Laiškai iš praeities: Mindaugą menanti pilis Liubčioje
ARŪNAS KAZYS KYNAS
Dabar tai – Liubčia pavadintas miestelis Naugarduko (Gudija) apylinkėse. Piliavietėje yra išlikęs tvirtovės bokštas, galingas įvažiuojamųjų vartų su bokšteliu statinys ir keli istorizmo stiliaus dviaukščiai pastatai. Šiuo metu lėtai atstatinėjami pilies kuorai – gal vienus pabaigus nesugrius ir kiti statiniai? Aišku viena – jokiomis sąlygomis nesikeis nuostabus vaizdas į Nemuno vingį, miškus, kuriuose, kaip pasakojama padavimuose, medžiojo karalius Mindaugas.
Istorikas Teodoras Narbutas studijoje „Lietuvių tautos istorija“ (T. 4, Wilno: A. Marcinowski, 1838, p. 508–510) rašė apie ankstyvąją valstybės istorijos dalį, be kita ko, paminėdamas ir Liubčią bei jos valdytojus: „Kai Lenkijoje buvo pradėtas kurti Dominikonų ordinas, palaimintasis Vitas, trokšdamas dvasiškai apaštalaudamas padėti tamsumoje, tai yra stabmeldystėje skendinčioms tautoms, prisidėjo prie šventojo Jackaus: apsivilko vienuolio abitą ir tapo jo mokiniu ir apaštališko žygio bičiuliu. [...] Iš Kijevo buvo siųstas į Lietuvos Rusią, kurios sostine anuomet buvo Naugardukas. Tačiau Liubčioje, klestinčiame panemunio prekybos mieste, priklausančiame garsiam Kijevo emigrantui bajorui Andriui Kijanui, kurį labai mėgo Lietuvos didysis kunigaikštis Mindaugas, buvo deramai sutiktas. [...] Tai turėjo įvykti dar prieš 1250 metus.“ Istorikas patikslino, kad Liubčia, esanti Naugarduko srityje, kairiajame Nemuno krante, kur ir dabar stovi pilaitė, yra nepaprastai sena gyvenvietė. XIII a. Lietuvos didysis kunigaikštis Mindaugas ją dovanojo Kijevo bajorui Andriui Vasiljevičiui Kijanui, kuris pabėgo iš totorių niokojamo Kijevo ir tarnavo Mindaugui. Šias žinias T. Narbutas pasitelkė iš senųjų kronikų ir Motiejaus Strijkovskio bei Alberto Vijūko-Kojalavičiaus istorijų.
Šiuo metu Liubčios miestelis administraciškai priklauso Gudijos valstybės jurisdikcijai, pamirštas Lietuvos istorikų, archeologų ir kitų tyrinėtojų.
2009 m. vasarą mes, istorine praeitimi besidomintys keliautojai iš Lietuvos, aplankėme Liubčios tvirtovę. Konstatavome, kad buvo išlikę du senieji pilies kuorai, sienų fragmentai, du vėlesnės statybos pastatai. Piliavietę žadama restauruoti ir atstatyti, tikimasi, kad tuomet padidės istorine praeitimi besidominčių lankytojų srautas.
1968 m. gudų archeologai, kasinėdami piliavietės kiemą, rado nedaug rūdžių tesunaikintą geležinę vėjarodę, kuri prieš maždaug keturis šimtmečius puošė vieną iš pilies kuorų. Dailės istorijos ir LDK bajorų heraldikos tradicijų požiūriu, tai yra gražus ir įdomus taikomosios dailės kūrinys, atspindintis ankstyviausią XVI a. pabaigos kalviškos ir šaltkalviškos meninės kalybos stilistiką. Iki jos buvo žinoma beveik šimtą metų vėliau, 1692 m., Vilniuje pagaminta ir Švč. Marijos monogramą išlaikiusi vėjarodė.
Gudų tyrinėtojai Liubčios vėjarodę datavo neteisingai. Viršutinis registras, kuriame iškirsti kiauraraščiai skaitmenys, apgadintas taip, kad nelabai patyrę kraštotyrininkai manė buvus žymiai ankstesnę – 1281 m. – datą. Pasitelkęs naujesnes istorines žinias ir patyrinėjęs išlikusį bajoro Stanislovo Kiškos antspaudo piešinį, nustačiau, kad vėjarodė pagaminta XVI a. Kitoks nei išlikęs, buvęs ir jos siluetas. Tikriausiai jis priminė vėjyje plazdančias trikampes vėliavėles. Viršutiniame registre yra išlikę arba spėjami kiauraraščiai ženklai: arabiškasis skaitmuo 1, toliau – taško kiaurymė, skaitmuo 5, panašus į raidę S, skaitmuo 8, taško kiaurymė, skaitmuo 1. Priekinius skaitmenis teko nuspėti ir taip nustatyti pagaminimo datą. Antrajame nuo viršaus registre išliko siluetiniai heraldiniai ženklai. Jie priklausė jaunesnei Liubčios tvirtovės savininkų kartai, kurios atstovai reikšmingai prisidėjo kuriant Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės istoriją.
