Šiuolaikinė Lietuvos kultūra – be įtampos, srautų ir pavojaus
DONATAS PAULAUSKAS
Neseniai apsilankęs Vilniuje ir viešą paskaitą skaitęs pasaulinio lygio akademikas Terry Eagletonas galėtų būti simboliškas pažadas, kad Lietuvos kultūrinis-intelektualinis gyvenimas taip pat kada nors galės būti lygiaverte europinių ir globalių kultūrinių tendencijų dalimi. Kada nors, nes šiandien socialinės studijos, mokslinė humanitarinė produkcija, menas, diskursas, komunikacinės medijos ir kitos esminės kultūrinės platformos, be kelių išimčių, yra tokios gėdingai lokalios, provincialios ir uždaros, kad atsiverti kultūriniams srautams dar prireiks daug laiko ir dar daugiau pastangų. Bet pirmiausia turbūt reikia suprasti, kas tie kultūriniai srautai ir ką apskritai šiandien reiškia kultūra, nes kai kam gali atrodyti, kad jos ir taip apstu, na, gal tik vienur kitur kokio finansavimo trūksta…
Didesnis finansavimas negarantuoja geresnės kokybės kultūros, jei nėra žmonių, turinčių progresyvių idėjų. Galite skirti kultūrai nors ir visą valstybės biudžetą, bet be šiuolaikiško progresyvumo turėsite tik didelę krūvą provincialaus, etnonacionalistinio kičo ir ją anksčiau ar vėliau reikės kantriai iškuopti. Bet ką daryti, jei to progresyvumo – t. y. pajėgumo kurti ir plėsti nuolat save pranokstančią kultūrą atvirumo sąlygomis – neįtraukia pats lietuviškasis kultūros apibrėžimas? Ką daryti, jei pati sąvoka jau probleminė? Pagrindinė problema yra ne kultūrinės produkcijos ir jos vartojimo Lietuvoje trūkumas, o kultūros sampratą apibendrinantis idėjinis skurdas. Kitaip negu Vakarų Europoje, kultūra vyraujančiame diskurse laikoma ne kūrybine žmogaus veikla, neišvengiamai susijusia su socialinio gyvenimo spektru (įtraukiant seksualumą, kūnus, etniškumą, aistras, diskursus, gyvenimo būdus ir t. t.), o tiesiog neva sterilizuoto (nuo politikos ir socialumo) meno sinonimu.
T. Eagletoną pradžioje paminėjau ne be reikalo – knygoje „After Theory“ (2004) jis analizuoja kultūros sampratos kaitą nuo industrinio kapitalizmo laikų iki šiandien. Pasak jo, kultūra ir kapitalizmas tradiciškai buvo suvokiami kaip nesuderinamos opozicijos – kultūra buvo iš esmės tai, kas nepanaudojama, neįdarbinama, toks moralumo, vertybių ir intelektualumo protestas prieš materialumą, suprekinimą ir filisteriškumą. Lūžis įvyko XX a. antroje pusėje, kai kultūros sąvoką keitė ne tik lankstesnis ir iš bet ko pelną generuojantis poindustrinis kapitalizmas, bet ir kultūrinės-socialinės revoliucijos, pradedant pilietinių teisių judėjimais, kairiųjų studentų maištais, pacifistų ir žaliųjų kampanijomis, baigiant feminizmu ir seksualinių mažumų judėjimais.
Į kairiąsias ideologijas, kurios vyravo tuometinėje kultūros teorijoje ir ją suformavo, buvo įtraukta tai, ką tradicinė kairė buvo linkusi atmesti: seksualumas, menas, aistra, lytis, galia, kūnas, pasąmonė, ekosistema, etniškumas ir pan. Visa tai, kartu su vakarietišku marksizmu, sukūrė pagrindą šiandien Vakaruose tokioms populiarioms kultūros studijoms, o kartu ir iš esmės pakeitė vakarietiškos kultūros sampratą. Kultūra, kažkada turėjusi būti harmonizuojanti, nuo pasaulio realizmo atplėšta sritis, šiandien tapo to realizmo neatskiriama dalimi. Ji seniai nebeapibrėžiama per menines veiklas, meno vartotojui turinčias sukelti pasigėrėjimo dūstelėjimą. Šiandien jau įprasta kultūrą apibūdinti per socialinę žmogaus veiklą, kuri yra nuolatinis kūrybinis socialumo procesas.
Tad šiuolaikinė kultūra kūrėsi, galima sakyti, tarp dviejų ugnių – poindustrinio kapitalizmo, siekiančio panaudoti tai, kas iki šiol buvo nepanaudota, ir revoliucinių socialinių-kultūrinių judėjimų, kurie (su skaudžiomis išimtimis) priešinosi tiek suprekinimo, tiek kultūrinio konservatizmo procesams. Kas laimėjo? T. Eagletonas pesimistiškas… ir akivaizdu kodėl. Akivaizdu ne dėl to, kad kultūra buvo daugiau ar mažiau suprekinta ir apgulta filisterių, bet dėl to, kad revoliucinės kultūrinės ir socialinės jėgos pamažu tampa nebepavojingos sistemai. Išnyksta ta banalioji dialektinė įtampa, o be jos kultūra tampa tik dar viena viską komercializuojančio kapitalizmo užgaida, kurią bet kokia kaina (sic!) siekiama patenkinti.
XX a. antroje pusėje vykę emancipacijos judėjimai Lietuvos nepasiekė ir negalėjo pasiekti, tad ir kultūros samprata čia nepaliesta socialinių ir kultūrinių intervencijų – aistra, kūnas, seksualumas, pasąmonė, lytis, etniškumas ir kiti srautai vis dar yra užspausti ir nuolat mindžiojami. Iš kultūros išbraukta nuolat save pranokstanti ir atsinaujinanti socialinė-kūrybinė veikla ją paverčia provincialios, stagnuojančios ir oficialios (valstybinės) meninės produkcijos gamybos sritimi. Tiesą sakant, net kapitalui ji nepatraukli, nors pastarasis čia viską jau seniai laimėjo be jokios kovos…
Gal kažkam pasirodys paradoksalu, bet vienintelė kultūros atsinaujinimo ir gyvybingumo galimybė, kaip rodo istorija, šiandien yra išsilaisvinimo judėjimų įsitraukimas į kūrybinius diskursus, išlaisvinimas tų kūrybinių srautų, kurie iki šiol buvo blokuojami ir užtvenkti.
Mąstau, gal šis tekstas taip pat galėtų būti simboliniu pažadu?