turi savo „liepsnos dvynį“ – intensyvesnį sielos draugo variantą. Romantika baigiasi, kai pradedama tikslingai žeminti narių savivertę, kai siekiama juos atskirti nuo artimųjų ir skatinti siekti išsvajotųjų santykių bet kokia kaina – nepaisant kito žmogaus valios ar net įstatymų. Siekdami sustiprinti savo įtaką, kulto įkūrėjai galiausiai nusprendė patys paskirstyti, kas su kuo turėtų būti pora, o vyrų trūkumą šioje bendruomenėje mėgino išspręsti bandydami kai kurias savo nares įtikinti esant translytes.
Abu šie dokumentiniai serialai atskleidžia kultų pasaulio niuansus, tačiau skirtingais būdais: „Meilė laimėjo: deivės motinos kultas“ – iš vidaus, pateikdamas kulto šalininkų perspektyvą, o „Ištrūkstant iš liepsnos dvynių kulto“ – iš išorės, atskleisdamas iš kulto gniaužtų ištrūkusių asmenų patirtis. Šie liudijimai padeda suvokti, kaip kulto nariais buvo manipuliuojama ir kaip galiausiai susivokę jie pamažu grįžo į normalų gyvenimą. Tačiau tiek vienoje, tiek kitoje istorijoje atsiskleidžia bendra tiesa – psichologinė manipuliacija ir žmogaus pažeidžiamumo išnaudojimas yra pagrindiniai kultų veikimo būdai, kurie, perkelti į internetinę erdvę, tampa mažiau pastebimi ir sunkiau atpažįstami.