Hifai ir vaivorykštės
AGNĖ ALIJAUSKAITĖ
Alis Balbierius. Vaivorykštė ir neandertalietis. Esė. V.: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2012. 112 p.
Visuomet džiugu sulaukti naujo lietuviškos eseistikos derliaus. Šis žanras mūsų tautos literatūriniame kontekste ilgą laiką išbuvo kokono stadijos ir drugelio sparnus augintis pradėjo tik Lietuvai atgavus valstybingumą. Ypač derlingas laikotarpis prasidėjo nuo 2002-ųjų, pasirodžius Parulskio, Rastausko, Radvilavičiūtės esė rinkiniams.
Šiais metais užderėjo Alio Balbieriaus dzeniškų pafilosofavimų rinkinys. Autorius – ne tik eseistas, bet ir poetas, fotografas, biologas. Pagrindinis motyvas, kurį galima rasti bene visuose „Vaivorykštės ir neandertaliečio“ tekstuose – gamta. Būtent ją autorius vadina didžiausia mįsle. Taigi, jei jums svetimos panteistinės idėjos, knyga nepaliks jokio arba paliks nekokį įspūdį.
Esė būdingą turinio aktualumo misiją sėkmingai atlieka išsisakymai apie ekologiją. Civilizacijos destruktyvumą autorius vadina antruoju konstruktyvumo veidu. Teisinga įžvalga, apibendrinanti ne tik technokratinių vertybių poveikį ekosistemai, bet ir visuomenės pasidalijimą į technokratus ir ekokratus. Nepriklausydama nei vienai, nei kitai radikaliai grupei, galiu drąsiai teigti, kad ekomanijos apraiškos yra tikrai labai perkama nūdienos aktualija. Nors akivaizdžiai yra ekologijos šalininkas, autorius apie tai kalba be patoso, nepamokslaudamas. Paprasta užsikrėsti jautrumu gamtai, bet visai nesinori ta žaluma persisotinti.
Viena ryškiausių vaivorykštės spalvų pasirodė esanti esė apie Tūkstantmečio mitą. Prieš trejus metus šventėme Lietuvos vardo paminėjimo tūkstantmetį, džiaugėmės šia data, kurios džiaugsmingas minėjimas iš tiesų yra mažų mažiausiai komiškas. Mus paminėjo todėl, kad, dar būdami pagonys, nukirsdinom mūsų apkrikštyti atvykusį Brunoną.
Atšventėm tokią didingą datą net nesusimąstydami, kad Lietuva buvo ir iki 1009 metų. Pagoniška, ne krikščioniška, bet ar dėl to kuo nors blogesnė? Autorius kritikuoja krikščionybės reikšmės pervertinimą, rašo apie mito galią, skatina prisiminti dažnai pamirštamą pagoniškąjį istorijos laikotarpį.
Knygoje minima ne tik pagonybė ar panteizmas. Čia nemažai budizmo, ypač dzeno mokyklos filosofijos. Labai dzeniški man pasirodė šalia kiekvienos esė pradžios vertikaliai užrašyti „hifai“. Pavyzdžiui: „Ir vėl sesuo beprasmybė: kas iš to, kad tiek daug skaitai – ateis laikas, kai viską pamirši“ (p. 100).
Savo „hifais“ ir plačiaspektriais idėjiniais kontekstais nuo lietuvių literatūrai būdingos rūpintojėlio pozos Balbierius nutolsta kiek tolėliau, nei pavyksta daugeliui rašančiųjų, bet rašytoju kosmopolitu jo vis dėlto nepavadinčiau.
Džiugu, kad nepamirštama provincijos ir „centrų“ tema, kad galima rasti tikrai įdomių minčių (pavyzdžiui, haiku palyginimas su lietuvių liaudies dainomis), kad apie religijas rašoma be fanatizmo.
Vietomis vis dėlto pajusdavau lyrikos, drugelių perteklių ir pasigesdavau kritiškesnio žvilgsnio, ironijos. Toks kalbėjimo būdas laviruoja ant plonos ribos tarp meditatyvumo ir bodėjimosi. Pastarasis, žinoma, nėra gerai.
Nors autorius (akivaizdu, sąmoningai) pasirinko lengvą, ganėtinai poetišką kalbėjimo manierą, kai kuriems tekstams trūksta svorio. Nebūtinai stilistinio, veikiau idėjinio.
Ar susiraizgiusiems plonyčiams „hifams“ pavyksta sudaryti vaisiakūnį? Tik tokiu atveju, jei skaitytojas nesigėdija, kad jo viduje gyvena neandertalietis.