Buvau, mačiau, girdėjau
Įvyko ilgametražio Agnės Marcinkevičiūtės filmo (scenarijus kartu su Renata Šerelyte) „Lobis“ premjera. Nusitempiau dukrą. Vaikų dialogai pasirodė dirbtiniai, bet idealioje suaugusiųjų fantazijoje taip gali būti. Tikrovėje kaimo vaikai, tuščioje sodyboje radę kitus vaikus, man regis, juos užbulintų. Bet gal kiekvienas sprendžia pagal savo sugedimo laipsnį. Techniniai efektai nebado akių, atlikti profesionaliai: žmogvarlės varliškos, lobio skrynelė pasendinta. Nufilmuota graži gamta, rudens spalvos – tai ne vasaros atostogos. Tėvų, kaip antiherojų, portretai žavingi, bet nepakankamai motyvuoti. Pvz., pagrindinės veikėjos tėvas – narcizas rašytojas, motina – būsima koučerė: ar tikrai iš tokių specialybių įmanoma daug uždirbti?..
● Šokio teatre parodyta čiurlioniukų opera – Kęstučio Antanėlio „Meilė ir mirtis Veronoje“. Jaunystės sentimentai: ir Sigito Gedos libretą, ir muziką moku atmintinai. Viską nuo A iki Z darė patys paaugliai: statė dekoracijas, kūrė choreografiją, režisavo, dirigavo, prodiusavo. Tokiam titaniškam darbui negaliu būti kritiška: jie jau nauja, laisva, scenai paruošta karta, kuriai itin tinka erosu pulsuojantis Shakespeareʼo siužetas, Gedos libretas ir Antanėlio muzika. O kiek kartų buvo murmama, esą Gedos libretai operoms – prasčiausia, ką jis yra parašęs. Nesąmonė, jie skamba gerai. Finalinė scena su veidrodžiais gal pernelyg maidaniška, bet prisiminiau, kad 1991-ųjų mokyklos operoje irgi buvo naudojamas iš internato skolintas apskritas veidrodis: imitavo lyg saulę, lyg kokias dvasines vertybes. O Montekių ir Kapulečių konfliktą visuomenėje šiandien geriausiai atskleidžia „šeimos maršo“, kartuvių, labai jau smarkiai nuinterpretuotų Dovydo žvaigždžių ir vaivorykščių atributika. Ten nereikia net scenografijos.
● Vilniaus muziejuje atidaryta paroda, skirta Vokiečių gatvės istorijai. Populiariausia asociacija – iš „G&G Sindikato“ dainos: įprasmina draudimą gerti alkoholį viešosiose miesto erdvėse. Kitos asociacijos – žydų kvartalas, getai, karo griuvėsiai, sovietinė pertvarka. Keistas gatvės likimas: o viskas prasidėjo nuo liuteronų. Tarpukariu ten būta nemažai viešbučių (prašmatnių, ne Tymo kvartalo stiliaus), kaip naujiena ėmė rastis vaikų prekių parduotuvės. Sovietmečiu paskirti butai rašytojams – eksponuojama Marcelijaus Martinaičio lentyna, sumeistrauta iš prieš tai ten gyvenusio Icchoko Mero baldų.
● „Titanikas“ pakvietė į Dovilės Bagdonaitės parodą „Pastoralė. Aitvarų ganyklos“. „Lobsteriai!“ – sušuko bičiulė, išvydusi parodos pristatymą socialiniuose tinkluose – buvo siūloma fotografuoti iš tam tikros pozicijos, tada parodos objektai įgauna trimatį efektą. „Lobsteriais“ šiandien pretenzingai vadinami omarai ir panašūs delikatesai; toji vartosena taip ydingai išplitusi, kad kovotojai prieš lyčiai jautrią kalbą gali nuleisti rankas. Rimuojasi su „hipsteriais“, bet iš tikrųjų šiek tiek oldskūlas: piešimas pieštuku, beveik senovinė tapyba, naivizmas. Be abejo, ir vykusiai jungiant su technologijomis. Ekspozicijos akcentas – simpatiškos limonadinių spalvų jūrų gėrybės, aliuzija į kičą ir seksualumą. Vis dėlto labiausiai dėmesį prikaustė paprastų grafito piešinių ir videomeno jungtis: sukuria kažkokią unikalią retro dailėje (kaip nespalvoto kino) iliuziją.