EGLĖ FRANK

Dieviškieji pa

Įėjus  į  Pamėnkalnio  galeriją,  pasitinka  pirmasis  biblinis  siužetas:  Juditos  ir  Holoferno  mitas  vaizduojamas  jau  post  factum,  šalia  Juditos  –  auklė,  padėjėja  ir  bendražygė,  apdairiai  nuo  sargybos  paslėpusi  maišą,  kuriame  –  nukirsta  Holoferno  galva. Scena,  bent  jau  man  visada  simbolizavusi  ne  tik  moterų  galią,  bet  ir  vienybę.  Tapytojos  interpretacijoje  plastiškos  dviejų  moterų  figūros,  iškėlusios  rankas  virš  galvos, atsisukusios viena į kitą; abi – tarsi šoktų.

 

Parodos  anonse  Sigita  Maslauskaitė-Mažylienė  lygina  tapybą  su  baletu:  pa  –  tai potėpiai,  o  puantų  pritrintos  balerinų  kojos  –  tapytojos  rankos  su  nuospaudom  nuo teptukų.  Man  vaikštant  po  salę  mezgėsi  dar  kitos  sąsajos  –  paveikslai  parodoje  išeksponuoti  taip,  kad,  žiūrint  į  vieną  ar  kitą  nutapytą  biblinį  motyvą,  perspektyvoje visada  matyti  bent  vienas  balerinos  paveikslas  (jų  parodoje  –  trys).  Paveikslų  visuma atrodo  taip,  tarsi  būtų  scenoje,  o  šokančių  balerinų  motyvas  kuria  sūkurio  atmosferą, tarsi  besisukantys  dervišai.  Todėl  balerina  perspektyvoje  atrodo,  lyg  būtų  perėmusi paveiksle  vaizduojamą  judesio  dinamiką,  veido  išraišką,  tarsi  priimanti  žinią  ir  ją siunčianti toliau – tik jau išreikštą per šokį.

 

Jaėlė Eglės Frank nuotrauka

Jaėlė
Eglės Frank nuotrauka

Tokiu  sūkurio  principu  istorijos  tarsi  atgyja:  Delila  nukerpa  Samsonui  garbanas, Jaelė  perkerta  Siserai  smilkinį,  Mozei  pasirodo  angelas  iš  degančio  krūmo,  Adomas ir Ieva išvaromi iš rojaus, daržinėje gimsta Jėzus.
Balerinos  efektas  įprasmina  ir  sujungia  biblinių  didmoterių  istorijas;  kai  kurias metaforiniu lygmeniu tebevykstančias iki šių dienų.
Istorijos  –  citatos  iš  Senojo  ir  Naujojo  Testamento  –  užrašytos  kitoje  paveikslų  pusėje.  Užrašas  skelbia  žinią,  tai  –  piešinio  kodas  ir  gali  pasirinkti,  ką  darysi  pirmiausia  –  žiūrėsi  į  nutapytą  sceną,  mėgindamas  įminti,  kas  joje,  ar  skaitysi  užrašą  paveikslo reverse; kuris ne mažiau svarbus, o gal tiek pat svarbus, kiek ir geroji pusė.
Atsitiktinai  ar  neatsitiktinai  nematoma  įstrižainė  jungia  Adomo  ir  Ievos  išvarymo iš Rojaus ir Kristaus gimimo scenas – simboliškai Senąjį ir Naująjį  Testamentą.

„Šv. Marija  Magdalietė“  –  vienas  man  labiausiai  patikusių  ant  šoninės  galerijos  sienos eksponuojamų darbų, simboliškai pabaigiančių pusratį.

 

Mėgstu  stebėti  parodų  lankytojus.  Man  jau  išeinant,  prie  galerijos  durų  dvi  senyvos  moterys  dėjosi  kaukes,  kruopščiai  viena  kitai  jas  taisė.  Spėju,  išsiruošė  tik  dėl parodos,  turbūt  skambinosi,  suderino  laiką;  dieną  –  kai  galerijose  beveik  nebūna žmonių. Lėtai įėjo, viena – sunkiau, su lazdele, bet padedama kitos.

Šv. Marija Magdalietė Eglės Frank nuotrauka

Šv. Marija Magdalietė
Eglės Frank nuotrauka

Sigitos Maslauskaitės-Mažylienės tapybos paroda „Balerinos efektas“ Pamėnkalnio galerijoje veiks iki kovo 3 d.

Rašyti komentarą

Turite prisijungti, jei norite komentuoti.