SENADIN MUSABEGOVIĆ. Eilės
Senadinas Musabegovićius (g. 1970) – bosnių poetas ir eseistas, Sarajevo universiteto Filosofijos fakulteto profesorius. Trumpus pasakojimus, esė ir eilėraščius pradėjo spausdinti karo metu. 1995 metais buvo išleistas pirm asis jo poezijos rinkinys, po jo dar keli. Šiuo metu S. Musabegovićius laikomas vienu ryškiausių savo kartos poetų Bosnijoje ir Hercegovinoje.
Eilėraščius verčiau iš rinkinių „Tėvynės brendimas“ („Odrastanje domovine“, 1999) ir „Kūno smūgiai“ („Udarci tijela“, 1995).
Vertėja
Krisleliai ant lūpų tavųjų
Žvejys ištraukia žuvį iš jūros. Geležies kabliukui jos lūpas beplečiant, dangaus žydrynėje ji mato jūros gylį, iš jos akies kur liejas.
Tyli. Suspaudi lūpas, ir savyje, kažkur tolumoj, išlaisvini klyksmą, kuriam išsiplečia dangus, kuriam jūros gaivus mėlis dar gilesnis tampa, kuriam akys tos žuvies meilingai žvelgia.
Tavo lūpų raudony visos pasaulio paslaptys verias, atveri lūpas, kad kažką dar sakytum, ir žodžius tavuosius vėjas išblaško, tas, kur ant lūpų, baltų dantų tarpuos jūros druską nešioja.
Susirangai po manimi lyg žvėris savoj slėptuvėj. Tavo baimė prie mano plaukuotos odos limpa. Kad save pamirštum, ranka perbrauki man per akis ir galiukais pirštų mano juodom lėliukėm uždengi visą pasaulį.
Kol po tavo pirštais nykstu po truputį, galiu tik girdėti, kaip žuvis viršum trikampio peleko sudaužo sugludusius žydrų vilnių veidrodžius.
Nusuku savo veidą toliau nuo tavęs, atsisuku prieš saulės veidą.
Stovime vienas prieš kitą.
Geltonas jos žvilgsnis į mane nukreiptas besitaikant šauti.
Pataikau. Trokštu.
Mane akis manoji į save patraukia, ir dugne savam raudoną užuolaidą patraukia, joje matau išlietą savo kūno spalvą, kaip akin ji man subėga.
Prakaituotas smilius neramiai slydo šautuvo gaiduku. Ant gretimo turgaus nukrito granata.
Tylos valandėlę skaičiavau aš langus, ant kurių stiklų klijavosi žali gėlių lapai, lyg pakartųjų veidai, siūbuojantys virš manęs; už nusilupusio geltono fasado raudonos plytos klajojo zigzagų linijose, žmonės raukšlėtus kaklus slėpė po šlapių paltų apykaklėm; spalvota plunksna papūgos, kuri isteriškai trankė galvą į narvelio grotas, krito man ant antakio; išblukę gyvųjų kūnai guldė į karutį svyrančią mirusiojo galvą.
Sulaukęs kitos granatos, pasislėpiau po turgaus prekystaliu, iš stovinčios ant jo vazos iškrito geltona pienės galvutė, greta mano veido.
Geltonis, nusmailintas it šūvis, į mane įdėmiai žiūri.
Klausiau savęs, kuris nugalės, kuris iš mūsų žvilgsnį išlaikys.
Troškau.
Besistodamas jaučiau, kaip akis ir prieš mirtį geltoniu mane stebi.
Moters plauko šešėlis ant veido
Visą naktį pykstamės. Ir tik ryte beklykiant paukščiams mūsų mintys ir vėl, dar kartą, paliečia pasaulį.
Spiečius ratais suka, pasimetę, perneša nakties žvaigždžių judėjimą į miestą.
Sakai, kad kiekvienoj žvaigždėj po vieną pražuvusį dabar stebi mus.
Aštrus snapas trenkiasi į stiklą, ir tam garse žydras dangus tarp mūsų suvibruoja.
Poljinoj rausiau apkasus. Iššovė snaiperis. Kritau ant žemės, nuo kurios matėsi Sarajevas. Virš manęs praskrido paukščio šešėlis, palietęs mane it moters plaukas. Mano krūtinėj po baltais marškiniais išryškėjo mirties minkštumas. Keliuosi ir galvoju:
- Paukščio šešėlis ant žemės krenta visad lyg ledinis kūnas, kuris mus lydi.
Dulkių kvėpavimas ant chirurgo pirštinių
Kambaryje tiktai raktų pakabutis duryse lyg pasikoręs siūbuoja. Priveržta klouno galva raudonom lūpom sustingusiai iš mūsų besijuokia.
Ugnis, lyg įžiebdama lokomotyvą, neša mus kažkur iš mūsų kūnų, iš mūsų kaulų, kurie vienas prie kito prakaituotos meilės apkabinimuose limpa.
Ištari žodį „ugnis“. Jame matau liepsną, kuri tau uždega lūpas, dantis ir veidą liečia, skruostus raudonais liežuviais laižo.
Kol artėji prie manęs, tavo kūno kvapai užlieja kambarį į visas pasaulio puses. Nuo mano žvilgsnio oda tau pradeda traškėti; tavo juoko garsas lupasi ant mano lūpų raudonų. Tavo žvilgsnis, beliečiantis mano plaukų galiukus, tau iš akies iššoka; pilna krūtis išsilieja tavo kūne lyg sudužus dievo purpuro akis; juoda anga tarp kojų man šnabžda vaikystės lopšinę. Išsiliedama prieš mane pletiesi, laikai mane glėby, bučiuoji ir granata krenta kažkur šalia mūsų.
