Žmogaus vaizdiniai istorijoje
AUGUSTINAS DAINYS
Žmonijos atmintis siekia kelis tūkstantmečius, tačiau per visą tą laiką jos savęs suvokimo vaizdiniai keitėsi. Pagrindinį skirtumą tarp senojo ir dabartinio žmogaus būtų galima nubrėžti tvirtinant, kad ilgai vyravo dualistinis žmogaus supratimas. Vienas iš seniausių žmonijos vaizdinių – kariūnas arba karžygys – atstovauja herojinei žmonijos savęs suvokimo epochai. Kariūnas atliko žygdarbių, kurie jį įamžino savo bendruomenės atmintyje. Kokia bendriausia kariūno savivoka? Ji yra dualistinė. Jo manymu, tai, kas yra aplinkui, jį supantis pasaulis, nereikšminga, o kažkur toli esanti situacija gali kariūną paversti didvyriu – įamžinti bendruomenės atmintyje. Kariūnas rengėsi į žygį, paliko kasdienį pasaulį ir, nukeliavęs už jūrų marių, atliko poetų apdainavimo vertą žygdarbį. Tad žmonijai nuo seniausių laikų būdingas dualistinis savęs suvokimo būdas.
Filosofijoje irgi rasime tą pačią situaciją. Platonas „Valstybės“ septintoje knygoje pateikia olos alegoriją. Kalba apie olą, kurioje gyvena surakinti žmonės. Jie žiūri į priešais pakabintą paklodę, už jos degančią ugnį, kitus žmones, nešančius daiktus, ir mato tik nešamų daiktų šešėlius. Ir taip yra piešiama kasdienė situacija: surakintos kojos, surakintas kaklas ir matomi šešėliai. Bet, anot Platono, filosofas turi išsivaduoti iš kasdienybės, kuri yra šešėlių karalystė, ir žengti į aiškių daiktų matymo regioną. Išeiti iš olos ir pasižiūrėti į saulės apšviestus daiktus. Oloje gyvenantys žmonės gali nepatikėti tuo, ką pamatęs jiems papasakos filosofas, ir jį gali nužudyti. Platonas taip aprašo Sokrato atvejį, kai Atėnų liaudies buvo pasmerktas myriop. Svarbu suprasti, kad senovės filosofas irgi yra panašios būklės kaip kariūnas. Kasdienis buvimas filosofui yra bevertis, tai buvimas šešėlių karalystėje, o vertingas buvimas jam yra tas, kuris atsiveria išėjus iš olos. Ten, kažkur toli nuo kasdienybės, kuri skleidžiasi olos gilumoje, atsiveria tikroji tikrovė. Tad matome, kad žmoniją nuo seniausių laikų valdė įvairūs dualistiniai savęs suvokimo būdai.
Moderniaisiais laikais tas dualizmas išlieka, tiktai keičiasi herojaus vaizdinys. Dabar herojus yra mokslininkas, kuris atranda fakto tiesą. Galileo Galilei, René Descartes’as, Johannesas Kepleris, Isaacas Newtonas buvo mokslininkai, visi gyveno kasdienio nežinojimo situacijoje ir įžvelgė tiesą anapus kasdienybės širmos. Skaitydami ne viduramžių autoritetus, bet gamtos knygą pastebėjo tai, kas yra iš tiesų, kas yra faktai. Descartes’o garsusis dualizmas, perskėlęs žmogų į dvi dalis, padeda moksliniam tikrovės suvokimo būdui: yra substancija, kuri mąsto, kita substancija yra tįsumas ir ją pažįsta mąstymas. Descartes’as buvo ne tik filosofas, bet ir garsus geometras, matematikas ir fizikas. Apibendrindamas mokslininko buvimo būdą, jis sukūrė dualistinį žmogaus vaizdinį, pagal kurį žmogus sudarytas iš dviejų dalių: kūno ir kūne gyvenančios sielos. Kūnas yra mašina, kurią judina siela. Anot Descartes’o vaizdinio, kaip taikliai apibūdino Gilbertas Ryle’is, esame vaiduokliai mašinose. Mūsų kūnas yra mašina, o siela – vaiduoklis, valdantis tą mašiną.
Modernusis mokslas sukūrė technologijas, kurios pakeitė žmonijos vaizdą. Medicina prisidėjo prie žmonių skaičiaus augimo ir miestus pakeitė didmiesčiai, o bendruomenes – masės. Žmonių pasaulis, iki naujųjų amžių sudarytas iš palyginti nedidelių bendruomenių, įsikūrusių gamtos prieglobstyje, tapo pasauliu masių, gyvenančių gelžbetoniniuose ir stikliniuose didmiesčiuose.
