Pažygys su bičiuliu iš Panevėžio į Viekšnius
RIMANTAS ŽILEVIČIUS
Vasara leipėjo pačiame puikume – laukuose siūbavo bitkrėslės, o ramunėlės nepasidavė, per sprindį pašokdamos aukščiau. Jonažolės stiebėsi iki pusiaujo, kvepėdamos balzamu, švelnia ochra įsiliedamos į ilgiausių dienų grožį. Nuo saulėtekio iki brėkštos pievos žaižaravo klasikinio vitražo spalvom, tik širdžiai suvokiama palaima, guodžiančiu atsidūsėjimu, kad dar nesibaigia gyvenimo rudens alėja.
Vitražistas Bronius Bružas paryčiais atbirbė iš Vilniaus. Nudūmė į mano sodą ir kikeno, kalbindamas ant šulinio kraigo įsitaisiusius bobutę su dieduliu. Abu praretėjusiais plaukais, gyvai išpūtę kukulakes stebi besiropščiančias ant gonkų raganes. O virš stogo šelmens – skulptoriaus Leono Striogos sukurta minties paukštė. Paukštės galvelė išdidžiai pakelta, vos nuturima nuo pritutintų minčių ir bezliepyčių. O kaip kitaip – jei svajos neužkabins dausų žydrynės, liksi maknoti po juodą liolį.
Bičiulis užlėkė į antrą trobos aukštą, kur lange švytėjo jo darbo Viekšnių herbas. Ženklą miesteliui 1792 m. patvirtino Lietuvos ir Lenkijos valstybės valdovas, Respublikai besiritant į pražūtį. Tiesa, trys žvaigždės mėlyname fone ir gotikinė karūna buvo perpieštos kažkokio neišmanėlio. Šešiakampės herbo žvaigždės pateko į rimtus leidinius, pavyzdžiui, į 1989 m. perleistos Broniaus Kviklio „Mūsų Lietuvos“ ketvirtąjį tomą. B. Bružas, sukūręs maniškį vitražą, neišvengė klaidos. Vietoj trijų aštuoniakampių žvaigždžių įkomponavo Dovydo ženklus.
– Matyt, žydelis perpaišė herbą. Juk Abraomo vaikas neskiria kitokių žvaigždžių. Jam tik šešiakampė.
Svečias mikliai nukabino ankstesnįjį kūrinį. Man nespėjus praverti žabtų trekštelėjo per pusę. Išėmęs iš maišelio ištiesė naują vitražą.
Dieve, kokia didybė atsivėrė taurumu švytinčiame herbe! Karališkai mėlyname fone švietė dvi auksinės ir sidabrinė aštuoniakampės žvaigždės, o jas vainikavo įspūdinga (kaip tai moka daryti B. Bružas) barokinė karūna. Atpažįstu tikrą meistrą, nepaliekantį liapsuso (anas padarytas ne dėl jo kaltės). Kad kūrinys išsyk kabotų lange, ir lininę virvelę įvėrė. Viskas turi būti čiki čiki.
– Dabar į Vėikšnius, – žemaitiškai skiemenuodamas paragino bičiulis.
Į tolimą Žemaitijos miestelį su Broniumi važiavome antrą kartą. Svečias iš sostinės porino panašios gyvenvietės Lietuvėlėje neaptikęs. Jam vėl magėjo pereiti smetonišką bruką, pasisukioti prie Biržiškų šeimos paminklo, 1995 m. pastatyto Vilniaus universiteto ir Viekšnių biržiškiečių draugijos iniciatyva (skulptorius Č. Pečiukas, architektas R. Palukaitis).
Iš beveidžių Panevėžio blokinių daugiabučių grūsties (ak, kur tas lalavimas apie metropolį, teatrų miestą?) pralėkėme pro abu prekybos centrus, pavadintus „Babilonais“ (tik patėmykit provincijos pretenzijas į Hamurapio karalystės sostinę!).
