Su Ferdinandu
kuriamės alibi
Tikrai niekada nebuvau
kokioje nors dabartyje, praeities kartėlis
ir ateities lūkesčiai, net Ferdinandas gali
paliudyti, pone tyrėjau. Sakote, jie
nepatikimi, net jeigu nuoširdūs?
Tuomet apklauskite liudininkus, kurie ten buvo, –
bendradarbius, pažįstamus, artimuosius,
katę ant kelių ir tuos, kurie matė mane kitur, –
virtualius ekranus, vaizdo kameras, įrašus,
pagaliau tuos visus poetinius prasimanymus.
Nebuvau aš šiame pasaulyje, todėl negalėjau
niekaip kuo nors nusikalsti. Bet jis apklausia
mylimąsias, potraukius, svaigulius, mano ego,
visa tai, kuo buvau nebūdamas, regis, niekur,
ir kurpia kaltinimus, esą aš esu nusidėjęs
nelegaliais įvardijimais, pasekmių nepaisymu,
dar kažkokiais veiksmais ir dabar būsiu teisiamas
už tai, ko gerai nepamenu, kas lyg moneta
ar koks raktas įsmuko į plyšį tarp praeities kartėlio
ir ateities lūkesčių. Nepavydėtina.
2021 12
persikrauname
Vienbalsiai su Ferdinandu nusprendėme,
kad mūsų psichika (vengiant sąvokų,
susijusių su teologija) užteršta irimo procesų,
paslėptų puvinių, priplėkusi brukalo, per lėta.
Tad nutarėm perkrauti ją tikėdamiesi,
kad legali sistema susitvarkys pati. Atsijungėme
ir sumigom. Bet nesusitvarkė. Tada supratom,
kad reikia ją perdaryti – išvalyti ir sterilizuoti,
pakeisti organines, puvimui neatsparias dalis
tvaresnėmis, gal net sintetinėmis…
Turbūt paklausite: kaip atrodė ta mūsų psichika?
Apvali, gal krepšinio kamuolio dydžio, bet ne oranžinė,
o pilka. Paviršius – kaip smegenų iš anatomijos atlaso,
ritinėjos po baltą kambarį su paveikslu ant sienos –
kvadratas su jame pavaizduotu tokiu pat paviršium
kaip kamuolio, tik spalvotu.
Neprisimenu, kaip, bet mums pavyko: nušvito,
kamuolys ritinėjosi, regis, kiek linksmėliau.
Vidury paveikslo ant sienos atsivėrė tarytum burna
ir atrodė, lyg siurbtų. Tada kamuolys
pašoko ir dingo joje. Burna užsivėrė.
Žiūrėsime, kas įvyko.
2021 12
mąstome apie vidinę kultūrą
Nė nežinau, Ferdinandai, ką galėtume pasakyti
apie savo vidinių kultūrų gelmes. Štai praeitą naktį
sapnavau, kad ryju mažus paukštukus, tokius kaip žvirbliai,
su plunksnom, grobais ir, atsiprašant, išmatom,
kaip koks krokodilas, mažas, nes kiek stambesnis
dėl tokio grobio tingėtų žiotis. Sakai – evoliucinė
tai atmintis, kai iš jūros ropojom į sausumą? Žvirblių
tada dar nebuvo, neskraidžiojo net plėviasparnės baidyklės.
Sakai – chronologijos čia niekuo dėtos? Ko gero.
Krokodilo vidinę kultūrą tąsyk turėjo sąlygoti
jo virškinimo traktas, įstengęs susidoroti
su plunksnomis, kaulais, snapais… Siūlai verčiau kalbėti
apie muziką bei poeziją ar bent kulinarijos veikalus?
Sunku net suvokti, kiek vidinės kultūros prikaupė
mumyse evoliucija ir kokie rafinuoti, išrankūs
tapo mūsų žarnynai ir skrandžiai.
2022 09
kuriame verslo planą
Ar ir tau, Ferdinandai, tenka kartais išgirsti,
kad mes šiek tiek pavėlavom į šį pasaulį
ir patys atrodom tarytum antikvarinės prekės
iš sendaikčių parduotuvių, turgelių ar aukcionų?
Lyg tebetąsytume reikalus, su kuriais visuomenės
susidorojo prieš tūkstantmečius ir pamiršo
tartum pernykštį sniegą. Sakai, jog senieji daiktai
tikresni už gaminamus šiandien, tikslingai pritaikytus
žiedinėms ekonomikoms? Verslo požiūriu, tie ir tie
turi stipriųjų, silpnųjų pusių, rizikų ir galimybių.
Svarbiausia – vienas pakeisti kitom, gauti gerą kainą
už nenaudingo daikto tikrumą ir grožį. Tai ką –
steigiam antikvariatą? Tu pateik detalesnį
verslo planą, o aš sutinku įkeisti tave,
kai imsime paskolą, nes rizikuoti kitkuo
būtų per daug rizikinga, nes juk paklausa daiktų
iš kitų laikų priklauso nuo tų laikų paklausos
šių laikų vartotojų juslėse, ji neaiški,
kaip, beje, ir poezijos. O ja, kaip žinai,
jau nebeprekiaujame. Neapsimoka.
2022 10
pasigendame laisvės
Jeigu jau, Ferdinandai, kaip sakoma, Dievas mums leidžia
rinktis suteikdamas valios laisvę – ko dar? Ko nerimsti?
Sakai, Jis kažkur toli, o policija čia, už kampo?
Šiaip jau turėtų Jis būti, kaip sakoma, tavo širdy.
Bet jei tavyje tik policija arba jei Jam deleguota
per daug policijos funkcijų, žinoma, kyla klausimų.