Eidami į dabartinius laikus, kurie prasidėjo nuo Prancūzijos revoliucijos, atrandame, anot Alaino Badiou, kad keičiasi heroizmo samprata: kariūnas virsta kareiviu. Kariūnas visada buvo maksimaliai individualus, o kareivis visada anonimiškas. Šiuolaikinėse kapinėse dega ugnis nežinomam kareiviui. Tam, kuris žuvo nežinomas. Kariūno vaizdinys – tai aristokrato vaizdinys. Kariūnas eina į mūšį atnešti pergalės ir įsiamžinti ateities kartų atmintyje, o kareiviai žūsta masiškai ir net išskirtinai neįamžinami. XX amžiaus kovose iš esmės visi karai ir žudynės buvo masiški. Masiškai buvo žudomi žmonės, masiškai žuvo kareiviai, todėl turime kalbėti apie nežinomo kareivio atminimą, o ne apie herojų – Achilą arba dar kurį nors.
Nežinomo kareivio vaizdinys asocijuojasi su postmoderniąja filosofija. Tai tokia filosofija, kuri kalbėjo apie subjekto mirtį. Subjektyvumas, kitaip negu aristokratijos laikotarpiu, virsta anonimišku. Postmodernas mėgino ištrinti žmogaus tapatybę ir kalbėti apie anonimišką žmogiškumą. Tokio žmogiškumo XX amžiuje vienas iš raiškos būdų yra nežinomas kareivis, žudomos masės, masinės kautynės, kai nežinomos kareivių masinės žūties aplinkybės.
Žmonijos vaizdinių chronologija gali būti tokia. Pirmasis vaizdinys – herojus, kariūnas, niekinantis kasdienybę ir besiilgintis didingų žygdarbių, esančių kur nors anapus kasdienybės. Šalia jo yra filosofas. Jis irgi niekina kasdienybę ir ilgisi būtent anapus kasdienybės esančios tikrovės. Ir toliau – naujieji amžiai, kai tą herojaus vaizdinį pakeitė mokslininkas, kuris atranda įvairias tiesas ir jas pritaiko technologijoms. Ir mes turime modernų pasaulį su televizija, kompiuteriais, internetu, su vaistais ir gydymo technologijomis. Tai būtent mokslininkų sukurtas pasaulis. Ir galima sakyti, kad naujaisiais amžiais mokslininkai buvo didvyriai, o XX amžiuje turime kalbėti apie anonimišką didvyriškumą. Ir tas didvyriškumas reiškiasi tiek postmoderniojoje filosofijoje, kai yra dekonstruojamas subjektas, tiek kareivio sampratoje, kai nuo aristokratiškųjų kariūnų pereinama prie demokratiškųjų kareivių, kurie žūva masinėse kovose ir atmenami būtent anonimiškai.
Taigi nupiešiau tokį žmonijos vaizdinių, žmonijos tipų sekos vaizdą iki XX amžiaus. Ir galima sakyti, kad moderniaisiais laikais žmonijos vaizdinį paveikė Hegelio pono ir vergo dialektikos vaizdinys, kurį aptinkame Hegelio knygoje „Dvasios fenomenologija“. Savaip jį plėtojo ir Karlas Marxas, ir Friedrichas Nietzsche. Būtent tai vaizdinys, rodantis, kaip atsiranda aristokratija. Hegelis labai įžvalgus: ponas rizikuoja gyvenimu, kad taptų ponu ir priverstų kitus jam vergauti. Tarkim, paprastai manoma, kad aristokratija yra paveldimas dalykas, bet realiai ji atsirado būtent kaip aristokratiškųjų kariūnų, herojų, sukurtas gyvenimo būdas. Tie kariūnai, kurie nebijojo rizikuoti gyvybe, išsikovojo sau ypatingą statusą. Jie apgynė savo kraštą nuo priešų ir tapo ponais, kaip juos vadina Hegelis. O tie, kurie bijojo rizikuoti gyvybe, nėjo į mūšį, tapo vergais. Hegelis sako, kad vergas pripažįsta poną. Ponas savo drąsa išsikovoja statusą, šį pripažįsta vergas ir susitaiko su pono statusu bei jam vergauja. Aristokratinė paradigma, kariūno paradigma, yra absoliučiai dualistinė. Ponui reikalingas jo Kitas – vergas, kuris jį pripažintų ir patvirtintų aristokratiškąjį statusą, išsikovotą karuose ir atliekant žygdarbius. Ponas įgyja savo statusą rizikuodamas gyvybe, o tie smulkūs žmogeliai, bijantys rizikuoti gyvybe, tampa vergais, jie neina į mūšį, nekovoja.
