Iš Dievo burnos
Laiku ir nelaiku
Man atėjo VIEŠPATIES žodis: „Dar prieš sukurdamas įsčiose, tave aš pažinau, dar prieš gimimą tave aš pašventinau, – pranašu tautoms tave aš paskyriau. Tu susijuosk savo strėnas! Stokis ir skelbk jiems visa, ką tau liepiu! Nepalūžk nuo jų, kad tavęs nepalaužčiau jų akyse! O aš – štai padariau tave šiandien sutvirtintu miestu, geležiniu šulu ir vario siena, kad būtum prieš visą kraštą: prieš Judo karalystės karalius ir didžiūnus, prieš jos kunigus ir visą liaudį. Prieš tave jie kovos, bet tavęs neįveiks, nes aš esu su tavimi, kad tave išgelbėčiau“, – tai VIEŠPATIES žodis.
Jer 1, 4–5. 17–19
Minkštas kaip kviečiai, dar nenugeltę, – prisistato R. M. Rilkės Jeremijas iš rinkinio „Naujieji eilėraščiai“. Pati pirmoji eilutė, žodžiai apie tai, kas buvo, kol neįvyko pašaukimas, kol dar nėra pasirodęs jis, pasak poeto, Patrakėlis ir Besotis. Įdavęs Jeremijui savo burną. Sugėlęs širdį ir privertęs staugti, kai tas dar žaidė su vaikais. Juodu liks neišskiriami. Balsas, kraujuojanti burna, nenutils nė tada, kai viskas bus sugriauta pagal ano Patrakėlio sumanymą.
Tokie scenarijai veža. Ne veltui Jeremiją įsimylėję visų laikų poetai ir filosofai. Romantikai jo figūroje užuodė Sturm und Drang prigimtį. Įvairios paribių teologijos jį laiko savo gimdytoju. Po Rugsėjo 11-osios katastrofos Niujorke į Jeremijo knygą susmigo daugybės egzegetų ir pamokslininkų akys. Iš pranašo staugsmo Jeruzalės griuvėsiuose mokomasi, kaip išgyventi siaubą. Bene juodžiausia ir skausmingiausia Biblijos knyga pavadinama vilties poema. Užtenka kelių Jeremijo tiradų, kad amžiams susirgtum Šventuoju Raštu.
Knygos patrauklumą lemia ir tai, kad vyrauja kalbėjimas pirmuoju asmeniu, o vadinamieji prozos skyriai susipynę su poezijos posmais. Palyginti su kitų pranašų raštais, Jeremijas lengviausiai duodasi perskaitomas kaip asmeninė istorija, kaip herojiškos asmenybės portretas. Nesukelia keblumų nė knygos datavimas ar jos istorinis fonas. Tiesa, pastarųjų dešimtmečių egzegezė iškėlė nemaža abejonių dėl Jeremijo ritinių vientisumo ir pačios pranašo personos tikrumo. Esama nuomonių, kad knyga rinkta ir redaguota dešimtmečiais pagal vienos religinės mokyklos ideologiją, o pagrindinis knygos veikėjas esąs veikiau sukonstruotas nei atspindintis realią istorinę asmenybę. Daug solidžių biblistų toliau palaiko tradicinį šio kūrinio vertinimą ir gina Jeremijo paveikslo autentiškumą. Tai sudėtingi klausimai, kurie niekada neturės vienintelio patikimo ir galutinio atsakymo. Bet kuriuo atveju belieka pripažinti, kad Jeremijo knygoje randi religinio genijaus kūrybą. Tokio svorio tekstai neatsiranda vien konstravimo principu, ideologijai paliepus.
Pasakojimas apie pranašo pašaukimą, andai įkvėpęs Rilkę ir dabar pateiktas liturginiams skaitiniams, galėtų priminti ne vieną panašaus turinio sceną iš kitų Biblijos knygų. Visi pranašai, ištikti Dievo balso, dreba iš baimės ir nuostabos, mini savo mažumą ar silpnumą, jaučiasi neverti jiems skiriamos misijos. Tai ir teologija, ir psichologija. Ne mažiau būdingas tokių pašaukimų bruožas yra Dievo pažadas ištikimai remti savo pasirinktąjį tarną. Kadangi Jeremijo knygoje vėliau atsiras ir netikrų pranašų, pašaukimo įvykis turi liudyti, kad šis žmogus ir jo žodžiai iš tiesų pažymėti Dievo antspaudu. Ši aplinkybė bus ypač svarbi tada, kai Jeremiją ištiks „pašaukimo krizė“, o skaitytojas ims abejoti, ar tas, kuris blaškosi ir dejuoja nepakeldamas savo misijos naštos, iš tiesų gali toliau būti Dievo pasiuntiniu ir šaukliu. Atsietas nuo dieviško autoriteto ir nuo totalaus lojalumo Dievui, kiekvienas Biblijos pranašas sudužtų į šukes, o mes jas rankiotume ir vartytume nesuprasdami, ką matome ir kas kur dera.
