Manos iš dangaus galit ir nelaukti
Laiku ir nelaiku
Dykumoje visa izraeliečių bendrija murmėjo prieš Mozę ir Aaroną. Izraeliečiai jiems sakė: „Verčiau būtume mirę nuo VIEŠPATIES rankos Egipto žemėje, sėdėdami prie mėsos puodų ir prisivalgę duonos iki soties! Juk išvedėte mus į šią dykumą visą bendriją badu numarinti!“
Tada VIEŠPATS tarė Mozei: „Tikėk manimi, aš lysiu jums duona iš dangaus. Kasdien žmonės teeina ir tepasirenka tik tiek, kiek pakaktų vienai dienai, kad išbandyčiau, ar jie laikosi mano mokymo, ar ne. Aš išgirdau izraeliečių murmėjimą. Sakyk jiems: „Temstant valgysite mėsos, o rytoj rytą turėsite duonos iki soties. Tada jūs žinosite, kad aš esu VIEŠPATS, jūsų Dievas.“
Vakare pasirodė putpelės ir apdengė stovyklą, o rytą visur aplink stovyklą buvo užkritusi didelė rasa. Rasai nukritus, žiūri – dykumos paviršiuje guli kažkas smulkaus, panašaus į grūdelius – taip smulkaus tarsi šerkšnas ant žemės. Tai pamatę, izraeliečiai klausė vieni kitų: „Kas tai yra?“ – nes jie nežinojo, kas tai buvo. Mozė jiems tarė: „Tai duona, kurią VIEŠPATS davė jums valgyti.“
Iš 16, 2–4. 12–15
Žinoma! Kurgi ne?! Jeigu jau tas Dievas toks kraugerys, kuris tik ir tyko, ką nugalabyti, tai gal tikrai geriau jau mirti sočiai? Prie mėsos puodų ir šlamščiant duoną! Ir didžiulis įtarimas kyla, kad ta didžioji iškoneveiktoji vergija gal visai ir nebuvo vergija. Kur kas matė sočius vergus, sėdinčius prie puodų mėsos? Nebent vergas ir yra tas, kuriam puodai mėsos yra svarbiau už laisvę. Kažkokią laisvę… Kad ir laisvę ištrūkti į alkaną rūstų gyvenimą dykumoje, kur nebus tavimi pasirūpinančio šeimininko, kur viską teks pačiam: ir apsiginti nuo laukinių gyvių ar besibastančių gaujų, ir susirasti maisto ir vandens… Lengva dabar mums, sotiems ir sočioms, kad ir nuvargintiems kapitalistinės vergovės, kraipyti galvą ir baksnoti pirštais į tuos bėdžius izraelitus, kuriuos Mozė (ar, jei labiau patinka, Dievas) išvedė iš Egipto į dykumą – atsiprašau – į laisvę, ir stebėtis, kodėl jie taip Dievu nepasitiki ir laisvės nenori…
Prisimenu, dar visai neseniai, prieš keliolika metų, kai į pototalitarinę Lietuvą plūstelėjo misionieriai iš laisvųjų užsienių, skaitėm ir analizavom šias eilutes, įsivaizduodami, kad Egipto vergovė – tai ta sovietinė imperija, iš kurios Dievas mus stebuklingai ištraukė, ir kad dabar, laukinio kapitalizmo aušroje, nieko kito nebelieka, kaip tik ištverti tikėjime tą laisvę numirti badu ar troškuliu ar būti suėstiems laukinių kapitalistinių kanibalų… Atgal kelio nebebuvo, kad ir kaip galbūt tada atrodė tai didžiulei rinkėjų miniai, prezidentu išrinkusiai ne išlaisvinimo didžiavyrį, o katilus mėsos su bulvėmis primenantį egiptietišką prorabą.
