Optimizmo tironija
STEFAN CHWIN
Nerašyta nūdienos mokyklos (ypač prestižinės privačios mokyklos) dogma – ugdyti sėkmei. Tam yra priežasčių. Mokyklos turi skatinti jaunuolius mokytis, o kiekviena sėkmės istorija padidina adrenalino kiekį jų kraujyje, taip, be abejonių, pagerindama motyvaciją. Tačiau kiekvienoje klasėje iš dvidešimt penkių mokinių tikros sėkmės sulauks tik du ar trys. Kitaip nebūna: daugumos geriausiu atveju laukia vidutiniškai pasiturintis vegetavimas. Tokiomis sąlygomis skatinti ambicijas ar sėkmės troškimą atrodo kaip nesąmoningas sadizmas.
„Jeigu stengsitės, anksčiau ar vėliau iškopsite į viršūnę“, – tikinami jaunuoliai. Tačiau kitaip negu mituose apie batų valytoją, kuris anksčiau Harleme valė praeiviams purvinus batus, o paskui atkaklumu ir sunkiu darbu uždirbo didelius pinigus, tapo milijonieriumi ir dabar nuosavu lėktuvu skraido iš Niujorko į Paryžių, laisvosios rinkos visuomenėje individo sėkmė nuo jo paties priklauso tik iš dalies. Darbo rinka nesiplečia, o traukiasi (dėl daugelio priežasčių, iš kurių viena – spartus naujųjų technologijų vystymasis). Dauguma „gerų vietų“, kurios visuomenėje laikomos profesinės karjeros simboliu, jau užimtos ir bus užimtos ateityje. Didelė dalis jaunuolių, kurie dabar mokosi ar studijuoja, gyvens iš socialinių pašalpų arba imsis neįdomių darbų, kaip dauguma žmonių Rytuose ir Vakaruose, kurie – kalbėkime tiesiai – tik šiaip ne taip suduria galą su galu.
Tačiau svarbu ne tik profesinė sėkmė. Daugumą jaunuolių, kuriems dabar mėginama įteigti, kad reikia tik pasistengti ir viskas bus „okay“, ir asmeniniame gyvenime sėkmė lydės toli gražu ne visada. Sakyti jiems, kad jeigu labai stengsis, viskas klosis puikiai ir šioje srityje, reiškia kurti miražus, kurie anksčiau ar vėliau išsisklaidys, kad ir susidūrę su santuokinio gyvenimo realybe.
Kai susimąstau apie visa tai, man į galvą ateina Leszeko Kołakowskio žodžiai, kurie, žinau, šiandien kai kuriuos žmones gali stebinti ir net erzinti, tačiau – manau – juose daug tiesos: „Iš tiesų vertinga kultūra yra tokia, kuri padeda žmonėms iškęsti pralaimėjimus. Juk gyvenimas yra nesibaigianti pralaimėjimų virtinė.“ Tačiau tokie pasakymai kaip „pralaimėjimas“, „gyvenimo nesėkmės“ ar „vegetavimas“ šiandien įtraukti į nerašytą uždraustų žodžių rodyklę, ir jų kaip įmanydama vengia ne tik masinė kultūra. Jų stengiasi vengti ir mokykla. Derėtų apskritai pamiršti, kad tokie žodžiai egzistuoja.
Žinote, mane nepaprastai sujaudino Czesławo Miłoszo, 1980 m. Nobelio premijos laureato, atsakymas į vieną klausimą per interviu, surengtą jo devyniasdešimtmečio proga; paklaustas, ar jo gyvenimas nusisekė, žymusis poetas ištarė tik vieną žodį: „Ne.“ Manau, kad toks triumfuojančio Nobelio premijos laureato, tikrai pasiekusio gyvenime viską, ką tik galima įsivaizduoti, požiūris turėtų paskatinti mus giliai susimąstyti. Nes jeigu net jis nesijaučia sulaukęs sėkmės, tai ką jau kalbėti apie mus… Miłoszo prisipažinimą daugelis žmonių – ir tai, mano manymu, yra laiko ženklas – palaikė nevykusiu ir netinkamu. Juk tokių dalykų nedera sakyti viešai. Asmenines nesėkmes reikia slėpti, net ir didiems rašytojams.
