Olimpiada: vaikštant atvėsusiais kultūros pėdsakais
DONATAS PAULAUSKAS
Olimpinės žaidynės tapo tokia komercializuota ir primityvia tema, kad rašyti apie jas kultūros savaitraštyje net kažkaip nepadoru. Tikriausiai turėtų būti keista, kad nepadoru, nes sportas laikomas kultūros dalimi. Labiausiai finansuojama, remiama, masių palaikoma ir labiausiai atsiperkančia kultūros dalimi, be kurios, matyt, sunkiai būtų prisimenamas pats žodis „kultūra“.
Vis dėlto ganėtinai aišku, kodėl čia nagrinėti šią temą nelabai patogu – tiesiog šiandien olimpiadoje ir pačiame sporte kultūros beveik nėra. Žaidynėse varžomasi siekiant rekordo arba sėkmingo valstybės atstovavimo. Bandau susieti kultūrą su sportininkų asmenybėmis, bet ten tik plikas sportinis interesas arba kas nors dar blogiau… Ieškau tos sporto kultūros dienraščiuose ir interneto portaluose, skelbiančiuose žaidynių rezultatus ir apžvalgas, tačiau ten – tik žurnalistinis ir kultūrinis skurdas. Ieškojau interneto komentaruose, gerbėjų atsiliepimuose, bet juose tik kvailas, bukas nacionalizmas, patenkinta garbėtroška ir didžiavimasis veisle. Net nupurtė… Atrodo, sportas nei pats kuria kultūrą, nei aplink save kuria kultūrinius ir kultūringus diskursus.
Sportas neturi kultūrinės idėjos – ją pakeitė tam tikros finansinės investicijos, nacionaliniai interesai ir dalyvių sportiniai interesai (t. y. interesai nuolat pagerinti techninius duomenis). Senovės Graikijoje, olimpinių žaidynių lopšyje, kaip teigia jos kultūrą tyrinėjęs Michelis Foucault, kūno tobulinimas, sveikatos palaikymas, kūno kultūra ir kt. buvo susiję su tam tikra etika. Jis ją pavadino „gyvenimo estetika“, kuri susijusi su rūpinimusi savimi, su tam tikra askeze. Tai, kad estetika tampa etika ir kad toji etika yra santykis visų pirma su savimi, o ne su kitu, šiandien atrodo paradoksaliai. Tačiau šias įžvalgas apie senovės Graikijos kultūrą Foucault apibendrina ir suprastina įvesdamas gyvenimo kaip meno kūrinio sampratą. Visa kultūrinė veikla, pasirinkimų rinkiniai, kūno disciplina, jo tobulinimas, treniravimas, sekso kultūra, net dietos, mityba turėjo tikslus ir idėjas kartu su etiniais atspalviais bei filosofinėmis formomis. Šiuo požiūriu sportas kultūrai šiandien yra neįgalus.
O kaip su olimpiados tradicija? Sakote, palaiko ir skatina taiką, sutelkia sporto idėją kilniam taikos tikslui? Taip, jei nekreipsime dėmesio į tuos kartus, kai ši graži taisyklė buvo sulaužyta. Pastarąjį kartą tai buvo padaryta visai neseniai – kai 2008 m. olimpinių žaidynių metu karas įsiplieskė tarp Gruzijos ir Rusijos, kai buvo dar kartą įrodyta, kad nacionalinės užgaidos, kariniai interesai ir tiesiog brutali jėga yra daug svarbiau už olimpinę taiką. Sakysite, olimpiada saugo universalumo ir pasaulio vienybės idėją? Tada kam reikalingos tautinės vėliavos, valstybių ir tautybių žymėjimas ir varžymasis jų pagrindu? Vienybė čia nesvarbi, jos vietą užima valstybių, kurioms atstovauja sportininkai, konkuravimas. Tiesiog šlykštu žiūrėti, kaip dėl Rūtos Meilutytės, šioje olimpiadoje laimėjusios aukso medalį plaukimo rungtyje, pešasi Didžioji Britanija ir Lietuva, mat sportininkė jau kuris laikas gyvena ir treniruojasi Didžiojoje Britanijoje. Nesvarbu net tai, kad pati plaukikė vienareikšmiškai teigia siejanti save ir savo laimėjimą su Lietuva. Suprask, laimėjimai ir medaliai – ne sportininkų, o valstybių reikalas.