Už keturiasdešimties kilometrų nuo Panevėžio – Šeduva. Jos pradžia – Žygimanto Augusto 1529 m. duotas leidimas steigti parapiją. Miestelis, įsikūręs kelių sandūroje, greitai augo, 1654 m. karalius Jonas Kazimieras Šeduvai suteikė Magdeburgo teises, leido rengti keturias metines muges, savaitinius ketvirtadieninius turgus. Po šimto metų miestelyje jau stovėjo rotušė, šalia – mūrinis kalėjimo pastatas, praeivius šiurpino ant Kotiškio kalnelio iškilę du stulpai, prie kurių plakdavo nusikaltėlius. Jei kas ant baudžiamojo griežė dantį, nesidrovėdamas galėjo jam atseikėti „beržinės košės“ – plakimo priemonių ryšulėlis gulėjo šalia. Šeduvoje buvo Hanzos sandėliai, o XVII a. miestelio teisės buvo sulygintos su Kauno jurisdikcija. Rusijos caras Pavelas po vainikavimo iškilmių iš Maskvos suko pro Kauną ir apsilankė Šeduvoje. Svečias pagyrė 1649 m. statytą Šv. Kryžiaus Atradimo mūrinę dvibokštę bažnyčią, atkreipė dėmesį, kad miestelis tvarkingas, neapšnerkštas. Iš trijų miestelio malūnų išliko tik vienas, jis yra tapęs linksmųjų gėrikų brolijos ir turistų traukos vieta.
Praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje tautodailininkas, tada vadintas liaudies meistru, Vytautas Majoras malūno interjerui ir eksterjerui sukūrė velnių kaukes, nukalė žibintus, tarp gėlynų įkomponavo laivų švartavimosi grandines. Sovietmečiu patekti į Velnių malūną kolektyvai laukdavo po du tris mėnesius. Va ką reiškė paslaptingas, nelabųjų gyvenamas malūnas, gausūs puikios virtuvės patiekalai. Ir dabar Šeduvos malūnas neprarado buvusio restorano šlovės, netoliese suręsti pastatai su jaukiais miegamaisiais. Šalia poilsio ir vaikų žaidimų aikštelės. Plikom rankom nepaimsi Šeduvos verslininkų.
Už dviejų kilometrų link Šiaulių – Raudondvaris. Žinau kelias šio pavadinimo gyvenvietes – prie Vilniaus, Kauno ir čia, Aukštaitijoje. Caras Pavelas buvo pakviestas į prašmatnų Šeduvos Raudondvario barono fon Ropo dvarą. Parke – stačiakampio plano dviaukščiai rūmai, aplink su skoniu išdėstyti mūriniai ūkiniai pastatai: dviaukštė arklidė-karietinė, svirnas su sandėliu, klojimas. Ant upelio užtvankos buvęs dvaro malūnas dabar garsėja jaukiu restoranu. Rūmais ir visais pastatais bolševikmečiu rūpinosi tarybinis ūkis-technikumas, rengęs žemės ūkio specialistus. Moksleivių kasdienybė, be mokslo, – tvarkyti parką, rūpintis želdiniais. Pirmaisiais nepriklausomybės metais romantiškuose rūmuose gyvavo biblioteka, glaudėsi kelios šeimos. Dabar, deja, pastatas virto niūriu vaiduokliu, nors ūkiniai pastatai neapleisti, nenustojo tvarkingos dvarvietės žavesio. Verta užsukti.
Apie paskutinio iš Ropų didybės maniją pasakojamas toks nutikimas. Smetonos laikais vokietis į darbą kviesdavo tik tautiečius, jis ignoravo lietuvybės judėjimą. Išimtis – dvare felčere dirbusi lietuvaitė. Ją įkurdino troboje parko gale. Vieną rytą baronas, vaikštinėdamas parko alėja, pamatė taku atskubančią felčerę. Baronas, išauklėtas vyriškis, privalėjo pirmas pasveikinti damą.
– Tačiau aš vokietis, aukštesnės rasės ir kilmės. Negi pirmas palabinsiu mužikę?
Taip mąstydamas, baronas apsisuko ant išblizgintų aulinukų kulnų ir grįžo į rūmus dėdamasis, kad nieko nepastebėjo.
