Saulės vadavimo apeigos
VYTAUTAS LUKŠAS
Oratorija „Saulės vadavimo apeigos“ – siekis sugrąžinti gyvybę senosios lietuvių kultūros palikimui. Rugsėjo 13 d. minėtas Broniaus Kutavičiaus aštuoniasdešimtmetis tapo pretekstu pratęsti šio žymaus modernizmo kompozitoriaus pradėtą pagoniškųjų oratorijų tradiciją. Tik šįkart paslaptinga muzika klausytojui prabyla pirmykšte forma – senąja tradicine dainavimo maniera ir ritualiniais šokiais. Senųjų baltų saulėgrįžos apeigų ciklas švenčiamas pritariant vargonams. Muzikologė ir vargonininkė Jūratė Landsbergytė atkreipė dėmesį, kad lietuvių modernistinėje tradicijoje vargonų „gausūs obertonai sukelia visuotinumo / visatos gausmo iliuziją, suaktyvina vizijos poveikį ir formos virsmą iki pagrindų sukrėtimo, iki dimensinių pokyčių, „pasaulio sukūrimų“ ir mikrokosmo atsivėrimo. Vyksta „muzikos ribų peržengimas“ į kitus menus arba nežinomas sferas, kurios siejasi su gausmo, kaip mitologinio fono, trajektorija.“ Pirmasis oratorijos (autoriai – Vytautas Lukšas ir Liauda Vaitkūnaitė) ištraukų pristatymas įvyko rudens lygiadienį, rugsėjo 22 d., Vilniaus Šv. Jonų bažnyčioje, priklausančioje Vilniaus universitetui. Šio kūrinio premjera turėjo vykti gruodžio 22 d., bet buvo uždrausta įsikišus katalikų dvasininkų cenzūrai ir taip bandant pakirsti demokratinius Lietuvos politinės santvarkos pagrindus. Vilniaus universiteto vadovybė šią idėjinę koliziją vengia svarstyti, sprendimas dėl premjeros atlikimo nepriimamas, posėdžiai vilkinami. Vykstant šioms sankirtoms oratorijos ištraukos bus pristatomos lapkričio 25 d. 13 val. Kauno Šv. Arkangelo Mykolo (Įgulos) bažnyčioje. Nepaisant „velnio pagalių ratuose“, oratorijos premjera anksčiau ar vėliau įvyks ir nukels klausytojus į senųjų mitų laiką.
Seniausios kronikos, bylojančios apie Lietuvos praeitį, užsimena ir apie senosios lietuvių mitologijos ir religijos nuotrupas. XIII a. Kijevo Rusios Malalo kronikoje užrašytame mite apie Sovijų, įsteigusį deginimo paprotį lietuvių ir kitų baltų bei finų tautose, užsimenama, kad su šiuo papročiu išplito ir aukojimas Adojui, Perkūnui, Žvėrūnai bei „Teliaveliui (anot K. Būgos, Kalveliui) – Kalviui, nukalusiam saulę. Kita – Ipatijaus kronika mini, jog dievų ketvertui aukojo ir Lietuvos karalius Mindaugas“ (Algirdas Julius Greimas, Tautos atminties beieškant, V., 1990, p. 379). XIV a. Jeronimas Prahiškis minėjo vieną iš baltų genčių, kuri didelę reikšmę teikė kūjui. Juo buvo išvaduota Saulė. Istorinių šaltinių žinios tuo ir baigiasi, nors lietuvių religijos ir mitologijos tyrinėtojai nuodugniai gvildeno šiuos fragmentus, siedami su įvairių vėlesnių istorinių šaltinių žiniomis ir etnografiniais duomenimis. Folkloro ekspedicijose užtinkamos sakmės apie kalvį, nukalantį saulę ir įmetantį ją dangun, ir stebuklinės pasakos, kurių pagrindinis herojus išvaduoja įkalintą mergelę, nugalėdamas Kaulų diedą / Slibiną / Šėtoną, taip pat išplėtojo šį siužetą.
