Ko galima laukti iš pranašo
Laiku ir nelaiku
Vienas vyras atėjo iš Baal-Šališos ir atnešė Dievo vyrui duonos iš pirmienų – dvidešimt miežinės duonos kepalų ir savo maiše šviežių javų varpų. „Duok ją žmonėms, – Eliša tarė, – tevalgo.“ Bet jo tarnas atsakė: „Kaipgi aš galiu ją padalyti šimtui žmonių?“ Eliša tad pakartojo: „Duok ją žmonėms, tevalgo, nes taip kalbėjo VIEŠPATS: „Jie privalgys, ir dar liks.“ Jis tad duoną išdalijo, jie privalgė, ir dar liko pagal VIEŠPATIES žodį.
2 Kar 4, 42–44
Šafato sūnus Eliša (ankstesniuose mūsų vertimuose – Eliziejus) tampa pranašu padedamas magijos. Jo garsusis šeimininkas ir pirmtakas Elijas, žinodamas, kad bus paimtas į dangų, siūlo savo mokiniui paskutinę paslaugą. Elišai, kuris anksčiau tik plaudavo Elijui rankas, dabar reikia daug: „Prašyčiau leisti man paveldėti tavo dvasios dvigubą dalį.“ Besišnekučiuojančius vyrus netrukus perskiria „ugnies vežimas ir ugningi žirgai“. Su jais Elijas viesulu pakyla aukštyn. Šį efektingą siužetą savo ikonose pamėgę Rytų krikščionys. Apstulbęs Eliša sušunka „Tėve, tėve!“ ir persiplėšia drabužius. Ant žemės lieka nukritusi stebuklinga Elijo skraistė. Pakėlęs ją Eliša įgyja savo mokytojo dvasią. Jis bus antrasis Elijas ir dar daugiau. Evangelijų pasakojimuose šios poros aidas yra Jono Krikštytojo ir Jėzaus duetas.
Keliais sakiniais Karalių knygoje aprašytas duonos padauginimas – tai ketvirtas iš eilės naujojo pranašo stebuklas. Visi jie tvoskia gailestingumu ir meile. Neturtinga moteriškė, iš kurios skolintojas grasina paimti vergais du vaikus, Elišos užtarimu stebuklingai pripildo aliejaus savo tuščius indus ir išsivaduoja iš skolų. Kitai motinai, atsilygindamas už jos svetingumą, Dievo vyras atgaivina mirusį berniuką. Dar vienas Elišos stebuklas vėl susijęs su maistu. Gilgalo krašte kilus badui, verdamas viralas iš žolių ir laukinių vaisių. Valgytojai būtų nusinuodiję, bet pranašas sauja miltų „mirties puodą“ padaro nekenksmingą. Tolesnis Antrosios Karalių knygos skyrius pasakos, kaip buvo išgydytas nuo raupsų siras Naamanas, Aramo karaliaus kariuomenės vadas. Eliša atsisakys brangių dovanų už savo darbą. Jam brangiausia tai, kad svetimšalis nuo šiol išpažins ir garbins Izraelio Dievą.
Begalinių žudynių, smurto, politinių intrigų, išdavysčių fone šie Elišos stebuklai atrodo ypač mieli ir jaukūs. Rodos, siūloma gaivi ir veiksminga alternatyva masiniam nežmoniškumui, kurį sodriai vaizduoja abi Karalių knygos. Galėtume tituluoti Elišą visų pažemintųjų ir nuskriaustųjų draugu, užtarėju, gelbėtoju. Juo labiau kad evangelijų autoriai šio pranašo bruožų suteiks pačiam Jėzui. Bet štai Karalių knygos autorius rodo ir kitą anos švelnios užuojautos ir gailestingumo pusę. Į Bet-Elį keliaujantį Elišą pasitinka būrys šūkaujančių paauglių: „Plikagalvi, nešdinkis! Plikagalvi, nešdinkis!“ Pranašas čia pat prakeikia paauglius Dievo vardu. Iš miško išlenda dvi meškos ir sudrasko piktžodžiautojus. Pasak knygos, jų buvę keturiasdešimt du. Dievo vyras tuo tarpu ramiai sau žygiuoja į Karmelio kalną.