Iš kurios pusės važiuotum į Saulės miestą, akis užkliūva už didingo septyniasdešimties metrų aukščio „pieštuko“, remiančio dangų. Tai Šv. Petro ir Pauliaus katedros bokštas. Tik dveji maldos namai Lietuvoje turi tokius aukštus akcentus – ši katedra ir Kretingos Viešpaties Apreiškimo Švč. Mergelei Marijai bažnyčia. Šiauliškė vyskupijos šventovė deramai prižiūrima, vyrauja balta sakralinė spalva, nuteikianti ramybei ir pakilumui. Ne veltui 1617 m. pradėta statyti mūrine bažnyčia rūpinosi iškilūs Lietuvos didikai – fundatorius žemaičių seniūnas Jeronimas Valavičius, į katalikybę atsivertęs Nesvyžiaus kunigaikštis Mikalojus Kristupas Radvila Našlaitėlis, sakralinio meno vertybes puoselėjo bažnyčios klebonas, poetas, eruditas Petras Tarvainis. Jis yra pirmosios lietuviškos panegirikos (1634), parašytos žemaičių vyskupui Jurgiui Tiškevičiui, autorius.
Tik pažvelgęs į karo suniokotas šventovės nuotraukas, gali patikėti žmogaus rankų darbštumo stebuklu. Per trejus metus (1944–1947), vadovaujant kanauninkui Steponui Telksniui, dabartinė katedra buvo beveik atstatyta. Sakralinio meno kūriniai, puošybos elementai kuriami ir dabar.
Antrasis mieste dėmesio vertas „dramblys“ – milijonieriaus Chaimo Frenkelio secesijos stiliaus rūmai, vieninteliai Lietuvoje, dabar – „Aušros“ muziejaus filialas. Pastatas įdomus, su savitai suręstais dviem flygeliais, metalo tvorelėm, dviem analogiškais įėjimais. Milijoninius rūmus statė abiem sūnums, kiekvienam rodydamas tolygų dėmesį. Dabar rūmuose eksponuojama klasikinė tapyba, surinkta iš Žemaitijos dvarų, koncertuoja Šiaulių, sostinės ir užsienio kolektyvai.
Pokariu rūmuose buvo įsikūrusi karo ligoninė. Vyr. gydytojas, išsilavinęs žydas, matydamas puikias freskas, XX a. pradžios lipdinius, neeilinę puošybą, liepė meno kūrinius apkalti lentomis, paslėpti po medžio plokštėmis, kad sveikstantys išvaduotojai iš nuobodulio ir įpročio neimtų lupinėti vertybių „na pamiat iz Pribaltiki“.
Gaila, kad maža beliko ir linksmo dizainerio Viliaus Purono „siautėjimo“. 1973 m. pakviestam tuometinio vykdomojo komiteto pirmininko bendravardžio Kazanavičiaus, Vilniaus dailės instituto absolventui suteikta „laisvų rankų garantija“. Dailininkas užsibrėžė Saulės miestą pristatyti kaip originalią, žaismingą linksmų žmonių buveinę. Tada ant senosios „Rūtos“ konditerijos fabriko sienų atsirado varvantis šokoladas, žaismingi vaistinės „Valerijonas“ piešiniai, suprantama, su skardiniu katinu ant stogo, jaukus atpukšintis retro stiliaus traukinukas geležinkelio stoties eksterjere, solidaus šrifto, vykusiai su spalvų dėmėmis sukomponuota „Titnago“ spaustuvės siena. Pasitelkęs Pedagoginio instituto „dailiokus“, dailininkas kūrė, koregavo, puoselėjo Šiaulių veidą.
Ano amžiaus antroje pusėje reklama Sovietijoje dar tik spardėsi vystykluose. V. Puronas tvokstelėjo akibrokštą – į Vilniaus gatvę (buvo pirmoji, skirta tik pėstiesiems) „išnešė“ skulptūrinę reklamą. Ant stulpų atsirado batas atvėpusiu padu (atseit skubėk į šalimais įsikūrusią avalynės parduotuvę), žiopčiojantis karpis prašyte prašėsi „pažvejoti“ žuvies parduotuvėje, o grėsmingai ant „Kastyčio“ cigarečių pakelio atkišęs žnyples vėžys vertė susimąstyti – su mirtina liga nejuokaujama. Tai ne dabartiniai įkyrėję perspėjimai, nuo kurių gausos ir gelžbetoninio nuobodulio visiems dzin. Šiuolaikinė lietuviška reklama (dažniausiai) pagrįsta nemokšiškumu, valdininkų atsišaudymu „Briuselis taip liepė“. Joje sunku rasti pagarbą žmogui ir lietuviškus žodžius.
