Kieno teisumas teisesnis?
Laiku ir nelaiku
„Patykokime tad teisiojo žmogaus,
nes jis mus varžo ir priešinasi mūsų darbams, –
prikaišioja mums nusižengimais Įstatymui
ir kaltina mus už netikusį mūsų auklėjimą.
Pažiūrėkime tad, ar jo žodžiai yra tikri,
sužinokime, kas jam atsitiks sulaukus gyvenimo galo.
Juk jeigu teisusis yra Dievo vaikas,
Dievas padės jam, išgelbės jį iš priešų rankos.
Ištikime jį užgaule ir kančia,
kad pažintume jo būdo švelnumą
ir išmėgintume jo kantrybę.
Pasmerkime jį gėdingai mirčiai,
nes, jo paties žodžiais tariant, Dievas juo pasirūpins.“
Išm 2, 12. 17–20
Užmetus akį, šis tekstas atrodo gana paprastas, netgi lėkštokas. Kurgi tokie piktadariai, kurie taip atvirai, ciniškai apie savo veiklą kalbėtų? Žinotų, kad tai blogis, ir ne tik nesigėdytų, bet dar ir atvirai skelbtų, jog ketina eiti išmėginti teisųjį kaip Dievo vaiką?! Kažkaip nelogiška. Paprastai žmogus juk teisina save ir savo poelgius. Kaip sakoma – „pilni kalėjimai nekaltų“. Reikėtų būti užkietėjusiu ciniku, kad šitaip šnekėtum. Na, bet, teksto autoriaus akyse jie, matyt, tokie ir yra. Kaip pasakose vaikams, kur jeigu jau blogiukas, tai blogiukas iki galo. Žino tai, mėgaujasi tuo ir laiko tai tiesiog savo prigimtine teise, lyg būtų kalbama ne apie pasirinkimą tarp gėrio ir blogio, bet tarp obuolio ir apelsino. Taip ir čia. Priešprieša, apie kurią galima kalbėti tik pasitraukus iš gėrio ir blogio kaip moralinės priešpriešos lauko. Į lauką anapus gėrio ir blogio, kuriame galimas tik grynos valios sprendimas, kas yra gėris ir kas yra blogis, kas yra teisumas. Čia nepateiktose to paties skyriaus eilutėse tai randame: „Išnaudokime neturtingą teisų žmogų, nesigailėkime nė našlių, negerbkime seno ilgaamžio žmogaus žilų plaukų. Mūsų nuoga jėga tenustato, kas teisu, nes kas silpna – nenaudinga“ (Išm 2, 10–11). Čia vienam teisumui (silpnojo, kurį reprezentuoja trys socialinės kategorijos: neturtėlis, našlė ir ilgaamžis) priešpriešinamas kitas (stipriojo: jauno, kupino fizinės jėgos, bent jau pasiturinčio), paskelbiant „džiunglių įstatymą“. Situacija iki kaulų smegenų pažįstama, tiesiog banali. Ir šiandien ji pateikiama kaip skirtingi politiniai įsitikinimai, kurie pateikiami miniai ne kaip moraliniai pasirinkimai. O jeigu ir bandomi įvilkti į moralinius pasirinkimus tarp gėrio ir blogio, po atliktos intelektualinės akrobatikos, iliuzionistinio triuko staiga visi bibliniai pranašų moraliniai imperatyvai pasirodo apversti aukštyn kojom, įteisinant ir pateisinant aną jėgą turinčių vilkų teisumą, pagal kurį blogio įsikūnijimu, šėtono advokatais, vertais jei ne mirties, tai bent tremties ar grotų, tampa vaikiškai naiviai, patikliai skaitantys ir suprantantys tai, kas juodu ant balto parašyta bibliniame tekste, kuriame teisumu vadinamas solidarumas su silpnaisiais, o ne galią turinčiaisiais. Ir tai yra ta šios žinios, kuri, drįsčiau sakyti, yra esminė šių knygų žinia, stiprybė, krikščionių tikėjimu įsikūnijusi kūdikio kūnelyje, gyvenusi su varguoliais ir mirusi kaip nusikaltėlis. Ir nusikaltimas tas – tas pats. Solidarumas ne su tais, kurių rankose buvo galia. Kaip rašo komentatoriai, čia pateiktose eilutėse, pagal daugelį Bendrijos Tėvų, apie šią įsikūnysiančią žinią ir kalbama. Galbūt. Tai jau tikėjimo klausimas. Tačiau kad ir kaip būtų, sunku įsivaizduoti, kaip solidarumas su šiuo įsikūnijimu galėtų panaikinti solidarumą su tais, ką jis įkūnijo. Ir belieka tik su šių eilučių autoriumi stebėti šią beprasmybe dvelkiančią priešpriešą, kuri pasirodo amžina ir protu nesuvokiama kaip ir iliuzijos.
-akp-