Anot žymaus religijų tyrinėtojo Gintaro Beresnevičiaus, senosiose pasaulio kultūrose mitai buvo labai svarbūs ir turėjo visai kitokią prasmę nei mūsų dienomis tie, apie kuriuos kalbame turėdami mintyse „mitų griovimą“. Jų tikrumu niekas neabejojo ir nekėlė nereikalingų klausimų, nes jų sugriauti neįmanoma. Pasak psichoanalitiko Carlo Gustavo Jungo, dauguma mitų vaizdinių kilo iš žmogaus pasąmonės, sapnų. Tikrasis mūsų gyvenimo inspektorius yra sapnai – nė vienas tuo neabejojame. Mitai buvo griežtai skiriami į dvi skirtingas grupes: tikrieji šventieji ir netikrieji grožinio pobūdžio pasakojimai, skirti pramogai. Senieji mitai turėjo savitą mitopoetinę kalbą, pagrįstą bendra simbolių, metaforų, alegorijų sistema ir koduojančią svarbiausius žmogaus gyvenimo, kultūros, valstybės ir net civilizacijos pagrindus, visuomenės modelius – pirmavaizdžius. Ši sistema formavosi tūkstantmečiais kartu su žmonijos vystymosi procesais. Daugelyje skirtingų ir izoliuotų pasaulio kultūrų galime aptikti ne tik panašią mitų struktūrą, bet ir panašių jų motyvų ir sandaros elementų.
Mitai vaizdinga mitopoetine kalba ne tik kodavo svarbią informaciją apie gamtos, pasaulio reiškinius ir žmogaus psichiką, jo santykį su pasauliu ir bendruomene, bet ir auklėjo. Daugelio kultūrų mitai – indų Budos gyvenimo istorija, skatinanti siekti nušvitimo, Artimųjų Rytų Jėzaus Kristaus mirtis ir prisikėlimas, Saulės išvadavimas ar nukalimas – lygiaverčiai senovės išminties šaltiniai. Pasak žymaus baltų ir slavų religijų tyrinėtojo, kalbininko, kultūrologo ir daugelio kitų sričių specialisto Vladimiro Toporovo, mitų tradicijos sergėtojai, tęsėjai ir perkūrėjai buvo poetai arba dainiai, kurių pareigos dažnai sutapdavo su genties žynio, šamano, žiniuonio (burtininko, raganiaus) pareigomis. Mitus lydėjo galybė veiksmų, apeigų, padedančių išgyventi paslėptą, užkoduotą, kitaip sakant, gelminį jų turinį: pradedant nuo rungčių, žaidynių, baigiant giedojimu, šokiais ir maginės vaidybos elementais. Žmonijos kultūros ištakos buvo suvokiamos kaip šventos, išgyventos kaip bendravimas su dievais ir kitomis aukštesnėmis galiomis, neegzistavo atskirtys tarp sakralinės ir profaninės kultūros. Pirmykščių archetipinių kultūrų gentys gyveno pasaulyje, kupiname gamtinių ir kultūrinių objektų, kuriais reiškėsi šventybė: šventas buvo namų ugniakuras, aplink kurį it bitės spietėsi šeima, šventi buvo namai – visatos modelio atspindys. Susikūrus valstybėms – didelėms organizuotoms bendruomenėms – atsirado šventyklos, dažnai jos simbolizavo namų modelį ir jo centre buvusį ugniakurą, aplink kurį būrėsi gentis, tauta, civilizacija. Pavyzdžiui, hinduizmo, vienos didžiausių pasaulio religijų, šventyklos centre iki šiol galima matyti aukurą. Europiečiai švenčių metu vaišių stalo viduryje stato žvakę, keturi stalo kampai – kryptys į keturias pasaulio šalis / keturis namo kampus, žvakė – ugnis, kultūros ir gyvybės šaltinis, saulė žmogaus rankose.
Istorikas Mangirdas Bumblauskas analizavo Lietuvos christianizacijos modelį (Senovės baltų kultūra. Tai, kas išlieka, V., 2009, p. 185). Galutinis Žemaitijos parapijų susiformavimas XIX a. senosios lietuvių religijos saloms sudarė galimybes išlikti užsikonservavusioms iki pat XX a. Pagrindiniai religijos elementai: mitas, ritualas ir juos išgyvenanti bendruomenė. Unikalus fenomenas – Pietų Aukštaitija (Dzūkija).