Braukiame tolyn – link Kuršėnų. Su miesteliu susijęs Lauryno Ivinskio gyvenimas. Pasirinkęs namų mokytojo kelią, triūsė pas didikus Gružauskus, Zabielas, Zubovus, Oginskius. Laisvalaikiu studijuodamas gamtą, geografiją, nesibodėdavo vertimų, literatūrinio triūso. Švietėjas, savamokslis mokslininkas tapo Rusijos imperatoriškosios geografų draugijos nariu, buvo apdovanotas net sidabro medaliu. 1873 m. su Lazdynų Pelėdos tėvu Nikodemu Ivanausku aplankė pasaulinę parodą Vienoje. Beje, ten pasiuntė ir du eksponatus – herbarą ir paties sukonstruotą traukinio stabdį. Apmaudu, siuntos prašapo kelyje.
1845 m. Rietave jis parengė pirmąjį lietuvišką kalendorių (metskaitlį), nes suprato spausdinto žodžio jėgą, norėjo patraukti žmones prie rašto. Be astronomijos, gamtos mokslo, ūkininkavimo, amato žinių, ten jis spausdino ir literatūrinius kūrinius. Metskaitlyje pirmą kartą pasirodė Antano Baranausko „Anykščių šilelis“, Dionizo Poškos, Silvestro Valiūno eilėraščiai. Leidėjas ir pats rašė, pavyzdžiui, pasakėčias „Vilkas ir avinas“, „Skruzdė ir juodvarnis“. Jis kategoriškai atsisakė kirilicos, laikydamas ją „maskolinimo“ spąstais, nepriimtina lietuviui nei dvasia, nei būdu. 1862 m. persikraustant mokytojauti į Joniškėlį pasibaidžius arkliui apvirto brika – niekais pavirto keliolika metų rinkti herbarai, gausi drugių kolekcija. Tačiau nelaimė neatbaidė nuo kolekcionavimo.
Būdamas švelnaus būdo, įdomus pašnekovas, turėjo daug bičiulių. Didelės pagarbos sulaukė Puziniškio dvarelyje (prie Panevėžio) pas daktarą Leoną Petkevičių. Čia mokė, sudomino literatūra būsimąją rašytoją, tautos veikėją Gabrielę Petkevičaitę-Bitę. Tėvynės mylėtojas, altruistas L. Ivinskis palaidotas Kuršėnų kapinėse. Miesto centre pastatytas skulptoriaus Petro Aleksandravičiaus sukurtas švietėjo biustas.
Tarp Kuršėnų ir Viekšnių – Papilė. Žemaičiai pilį vadina pile – štai ir miestelio pavadinimo raktas. Legenda byloja, kad prieš didelį lietų ant Kuršėnų atūžęs viesulas iš lankos išnešė sukrautą į žaginius šieną. Tai pamačiusi moteriškaitė bėgo rypaudama: „Kur šienas, kur šienas?!“ Greitai ūžtelėjusi banga į paventį atbloškė šieno gubą. Moteriškė ant kelių puolė, Dievui dėkojo ir vis kartojo: „Papilė, papilė…“ Taip ir radosi Kuršėnų ir Papilės vardai.
Papilėje raudonų plytų pseudogotikinė Šv. Juozapo bažnyčia vis dar stovi karo nubukintais bokštais. Simonas Daukantas gal pasakytų: „Nei pėnki, nei devyni.“ Garbusis senolis karšo pas Papilės kleboną Juozapą Vaišvilą, nes buvo drūčiai susipykęs su savo geradariu vyskupu Motiejumi Valančiumi – abu nepasiduodantys buvo, kėitė žemaite. Blakutinėdamas po kleboniją, senolis išsiskrebinęs antkapinę plytą ir būsimame paminkle liepęs iškalti, kad buvęs „vargo pelė“. Buvusioje Papilės turgavietėje ant septynių metrų postamento prieš aštuoniasdešimt metų pastatyta S. Daukanto skulptūra (autorius – Vincas Grybas). Figūra iš bronzos buvo išlieta Berlyne už Lietuvos šviesuolių aukas. Istorikas, kviesdamas mokytis, kairėje laiko atverstą knygą, o dešine rodo į tėvų žemę, kurią kiekvienas turime mylėti, nes ji – mūsų gyvastis ir stiprybė.