Į „ugdymą sėkmei“ orientuota kultūra moko gyventi meluojant. Verčia nuolatos vaidinti sėkmės žmogų, skatina gėdytis nerealizuoto gyvenimo. Gimstame tam, kad pasiektume sėkmę. Kam nepavyko, turi tai slėpti. Pažįstamų ir pasaulio akivaizdoje reikia apsimesti, kad viskas „okay“, nes nesėkmė kompromituoja. Kaip tik todėl mokiniai ir nekenčia mokyklų – net tų, kurios stengiasi sukelti jaunuoliams kuo mažiau streso ir būti kuo draugiškesnės. Jie nuo pirmų akimirkų supranta, kad mokykla – tai vieta, kur vyksta pirmoji atranka: atrenkami tie, kurie turi šansą pasiekti sėkmę, ir atskiriami nuo tų, kurie veikiausiai tokio šanso neturi. Kiekvienas labiau patyręs mokytojas geba neklystamai atskirti vienus nuo kitų ir, nors ir kaip norėtų užtikrinti sėkmę kiekvienam mokiniui, giliai širdyje puikiai suvokia, kad didžiajai jų daliai niekaip neįstengs padėti.
Kaip tik mokyklos klasėje įvyksta pirmasis išsisluoksniavimas, kuris kelia neviltį. Mokykla, atvirai vertindama „mokinių pažangą ir gebėjimus“, iš esmės leidžia kiekvienam iš jų suvokti, kiek jis iš tiesų vertas, t. y. kokie keliai jam užverti – kas žino, galbūt visiems laikams. Nemažai mokinių anksčiau ar vėliau supranta, kad jiems nelemta sulaukti sėkmės. Neretai šis atradimas būna labai skausmingas ir palieka sieloje neišdylančią, nuodingą žymę.
Ar nūdienos Vakarų pasaulio kultūra – ekonominio vystymosi ir išvešėjusių siekių kultūra – teikia dvasinę pagalbą tiems, kuriems nelemta sulaukti sėkmės? Kadaise Vakarų kultūra ją teikė ir būtų gerai, kad pajėgtų teikti ir šiandien, tik nežinome, kaip tai pasiekti.
Kam reikėtų rengti jauną žmogų, žengiantį pirmuosius žingsnius savo gyvenimo kelyje? Ak, sakome, negalvokime apie negerus dalykus, kurie gali jam nutikti. Verčiau tarkime, kad jo gyvenime neatsitiks nieko bloga. Taip nutylėjimas apie tikrąjį gyvenimą tampa ugdymo pamatu. Mokyklos, tokios, kokia ji yra dabar, uždavinys yra slėpti nuo mokinio, koks iš tiesų yra gyvenimas. Ji turi kurti pramanytą iliuzinę tikrovę, nesusijusią su realiu gyvenimu, kad mokinys šiukštu nesužinotų apie jo laukiančią kovą. Prielaida paprasta: mokinys turi būti įsitikinęs, kad gyvenime jam nenutiks nieko bloga. Nes nors pasaulyje ir pasitaiko tokių dalykų kaip motinos mirtis nuo vėžio, brolio alkoholizmas, emocinis žmonos šaltumas, sūnaus nedėkingumas ar panieka bejėgiam, senam tėvui, jie nutinka kitiems, ne mums. Todėl dera nutylėti tamsiąsias gyvenimo puses, kad nepakirstume mokinio „jaunatviško entuziazmo ir tikėjimo šviesia ateitimi“. Kuo mažiau „niūrių minčių“ ir kuo daugiau sporto gryname ore.
O juk jį – kaip ir mus visus – kada nors tikrai išduos žmogus, kurį jis mylės, apgaus kas nors, kuo jis pasitikės, pažemins kas nors, kam jis atvers širdį, kas nors jį atstums, išvarys iš darbo, privers paklusti, skaudžiai įžeis – ir jis turės visa tai kaip nors ištverti. Toks jau, deja, yra mūsų gyvenimas. Žinoma, galime apsimesti, kad jis ne toks, tačiau pakanka pažvelgti kad ir į savo pažįstamus… Šiokia tokia santuoka, šiokie tokie vaikai, šioks toks namas… Kokius gebėjimus derėtų ugdyti, kad jis nepalūžtų nuo viso to?