Gaila, kad liturgijai parinkta ištrauka turi tik vieną kryptį – dieviškas garantijas būsimai pranašo veiklai. Pašaukimas vyksta dialogo būdu, Jeremijui atsiliepus ir triskart sudejavus ai ai ai, Viešpatie Dieve. Čia prabyla anie dar nenugeltę Rilkės kviečiai. Vaikas, ką tik žaidęs su kitais vaikais ir nesiprašęs į žaidimą su Dievu. Liturginė ištrauka palieka nuošalyje ir kitą svarbią pašaukimo istorijos vietą. Jeremiją palenkia Dievo pusėn ne tiek gražūs pažadai, kiek du paslaptingi ženklai – pražydusi migdolo šaka ir verdantis katilas. Dėliodamas panašiai skambančius hebrajiškus žodžius, autorius migdolo žiedais nusako nepaliaujamą Dievo budėjimą, o verdantis katilas, su užuomina į šiaurę, bus įvaizdis tragedijos, ištiksiančios Judo karalystę ir patį Jeremiją.
Čia pat, pašaukimo valandą, nusakoma ir būsima pranašo misija: „Tave paskiriu tautų ir karalysčių prievaizdu, kad išrautum ir nugriautum, sunaikintum ir nuverstum, atstatytum ir atsodintum.“ Mūsų Vaižgantas nepriklausomybės kovų metais graudinosi, kad kūdikiai rimtomis minelėmis stojasi Lietuvos ginti. Tradicija sena kaip ir visi karai bei okupacijos. Iš žaidimų aikštelės – į mūšį už Dievo tautą. Jeremijas, minkštas kaip kviečiai, pasiduoda: „Tuomet Viešpats ištiesė savo ranką ir palytėjo mano lūpas.“ Viskas atlikta. Vaiko lūpos, Viešpaties palytėtos, ilgainiui virs kruvina žaizda. Katastrofos giesme.
Jeremijas tikrai be gailesčio griaus ir naikins visa, kas Saliamono šventykloje ir karaliaus rūmuose bus netikra, neteisinga, ne iš Dievo. Triskart apsiautusi Jeruzalę, ją griaus ir naikins babiloniečių armija, kol iš Šventojo miesto neliks akmens ant akmens. Apsišaukėliai pranašai skelbs, kad viskas laikina, kad po dvejų metų Babilonas būsiąs nugalėtas ir Judo karalystė triumfuosianti. Jeremijas sakys, kad tai istorijos pabaiga. Pasaulis grįžta į siaubingą, rūsčią nesukūrimo stadiją. Viskas bus kuriama iš naujo, per dieviškąjį šalom. Per naują širdį ir naują dvasią.
Įprasta manyti, kad Jeremijo dramatizmas randasi iš jo meilės savo tautai ir Dievo siųstos pareigos skelbti jai teismą ir pražūtį. Tokia įtampa tikrai galėjo būti, tačiau didžioji Jeremijo sielvarto ir vidinio konflikto priežastis yra pats Dievas. Iš jo žadėtos paramos vieną dieną pranašui teliks spengianti tyla ir šaltis. Jeremijo gyvybė bus saugoma, bet, rodos, tik tam, kad Dievas neliktų be savo burnos, nesvarbu, kokia kaina už tai teks pačiam pranašui. Jam nebus leista kaltinti priešų, nes kaltė už nelaimes skiriama Jeruzalei. Dievas siunčia pasaulio pabaigą; jis, Kūrėjas, yra dabar antikūrimo nakties autorius. Jeremijas vadins jį suvedžiotoju, lygins su klastingu kalnų upokšniu ir visa ryjančia ugnimi, nuo kurios nėra išsigelbėjimo.
Vienintelis nesugriautas tiltas tarp pranašo ir jo suvedžiotojo bus ašaros. Anas Patrakėlis ir Besotis kartu su savo pranašu raudos sunaikintos Jeruzalės, ir tai galima pavadinti Jeremijo knygos gerąja naujiena. Vilties užuomazga. Naujo sukūrimo aušra. Ir pačia sunkiausia žinia, nes jai nėra nei paaiškinimo, nei patvirtinimo.
-tj-