Tiesa, daugelį apžavėjo Londono olimpinių žaidynių atidarymo ceremonija, bet su sportu ji nelabai ką bendra turi – tai atskiras vaidinimas, šou, graži nykaus ir brutalaus sporto pasaulio preliudija. Tačiau gražiu bandymu išlaikyti tam tikrą elementarų olimpinį etosą galima laikyti deklaruojamą socialinės lygybės idėją. Štai britų Nacionalinis olimpinis komitetas pašalino Graikijos sportininkę ir Šveicarijos sportininką už rasistinius pareiškimus. Puiku, kad nacistiniai žiūrovų gestai rungtynių metu taip pat nėra toleruojami. Gėda, kad tų vienintelių dviejų nacistinių išpuolių autoriai buvo lietuviai (vienam skirta 2 500 svarų bauda). Bet jokia čia paslaptis, kad krepšinio ir futbolo sirgaliai daugelyje pasaulio šalių buriasi į agresyvias ir radikaliai nacionalistines bei rasistines grupuotes (vadinamųjų „ultrų“ ir kt. organizacijas). Tų saugotinų olimpinių vertybių ir idealų yra ir daugiau, nors kai kurie ženklai rodo, kad tos vertybės ir idealai tokiais nebelaikomi – netikima nei taika, nei universalia vienybe, nei sporto etika, nors tai ir įrašyta į „pagrindinę programą“.
Negana to, olimpiados vertybinį užmojį sugadina „purvini užkulisiai“ – kita ir ne tokia šviesi jos pusė. Britų žiniasklaida paskelbė, kad olimpiados darbuotojai (valytojai ir kt.) apgyvendinti kiaurai lietaus merkiamose būdose, sudarančiose visą lūšnynų kvartalą netoli Olimpinio stadiono. Gyvenimo sąlygos, kaip praneša „Daily Mail“, standartų nepaveja – viename konteineryje apgyvendinta po dešimt darbininkų, tualetą dalinasi 25, dušą – 75 darbininkai. Sanitarinės sąlygos klaikios, o kvartalą, saugomą geležiniais vartais, kai kurie lygina su kalėjimu. Prisiminus atidarymo ceremonijos pompastiką ir sportininkų gyvenimo sąlygas – kontrastai stulbina. Dar kartą patvirtinama taisyklė, kad prabanga kuriama vargingųjų sąskaita. Daugiau tualetų ir dušų, geresnių darbininkų gyvenamųjų patalpų, kad žmonės galėtų oriai gyventi ir dirbti? O kam? Geriau ištaškykime dar šimtą brangiausių fejerverkų!
Jautrus rasizmo vertinimas yra puiku, bet čia pat egzistuojančių socialinių kontrastų stiprinimas yra mažų mažiausiai veidmainiška ir įžūlu. Kai kurie Europos intelektualai (Marcas Perelmanas, Terry Eagletonas) atvirai teigia, kad olimpiada yra politinio, finansinio, nacionalinio konkuravimo isterija, dopingas joje yra tapęs taisykle, o „olimpinė filosofija“ – simboline priedanga užkulisiniams interesams. Ar yra čia ką veikti kultūrai, etikai, gyvenimo estetikai? Jei vis dar yra, tai jau nebeilgai…
Komentarai / 4
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Ieško, bando ir… vimdo.
Sutinku su autoriumi – reikia uždrausti Olimpiadą, nes ji išprovokuoja karinius konfliktus.
Atvirksciai, jei ne sportas, tai vyrija tik kariautu ir kariautu, dabar bent nuleidzia gaza…
nesąmonė, “gazą” vyrija nuleidžia kitur, o Olimpiados tikrai sukelia karus (anot autoriaus)