Prisimindami pradžioje aptartas kronikų užuominas, pažvelkime į apeiginį Dzūkijos folklorą, susijusį su advento–Kalėdų laikotarpiu. Šių švenčių metu giedamas tam tikras ciklas dainų, paprastai dainininkai jas vadina giesmėmis (todėl, kad tai ypatingos, rimtos, iškilmingos dainos), dažnai jos palydimos šokiais, rateliais, vaidinimo akcentais, išbandymais, mįslių minimu ir kitokiu elgesiu, turinčiu maginių savybių, – taip daroma esą todėl, kad geriau derėtų javai. Javai, rugiai ir apskritai bet kokie augalai buvo ne tik išorinio pasaulio objektas, bet ir žmogaus gyvenimo ir likimo atspindys, taip pat ir visatos simbolis – pasaulio medis. Paskutinę gyvenimo akimirką žmogų aplanko pjovėja su dalgiu – Giltinė, pakertanti žmogų it javą; šis archajiškas žemdirbiškas vaizdinys buvo įsiskverbęs ir į ankstyvąją krikščionybę. Panašiai medžiotojų kultūrose mirtis pasirodo medžiotojo pavidalu, o giminės ar genties žmonės paprastai siejami su toteminiu laukiniu žvėrimi, įsitvirtinusiu per daugybę amžių jų vaizdiniuose.
Advento–Kalėdų laikotarpiu dzūkų buvo vaidinamos arba žaidžiamos šventosios vestuvės (Nijolė Laurinkienė, „Šventosios vestuvės“, Šiaurės Atėnai, 2007.VIII.18). Dainų motyvuose regime devyniaragį elnią, ant kurio ragų dega ugnis ir kūjais kala broliai kalviai – tie patys, kurie minimi XIII–XIV a. kronikose. Kalviai vaizduojami jaunosios broliais ir jaunavedžiais – jie veikia ankstyvajame ir vėlyvajame merginos brendimo etape, tai mitinis arba simbolinis incestas, būdingas daugeliui senųjų mitologijų. Jie nukala žirkles, kuriomis jaunoji, lyg grįžtanti Saulė, karpo medžių viršūnes. Už jų pasirodo sidabrinis tėvo dvaras, dengtas gontais, ant jo teka Saulė, rieda Mėnuo ir šokinėja žvaigždės – tai dangaus, savojo pasaulio, gyvųjų, šviesos metafora. Taip pat pasirodo svetimas, žalvarinis anytos dvaras, dengtas šiaudais, virš jo tvyro debesys ir lyja lietūs – tai žemės ir požemių, svetimojo, priešiškojo, kitaip sakant, mirusiųjų pasaulio metafora. Adventinis ir šiaudais dengtas Kūčių stalas yra riba tarp savojo ir svetimojo pasaulių, po stalu aukojami pirmieji maisto kąsniai – svetimiesiems, mirusiesiems, šiaudai – mirusiųjų metafora, nes juk, pavyzdžiui, trumpas nuo stalo ištrauktas šiaudas – greita mirtis arba artimos vedybos.
Šv. Andriejaus šventės, nuo kurios prasideda krikščioniškas adventas, metu moterys atlikdavo mergaičių brandos, tinkamumo tekėti įšventinimus (ši tradicija gerokai senesnė už krikščionybę): merginos badaudavo, kęsdavo šaltį, mindavo mįsles – taip buvo tikrinamas jų psichologinis, fizinis ir intelektinis brandumas ir pasirengimas vestuvėms – perėjimui į martavimo etapą. Apeiginėse giesmėse mergina basa žiemą keliauja per tiltą atnešti žiemos šėko, vasaros sniego ir lauko ugnies – tai archetipiniai senosios žemdirbių kultūros provaizdžiai. Tiltas buvo suvokiamas ne tik kaip perėjimo iš įprasto gyvenimo etapo į svetimą simbolis – tai ir apeiginio persikėlimo pavidalas, jį sudarė žmonės, bendruomenė, marti, realiame gyvenime ir mitiniame pasaulėvaizdyje keliaujanti tarp žmonių – ne tarp fantastinių padarų. Perėjusios išbandymus merginos jaunikį galėdavusios pamatyti veidrodyje, kurį prieš miegą slapta pasidėjo po pagalve. Įveikusi išbandymus mergina buvo įsivaizduojama lyg išvaduota Saulė, pražydusi rožė – Kalėdoms pražysta pamerkiama vyšnios ar obels šaka. Marti tapdavo moterimi, t. y. motina (iš senųjų indoeuropiečių prokalbės *māter), susilaukusi pirmagimio.
