Plaukiantys „nutrinami“ eilėraščiai
MONIKA BALTRUŠAITYTĖ
Nerijus Cibulskas. Nutrinami. Eilėraščiai. V.: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2012. 72 p.
Rašytojų sąjungos „Pirmosios knygos“ konkurso laimėtojo Nerijaus Cibulsko knygos „Nutrinami“ tikrai nepirktų Aidas Marčėnas. Poetas ir šios knygos redaktorius išsidavė, kad per metus įsigyja tik kelias poezijos knygas. Šios knygos jis, sakė, nepirktų. Nes jau turi.
N. Cibulskas, kaip rašė Rimvydas Stankevičius, žino, kaip įskelti poezijos žiežirbą, ir jau įėjo pro poezijos sodo vartus. Klaidžioti tam sode jam, matyt, visai neblogai sekasi, bent jau taip mano A. Marčėnas, per knygos pristatymą kalbėjęs: „Kai pasiėmiau šią knygą redaguoti, truputį išsigandau. Dažniausiai redaguoju knygas, kurias parašė tokio paties raštingumo žmonės kaip aš. O dabar pirmą kartą susidūriau su raštingu žmogumi ir pasijutau nejaukiai.“
Visi, skaitę šią knygą, vienbalsiai tvirtina, kad poetas, priešingai nei dauguma jaunųjų kūrėjų, vengia operuoti „Dievo“ ir „mirties“ sąvokomis. Jie teisūs – „nutrinamuose“ eilėraščiuose šios temos neliečiamos. Išskyrus vieną, patį paskutinį tekstą, kuriame sąmoningai iš mažosios raidės rašomas „viešpats“ ir tai daroma ne siekiant šokiruoti šiais laikais itin populiariu ateizmu, o norint mesti akmenį į daržą tiems kūrėjams, kurie netikslingai žaidžia sąvoka „Dievas“: „šventvagiška, viešpatie, tavo neužrašomą / vardą žaisti rašikliu ar klaviatūra, / viešpatie, tavęs jau tiek daug […]“ Beje, viename eilėraštyje galima aptikti ir keistą eilėraščio subjekto ir maldos santykį: „Aš nesimeldžiu. Seniai nesimeldžiu savo žodžiais, / kasdienybe, melu ir įpročiais, nekalbu / apie tai, ką geriausiai įtariu nesuprasdamas.“ O daugiau nieko. Jokių dievų, mirčių, maldų ir kitų sakralinių, teologinių ar apokaliptinių pafantazavimų.
N. Cibulsko eilėraščiai intelektualūs, bet ne iki skausmo. Intertekstais žaidžiama, bet ne žongliruojama: susidūrus su Livingstonu žuvėdra, Jeseninu, Ellingtonu, Brodskiu ar perskaičius patį pirmąjį eilėraštį „Apologija“, visai nekyla noro spjaudytis dėl tikrinių daiktavardžių gausos ar perdėto siekio kurti intelektualinį turinį. Priešingai – nejučiomis imi žavėtis, kaip santūriai ir kukliai parodoma, kad tam tikri pasaulyje pripažinti dėdės autoriui yra žinomi.
Kaip ir dauguma kūrėjų, N. Cibulskas myli paukščius. Pirmoji knygos dalis – visokiausių paukščių mozaika, kurioje plasnoja zylės, balandžiai, žuvėdros ir varnos, o vienas eilėraštis net vadinasi „Diena, kai nesutikome paukščių“. Iš visų minėtų paukščių poetą turbūt labiausiai žavi kovarnis, jis minimas ne viename tekste ir yra „vientisas aiškiausios pavasario nakties lydinys“.
Eilėraščių laikas labai platus: apima ir vaikystės prisiminimus – močiutę, vaikišką kombinezoną, mokyklos draugus, vaikystės kino teatrą, – ir dabartį. Jis mistiškas, lemtingas, eilėraščiuose dažnai varijuojama laiko sąvoka: „Netrukus mes prasiversime ištuštėjusiai / dangaus urnai, netrukus prasidės laikas.“ Tekstuose žaidžiama su laiku, jis įgauna gyvasties: „Sulankstyk mano kalendorių, jame / yra tik valandos, nebežinančios, / į kurią pusę slinkti.“ Atrodo, kad eilėraščių laikas yra nesutramdomas ir veržlus, bet kartu jį galima pagauti ir pričiupti kaip vagį: „Atsimenu ir atsimenu: / namai, sugavę laiką.“
Miestas ir jo perspektyva atsiskleidžia iš įvairių pusių: vienuose eilėraščiuose jaučiamas atotrūkis nuo miesto, jis tampa svetimas ir nykus („Nevietinis“), o kituose miestas yra artimas ir savas („Užpildymai“). „Nutrinamuose“ eilėraščiuose miestas pjaustomas riekėmis kaip batonas, jis fragmentuojamas ir dėliojamas iš smulkių detalių: daugelyje tekstų pasirodo vienas ar kitas miesto fragmentas – valkataujantis šaligatvis, stogų pelekai, kiemo žibintai, išsprogusio Žvėryno stogai. Dėliojant miestą kaip mozaiką, skaitytojas raginamas žaisti spėlionių žaidimą: aptikęs metaforišką miesto detalę, jis gali bandyti įminti jos mįslę. Rodos, kad už šių eilučių slepiasi Gedimino prospektas, tačiau apie ką autorius rašė iš tikrųjų – sunku pasakyti: „Alėjos medžių grotos perveria blėstančią šviesą / ir baigiasi už dangaus varpinės.“
„Nutrinamuose“ įžvelgiama simpatija sausoms matematinėms sąvokoms ir kalbinėms detalytėms – minimos diagramos, kreivės, raidės, kableliai ir kitos, rodos, negyvos ir nepoetiškos smulkmenos, kurios tarsi prikeliamos iš numirusių: „Diagrama šokinėja“, „nepritaškuota neprikabliuota / jokios minčių skyrybos“, „Tartum ledo žeberklas būtų persmeigęs minkštą raidžių kekę, / kurios niekaip nebenurysim“, „man atrodė kad ir sudėtingų lygčių / nežinomieji gali susipažinti / be privalomų formalumų“.