– O kodėl anas nusisukęs nuo pravažiuojančiųjų autostrada?
– Kai paminklą statė, vieškelis ėjo per miestelį, suko pro turgavietę, ir garbusis istorikas kiekvieną sutikdavo atsisukęs veidu, giliai susimąstęs, santūria šypsena.
Sovietmečiu tiesiant autostradą S. Daukanto skulptūra buvo apeita ir liko užnugaryje. Kiekvienas pravažiuojantis turėtų užsukti į klebonijoje įrengtą šviesuolio muziejų, ten, be knygų, buities reikmenų, asmeninių istoriko daiktų, ne vieną meno kūrinį aptiktų.
Sustojame prie šviesuolio paminklo. Didį žemaičių vyrą, mirusį 1864 m. šaltą gruodį, į kapus lydėjo trys moterėlės, kaimietis, vežantis palaikus, ir du karšinčiai.
– Tai kur anas palaidotas? – subruzdo bendrakeleivis.
– Anoje pusėje Ventos, – rodau žaluma nuėjusį piliakalnį. – Ten senosios kapinės.
Užkopęs ant viršaus iškart pamatai istoriko kapą. Storom grandinėm apjuostas, papuoštas nulaužtą ąžuolą primenančia granitine skulptūra. Ją sumeistravo geležinkelininkas A. Raudonis. 1926 m. kapas pašventintas dalyvaujant Seimo pirmininkui dr. Justinui Staugaičiui, Kauno universiteto rektoriui Mykolui Biržiškai, prof. Pranciškui Petrui Bučiui ir tūkstantinei miniai.
Nuo piliakalnio matosi Ventos vingis su mezozojaus eros juros periodo sluoksnių atodangomis. Ši vieta žinoma ne tik Lietuvoje. Krokuvos, Miuncheno, Berlyno, Peterburgo geologijos muziejuose eksponuojami juros periodo suakmenėję gyvūnai, vadinamieji „velnio pirštai“. Mano papunėlis, Viekšnių progimnazijoje dėstydamas gamtos mokslus, su mokiniais ar vienas numindavo dviračiu į upės atodangų vietą, prieš tai rūpestingai prisitvirtinęs kastuvą, įsidėjęs gausios užkandos – lašinių skibelę, duonos abišalę ir apvalainą svogūną. Mokytojas retai grįždavo dykas. Viekšnių progimnazijos gamtos kabinete stebino keli „velnio pirštai“, milijonus metų turintys amonitai, belemnitai. Keli jų gulėjo ir mūsų šeimos valgomojo bufete. Šis Ventos klonis slepia apie trisdešimties metrų storio molio sluoksnį, glūdintį po Venta per dešimt metrų. Tamsiai pilkas, „riebias“ iškasenas didžiai vertino žemaitėlių puodininkai. Mano dėdė, garsus gansorius Antanas Šiaulys, keletą gabalų išlyno turėjo savo sandėliuke. Gal jie buvo iš Viekšnių apylinkių, nes išlyno rasdavo ir mano tėviškėje. Iš jo žiesdavo proginius darbelius – ąsotėlius, vazeles, aukštabriaunius dubenėlius. Sakydavo, kad „išlyną lipdyti – kaip sviestą pjaustyti“. Išdegti suvenyriniai indai buvo glotnūs, tauraus metalo skambėjimo. Žinovai atpažindavo puikius Viekšnių gansorių darbus. Sovietmečiu šie dirbiniai pasiekdavo Gudijos, Ukrainos, net Moldovos turgus. Lietuviški numeriai ant „gazelkų“ bylojo apie puikią kokybę.
Su Broniumi įsikalbėjom apie dabartinį lietuvišką vitražą.