Viršutiniame kairiajame vėjarodės kampe buvo įkomponuotas heraldinis ženklas, vaizduojantis pasagą su kryželiais viršuje ir apačioje. Heraldiškai ženklas turėjo būti vaizduojamas baltos spalvos su trimis auksiniais kryžiais žydrame fone. Virš herbo buvo sukomponuotas strėle pervertas sparnas. Gudų tyrinėtojai iš pradžių šį herbą neteisingai pavadino Podkova (pasaga) ir priskyrė bajorams Nečajams, gyvenusiems Mstislavlyje. A. Vijūko-Kojalavičiaus knygoje „Compendium“ aptikome tikrąjį vėjarodės herbą atitinkantį paaiškinimą. Jis buvo vadinamas Dąbrowos herbu ir priklausė kelioms bajorų giminėms. Anksčiausiai jis buvo suteiktas bajorui Zgierskiui Kiškai, tarnavusiam etmono Jono Baltojo dvare. Kiškos (Kiszka) pravardę jam davė pats etmonas, bet, regis, neturėdamas pykčio, nes greitai už jo ištekino savo dukterį. Pravardė, tapusi naująja pavarde, giminei prilipo amžiams. Iš jos buvo kilę daug LDK nusipelniusių karvedžių, apskričių valdytojų, seniūnų, diplomatų. Giminiavosi su Kristupu Radvila ir Karoliu Chodkevičiumi.
Vėjarodės viršutiniame dešiniajame kampe vaizduojami gerai išsilaikę trys ratu išdėstyti medžioklės ragai (taurės). A. Vijūko-Kojalavičiaus „Compendium“ (Kraków, 1897) šis heraldinis ženklas buvo vadinamas Trąbki herbu ir skydelyje raudoname fone buvo vaizduojamas su trimis medžioklės ragais ir auksiniais dirželiais, susuktais į kilpelę. Pirmasis šį herbą Horodlėje gavo Hrehorijus Ostikas (Grigorijus Astikas), Lietuvos didžiojo kunigaikščio (spėjama, kad Narimanto Glebo Gediminaičio) palikuonis. Iš šios giminės kilo bajoras Mikalojus Radvila, turėjęs Juodojo pravardę. Iš Astikų giminės kilo nemaža LDK valstybės veikėjų.
Trečiasis apatinis vėjarodės registras buvo labiausiai sunykęs. Gudų tyrinėtojai jo heraldinę kompoziciją rekonstravo pagal turimą bajoro Stanislovo Kiškos antspaudą. Taip pat padėjo išlikęs skardos lopinėlis, kuriame galima įžiūrėti laiptuotą daugiakampį. Iš šonų jį laikė dvi iš kairės į dešinę žemyn besileidžiančios juostos. Heraldinį ženklą sudarė trys daugiakampiai, kuriuos A. Vijūkas-Kojalavičius vadino kamienie (akmenys). Herbo fonas – raudonas, akmenys nuspalvinti geltonai, jie buvo vaizduojami herbe, kuris buvo vadinamas Dria (juosta). Pirmasis šį herbą Horodlėje 1411 m. priėmė bajoras Mikalojus Tautagirdas (Tawtygert). Baltiškas pavardės skambėjimas ir akivaizdi etimologija rodo jį turėjus lietuviškas šaknis.
Apatiniame dešiniajame vėjarodės lauke turėjo būti pavaizduotos dvi nugaromis pasuktos žuvys. Herbo fonas nuspalvintas raudonai, o žuvys – baltai. Heraldinis pavadinimas – Wadwicz. Garbinga bajorų Montygirdų giminė Lietuvoje buvo žinoma nuo didžiojo kunigaikščio Algirdo laikų. Jonas ir Petras Montygirdaičiai 1401 m. su Lenkijos karaliumi Jogaila pasirašė LDK ir Lenkijos Karalystės uniją. Bajorų Montygirdų, kaip ir Tautagirdų, pavardžių baltiškas skambėjimas ir etimologija yra panašūs ir turintys lietuviškas šaknis, tačiau lotynų rašmenimis užrašytos lenkiškai jos (ne)sąmoningai buvo iškraipomos ir rodė akivaizdų XV a. pradžioje įsibėgėjantį Lietuvos bajorijos nutautėjimą.