Eilėraščiuose pasikartoja sapno, slėpynių, atsisveikinimo ir užsimiršimo motyvai, kurie pateisina knygos pavadinimą – kažkas traukiama iš atminties, kažkas išmetama. Labai dažnai šmėsteli, o taip ir turėtų būti, nutrynimo motyvas: „Bet kvėpuoju toliau, tolygiai. Ir ant lapo / plečiasi laužas, kurį irgi nutrinsiu“, „Paskutinė raidė nutrinta, ją mena / tik pasvirusi žalio spindulio rodyklė“, „nutrintum mano eilėraščius“.
Daugybė šios knygos tekstų atsiduoda nostalgija, traukiami iš maišo prigesinti prisiminimai, bet kalbėjimo tonas visur išlieka ramus ir tolygus – jokios isterijos: „Nereikia nė miegoti, viskas ryšku. / Pasitraukei į kertę, kur jau nebepasiekia / švyturių pirštai, kur baigias nublukęs kiemas“, „Lapkritis. Baltas automobilis. Tave pasiima. / Iš kažkur atklydusi telegrama / praneša mano būsenas.“
Ne visi „nutrinami“ eilėraščiai nuoširdūs ir asmeniški, ne visi gimė iš patirties. Kai kurie yra eksperimentiniai pafantazavimai – jais bandoma perteikti svetimus potyrius: pavyzdžiui, „Purslai“ pasakoja apie psichiatrijos ligoninės paciento patirtį. Šis eilėraštis eksperimentinis dar ir todėl, kad, priešingai nei daugumoje, šiame, be eilėraščio subjekto, įvedamas ir kitas balsas: „Šitie kreivų pirštų bėgiojimai. Įjungta, išjungta, / matyt, buvo dingusi elektra pas budėtoją. / Spyna užsikirto, galiausiai turėjome laužtis.“ Asmeniškumą nėra lengva demaskuoti – jis sunkiai atrakinamas. Skaitydamas „Nutrinamus“ pastebi, kad dauguma eilėraščių yra atviri interpretacijai ir tai, kas iš tikrųjų už jų slypi, lieka incognito. Eilėraštis „Žaidžiant“ pažeria daug mistikos ir erotikos, o tai verčia griebtis tam tikrų interpretacijų: „Žaidžiame slėpynių su miegu. / Judrūs, įsijautę, nuogi.“ Kita vertus, užuominos perša mintį, kad tekstas kalba ne apie įsimylėjėlių porą, o apie kovą su miegu: „Kuris šią naktį laimėtojas? / Slėpynės ima priminti medžioklę / dviejų aukų šuolį prieš vienintelę kulką.“ Visi „nutrinami“ eilėraščiai ne baksnoja pirštu, o leidžia atrakinti jų prasmes savu raktu.
Pirmoji N. Cibulsko knyga pasižymi pavydėtinai tvarkinga struktūra ir forma, jos turinys nešokiruoja, nerėkia, nemaištauja, nelaužo kanonų, nesproginėja kaip kukurūzų spragėsiai ar fejerverkai. „Nutrinami“ eilėraščiai plaukia pasroviui, juos galima lyginti su tradiciniu plaukimu varlyte, o ne krauliu: jie veržiasi pirmyn ramiai, tiksliai, harmoningai, neskubėdami, nesitaškydami purslais ir netrankydami skuduru per veidą tradicijai. Čia nėra fatališkų eksperimentų, išsišokėliškų nešvankybių, poetiškai įvilktos necenzūrinės leksikos ar drąsių, akis dengtis verčiančių išpažinčių. Eilėraščiai parašyti kruopščiai, preciziškai ir labai atsargiai, tarsi pirmąkart adant kojines ir baiminantis įsidurti į pirštą. Tas, matyt, ir žavi.