Ir kogi skųstis? Dėl ko skųstis? Kuo skųstis? Kad ir tiems izraelitams, kuriems, istoriškai žiūrint, greičiau jau visko pertekusiame Egipte – anų laikų Amerikoj ar Vakarų Europoj – nei totalitarinėj mėsmalėj gerokai įkyrėjo ir kurie dėl laisvės garbinti savo Dievą „pagal savo papročius“, niekam nevaržant iškeliavo į legendinę Pažadėtąją žemę? Na ir kas, kad ilgai įstrigo dykumoje? Tuo labiau kad, kaip matyti, nelabai jie tą Dievą pažįsta nei tų papročių žino, tik Mozę ir Aaroną, kurie jiems duoda naujus, sunkiai suprantamus įsakus, įsakymus, nuostatas. Šiuo atveju nereikėtų pamiršti, kad, sekant biblinę įvykių chronologiją, izraelitai dar nebuvo priėję prie Sinajaus kalno, dar nebuvo sudarę Sandoros su šiuo Dievu, dar nebuvo gavę Toros (krikščionims labiau žinomos sutrumpintu variantu kaip Dekalogas). Tiesa, jie dar turėtų žinoti ir kažkokį Jo mokymą („Kasdien žmonės teeina ir tepasirenka tik tiek, kiek pakaktų vienai dienai, kad išbandyčiau, ar jie laikosi mano mokymo, ar ne“)… Hebrajiškame tekste tai tora… Dar iki ją gaunant ant Sinajaus kalno… Hm… Ir ką tokiu atveju daryti? Kas čia per bandymai? Suprantama būtų nebent, jeigu čia būtų ne „mokymas“, o „įstatymas“ (kita šio žodžio reikšmė), turint omenyje šį konkretų nurodymą – rinkti iš dangaus krintantį valgį tik vienai dienai, negalvojant apie rytdieną… Šiaip keistas mokymas – gyventi tik šia diena. Visada pasiruošus rytojaus nesulaukti arba rytoj numirti iš bado. Vienas rabinų komentatorių, XIII a. Katalonijos rabis Rambanas, aiškino šio išbandymo prasmę taip, kad Dievo omenyje buvo mintis: „Ar jie seks mane, net jei neturės maisto kitai dienai?“ O kitas komentatorius iš Maroko, gyvenęs Italijoje XVIII a. pradžioje, komentare Or Hachayim („Gyvenimo šviesa“) į Dievo omenį įdėjo mintį: „Ar dabar, kai gyvena visko pertekę, neįdėję jokio triūso, jie skirs savo laisvalaikį Torai studijuoti?“ Gal tikrai šias eilutes galima taip aiškintis – išbandymas laisvalaikiu ir galimybe nebesirūpinti kita diena? Išbandymas gyvenimu tik šia diena, kai iš principo nerenki ir neatidedi maisto kitai dienai, bet ne todėl, kad neturi ir negali turėti! Nekaupi pensijai, nededi pinigų į banką, negyveni amžinoje skoloje kažkam… Juk būna, kas taip ir gyvena. Ir išgyvena… Anarchistai, antikapitalistai, išėję gyventi į miškus ar įsikūrę apleistuose namuose, ar dar kiti, mintantys šiukšlynuose… Bepigu, kai pagalvoji, jauniems, be kūdikių ant rankų šitaip smagintis…
Bet kad ir kaip žiūrėtume, šis tekstas tikrai ne tiems, kurie neturi nieko rytdienai ne dėl išbandymo gerove, krintančia iš dangaus, ir kuriems laisvalaikio per akis. Tik jį ne Torai studijuoti, o darbo paieškai priverstiems skirti, nes rizikuoti ir laukti manos iš dangaus šiandien daugeliui būtų pernelyg beprotiška. Ypač jei namie vaikai alkani ar žiemą ateina milžiniškos sąskaitos už šildymą… Gal kartais kai kam stebuklai nutinka, bet todėl jie ir stebuklai, kad tik kartais kai kam… Nors ne vienas tų mano mylimų rabių aiškino, kad viskas yra stebuklas, net ir rutina tapęs saulės patekėjimas kiekvieną rytą. Na bet negali lyginti kasdienio saulėtekio su maistu, krintančiu iš dangaus. Nebent tik su kas rytą taip pat rutina tapusiu pilvo gurgesiu. Tiesa, krikščionys (ypač katalikai ir stačiatikiai) šį tekstą skaito, tą duoną iš dangaus laikydami Eucharistijos provaizdžiu – ji sotina sielas, suteikdama amžino gyvenimo skonį. (Nors jei tas skonis toks pat prėskas kaip eucharistinio paplotėlio, tai ką žinau? Juokauju, aišku.)
Taigi… Nors ir moko šis tekstas budistinės laisvės (nuo pernelyg didelio rūpesčio dėl rytdienos), neprisirišimo prie gėrybių, krintančių iš dangaus, ir laisvalaikio nešvaistymo veltui imperatyvo, jame akivaizdi dviprasmybė, arba laisvės paradoksas – geriau laisvė mirti sočiam ar alkanam? Ar laukti gėrybių, „krintančių lyg iš dangaus“ iš vieno šeimininko rankų ar iš kito, sunkiai nuspėjamo? (Aktualizuojantiems komentatoriams vis užmirštant, kad visos tos gėrybės niekaip neapsieina be vergiško darbo ir kad laisvalaikį dažnam tenka išsikovoti, išplėšti iš nesibaigiančių darbų rutinos, kas laisvę dykumoje, pakeliui į Pažadėtąją žemę, ima kaustyti kitokiomis grandinėmis…) Ir supranti, kad tai, į ką tada išėjome kaip į laisvę, buvo laisvė NEIŠLAIKYTI to išbandymo – ne laukti manos iš dangaus, pasikliaujant kokiais nors šeimininkais (šiapusiniais ar neregimais, transcendentiniais), kurie viskuo pasirūpins, o patiems imtis triūso ir rizikos.
-akp-