Kas nors pasakys: kaip galima iš anksto numatyti, kad gyvenimas bus nevykęs? Koks pesimizmas! Koks defetizmas! Tačiau nieko nereikia numatyti. Juk visi puikiai žinome, kaip yra. Pakanka paklausyti, ką kalba žmonės per pobūvius penktą ryto, kai brėkšta pilka aušra, o buteliuose baigiasi alkoholis – t. y. kai nuo veidų nukrinta kaukės. Ko tik išgirsti tokiomis valandomis! Turtingas verslininkas staiga pradeda pasakoti, kad gyvenimas nuėjo šuniui ant uodegos, nes jis netapo rašytoju. Rašytojas – kad jo gyvenimas nieko nevertas, nes jis neturi „konkrečios profesijos“. Linksmuolė bankininkė lieja ašaras, kad jos vyras jau visą mėnesį nenori su ja miegoti. Šimtatūkstantinio miesto meras, Oksfordo absolventas, rypauja, kad jo mylimas sūnus įjunko į narkotikus ir visai nebelanko mokyklos. Žurnalistas sielojasi, kad jam nepavyksta parašyti romano. Režisierius gėdijasi, kad jam nepavyko tapti automobilių projektuotoju. Tikras tiesos seansas, rytmetinis šmėklų paradas, apie kurį kitą dieną visi norės pamiršti amžiams. Ir tokių scenų galima pamatyti ne tik Diuseldorfe, Varšuvoje ar Prahoje, bet ir Stokholme, Paryžiuje ir Budapešte. Geografija čia neturi jokios reikšmės.
Didžioji šiuolaikinio ugdymo modelio klaida yra optimizmo tironija, apsimetinėjimas, kad viskas bus „okay“ – tik stenkitės ir uoliai mokykitės! Tikra žmogiškoji komedija… „Privalai pasiekti sėkmę!“ – tvirtina mokiniui tėvai, kurie patys nieko nepasiekia. „Privalai pasiekti sėkmę!“ – tvirtina mokiniui mokytojai – išsiskyrę, vieniši, nusivylę, be pinigų, palūžę, ujami tėvų (kurie moka pinigus, vadinasi, ir muziką užsako…) – ir direktoriai (laimei, ne visi), kurie turi iš visų jėgų grumtis dėl lėšų mokyklai išlaikyti. Ir sėkmės šmėkla sklando virš nūdienos mokyklos kaip išsišiepęs vampyras. Mokyklos vertė šiandien matuojama pagal tai, kiek jos absolventų įstojo į prestižines, aukštus reitingus turinčias aukštąsias mokyklas, t. y. prisidėjo prie nedidelės grupės geriausiųjų, kuriems pavyko pasiekti sėkmę. Kitus, kuriems nepavyko įsilieti į šią grupę, mokykla vertina kaip gėdingą balastą, su kuriuo nežinia, ką reikia daryti.
O juk – jeigu leisite man išdėstyti tokią nuomonę – mokykloje derėtų mokyti ir sunkaus gyvenimo meno, t. y. kaip gyventi nerealizavus savęs. Žinau, tai skamba fatališkai, tačiau kitaip pasakyti neišeina. Meno gyventi nerealizavus savęs anksčiau mokė krikščionybė, kuri ištisus šimtmečius skelbė, kad pralaimėjimas yra neatsiejamas žmogaus likimo elementas ir gebėjimas oriai jį pakelti liudija dvasios stiprybę. Tačiau krikščioniškos etikos idėjos kartais eidavo per toli, pavyzdžiui, apoteizavo likimo pažemintų ir sutriuškintų kankinių gyvenimą, nors tuo pat metu visiems žadėjo pomirtinę pergalę, kuri netikintiems žmonėms buvo ir yra tik guodžianti iliuzija.
XIX a. lenkų kultūra irgi mokė, kaip gyventi pralaimėjus, tačiau reikia patikslinti: pirmiausia buvo kalbama apie sunkų meną gyventi politinės nelaisvės sąlygomis. Lenkų romantizmas sukūrė ir išplėtojo moralinio gyvenimo filosofiją, kuri paversdavo pralaimėjimą, patirtą kovoje su pranašesniu priešu, moraline pralaimėjusiųjų pergale. Lenkų poetai ir visuomenės veikėjai mokė, kaip visuomenė gali oriai gyventi pralaimėjusi, suteikdama skausmingam patyrimui gilesnę prasmę. Ant šio filosofinio pamato išaugo daug literatūros kūrinių ir jie įėjo į moderniosios lenkų kultūros kanoną.