Jeigu panagrinėsime filosofinį bendrabūvį, filosofijoje irgi egzistavo toks dualizmas. Aptikę Hegelio pono ir vergo dialektiką, galime aptikti filosofo ir kasdienybės žmogaus dialektiką. Filosofas siekia pažinti tiesą ir pažinęs įgyja privilegijuotą statusą. Tampa didžiu žmogumi, įžvelgia daiktų priežastis, kurių nemato kasdienybės žmogus. Mes galime kasdienybės regioną graikiškai vadinti doxa – nuomonės regionu, o filosofo tiesos regioną įvardyti epistēmē – tiesos regionu. Filosofas pažįsta tiesą ir ji filosofui suteikia ypatingą statusą. Filosofas save priešina kasdienybės žmogui, kuriam rūpi smulkūs buitiniai interesai, kuris negali žvelgti į pasaulį nesuinteresuotai ir matyti daiktų tiesą.
Gyvuoja garsus pasakojimas apie pirmąjį graikų filosofą Talį. Vieną naktį jis vaikščiojo užsisvajojęs, žiūrėjo į žvaigždes ir netikėtai įkrito į šulinį. Tarnaitė trakietė pasijuokė iš jo. Trakija tais laikais buvo netašytų žmonių kraštas. Taigi net nuo pirmo filosofo – Talio – įtvirtinamas filosofo ir kasdienybės žmogaus antagonizmas. Filosofas – tas, kuris pažįsta tiesą, o kasdienybės žmonės yra nepraustaburniai, prasčiokai, nepajėgūs pažinti tiesos ir gyvenantys tamsioje kasdienybėje. Filosofas irgi iš esmės atitinka tą herojaus vaizdinį. Kariūnas, atlikdamas žygdarbius, tapo herojumi ir įsiamžino kolektyvinėje žmonijos atmintyje, taip ir filosofas, pažindamas tiesą, tampa herojumi, atlieka pažinimo žygdarbį, atskleidžia daiktų tvarką, neprieinamą kasdienybės žmogui. Aristokrato narsa irgi yra neprieinama kasdienybės žmogui. Ir Platonas neatsitiktinai filosofiją siejo su aristokratų valdžia. Pasak jo, geriausia būtų, jei valdytų filosofai. Valdantysis sluoksnis tradiciškai buvo kariūnų – aristokratų – sluoksnis. Senais laikais jie valdė visuomenę, nes ėjo į kovą ir išsikovojo statusą. Ir filosofas – toks aristokratas, kuris pažįsta tiesą. Bet tas aristokratinis būvis yra dualistinis. Aristokratas priešina save prasčiokui, kasdienybės žmogui. Ir priešindamas apibrėžia savo tapatybę. Taip ir filosofas save priešina kasdienybės žmogui ir priešindamas apibrėžia savo tapatybę. Bet iš esmės galima sakyti, kad šitas vaizdinys egzistavo maždaug pustrečio tūkstančio metų. Tada filosofas buvo suprantamas kaip aristokratas, pažįstantis tiesą ir užsiimantis nenaudingais, praktinės reikšmės neturinčiais dalykais, kurie jam pelno praktiškai nenaudingą pažinimą. Ir tik naujaisiais amžiais pažinimas mokslo dėka buvo panaudotas technologijoms kurti.
Tačiau XX amžiaus filosofija, ypač postmodernioji, panaikino karališkąjį savo statusą. Filosofija iš esmės buvo nuvainikuota ir, nuvainikuojant filosofiją, buvo nuvainikuotas subjektas. Ji pradėjo perteikti anonimiškas energijas. Tad XX amžiaus filosofija irgi atitiko aristokratiškojo kariūno perėjimą prie demokratinio anonimiško kareivio.
Galima sakyti, kad ilgai egzistavo aristokratinis modelis tiek visuomenės, kuri skilo į ponų ir vergų bei baudžiauninkų, tiek filosofo, kuris, atlikdamas pažinimo žygdarbį, tampa iškilia būtybe ir save priešina kasdienybės žmogui. Bet pagalvokime, ar tokia filosofija, save priešpriešinanti kasdienybės žmogui, yra visavertė? Juk save apibrėžti per kito niekinimą, išstūmimą nėra labai aukštas moralinis lygis, rodantis dvasinę brandą. Filosofas, kuris save priešina kasdienybės žmonėms, kaip ir aristokratas, save priešinantis irgi paprastiems kasdienybės žmonėms, tam tikra prasme yra priklausomi nuo tų žmonių, nėra laisvi. Būtent per kasdienybės žmogų jie apibrėžia savo tapatybę. Stigmatizuodami, demonizuodami, išstumdami jį, apsibrėžia tai, kas yra patys.
