Vertybių perkainojimas
Teffi (tikr. Nadežda Lochvickaja, 1872–1952) – rusų rašytoja humoristė, Rusijoje ir emigracijoje, kurioje atsidūrė po Spalio revoliucijos, išleidusi daugiau nei 3 dešimtis humoristinių apsakymų rinkinių. „Vertybių perkainojimas“ paimtas iš 1910 m. pasirodžiusių „Humoristinių apsakymų“ pirmosios knygos.
Petia Tuzinas, pirmos klasės gimnazistas, užsikabarojo ant suolo ir sušuko:
– Ponai! Skelbiu posėdį pradėtą.
Tačiau triukšmas nesiliovė. Kažką vedė lauk, kažką mušė liniuote per galvą, kažkas ruošėsi kažkam skųstis.
– Ponai! – dar garsiau sušuko Tuzinas. – Skelbiu posėdį pradėtą. Semionovai antrasis! Laikyk duris, kad pradinukai nepralįstų. Ei, padėkite jam! Aptarsime tokius reikalus, kuriuos pypliams dar anksti girdėti. Oratoriai į priekį! Kas užsirašė į oratorius, pakelkite rankas. Vienas, du, trys, penki. Visiems negalima, ponai, neužteks laiko. Turime vos dvidešimt penkias minutes. Ivanovai ketvirtasis! Ką tu ten kramtai? Pasakyta: šiandien nepusryčiauti! Ką, įsakymo negirdėjai?
– Jis nepusryčiauja, jis sugertuką kramto.
– Taigi, sugertuką! Prasižiok! Fedka, įkišk jam pirštą į burną, pažiūrėk, kas jam ten? Ką? Taigi taigi! Dabar pirmiausia nuspręskime, apie ką diskutuosime. Visų pirma, man regis… Na, ką, Ivanovai trečiasis?
– Pilmiausia leikia diskatuoti apie molanę, – išlindo į priekį labai storas papūstžandis berniukas. – Molanė svalbiausia.
– Kokia dar molanė? Ką tu paistai? – nustebo Petia Tuzinas.
– Ne molanė, o molalė! – pataisė pirmininką plonytis balsas iš minios.
– Aš ir sakau, molanė! – dar labiau pasipūtė Ivanovas trečiasis.
– Moralė? Na gerai, tegu bus moralė. Taip, vadinasi, – moralė… O kaip čia, moralė… Apie ką ji?
– Kad jie su visokiais niekais nelįstų, – jaudindamasis prakalbo juodbruvas berniukas su kuodu. – Tas negerai, anas negerai ir to negalima daryti, ir ano nedrįsk. O kodėl negalima, niekas nepaaiškina. Ir kodėl mes turime mokytis? Kodėl gimnazistas būtinai privalo mokytis? Jokiose taisyklėse to nepasakyta. Tegu man parodo tokį įstatymą, aš galbūt jo ir laikyčiausi.
– O kodėl, dar sako, negalima alkūnių ant stalo dėti? Niekalai visa tai ir akių dūmimas, – pridūrė kažkas iš laikančiųjų duris. – Kodėl negalima? Visada dėsiu…
– Il kat leistų ženytis, – cyptelėjo plonytis balselis.
– Rėkia: „Nedrįsk vogti!“ – tęsė berniukas su kuodu. – Tegu įrodo. Jeigu man vogti naudinga…
– O kodėl man liepia musės nekankinti? – užbosijo Petrovas antrasis. – Jeigu man tas džiaugsmą teikia…
– O mama sako, kad aš turiu savo šunį maitinti. O kokio galo man juo rūpintis? Jis man nieko gero nėra padaręs…
– Kat nekliudytų legisluotis santuokų lūmuose, – cyptelėjo plonytis balselis.
– O be to, mes slaptai reikalaujame visiškai lygių teisių su moterimis. Mes piktinamės ir protestuojame. Ivanas Semionyčius mums kuolus fundija, o moterų gimnazijoje mergičkoms už nieką penketukus rašo. Man Manka pasakojo…
– Palauk, nepertraukinėk manęs. Leisk pasisakyti! Kodėl gi man vogti negalima? Jeigu tai man džiaugsmą teikia.
– Laikykit duris! Užgriūkit visi kartu! Pradinukai veržiasi.
– Tylos! Tylos! Petka Tuzinai, pirmininke! Paskambink raktu į rašalinę – ko jie lenda?