1989 m., kai žlugo komunizmas ir Lenkija dar kartą atgavo politinį suverenumą, didelė dalis lenkų, džiaugdamiesi atgautos laisvės saule, įtikėjo, kad tas žinojimas jiems nebereikalingas. Žinoma, tai suteikė lenkų visuomenei veržlumo sunkiais sisteminės transformacijos laikais. Lenkijoje pasikeitė gyvenimo nuotaika. Į niūrią pokomunistinio pasaulio tikrovę įsiveržė masinė kultūra. Televizorių ekranuose pasirodė sveikata trykštantis žmogus su privalomu „keep smiling“. Tačiau toje atgautos laisvės saulėje pražuvo ir dalis svarbios tiesos apie žmogaus egzistenciją. Žodis „pralaimėjimas“ tapo gėdingu tabu. Jis buvo išsmilkytas iš lenkų sielų kaip kambarys išsmilkomas po sunkios ligos. Argi ne geriau skamba žodis „nepasisekimas“, kuriame užkoduotas pažadas, kad likimas greitai pasitaisys. Kadaise meno gyventi nerealizavus savęs mokė Bažnyčia, bet šiandien bažnyčioje žmonės lankosi vis rečiau, taigi nesitiki iš jos pagalbos, o margaspalviai žurnalai ir televizija nepaliaujamai klykia: „Jeigu nepasieksi sėkmės, esi niekas!“
Dauguma taip skatinamų vilčių niekada neišsipildo, ir nusivylimas jaunuoliams sukelia agresiją, kuri gali išsilieti sunkiai nuspėjamais pavidalais. Net geriausieji gali pralaimėti, nors bandome įteigti sau, kad tai neįmanoma. Mitas apie gerą išsilavinimą, tariamai garantuojantį sėkmę gyvenime, yra, deja, tik viena iš guodžiančių iliuzijų, kuriomis maitiname savo sielą. Išsilavinimas negarantuoja nieko, nors šiandien paniškai trokštame tikėti, kad jis yra universalus raktas į mūsų vaikų laimę. Tačiau iš tiesų jis kartais tampa tokiu raktu, kartais – netampa, nes net jeigu žmogus turi puikų diplomą, bet jam nesiseka, tai viskas perniek.
Witoldas Gombrowiczius manė, kad mokykla niekada nebuvo vieta, kurioje mokiniai rengiami tikram gyvenimui. Priešingai: jos tikslas – kaip jis pavaizdavo savo 1938 m. romano „Ferdydurkė“ scenose – buvo ir vis dar yra atriboti jaunuolius nuo realaus gyvenimo. Tačiau anksčiau mokykla nė neapsimesdavo, kad ji yra kas nors daugiau, negu ji yra. Ji dresavo jaunuolius elgtis pagal papročius ir vertė kalti. Dabar mokykla dažnai mėgina sudaryti įspūdį, kad ji stengiasi atskleisti jaunuoliams sudėtingas žmogaus egzistencijos paslaptis ir parengti juos „praktiniam gyvenimui“. Tačiau kaip tik optimizmo tironija, kuri joje viešpatauja, – atsirandanti dėl spaudimo mokytojams, kurį daro tėvai, nenorintys nė girdėti, kad jų vaikas gyvenime gali pralaimėti, – neleidžia mokyklai atlikti šių svarbių uždavinių. Mokytojas – toks įsitikinimas gana paplitęs – yra tam, kad vaikas niekada nepralaimėtų. Jis privalo būti energingas, draugiškas, besišypsantis, motyvuojantis siekti aukštumų. Jis turi išmokyti vaiką, kaip gyvenime tapti nugalėtoju, t. y. kaip šalinti konkurentus. Jo uždavinys – išugdyti iš vaiko neįveikiamą karį darbo rinkoje. Taip užsiveria ydingas prievartos ir melo ratas, nes dauguma mokinių puikiai supranta, kad jie tokiais kariais niekada netaps.
Šiandien mokinys mokykloje sužino, kokie gyvūnai priskiriami prie nariuotakojų, kas yra ameba ir kas buvo Goethe, bet ar taip pat sužino, drįstu teigti, kur kas svarbesnius dalykus: pavyzdžiui, kaip gyventi nenusisekusioje santuokoje, kaip tenka daugeliui žmonių? Po keleto mokyklos metų jaunuolis jau žino, kas buvo Karolis Didysis ir kokie Ludwigo Erhardo nuopelnai vokiečiams, tačiau ar žinos, ką daryti su sūnumi, kuris jo nemylės? Ar matematikos ir Archimedo dėsnių išmanymas pasakys jam, kaip elgtis tą valandą, kai jį paliks kuris nors iš artimųjų?