Dabar norėčiau pakalbėti apie XXI amžių ir šio amžiaus žmogaus vaizdinį. Mano tezė būtų tokia: senųjų laikų herojų, niekinantį kasdienybę, keičia gyvenimo meistras, įvaldęs kasdienybės praktikas. Anksčiau buvo priešinama kasdienybė ir žygdarbis ir įsiveliama į dualistinį mąstymą. Tačiau, norėdami būti maksimaliai sąmoningi, negalime gyventi savo gyvenimui taikydami tokias dualistiniu mąstymu grindžiamas schemas, nes reikia išmokti gyventi kasdienybėje. Ir būtent tą kasdienybės subjektą, jaukiai įsitaisiusį joje, vadinu gyvenimo meistru. Jis puikiai jaučiasi gyvenimo kasdienybėje, bet tuo pat metu turi priėjimą prie tiesos ir jau žino, kad mąstyti, jog tiesa yra kur nors anapus kasdienybės, anapus kasdienio gyvenimo, tai reiškia idealizuoti tiesą atitraukus nuo jos rasties vietos. Jeigu tiesos arba Dievo neatrasime kasdienybėje, tai jų neatrasime niekur. Kasdienybė yra galutinė mūsų tikrovė ir turime išmokti joje gyventi ir jaustis visaverčiai. Jeigu neišmoksime gyventi kasdienybėje ir manysime, kad kur nors anapus kasdienybės yra tikroji tikrovė, apskritai nemokėsime gyventi.
Dabar filosofijos uždavinys yra išmokti gyventi kasdienybėje, vertinti ją ir kasdienybėje matyti transcendencijos dimensiją. Ne eiti į vienuolyną ir ieškoti Dievo atsiskyrus nuo pasaulio ir žmonių, bet būti šiame pasaulyje ir per jo veiklas atrasti Dievą. Ir šitą Dievą, kitaip nei Platono ar Homero herojus, atranda būtent gyvenimo meistras, kuris puikiai orientuojasi kasdienybėje, yra įvaldęs jos veiklas, kuris jaukiai jaučiasi kasdienybėje. Jis neišstumia kasdienybės, yra atradęs transcendentinę jos dimensiją ir mato, kad Dievą turime atrasti čia ir dabar. Būtent šitame pasaulyje, būtent šitoje situacijoje. Herojui yra būdingas idealizavimas: jis idealizuoja tiesą, Dievą, žmogaus būvį. Mano, kad tikrasis žmogaus buvimas yra anapus mūsų gyvenimo. Bet realiai, jeigu Dievo neatrasime šiame mūsų pasaulyje, neatrasime jo niekur. Tokį Dievą, kuris atrandamas šiame pasaulyje, vadinu būtent gyvenimo meistro Dievu. Ir šiuo požiūriu herojiškąjį filosofą, kuris buvo būtent senasis filosofas, priešinu meistriškajam, naujajam filosofui. Gyvenimo meistras išmano įvairias kasdienybės veiklas, puikiai jaučiasi kasdienybėje, yra įvaldęs profesiją, užsidirba pragyvenimui ir, nepaisant to, toje kasdienybėje, kurioje dirba, atranda Dievą. Ir tokiu būdu Dievas nėra kažkas didinga, tolima, kažkas neprieinama. Dievas yra tai, kas intymu, artima, kas atsiveria čia ir dabar vyksme. Ir šių laikų filosofui – gyvenimo meistrui – nereikia savęs priešinti kasdienybės žmogui, nereikia niekinti, išstumti kasdienybės, nes jis žino, kad tai vienintelė tikrovė, kuri prieinama žmogui, ir toje kasdienybėje veriasi stebuklingi dalykai. Joje nutinka Dievo įvykiai ir vyksta visa mistinė tikrovė. Nereikia eiti į dykumą, į mišką ar į vienuolyną, kad patirtum mistinę tikrovę. Užtenka būti kasdienybėje, būti čia ir dabar. Ir būtent čia ir dabar, šio pasaulio kasdienybėje, galima patirti Dievą ir mistinę tikrovę.
