„…Ir metas sunaikinti tuos, kurie niokoja žemę“
VYGANTAS VAREIKIS
Šią vasarą Romoje nugriuvo dalis Giuseppės Valadier XIX amžiaus pradžioje suprojektuotos promenados sienos, nuo kurios atsiveria įspūdingas vaizdas į Romos architektūros paminklą – Tautos aikštę. Ir visa tai atsitiko dėl vasarą Italiją užplūdusios karščio bangos.
Profesorius Jamesas Hansenas iš NASA Goddard Institute for Space Studies straipsnyje „The Washington Post“ pareiškė, kad pastarosiomis vasaromis Europą ir JAV karščiai kamuoja dėl visuotinio atšilimo. Anot jo, bent trys karščio bangos per praėjusį dešimtmetį beveik neabejotinai buvo klimato kaitos pasekmė. Į šį karščio bangų sąrašą įeina ir 2003-iųjų karščio banga Europoje, pasiglemžusi daugiau kaip 50 000 gyvybių, 2010-ųjų karščiai Maskvoje ir 2011 bei 2012 metų sausros Amerikos Teksaso ir Oklahomos valstijose.
„Mūsų analizė parodė, kad nebegalima sakyti, jog visuotinis atšilimas padidins kraštutinių klimato reiškinių tikimybę, ir atsargiai kartoti įspėjimus, kad nė vienas oro reiškinys negali būti tiesiogiai susietas su klimato kaita, – pareiškė J. Hansenas. – Priešingai, mūsų analizė rodo, kad neseniai buvusiems nežmoniškai karštiems orams beveik nėra jokio kito paaiškinimo, išskyrus klimato kaitą.“
Norvegų mokslininkai, remdamiesi ilgalaikių stebėjimų duomenimis, paskelbė, kad Arkties ledas darosi vis silpnesnis ir plonesnis, o rugpjūčio mėnesį Arkties vandenyną dengiantis ledas nutirpo daugiausia nuo to laiko, kai prieš 30 metų buvo pradėta jį stebėti Žemės palydovais. Yra duomenų, kad Arkties ledas tirpsta greičiau, negu tikėtasi. Pasak Norvegijos poliarinio instituto direktoriaus Kimo Holméno, prieš dvidešimt ir net prieš dešimt metų mokslininkai nesitikėjo, kad vyks tokie pokyčiai. Ledas tirpsta vis labiau, o jo nykimo greitis vis didėja.
Lietuvoje jau porą vasarų uraganinės vėtros gąsdina gyventojus, kurie nėra apdraudę savo namų, daržinių ir tvartų, ir draudimo bendroves, kurios yra apdraudusios tokio pobūdžio turtą. Ir, atrodo, tokie klimato pokyčiai jau tampa norma.
Krikščioniškosios apokaliptinės literatūros pranašystės ir mokslininkų bei ekologų prognozės pradeda keistai sutapti. Anot Šventojo Rašto, kai ateis pasaulio pabaiga, dangūs pareis su smarkiu ūžesiu, stichijos nuo karščio suirs… karštoje ugnyje išdegs trečdalis žemės… nuo dūmų aptems saulė ir oras… žmones degins baisi kaitra… pasipils žaibai, sudundės griaustiniai, kils baisus žemės drebėjimas… ir žemė su savo veikalais sudegs… Visus šiuos ženklus galima interpretuoti ir kaip aktualių ekologinių problemų išraišką – vandens ir oro tarša veikia atmosferą, didėja vandenynų rūgštingumas ir todėl nyksta koraliniai rifai, pažeidžiama vandenynų ekosistema, visuotinis klimato atšilimas sukelia karščio bangas ir uraganus. Apreiškime Jonui kalbama apie žmogaus atsakomybę už gamtos, kuri yra Dievo dukra, naikinimą ir neišvengiamą bausmę: „…ir metas sunaikinti tuos, kurie niokoja žemę“ (Apr 11, 18).
Nenuostabu, kad po gana išsamaus Paskutinio teismo dienos aprašymo Apreiškimo Jonui autorius tekstą užbaigia pranašaudamas „naują dangų ir naują žemę“. Šiandien panašiai skamba ir kai kurių politikų ekologinės deklaracijos.
Kaip teigia mokslininkas iš Džordžtauno universiteto Jeanas-François Mouhot, ekologinių temų retai pasitaiko krikščioniškojoje apokaliptinėje literatūroje. Amerikoje tarp 1995 ir 2007 metų Timas LaHaye ir Jerry B. Jenkinsas išleido Apreiškimo Jonui įkvėptų romanų seriją „Left Behind“, jie sparčiai išpopuliarėjo – buvo parduota 65 milijonai egzempliorių, tačiau ekologinės problemos ten buvo paliestos vos fragmentiškai. Nieko keista, nes konservatyvios protestantiškos Amerikos bendruomenės ilgai įtarinėjo ekologines idėjas skleidžiančius asmenis prokomunistinėmis pažiūromis. Tad tikintys Apokalipsės neišvengiamumu dažnai susipriešindavo su „gamtosaugininkais“. Taip Ronaldo Reagano sekretorius Jamesas Wattas pareiškė, kad antrasis Jėzaus atėjimas užbaigs visus mūsų svarstymus ir rūpesčius dėl planetos likimo. Toks požiūris tebelieka populiarus krikščioniškosiose Amerikos bendruomenėse.