Visi Biblijos pranašai, kad ir kiek būtų aplinkybių įtraukti į gerus darbus, žmoniškumo puoselėjimą, socialinio teisingumo misiją, galų gale vis tiek lieka šiurpulingos, protu nesuvokiamos transcendencijos atstovai. Tai, kas jų veiksmuose atrodo kaip geros širdies ir žmogiškojo solidarumo aktas, sektinas pavyzdys kiekvienam asmeniui, iš tiesų priklauso kitam pasauliui, Dievo sumanymų ir paslapčių kategorijai, kuri veda toliau ir plačiau negu šios akimirkos iššūkis. O nesveikų ambicijų, garbėtroškos, pavydo elementai, pasirodantys pranašų gyvenime, atspindi veikiau ne jų charakterį, bet jų pašaukimą, jų saitus su Dievo garbės ir visagalybės tikrove, kuri nesileidžia žeminama ar atmetama. Dvasios suteikimas pranašui reiškia, kad jis bus ženklas, nuoroda, veikianti netiesiogiai, neapribota situacijos ir galiausiai iškelianti virš visų istorijos bei žmogaus likimo peripetijų vieną vienintelę tiesą apie tikrąjį, gyvąjį, šventąjį Dievą.
Žinoma, be viso to, pranašas yra ir žmogus. Anų mielųjų Elišos stebuklų pobūdį galėjo šiek tiek lemti jo paties gyvenimo realijos. Nors kilęs iš pasiturinčių žemdirbių šeimos, vėliau jis ir jo mokinių būrys turėjo patirti daug skurdo. Bendruomenė nuolat stokodavo kasdienės duonos ir kitų dalykų. Antai kirsdami medžius naujam būstui, pranašo mokiniai paskandina Jordano upėje kirvį, kuris buvęs skolintas. Žinoma, ir čia Eliša padaro stebuklą, bet savo komunai jis niekada netaps naminiu burtininku ir, rodos, tyčia laikys ją ant bado ribos. Dvidešimt naujo miežių derliaus duonos kepalų, kuriuos Eliša padaugina, kad pamaitintų minią, – tai tikras vargo pelių davinys. Galima spėlioti, kad bendruomenės narių skurdą lėmė jų pasirinktas gyvenimo būdas. Užuot dirbę, jie sėdėdavo priešais Dievo vyrą ir klausydavosi jo kalbų. Meditacijos menas juk nepripildo aruodų. Kita vertus, duona dauginama ne tam, kad čia ir dabar išspręstų alkio problemą. Tarp Elišos padarytų stebuklų yra ir tokių, kurie neturi nieko bendra su žmogaus poreikiais.
Vis dėlto savo pranašiškos karjeros pabaigoje Eliša tampa nebeatpažįstamas. Našlių globėjas ir maitintojas organizuoja žiaurų rūmų perversmą ir įkvepia sąmokslininką Jehuą. Nuo šio rankos žūva Izraelio karalius Jehoramas ir Judo karalius Ahazijas. Jezabelė, karalienė motina, išmetama pro savo rūmų langą, krauju aptaškydama sienas ir arklius. Jehuas triumfuodamas pervažiuoja jos kūną vežimu. Karalienės palaikus pribaigia šunes. Elišos liepimu sąmokslininkas patepamas Izraelio karaliumi. Pranašo motyvai lieka nežinomi. Nusivylimas sėdėjimu savo bendraminčių ratelyje, nedavusiu jokios apčiuopiamos naudos? Solidarumas su liaudimi, kuri nekentė ankstesnės dinastijos atstovų? Politinė aiškiaregystė, šviesesnę ir teisingesnę krašto ateitį susiejusi su Jehuo valdymu? Bet ilgainiui ir šio žmogaus viešpatavimas įsivels į tas pačias karalių nuodėmes bei dviprasmybes. Net jeigu naujasis karalius, per kraują paėmęs valdžią, ir atstovavo tam tikram teisingumo triumfui, tai buvo Elišos pirmtako Elijo pranašystės išsipildymas.
Elišai dar teks palaukti savo valandos. Mirties patale jis išgirs karaliaus komplimentą: „Tu Izraelio kovos vežimai ir jo raiteliai!“ Paskutinis jo stebuklas atrodo kaip fantastikos ar absurdo viršūnė. Dievo vyrui mirus, į jo kapo rūsį po kurio laiko bus įmestas kito vyro lavonas. Prisilietęs Elišos kaulų, numirėlis „atgijo ir atsistojo ant kojų“.
Krikščionis, Senajame Testamente įžvelgiantis Naujojo pirmavaizdį, galėtų sakyti, kad pranašo Elišos misiją paaiškins ir atbaigs Jėzus. Bet kokiu atveju Dievo pasiuntinio darbų vaisius atpažįsta kitos kartos. Jie ir būna sumanyti ne šiai valandai.
-tj-