Taigi gyvenimo meistras yra sąmoningas, o herojų epocha tam tikra prasme buvo nesąmoningų žmonių laikotarpis. Jie manė, kad turi save priešinti kitiems, demonizuoti kitus ir per kitų demonizavimą tvirtinti savo tapatybę. Gyvenimo meistras savo tapatybę kuria nieko neišstumdamas ir nepriešindamas. Jis tiesiog esti, savipakankamas ir patenkintas pasauliu, kuriame gyvena. Moka mėgautis kasdienio gyvenimo malonumais, gyvena visavertį gyvenimą. Jam nereikia išstumti kasdienio gyvenimo. Tai yra būtent gyvenimo meistro uždavinys ir buvimo būdas. Niekas jam nesvetima, jis moka mėgautis kasdienybės džiaugsmais ir moka toje kasdienybėje atrasti Dievą. Ir šiuo požiūriu tai ne šizoidiška būtybė, skilusi į vieną kasdienę ir kitą tolimą idealizuotą dalį. Gyvenimo meistras žino, kad kasdienybė yra vienintelė tikrovė, kurioje žmogus gyvena, ir nėra jokio idealizavimo, tolimų šalių, kur auksu grįstos gatvės, jokių eldoradų, jokių amerikų. Jis gyvena čia ir yra visiškai patenkintas tuo, ką turi. Ir būtent šioje kasdienybėje aptinka metafiziką, mistiką, Dievą.
Komentarai / 2
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Įžvalgos dėl mąstymo pasikeitimo patiko, straipsnis gerai iliustruoja tą pokytį. Bet kyla abejonė, ar galima taip demonizuoti, priešinti senuosius “aristokratus” (karius, mąstytojus) naujam gyvenimo meistrui – ar gyvenimo meistras senųjų tiesos ieškotojų “nesąmoningumo” sąskaita nepakelia savęs aukščiau už juos? Tai tarsi kompleksas, peraugęs iš seno žmonių skirstymo būdo į naują: jei anksčiau priešindavo sluoksniais (vergvaldys-vergas), tai dabar paplito priešinimas tarp praeityje gyvenusių žmonių ir dabartinių. Kartu niekur neišnyko konkurencija kasdienoje – jei yra meistras, tai matyt yra ir ne taip kasdienybę įvaldęs anonimas. Žodžiu, kol kas matau tik padidėjusį kovų lauką, tiesiog jis persikėlė į mažiau akivaizdžias dimensijas. Nesutikčiau su gyvenimo meistro samprata – primena skirtingų antikinių vertybių (saikas, stoicizmas, hedonizmas) ir modernaus tolerantiškumo (mistika, Dievas, metafizika, kasdieninė buitis – skirtingi būties ir buvimo lygiai, skirtingų mąstymo sistemų sąvokos) samplaiką. Galbūt savaip supratau esė, tiesiog man panašiau į globalaus, pakantaus įvairovei, vartotojiško, ir itin konkuruojančio požiūrio pakylėjimą iki tradicinės filosofijos lygio, kas klaidina, nes įvedama labai subjektyvi mąstymo sistema ir nebelieka prasmės kalbėti apie jokią teisybę – ji išties tevirsta “mistika”, bet tikrai ne metafizika.
Kažin ar kas pasikeis, jei apie save galvosi kaip apie gyvenimo meistrą. Tas dualumas niekur nedings. Kaip yra šalta ir karšta kategorijos, taip yra ir mąstantys ir mažiau mąstantys arba beveik nemąstantys individai, su kuriais meistras nenorės tapatintis, o jei susitapatins, priims nemąstymo modelį, tai koks jis meistras ir kur tai veda ? Pagaliau ką reiškia individualizuoti arba personalizuoti save ? Tai reiškia rasti save kaip tašką laike ir erdvėje, ir tik tada galima braižyti kažkokius vektorius. Žinoma, tam reikia dar suprasti kas yra laikas ir erdvė. Kasdienybėje šiems supratimams gali pritrūkti vietos. Nėra būtinybės demonizuoti nemąstančiųjų, bet apibrėžti juos reikia, kad galima būtų orientuotis. Postmodernizmas (o gal liberalusis kapitalizmas?), prisidengdamas įvairiomis tolerancijomis, nemąstymui dažnai prisega “kitokio (kitoniško) mąstymo” etiketę ir štai “tamsi” visuomenė gali būti traktuojama kaip “kitaip mąstanti”. Taigi šioje “gyvenimo meistro” filosofijoje slypi gilus dezorientuojantis elementas. “Nėra” ponų, “nėra” aristokratų, “nėra” vergų yra tik nežinomi kariai masiškai kovojantys ir žūstantys dėl nežinia iš kur kylančių stichijų.