VYGANTAS VAREIKIS

Foninis priedas

 

Klaipėdos apskrities archyvo nuotrauka

Klaipėdos apskrities archyvo nuotrauka

Pasak vokiečių istoriko Rainerio Wohlfeilo, vaizdai yra tarsi sniego danga, kurią pirmiausia reikia nuvalyti rūpestingomis proto pastangomis, kad atrastume ten glūdinčią istoriją. Klaipėda vizualiai paprastai būdavo (ir tebėra) reprezentuojama idiliškų ir romantiškų Baltijos saulėlydžių, laivų, stovinčių storais lynais pririštų prie Dangės krantinių ar Žiemos uoste, ar galingų portalinių kranų žuvėdrų fone vaizdais. Kaip įprasta, keltų ar uosto vilkikų darbuotojai, suvirintojai, pasislėpę laivų statyklų dokuose, kranų operatoriai ar paprasti uosto darbininkai lieka istorijos paraštėse.

Klaipėdos uostas yra įsikūręs smėlingoje, taip poilsiautojų pamėgtoje jūros pakrantėje, tad jūros dugne esantis smėlis bangų ir srovių nuo senų laikų nuolat judinamas ir nešamas. XIX a. pabaigoje jūros srovės po truputį sunešdavo dideles sąnašas į uosto farvaterį, kuris buvo užnešamas dar ir iš Kuršių nerijos pustomu smėliu. Iki XIX a. vidurio neturint techninių priemonių, kurios galėtų pagilinti farvaterį, smėlio sąnašos galėjo būti pašalinamos tiktai pačios gamtos – natūralia, bet silpna marių srovės tėkme.

XIX a. pabaigoje buvo pailgintas Šiaurės molas, bet smėlio sąnašų tik pagausėjo, nes susilpnėjusi marių srovė nebepajėgė išnešti jų tolyn į jūrą. 1888 m. farvaterio gylis siekė vos 4,5 metro, o 1900 m. sumažėjo iki 4 metrų. Prie Pietų molo susidarius didelei seklumai, laivybai Klaipėdos uoste, o kartu ir Klaipėdos miesto ekonomikai iškilo pavojus, nes vis dažniau iš Klaipėdos uosto laivai išplaukdavo ne iki galo pakrauti. Smėlio skverbimąsi į uostą kiek pristabdė žmogaus rankų kūrinys – nerijos kopos buvo apželdintos ir taip iš naujo suformuotas gamtinis kraštovaizdis.

1859 m. Klaipėdos uoste pasirodė pramonės perversmo kūdikis – garinė žemsiurbė, ji pradėjo gilinti įėjimą į uostą. XX a. pradžioje uoste prasidėjo molų rekonstrukcijos, prieplaukų statybos ir įplaukos kanalo gilinimo darbai, juos prižiūrėjo kvalifikuoti inžinieriai, dažnai atvykę iš kitų Rytų Prūsijos uostų. Smėlio sąnašoms šalinti buvo pradėta naudoti specialiai Klaipėdai pastatyta nauja žemsiurbė „Seegatt“, kurią reikėdavo remontuoti ir valyti. Inžinieriai tuometinėmis fotokameromis turėdavo fiksuoti uoste ir jo prieigose vykdomus įvairiausius žemės kasimo, krantinių mūrijimo, vilkikų remonto ir krantotvarkos darbus. Į kameros objektyvą patekdavo ne tik technikos ir gamtos objektai, bet ir šalia stovintys žmonės. Vaizdas pasižymi konkretumu, individualumu ir kompleksiškumu, jis perteikia mums optinį daiktų paviršių ir atspindi pagautą momentą. Ką mums sako šios nespalvotos XX a. pradžios fotografijos?

Nufotografuoti vaizdai nepripažįsta jokios hierarchijos, jiems nesvarbu, kas yra pagrindinis objektas – mechanizmas, buna ar šalia stovintis žmogus. Vaizdas koncentruojasi į sukaltus prie marių polius, slipo gervę ar žemsiurbės kaušą, nors galėtų atrodyti, kad buvo fotografuojami žmonės. Ne, jie tiktai foninis priedas. Jeigu nežinotum konteksto, atrodytų, kad fotografija su maža mergaite Kuršių marių pakrantėje yra tėvų fotoaparatu užfiksuota vasaros akimirka.

Darbininkai prie mechanizmų pozuoja stovėdami ir žiūrėdami į fotografą. Jie taip pat tik foninės

Klaipėdos apskrities archyvo nuotrauka

Klaipėdos apskrities archyvo nuotrauka

figūros naujojo mašinų amžiaus kontekste. Techniniai įrenginiai čia yra naujos modernizuojančios galios simboliai. Tiesa, darbininko, stovinčio šalia detalės prie valomos žemsiurbės, žvilgsnis į kamerą yra savimi pasitikintis, naujoji industrinė klasė jaučia savo vertę, jis ne koks caro valdžios užguitas valstietis čia pat už sienos, Rusijos Lietuvoje. Mašinų detalės – iki blizgesio nušveisti skriemuliai, kniedės, varžtai, grandinės – kontrastuoja su nudėvėta darbininkų milo apranga.

Fotografas, įamžindamas bunų kalimo ir krantotvarkos darbus marių pakrantėje prie Juodkrantės apie 1906 m., šalia valties pastatė ir mažą mergaitę. Ji neatrodo vietinė – pirktinė suknelė, elegantiška maža skrybėlaitė. Ji galbūt vasarotojų, kurie jau atrado Kuršių neriją kaip poilsiavimo vietą, dukra…

Po to atėjo Didysis karas… Fotografijose užfiksuoti vyrai galbūt buvo mobilizuoti, gal persikėlė į Rytprūsius, o galbūt pasiliko dirbti Klaipėdos uoste… O mergaitė, kuri į mus žvelgia Kuršių marių pakrantėje, matyt, sulaukė dar ir kito karo pradžios. Kas čia žino… Tiktai fonas jau tapo kitoks.

Rašyti komentarą

Turite prisijungti, jei norite komentuoti.