– Ar žinai, ko aš, pagyvenęs jaunuolis, taip plėšausi? Noriu suspėti daugiau pasakyti tikru vitražu, pratęsti Stasio Ušinsko mokyklos ištakas, o ne paklusti abstrakcijoms, tapybos imitacijai.
– Manau, kad tavo kūriniai patvirtina iš viduramžių ataidinčią „tapybos stiklu“ tradiciją, amžinai gaivią Renesanso „tapybos ant stiklo“ srovę.
– Septintu jausmu jutau – reikia keisti vitražo komponavimo schemą. Šimtus dienų praleidau aiškindamasis su architektais, technologais, chemikais, pamažu jie užvedė ant kito kelio, nors tobulumui ribų nėra, – neskubindamas porina. – Manyje sėdi priešgyniavimo kipšas. Negaliu sutikti su madingais niekalais. Spalvotų stikliukų dėlionėmis, bedvasio efekto šou.
– Kai 2009 m. leidau reprezentacinį Panevėžio apskrities kalendorių, įdėjau vieną iš aštuonių tavo Švč. Trejybės bažnyčios vitražų iš ciklo „Pijorų mokyklos Panevėžyje“. Daugelis atkreipė dėmesį į pasilenkusius, susikaupusius prie knygų vaikelius ir orumu spinduliuojantį visažinį mokytoją. Neatsistebiu, kaip spėjai sukurti per 300 vitražų istorijos, liaudies meno, mitologijos, religijos, heraldikos temomis.
– O ką kita veikti? Žemės arti nemoku ir nenoriu, tik vaikystėje buvau pasinešęs į „laukų kultivavimą“ – visus popiergalius pripiešiau traktorių. Armonikos taip pat netampau.
– Ar čia dailininko, mokančio keisti šviesą, groti spalvomis, nė sekundės neužmirštančio, kad tai – atsakomybė, kalbėjimasis su dievais, kuklumo proveržis?
– Jei jau apie aukštybes, tik dabar galiu kurti vitražus, skatinančius žmogų kelti akis į dangų. Esu tikintis ir džiaugiuosi, jei suvirpa širdis stovinčiam Užvenčio, Panevėžio Šv. Petro ir Povilo, Švč. Trejybės bažnyčiose, taip pat ir Varšuvos Šv. Jurgio šventovėje.
Pralėkėme perspjaunamą Ventos intaką – Eglesį. Toliau – Dabikinė, antroje pusėje – Virvytė. Tik Žemaitijoje girdžiu tokius poetiškus upių pavadinimus, neskubrią, palyginimais žaižaruojančią, sodrią kaip vidurvasario lietus kalbą.
Jau matosi baltas Viekšnių bažnyčios bokštas. Mano a. a. klasės draugo klebono Vincento Gauronskio rūpesčiu anas atgavo prieškarinę didybę, nes ankstesnis, numuštas per karą, paskubom su smailiu stagaru iškeltas, buvo nei į tvorą, nei į mietą.
Viekšnių seniūnas Klaudijus Kryžius jau mūsų laukė. Beje, tai ne pravardė. Tokių pavardžių apstu apylinkėje. Anot Klaudijaus, jo senelis irgi buvęs Viekšnių seniūnas. Mano mamunėlė minėjo anuometinį pareigūną, sumanų ir šiltą žmogų. Svečiams nakvynę numatė senojoje vaistinėje. Dešiniajame kiemo flygelyje, buvusioje daržinėje, įrengtas butas, tik ten, kur karaliai pėsti vaikšto, avarija. Teks pėdinti per kiemą į vaistinės muziejaus tutuką. Muziejaus ekskursijų vadovė Vilma Skiparienė vis atsiprašinėjo – svečiams tokie nepatogumai… Mostelim rankomis lyg baidydami kuisius ir sakome, kad jei tik tokie nepatogumai lydėtų… Simpatiška storuliukė, tėmydama, kad neraukiame nosių, su džiaugsmu veda per miestelio inteligento vaistininko Juozo Aleksandravičiaus palocius. Provizoriaus buveinė mažai pakitusi. Pailgas stalas svečių kambaryje, prie kurio vakarodavo miestelio inteligentai, pianinu skambindavo žmona Zofija. Makioji bendravardė dukra su draugėmis dainuodavo ir šokdavo liaudies šokius. Ypač „saviveiklininkės“ stengdavosi užvažiavus Juozui Tumui-Vaižgantui, Maironiui, Antanui Žmuidzinavičiui, atžingsniavus daktarui Antanui Biržiškai su trimis sūnumis, mielai sutuoktinių porai Baliui ir Vandai Sruogams. Darbo kabinete – didžiulis tėvo fotoportretas. Tai iš jo sūnus paveldėjo vaistinę – sovietų laikais nacionalizuotai vaistinei buvo paliktas vadovauti nepamainomas jos savininkas, jis išdirbo apie keturiasdešimt metų.
