AINĖ JACYTĖ

Personalinis tyrimas: išvietė kaip pašaipa

Geras menas, blogas menas, profesionalų, mėgėjų, rimtas, pašaipus – klasifikacijų yra daug, bet apibrėžti meno kūrinį vienu sakiniu labai sunku. O kada kūrėjas yra laikomas tikru menininku? Gal tada, kai baigia akademiją? Ar tada, kai jo darbus eksponuoja galerijos ar įsigyja muziejai? O gal tada, kai jis sukuria šokiruojantį objektą, apie kurį savo nuomonę turi kiekvienas pilietis? Studijas baigti ganėtinai svarbu, įgyti galerijų pasitikėjimą ir būti pastebėtam muziejininkų ar kolekcininkų – taip pat, pritraukti visuomenės dėmesį – būtina (aišku, būdai skirtingi). Atsitinka ir taip, kad menotyrininkų, galerininkų liaupsinami menininkai eiliniam suvokėjui tampa nesuprantami. Nori nenori tenka pripažinti, kad menas yra ir skonio reikalas. O skonis, net ir nuosekliai ugdytas, – individualus, sunkiai prognozuojamas. Kas vienam profesionalui įspūdinga, iškalbinga, patrauklu, kitam – beskonybė ar lėkštas bandymas varijuoti šiuolaikinėmis aktualijomis.

Antanas Obcarskas. Deutsche Guggenheim. Berlynas. 2003. Daivos Čepkauskaitės nuotrauka

Antanas Obcarskas. Deutsche Guggenheim. Berlynas. 2003. Daivos Čepkauskaitės nuotrauka

Antano Obcarsko kūryba pasižymi naudojamų priemonių ir formų įvairove – jo meninėje biografijoje galima rasti ir tapybos darbų, ir konceptualių objektų, meninių akcijų. Projekto „Europos galerijų WC. Personalinis tyrimas“ idėjai įgyvendinti jis pasirinko fotografijos žanrą. Kauno galerijoje „Meno parkas“ eksponuojamos fotografijos – 2003–2006 metų kūriniai, kuriuose menininkas fiksuoja savo apsilankymus didžiųjų Europos muziejų ir galerijų WC. Kelionės po tualetus apima iš tiesų nemažai šalių: pradedant Lenkija, Estija, Vokietija, Prancūzija, Ispanija, Italija ir baigiant, žinoma, Lietuva.

Šiose fotografijose nereikėtų ieškoti estetinio pasitenkinimo ar išskirtinio braižo (jį aiškiai juntame jo tapyboje arba kūrinių serijoje, kurioje jis dekonstruoja rašmenis), nes visų parodoje eksponuojamų nuotraukų forma beveik identiška, neišraiškinga. Kiekviename kadre autorius sėdi ant klozeto, susimąstęs, o kartais ir besišypsantis, tvirtai sunėręs rankas arba jas atpalaidavęs. Net apranga daugelyje fotografijų išlieka labai panaši. Šiek tiek pašmaikštaudamas, keliuose kadruose jis akivaizdžiau nusismaukia kelnes. Net fotografijų autorystės nebūtų galima priskirti pačiam A. Obcarskui: menininkui teko pasitelkti į pagalbą kartu keliavusius draugus, artimuosius ar atsitiktinai sutiktus žmones, kad reikiamu momentu paspaustų fotoaparato užrakto mygtuką. Tarp bendraautorių – Eimutis Morkūnas, Arvydas Žalpys, Eugenijus Nalevaika, Elena Balsiukaitė-Brazdžiūnienė ir kt.

Pasirinkęs kanonų nesuvaržytą saviraišką ir pasitelkęs taiklią ironiją, autorius savo tyrimu nusitaiko į „aukštojo“ meno tvirtoves. „Didžiųjų meno galerijų ir muziejų tualetuose A. Obcarską įamžinusios fotografijos nedviprasmiškai perteikia meno pasaulyje galiojančių institucinių galios santykių kritiką“, – teigia Tomas Pabedinskas. Parodoje eksponuojamas nuotraukas derėtų vertinti kaip menininko sumanytos ir įgyvendintos meninės akcijos dokumentaciją. Negalima ignoruoti fakto, kad jų atsiradimo procesas yra ne mažiau svarbus nei galutinis rezultatas. „Jis tampa nuoroda į tai, kad menininko reiškiama kritika yra labai konkreti, jog ji nukreipta į pačiam autoriui gerai pažįstamą tarptautinę šiuolaikinio meno sceną. Be to, paties menininko atliktas konceptualus meninis veiksmas garantuoja tam tikrą „autentiškumą“ – kūryba šiuo atveju paremta ne intelektualinėm spekuliacijom, bet asmenine patirtimi ir betarpišku dalyvavimu“, – aiškina T. Pabedinskas.

Mene, kaip ir visose kitose srityse, egzistuoja lyderiai ir autsaideriai. Patekti į „pateptųjų“ kastą nėra lengva ir greičiausiai ne kiekvienam kūrėjui priimtina dėl taisyklių diktato, laisvės suvaržymo, nuolatinio konkuravimo prievartos. Pamąstyti apie tas hierarchijas sėdint išvietėje – pasišaipyti iš jų; ironiškai demokratizuoti meno erdves ir jų paribius (WC), kuriuose lygūs tampa ir menininkai, ir meno vartotojai. Gal iš pirmo žvilgsnio vulgaroka, bet… fiziologiškai visus reguliariai ištinka tas pats š.

 

Paroda galerijoje „Meno parkas“ (Rotušės a. 27, Kaunas) veiks iki kovo 14 d.

 

 

Rašyti komentarą

Turite prisijungti, jei norite komentuoti.