Kas dėl to pralaimi? Galiausiai pralaimime visi. „Tau gyvenime turi pasisekti!“ – nuo pat pirmųjų metų vaikas girdi iš motinos, tėvo, sesers, brolio, draugų ir mokytojų. Daugelis jaunų žmonių, kuriems į galvą kalamas toks credo, gyvenime patirs dalinę arba visišką nesėkmę. Ir slėps tai nuo tėvų, pažįstamų, draugų, t. y. meluos. Taip kaip meluojame jam mes, tėvai, sakydami, kad iš esmės mums viskas pavyko. Nelengva dvasiškai suvaldyti gyvenimą, kurį temdo nerealizuotų vilčių šešėlis, tai sunkus uždavinys. Šiandien jaunuolių to niekas nemoko – nei mokykla, nei šeima, nei Bažnyčia, kurioje žmonės sekmadieniais ieško veikiau keleto valandėlių atvangos po šešių darbo dienų ir nenoriai klausosi „slegiančių pamokslų“. Žmogui, kurį ištiko nesėkmė, tokiame pasaulyje norisi prasmegti skradžiai žemės. Juk jis buvo mokomas, kad toks gyvenimas neturi prasmės, o jis pats kaip asmenybė visiškai nieko vertas. Kad toks gyvenimas turi būti tik „pereinamasis etapas“, po kurio reikia „iš tikrųjų prasimušti“. Api- ma gėdos jausmas. Pavydas. Priešiškumas tiems, kuriems pasisekė. Arba noras užsimiršti, griebtis narkotikų. Rezignacija. Neviltis. Arba abejingumas…
Žinoma, keisti „ugdymą sėkmei“ į „ugdymą pralaimėjimui“ (ar vegetacijai) būtų absurdiška ir ne apie tokį ugdymą galvoju. Nedera žmonėms iš pat pradžių atimti viltį, atveriant jiems tamsiąsias gyvenimo puses. Tačiau vertėtų kaip nors sujungti abi perspektyvas, atrasti tarp jų protingą pusiausvyrą. Kad net ir nesėkmės ištiktas žmogus neabejotų savo gyvenimo prasmingumu.
Suteikti nepasisekusiam gyvenimui prasmę – tai didelis iššūkis humanitariniams dalykams, jie turi labiau priartėti prie tikro, t. y. sunkaus gyvenimo. Nepavykusio gyvenimo refleksija šiek tiek sutaiko mus su tokiu gyvenimu (bet tuo pat metu neatima vilties jį pakeisti) ir praverstų net tiems jauniesiems karjeros vilkams, kurie įsitikinę, kad jiems tikrai pasiseks. Žinoma, mokykloje mokiniai privalo pažinti tekstus ir meno kūrinius, sustiprinančius energiją, valią veikti, ambicijas ir sėkmės troškimą. Tačiau dėl pusiausvyros kartais taip pat galėtų atidžiai paskaityti ir aptarti kad ir tokį išmintingą romaną apie nelabai laimingai ištekėjusią prancūzę, tokią ponią Bovari, gyvenančią provincijoje, nes iš jo nemažai sužinotų apie moteriškų troškimų neišsipildymo psichologines paslaptis. Turėtų daugiau skaityti knygų ir daugiau žiūrėti filmų, pasakojančių apie tai, iš ko kyla sutuoktinių nesutarimai, su kokiomis psichologinėmis problemomis susiduria bendraudamos motina ir duktė, kaip gimsta draugystės tarp tėvo ir sūnaus krizė, kokiomis formomis pasireiškia priešiškumas darbe, ką dvasiniu požiūriu reiškia prarasti darbą, ką vaikui reiškia tėvų mirtis ar sunki artimo žmogaus mirtis… Nes žmogus gali realizuoti save ir nerealizuotame gyvenime, t. y. blogose situacijose, tik reikia jį parengti tokiems išbandymams, t. y. išmokyti – atsiprašau už prastą paradoksą, – kaip gyventi laimingai ir išmintingai, kai esi nelaimingas. Galbūt toks žinojimas padės užkirsti kelią blogiausiam, t. y. natūraliam polinkiui bėgti nuo tikrų sunkumų, kurių mums negaili gyvenimas – profesinis ir asmeninis. Ar mokykla priims tokią švietimo tikslų pusiausvyros idėją – tai klausimas, į kurį neturiu vienareikšmiško atsakymo. Juk vis dar esame tikri, kad mokykla turi būti karjerų gamintoja. Be to, ar mokiniai, nuo kūdikystės šeriami sėkmės ideologija, norės pamokose kartu su mokytoju mąstyti ir kalbėtis apie tikrą gyvenimą, kuris jų laukia? O tėvai? Ar jie norės siųsti (už didelius pinigus) savo vaikus į mokyklą, kuri juos rengs ne tik kovoti dėl sėkmės, bet ir gyventi patyrus nesėkmę? Tikriausiai nelabai, ir tai, pripažįstu, visai nenuostabu. Tačiau dabar man ramiau, nes bent jau parašiau, ką turėjau parašyti, nors žinau, kad tai visai nedera su nūdienos dvasia.