Juo toliau, juo labiau Bronius nerimsta – reikia lėkti atgal į Vilnių, iš JAV atskrido sūnus teisininkas. Man graudu – neteko pavakaroti su bičiuliu, neaptarta būsimo vitražo galimybė Viekšnių paventyje numatytam turizmo ir poilsio centrui. Seniūnas užsimojęs prie Ventos nutiesti promenadas, iškelti žygeivių ir turistų susibūrimo budinką. O jame Broniaus kūriniui kaip tik vieta.
– Kai nebuvo, tai nebuvo užsakymų, o dabar tik sukis, – lyg džiūgaudamas, lyg priekaištaudamas dundulina bičiulis. – Vilniaus Bernardinų bažnyčiai baigiu dvylikos darbų ciklą, laimėjau konkursą Kauno Šv. Jurgio šventovės vitražams.
Jau keletą dienų dirbu „taksistu“, – juokiasi. – Iš Argentinos nelabasis atnešė du žmonos giminaičius. Jie lietuviškai vos vos, o aš ispaniškai nesigrabalioju. Nuvežu kur prie ežero, atvykėliai alpsta dėbsodami į mūsų gamtos grožybes, o aš tūnau mašinoje, maigau „baranką“ ir mintyse siunčiu anuos pats žinai kur.
Išvažiavus bičiuliui einu į vaistinės sodą. Koks gėlių margumas, žolelių gramzdinanti jūra! Vaistažolių sodą sumanė žolininkė Jadvyga Balvočiūtė, kuri, 1991 m. atgavusi tėvų žemę Gyvolių kaime, įkūrė ekologinį vaistažolių ūkį. Tačiau ji ir prie vaistinės užveisė ekologinį sodą. Žavi akmenimis išgrįsti takeliai, pastatyti suoliukai, vazose ir gėlynuose sukurtos kaimiškų gėlių kompozicijos. Nesupainiojama apelsinine spalva žaižaruoja medetkos, aitrokai kvepia pelynai, slapstosi raudonėliai. Kukliai triūsia sodo bitelės – prižiūrėtoja Danguolė Geistarienė ir amato žinovė Adelė Jankauskienė.
Miestelio centre – pavydėtina ramybė. Besileidžiančios saulės gaisai lyg B. Bružo vitražuose. Per Ventos tiltą ateina deivė Žiedeklė. Ji šypsosi Žemynai ir ramunių žiedais barsto takus, kuriais žemaitėliai eis į darbus, vaikai – į mokyklą, senoliai amžinojo poilsio palydės bičiulį Juozapą.
Virš Užbravorės pelkių susitelkus rūko tumulams girdžiu negirdėtą dainą, prasiveržusią iš kapo. Ten šiandien paguldė velionį – jis susijungė su žeme, o gyvybės jėga, atsiskyrusi nuo jo, perėjo į medžius, gėles, prie kapo tako augančią žolę. Tyliau! Paklausykit, kas nusileidus gyvenimo saulei laukia kiekvieno:
Žalias ąžuolėlis – tai bus jo tėvelis. Baltosios smiltukės – tai bus jo mamutė. Žali kleveliai – tai bus jo broleliai. Baltosios liepelės – tai bus jo sesutės.
Daina sugildo širdį ir, klūpėdamas it šv. Jonas Nepomukas, visai nesibijau rūsčių Vltavos upės gelmių. Tikiu, kad gyvenimas neprabėgo veltui, bendravau su žmonėmis, ieškojusiais kelių į Viekšnius, kur visada atsigauna nuskriaustųjų širdys.