Dėl viešosios tvarkos pirmiausia, gal ne dėl visų
jos taisyklių punktų, nes juk nepradėsi skųstis suvaržymais
šlapintis viešosiose vietose? Nors krūmokšnis miškelyje
ir koks prezidentūros pastatas – vietos gana skirtingos.
Sakai – tau rūpi ne gamtiniai reikalai, o žodžio laisvė,
dėl kurios tiek kovota? Tegu. Tik atkreipsiu dėmesį,
kad gamtiniai poreikiai kartais tampa imperatyviai
kategoriškesni už kitus, o vietos išlieka svarbios
ir reiškiantis žodžio laisvei: minkštasuolis prieš televizorių,
baras už kampo, soc. tinklas – jos visos diktuoja savo
stilistiką bei standartus. Ir apsižvalgyk, Ferdinandai, –
dar aš, tas Kitas, šalia.
Gal ir jis, kaip sakoma, pasigenda laisvės,
kai tik prasisegi praskiepą ar išsižioji sakiniui,
viešąją tvarką pamiršęs ar ką ten dar?
2022 11
imamės gnoseologijos
Pasaulis yra, koks yra, Ferdinandai,
tik mes nežinome koks. Mes jį tik vaizduojamės,
akivaizdu, ir čia nieko blogo, o bėdos prasideda,
kai savo vaizduotės vaisių imam vadinti žinojimu.
Klausi – ar tik nenoriu tau kontrabanda pranešti,
kad Žemė plokščia, dramblių ar banginių laikoma,
tik nedrįstu? Nurimk, su mokslu gal jau nesiginčysim.
Nors gal supranti – man pasaulis vienoks, tau kitoks,
o likusiems milijardams – dar truputėlį kitoks.
Nepaisant globalizacijos ir dramblių su banginiais.
Priklauso tai nuo akiračio pločio, nuo išsilavinimo,
nuo jį teikiančių rankų, kurios tau, regis, nebuvo
dosnios ar pats nebuvai imlus. Tad siūlau
kuo atidžiau įvertinti nuosavus įsivaizdavimus
ir įsitikinti, ar su laiku jie keitėsi veikiami
gnoseologinių procedūrų? Nes gal tik kaita
prasklaido žinojimo tamsą…
2022 11
imamės sekti dvynius
Ar tau, Ferdinandai, kartais nepasirodo,
kad mudu turime dar po vieną dvynį ar dublerį,
kurie daug metų veikė ir tebeveikia
empirinėje tikrovėje, veliasi į visokiausius
reikalus, visą atsakomybę palikdami mums?
Sakai, kad Kastoras turi Poluksą, tu – tą Kitą
ir atvirkščiai? Bet aš čia ne apie tuos, dieviškuosius,
ir ne apie Romulą-Remą (beje, kuris ten kurį
nudaigojo?). Aš apie tuos, pasirodančius
viešumoje vietoj mūsų ir mumis prisistatančius
taip, kad net mes nebeatskiriam.
Esą taip jie saugo mus pavojingose situacijose
nuo galimų atentatų, nors išeina visai atvirkščiai –
situacijos mus prisiveja, turime teisintis,
statydami į pavojų savo geras reputacijas.
Pikčiausia, kad pavaduojami būnam ne tik viešumoj,
bet ir gana diskretiškose aplinkose, uzurpuojant
mūsų slapčiausius asmenis, taip juos išniekinant!
Sakai – pasirodo kartais, tačiau visada pagalvodavai,
jog tai šlykščiosios mano intrigos? Ir aš taip ilgai maniau
apie tave, bet paskui supratau, kad šitaip negali būti –
mes per dvasingi tokiems nešvariems žaidimams.
Tad siūlau susekti dvynius ir tuos, kurie jiems vadovauja,
išviešinti juos, surengti spaudos konferenciją!
2022 12
aptariame civilizacijas
Girdėjau tave, Ferdinandai, didžiuojantis esant
indoeuropiečiu, kalbančiu vos ne jų prokalbe. Ką gi,
tai žmogiška ar bent indoeuropietiška, bet
nepamiršk – atsibrukome čia su savo žirgais ir ginklais,
su savo makabrišku ego prieš varganus šešetą tūkstantmečių
per Ukrainos stepes. Ir ką – nugalėjome? Taip,
iš pradžių, bet paskui pamažu nugrimzdome
kitos pasaulėjautos pelkėse, ėmėmės arti žemę,
įstatymais ginti gyvybę bei taiką, suaugome
su autochtonais, pamėgom patogų gyvenimą.
Tas mūsų plėšrusis ego neteko karališko spindesio,
apsinešė sociologija. Nors nepamiršome ginklų,
glostėme akimis juos muziejuose ar paraduose
ir jautėmės visa atgrasantys. Mūsų civilizacija
apkėtė pusę pasaulio, net Ukrainos stepes
užliejo banga atslūgstančia. Ak, sakai – toks ir buvo
mūsų tikrasis tikslas? Kurganai to nepaliudija –
ten gulim išdidūs su savo žirgais ir ginklais,
žmonom ir tarnais, visus išsivedę anapus,
kaip dera barbarams… Bet paskui sužmogėjome,
pamiršome karą, mūsų apvytęs ego paniro
į verslą ir meną, ką taip naikinom kadaise.
O barbarai liko kažkur Kimerijos žemėse
tarp Vakarų bei Rytų, kur visada tūnojo,
jie plūsta ir veržiasi, kaip visada kad darė,
tręšia savo lavonais mūsų derlingas lygumas.
Kaip čia viskas atrodys dar po keleto tūkstantmečių,
niekas nežino, net mudu. Miegok, Ferdinandai.
2023 02