Mįslės jaunamartei įmenamos šitaip: žiemos šėkas – skujos, prakuros; lauko ugnis – kremuo, titnagas; vasaros sniegas – marių putos arba vaisingumo galia. Pasak dzūkų tikėjimų ir tautosakos, vaikai atsirandą iš Ūlos upės putų, šiame kontekste prisimintina ir senovės graikų Afroditė, kilusi iš jūros putų ir bangų, nešusių nupjautą tėvo Dangaus – Urano – vyriškumo atributą. Ugnis įskeliama titnago kibirkštimi – tai pirmykštis elementas, simbolinis pasaulio centras, kuriame šaknijasi kultūros – namų, sodybos, kaimo – ir civilizacijos pagrindas. Jaunuoliai taip pat patiria panašius išbandymus. Pavasarį, Sekminių rytą, bernelis prakerta užšalusio ežero ledą ir jame girdo žirgą, virkdo mergelę – tai apvaisinimo, tuoktuvių simbolika. Laiko ratas apsisuka – per Kalėdas atlekia devyniaragis elnias, ant kurio ragų kalveliai kala apeiginius vestuvių atributus: aukso žiedą, perlų vainiką ir sidabro kupką, iš kurios jaunavedžiai geria jungtuvių metu. Elnias, pasirodantis saulėgrįžos metu, yra susijęs su šviesos grįžimu, vyriškumu, jaunuolio branda ir primena senovės keltų dievą Cernuną, vaizduojamą su elnio ragais.
Dzūkų šventųjų vestuvių poetikoje veikia ir pagrindinis indoeuropiečių pasaulio sukūrimo mitas: pasaulis nuolat griūva ir vėl yra atkuriamas pavasarį. Senųjų graikų Dzeusas nugali Tifoną, senųjų indų Indra nugali šliužą Vritrą ir taip pagimdo Saulę, dangų ir aušrą. Pavasarį sugriaudėjantis Perkūnas išvaduoja Žemę iš žiemos įšalo – išvaro velnius, o Žemę apvaisina pavasario liūtys. Dzūkų giesmėse apdainuojama kibirkštis (žaibo ir titnago kibirkšties metafora) krinta iš pasaulio medžio viršūnės ir išlieja mėlynas marias. Kitose giesmėse užėjus liūčiai nutrenkiamas senis, gainiojantis mergelę. Advento–Kalėdų apeigų, žaidimų veikėjas Juodas Kudlotas, vilkas, lokys vaizduojami kaip grobėjai, kuriuos nugali jaunuolis, išvaduojantis būsimą žmoną (jo mitinis ženklas arba simbolis – elnias). Tarsi matytume XIV a. Jeronimo Prahiškio aprašyto mitinio siužeto atsikartojimą. Elnio, jaunikio priešprieša, antipodas Juodas Kudlotas, meška, senis, grobėjas, įkalintojas simbolizuoja tamsųjį žiemos laiką. Kita vertus, tai mergystės ir skaistybės tarpsnis. Tai suasmenintas chaosas, pirminė pasaulio būklė iki jo sukūrimo: pirminė medžiaga, nepažabota gamta, neįgyti turtai ir žinios, kurie slepiami mitiniuose „požemiuose“, „šalnose“. Tai ir jaunoji karta, nurungianti senąją. Mitinį kodą galima skleisti labai plačiai, tačiau nėra būtina iki galo atskleisti visų mito ir ritualo paslapčių. Jas reikia pajusti ir atpažinti patiems, o tam dažnai prireikia viso gyvenimo – ne veltui mūsų senoliai per tūkstantmečius išsaugojo gyvąją tradiciją.
Dzūkijoje išsilaikė užsikonservavusios itin senos apeigos, menančios XIII–XIV a. istoriniuose šaltiniuose aprašomą mitą apie Saulės vadavimą, susijusį su indoeuropiečių bendrystės laikais prieš maždaug penkis tūkstančius metų. Jos reiškiasi įvairiais tarpusavyje susijusiais veiksmais: merginų iniciacijomis, vestuvių vaidinimais, šokiais. Tik per šį advento–Kalėdų laikotarpį giedamas apeiginių giesmių ciklas, kuriame gausu poetinių senojo mito atmainų, veikia du priešininkai – Kalvis, siejamas su elniu, ir Juodas Kudlotas, siejamas su vilku arba meška, taip pat išvaduojama mergelė, kuri siejama su Saule arba vaismedžio žiedu. Ne tokių ryškių, bet giminiškų apeigų bei tautosakos šia tematika esama ir kituose Lietuvos regionuose, o garbingasis lietuvių – paskutinių Europos pagonių – titulas išties pelnytas už nuopelnus saugant mitinę ir etnokultūrinę tradicijas. Jungdamosi su lietuvių vargonų muzikos tradicija, jos tęsiasi naujais meno pavidalais.