– Tylos, ponai, tylos! – plėšėsi pirmininkas. – Skelbiu, kad posėdis tęsiasi.
Į priekį išlindo Ivanovas trečiasis.
– As leikalauju, kad diskatuotų apie molanę! As noliu apie molanę kalbėti, o Senka man į ausį pucia! As tik noliu, kat nebūtų jokios molanės. Mums tuli viską leisti. As nenoliu tėvų gelbti, tai zemina mano olumą! Senka! Nedlįsk man į ausį pūsti! Il neklausysiu suaugusių, il man paciam gali vaikuciai gimti!.. Senka! Liaukis! As tau į snukį!
– Mes visi reikalaujame laisvos meilės. Ir moterų gimnazijoms taip pat.
– Tegu nedlaudžia mums zenytis! – cyptelėjo balselis.
– Jie sako, kad skriausti ir kankinti negerai. O kodėl negerai? Ne, tegu paaiškina, kodėl negerai, tada aš sutiksiu. O tai čia ką nori gali išsigalvoti: valgyt negerai, miegot negerai, nosis negerai, burna negerai. Ne, mes reikalaujame, kad jie pirma įrodytų. Še jums kad norite – „negerai“. Jei nesimokai, negerai. O kodėl gi, leiskite paklausti, negerai? Jie sako: „Kvailiu užaugsi.“ Kodėl kvailys negerai? Galbūt net labai gerai.
– Kvailys – tai gerai!
– Ir man atrodo, gerai. Tegu jie savaip daro, aš jiems netrukdau, tegu ir jie man netrukdo. Aš juk tėvo rytais į tarnybą nevarau. Nori, eina, nenori – man nusišvilpt. Anądien klube šešiasdešimt rublių prakišo. Aš gi jam nė žodžio nepasakiau. Nors galbūt man tie pinigai ir pačiam ne pro šalį būtų. Bet praleidau pro ausis. O kodėl? Todėl, kad aš moku gerbti kiekvieną in-di… jun-di… vi-di-umo laisvę. O jis man per nosį sąsiuviniu muša už kiekvieną vienetą. Tai šlykštu ir nepakenčiama. Mes protestuojame.
– Atleiskite, ponai, aš visa tai turiu užprotokoluoti. Mat reikia tai užkonspektuoti. Štai taip: „Posė…“ „Posė“ ar „posia“? Posiadžio. Posiadžio protakuolas. Kas ten pas mus pirmiausia?..
– Aš sakiau, kad nesikabinėtų prie alkūnių ant stalo…
– Aha! Kaipgi man tai užrašyti? Hm, alkūnės… Aš parašysiu „galūnės“. „Protestas prieš draudimą dėti ant stalo savo galūnes.“ Na, toliau…
– Kat zenytis…
– Ne, palauk, slaptą lygybę!
– Na, gerai, aš suderinsiu. „Reikalaujame laisvos meilės, kad kiekvienas galėtų ženytis, ir slaptų lygių teisių lytiniu klausimu damoms, moterims ir vaikams.“ Tinka?
– Dabal apie molanę.
– Na gerai. „Reikalaujame pakeisti moralę, kad jos iš viso nebūtų. Kvailys – tai gerai.“
– Ir kad vogti galima.
– „Ir reikalaujame visiškos laisvės ir lygybės vagystėms ir apiplėšimams, ir kad viskas, kas negerai, būtų laikoma gerai.“ Tinka?
– O kas pavogs, parašyk, tas visai ne vagis, o tiesiog šiaip sau žmogus.
– O tau ko čia taip knieti? Ar tu tik kartais ko nors nepriglaudei?
– Gelbėkit, padėkit! Tai jis mano bandelę nudžiovė. Prie manęs va čia bandelė gulėjo, su razinomis, o jis vis prie jos šonu, šonu… Atiduok mano bandelę!.. Senka! Laikyk tą niekšą! Versk ant suolo! Kur liniuotė?.. Še tau!.. Še tau!..
– A-a-a! Aš daugiau taip nedarysiu, dievaži!..
– A, jis dar ir žnaibosi!
– Duok jam į snukį! Ponai gelieji! Jis musasi!..
– Nedrįsk bėgti. Petka, užeik jam iš kairės!.. Visi į pagalbą!..
Pirmininkas atsiduso, nulipo nuo kėdės ir suskubo į pagalbą.
Vertė Tomas Čepaitis
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Jėga!