Iš tylos pasiekia mus bažnyčios varpo gausmas. Jame matau mus lyg angelus, kairiame bažnyčios kampe surakintus bekūniškose spalvose, lyg atvėrę akis ant sudrėkusios sienos mirties ilgai belauktume.
Sakau tau: - Turime mylėtis, nes mūsų laikas prabėga. Dabar kažkur žuvę kariai sustingę guli savo apkasuos. Pripildyti konservantų* . Net kirminai jų negraužia. Veidai jiems krenta nuo kūnų. Kažkas jų palaikų atokvėpį paskelbs nacionaline vertybe.
Ir tu atsakai: - Turime mylėtis, nes jau rytoj ant stalo lavoninėj po chirurgo peiliu galėsime vienas kitam šypsotis.
Čia, virš mūsų
Čia lūpom nuo kaktos tau plaukų sruogą patraukiu; čia jaučiu, kaip sutvinksėjo mėlyna kaktos vena, po sekundės granatos ekspozicija apvers vaikišką batelį; čia bučiniu tau ir vėl gludinau kūną; čia klausiau tavo pulso tyloje; čia, tarp lūpų, įsirėžė tavo gyvenimo atlasas nei gumbuotos lazdos antgalis vienišo senolio delne; čia mes įsispraudėm į savo pačių kampus, stebėdami žvirblius, kaip jie renkas drėgnose plunksnose; čia esi, raudonam batuke, surinkai aštrių akmenukų nuzulintus pirštus; čia praeivis ištempė kaklą virš baltos apykaklės, kad po šilko palaidine įžvelgtų šokį tavosios krūties; čia po mano lūpomis paslydo obuolio skonis, dėl to obuolio mus Dievas išvarė iš manęs, iš tavęs dabar į čia.Burbulai
Žiūriu į vitrinoj nukryžiuotas rausvų lėlių kūnų eiles. Paliečiu pirštu stiklą ir pereinu per jį. Perkeliu traškančius kūnus, kurie krenta, vartosi, vienas į kitą pereina. Valytoja prieina prie vitrinos, patrina ją skuduru. Vandens burbulėliai prilipina jos žydrą prijuostę prie rausvos krūties spenelio. Bejudant, jos krūtis subėga į pirštų atspaudų kreives. Pro muilo burbulo sienelę, prilipintas prie stiklo, matau savo ranką, tirpstančią moteriškam vestuvinio žiedo spindesy, kuriuo ji brūkštelėjo per spenelio viršų.Sugrįžimas
Nematytų bruožų moteris peržengia gimtųjų namų slenkstį. Ar dėl kvapo, iš jos plaukų sklindančio, ar dėl pūgos, kuri tarytum juoda katė duris nagais draskė, ar dėl tolių, iš kurių ji atėjo, aš slėpiaus tyliose jos krūtų kalvose ir gludinau iš jų daiktų atspindžius, kurie apleistam kambary tupėjo ant sienų. Žvilgsniu kambario vidury pastačiau šeimos stalą, ant kurio nebėra tėvo rankos, kuri žaistų šakute; vietoj rankos gulėjo juodas šešėlis ir žiūrėjo, kaip laikas į ją lyg pradėjęs gesti lavonas suteka. Nebebuvo obuolio, kurio kvapas slystų riešutmedžio paviršium, tas kvapas išblyško ore, kuris sukosi ant akėtų šeimos stalo lentų. Nebebuvo ant rankovės tėvo nei lašo vyno, kuris kalbėtų apie kovo veržlumą; dar tik drėgmė gviešės girgždančių daiktų aplūžusių sielų. Nebebuvo duonos trupinėlių, kurie liptų prie pirštų; tik dulkės kvėpavo. Užtenka vienintelio mirksnio, kad visą scenos vienatvę suvokčiau. Užtenka vienintelio mirksnio, kad prisiminčiau, kaip motinos pieno skonis į pirmuosius pradžiamokslio žodžius išaugo. Užtenka vienintelio mirksnio, kad prisiminčiau žodį – obuolys: mane kad užlietų jos odos gelsvumas, kad jos sulčių burbuliukai, kurie trykšta tarp dantų, iš manęs išvirstų, kad mane geltonis, jos mėsoj išraižytas, į mano raukšles išsilietų. Užtenka vienintelio mirksnio, kad žodžiai išsprūstų – manyje atbunda tėvas; kad prisiminčiau, jog jo antakiai besiliečiantys – pyktis; kad prisiminčiau esąs toks mažas, jog jo lūpos praryt mane galėtų; kad prisiminčiau, kaip jo juokas viską sušaldo. Užtenka pajausti nuleistus vokus akių, kad Prisiminčiau, koks yra žodžių lietimas – mama dingo kartu su savo plaukų kvapu, kurį vėjas po kambarį išvaikė, ir kad persikelčiau į akimirką, kai ji duris užtrenkia, apakusiam vėjo gūsy ant šilko staltiesės, kuri šlamėjo lyg moters oda buvusio lagerio kalinio ausy, kai jis peržengia gimtojo namo slenkstį pirmąjį kartą.
Vertė Kristina Tamulevičiūtė
___
* Ironiška autoriaus aliuzija į tai, kad bosnių kariai (ir ne tik kariai) iki karo pabaigos mito tik konservais, kuriuos tiekė humanitarinės pagalbos organizacijos.
satenai.lt