Kita vertus, pasibaigus Antrajam pasauliniam karui krikščionių pasvarstymai apie pasaulio pabaigą susilietė su ekologų nuogąstavimais. Šie nuogąstavimai pirmiausia buvo susiję su Hirosimos bombardavimu, kai buvo suvokta, kad atominis ginklas gali sunaikinti gyvybę Žemėje. Tokio pobūdžio baimės buvo sustiprintos nuogąstavimais ir dėl planetos užterštumo didėjimo.
1952 metais ekologines pažiūras propagavusi Rachel Carson išleido knygą „Tylusis pavasaris“. Ji prasideda insekticidais ir kitomis cheminėmis priemonėmis užteršto kaimo, kuriame žūva paukščiai, o žmonės suserga keistomis nežinomomis ligomis, aprašymu… Ši vizija apie galimą pasaulio pabaigą, kuri rėmėsi ne Dievo žodžiu, o suvokimu, kad žmonija, mokslas ir moderniosios technologijos pasuko katastrofos keliu, buvo tik preliudija. Pasipylė kitų autorių perspėjimai. Amerikiečių biologas ir mokslo populiarintojas Paulas Ralphas Ehrlichas 1968 metais išleistoje knygoje „Demografinė bomba“ pranašavo, kad dėl bado ir maisto trūkumo pasaulyje iki 1980 metų mirs šimtai milijonų žmonių. 1972 metais Jungtinių Tautų generalinis sekretorius U Thantas pranašavo, kad mažiau kaip po dešimties metų žmonija susidurs su tokiomis būtinomis spręsti problemomis kaip gyventojų skaičiaus didėjimas ir gamtinės aplinkos degradacija, o būdų ir priemonių, kaip ištaisyti padėtį, gali ir neatsirasti.
1974 metais ekologijos šalininkas René Dumont’as, iškeltas kandidatu į Prancūzijos prezidentus, rinkimų kampanijoje pradėjo eksploatuoti šūkį „Neturite pasirinkimo: ekologija arba mirtis“. Neilgai trukus ir žaliųjų partijos Europoje tapo parlamentinėmis jėgomis. Nuo 1988 metų diskusijos dėl klimato pokyčių Žemėjė tapo neišvengiama sekmadieninių laikraščių dalimi. Dalis žmonių mano, kad susiduriame su visuomeninių santykių irimu, jeigu ne pačių visuomenių žlugimu, kurį sąlygoja visuotinis atšilimas, gyvenamosios aplinkos užterštumas ir biologinės įvairovės nykimas.
Kai kurių ekologų pesimistiniai nuogąstavimai veda link fatalizmo, prilygstančio Apokalipsei. „Apokalipsė ateis rytoj“, – skelbia neseniai Prancūzijoje išleista mokslinė studija, o mes negalime pakeisti klimato. Mes negalime išpranašauti ateities. Kaip sakė Kristus, „ne jūsų reikalas žinoti laiką ir metą“ (Apd 1, 7), tačiau būtų klaidinga, kaip pažymi J.-F. Mouhot, manyti, kad jeigu kai kurie ekologai nuolat šaukia „vilkas“, vilkas niekada neateis. Verta pažymėti, kad nors žmonija iki šiol saugiai gyveno Žemėje, daug kitų rūšių mūsų planetoje išnyko dėl ekologinių ir klimato kaitos problemų. Negalima ignoruoti pokyčių, kurie vyksta nuolat. 2001 metais išleistoje knygoje „Kažkas nauja po saule“ Johnas R. McNeillas rašo: „Vandens temperatūra Atlanto vandenyno tropiniuose vandenyse metų metais šiltėja nesukeldama jokių uraganų. Tačiau kai vandens temperatūra pasiekia 26 Celsijaus laipsnius, užgimsta uraganai: slenkstis peržengtas paprasčiausiai palaipsniui augant temperatūrai.“ Gamtosauginės problemos gali didėti tyliai, beveik nematomai ir ilgai nekelti rūpesčių, tačiau peržengus ribą staiga jos tampa problema.
Kiti autoriai, stebėdami ir analizuodami pokyčius gamtoje, ragina nepasiduoti panikai (esą ji yra tik kai kurių mokslininkų išsigalvojimas), ekologinėms pasaulio pabaigos pranašystėms, o gyventi kaip visada. Tikimasi, kad visos problemos bus išspręstos ir aukso amžius žmonijai tęsis. Tačiau biblinė tradicija mums sako ką kita. „Kaip yra buvę Nojaus dienomis, taip bus ir Žmogaus Sūnui ateinant. Kaip dienomis prieš tvaną žmonės, nieko nenumanydami, valgė, gėrė, vedė ir tekėjo iki pat dienos, kurią Nojus įlipo į laivą“ (Mt 24, 37–38).