___
Stefanas Chwinas (g. 1949) m. – romanistas ir eseistas, daugelio literatūros premijų laureatas. Kaip prozininkas Maxo Larso pseudonimu debiutavo 1989 m. išleidęs romanus “Žmonės skorpionai” ir “Žmogus raidė”. Labiausiai jį išgarsino romanas “Hanemannas”, kurio herojus įkūnija “blogoje žemės vietoje” – Europoje – gyvenančių žmonių dvasinę patirtį.
www.visegradliterature.net
Vertė Vitalijus Šarkovas
Komentarai / 3
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Gana tendencingas, depresyvus straipsnis. Autoriui derėtų išsigryninti savo pasąmonės nuostatas ir būseną. Gal jos slepia nuolatinės/prigimtinės nuodėmės doktrinos sąlygotą depresiją?
Autorius dramatiškai kovoja su savo pačio “sėkmės” materializmu ir jo charakteristikomis.
Tai matoma jau nuo pradžios:
“… tikros sėkmės sulauks tik du ar trys. Kitaip nebūna: daugumos geriausiu atveju laukia vidutiniškai pasiturintis vegetavimas.”
… “kaip gyventi nerealizavus savęs”
“Suteikti nepasisekusiam gyvenimui prasmę” …
Įdomiai pakišama bažnyčios panacėja …
O kaip jei viskas yra fantastiška dovana ir gebėjimas kasryt atsimerkus matyti pasaulį (kiek norint giliai ir daugiaplaniai) ir tobulėjimas tame jau yra šauniausia savirealizacija?
Kur dingo pirmapradė nuostaba ir kodėl ją pakeitė gyvenimo nuovargis?
O man patiko. Vien frazė “išmokyti, kaip gyventi laimingai ir išmintingai būnant nelaimingam” ko verta.
Labai patiko.
Mane jau vimdo nuo brukamo optimistinio ir pozityvioji gyvenimo budo ir požiūrio. Taip, būtent brukamo. Nemanau kad bent puse šio optimistinio šlamšto, kuris išpopuliarėdamas įgavo sektantiškų bruožų, sutampa su realybe. Visose gyvenimo srityse, darbe, moksluose, kursuose tau liepiama būti optimistu ir t.t. ir netgi primenama kad jei toks nebūsi tai nieko nepasieksi, jei tavo nuomone kitokia tu turi ja pasilaikyti sau, pasisakyti leidžiama tik tiems kas pučia į viena dūdą. Ši populiarioji psichologija yra 21 amžiaus dvasine liga, tu turi šypsotis ir tada tu pasieksi to ar ano. O kadangi tu privalai kažko pasiekti tai turi šypsotis. Pasitenkinimas gyvenimu suvokiamas tik kaip krūva pinigu, milijonas draugu facebook’e ir tavo veidas ant viršelio.
Labai pritariu tai minčiai, kad reikia išmokti jausti pasitenkinimą savo nuobodžioj kasdienybėje.
Ir dar, pirmas komentaras labai akivaizdžiai parodo optimistinio mąstymo ribotumą – jei tu nesi optimistas pozityvistas, vadinasi tau depresija ir tave reikia gydyti. Man tai primena komunistiniu laiku homofobija.