Deganti bažnyčia
VYTAUTAS KINČINAITIS
Kojomis, mintimis peržengęs bažnyčios, muziejaus ar vadinamojo kultūros paveldo objekto slenkstį atsiduri kitoje tikrovėje. Pamatų akmenys šioje teritorijoje lyg ir tokie pat kaip laukuose, bet jau ir kitokie, nuakmeninti, įgiję kitokią reikšmę. Viskas ten ne taip…
Tytuvėnų bažnyčioje ir vienuolyne buvau užpraeitą vasarą. Vieną saulėtą pavakarę užsukau į restauruojamame vienuolyne neseniai įrengtą Bažnytinio paveldo muziejų. Kadangi jis nebeveikė, prie durų užkalbinau išėjusią parūkyti freskų restauratorę. Paaukojusi dalį pertraukėlės ji parodė vienuolių celes, savo ir kolegų atidengtą sieninę tapybą, papasakojo apie jos vertę. Norėjau pajusti senąją vienuolyno dvasią, o tejaučiau lydinčios jaunos moters alsavimą, iš jos sklindantį bohemišką tabako dūmų ar dvasios kvapą, kuris smelkėsi giliau už tariamus žodžius. Tebejaučiau jį ir bažnyčios kieme užvertęs galvą stebėdamas balandžius ant bažnyčios frontone vakaro saulės nutvieksto šv. Pranciškaus su avinėliu pečių, kažkaip pas jį užlipusius vėjo šiurenamus berželius. Kol mintis nutraukė skaudūs varpo dūžiai…
Praeitų metų sausio 26-osios naktį viename vertingiausių šiaurės rytų Europos baroko sakralinės architektūros paminklų gaisras kilo po dvejus metus trukusio ansamblio vienuolyno ir koplyčios stogų dengimo. Nuo dūmtraukio. Esą kaminas tiek įkaitino medines stogo konstrukcijas, kad jos užsidegė. Įsiliepsnojus palėpei įlūžo perdangos, ugnis apėmė vienuolyno rūmų vakarinio korpuso antrame aukšte ir pietvakarių rizalite virš refektorijaus ir buvusioje vienuolyno bibliotekos patalpoje įrengtą Šiaulių vyskupijos bažnytinio paveldo muziejų, sudegė daug iš vyskupijos bažnyčių surinktų XVI–XIX a. bažnytinio meno vertybių (jame buvo surengta viena įspūdingiausių auksakalystės parodų Lietuvoje) ir liturginių reikmenų (monstrancijų, relikvinių, arnotų, maldaknygių, paveikslų, skulptūrų). Gaisro metu ir jį gesinant aprūko ir nuo vandens nukentėjo vienuolyno pirmo aukšto freskos, apdegė ir apanglėjo medinės bažnyčios stogo konstrukcijos, skardinė danga, buvo sulietos bažnyčios sienos, dėl to vėliau jose atsirado įtrūkių.
Iki gaisro pristatant architektūros ansamblį buvo savaip didžiuojamasi, kad Tytuvėnų šventovė su vienuolynu „išsiskiria tuo, kad pastatyti nuošalioje pelkėtoje ir miškingoje vietoje mažai tenukentėjo nuo karų, kad čia niekada nesiautėjo gaisrai ir bažnyčia beveik keturis šimtmečius buvo maldos namais“. 1990 m. čia apsilankiusi „Respublikos“ žurnalistė Laima Žemulienė irgi pajuto vietos dvasią: „Minėtuose rūmuose tau į sielą plūsta ramybė, santarvė, palaima. Ten ne tiek daug būta barnių ir rietenų kaip mūsų karštligiškai kunkuliuojančiame gyvenime. Apie tai man primena, rodos, miestietiška akimi nematomas, tačiau už nugaros nuolat stovintis, neprašytas ir nekviestas, toks skurdus it našlaitis mažų miestelių liūdesys.“ Bet štai ketvirtąjį Lietuvos nepriklausomybės rudenį kariniu sraigtasparniu nusileido Šventasis Tėvas…
Vyriausybė 2007 m. patvirtino Palaimintojo Jono Pauliaus II piligrimų kelio programą, o po poros metų pradėtas įgyvendinti projektas „Tytuvėnų Bernardinų vienuolyno ansamblio pritaikymas turizmo reikmėms“. Jo restauravimo darbai kainavo daugiau kaip 10 mln. litų (tiek buvo gauta, o visiems komplekso pastatams atkurti prašyta 100 mln.). 9 mln. litų finansinę paramą projektui įgyvendinti 2007–2013 m. suteikė Europos Sąjungos struktūriniai fondai, 1 mln. litų skirtas iš valstybės biudžeto. Restauruoti vienuolyno ir koplyčios stogus valstybei atsiėjo per 2 mln. litų. ES struktūrinės paramos tinklalapyje nurodyta, kad įgyvendinant projektą numatyta atkurti ir sutvarkyti vienuolyną, pritaikyti jį turizmui, suformuoti reikšmingą piligrimų traukos centrą; restauruotose vienuolyno patalpose įkurti Sakralinio meno muziejų, Tytuvėnų piligrimų centro patalpas ir konferencijų salę, siekiant „kompleksiškai tenkinti turistų“ poreikius. „Esame tiesiai ant popiežiaus kelio, kuriam priklauso ir Šiluva bei Kryžių kalnas“, – svečiams iš Vilniaus muziejų kalbėjo Tytuvėnų piligrimų centro direktorius. Tiesa, po gaisro atlikto audito ataskaitoje teigiama, kad muziejus įsteigtas kaip šios įstaigos padalinys „neturint juridinio pagrindo“. Pagrindas buvo kitoks.
Ir stogas buvo ne toks. 2012 m. sausio 23 d. žiniasklaidoje nuvilnijo Kultūros ministerijos žinia: „Tytuvėnų vienuolyno ansamblis saugus po nauju stogu.“ Pabaigtuvių vainiką ant saugosiančio nuo visų negandų stogo iškėlė Kultūros paveldo departamento vadovė Diana Varnaitė: „Restauruoti Tytuvėnų vienuolyno ansamblio pastatai yra atsikuriančios Lietuvos dvasinės ir kultūrinės tapatybės simbolis. Šiuose pastatuose gyvuoja ne tik praeitis, bet ir aktuali dabartis, tęsianti šimtametę kultūros tradiciją, be kurios esame benamiai.“
Benamiškumas pasireiškia būkle, kai žmogus „išeina iš savęs“, tampa kaip nesavas. Visada deklaravęs, kad krikščioniškumas ir liūdnumas yra nesuderinami dalykai ir todėl visada optimistiškai besišypsojęs Šiaulių vyskupas Eugenijus Bartulis brėkštant sausio 26-osios rytui liejo ašaras, net pamiršęs ant kaklo kabantį fotoaparatą. Seimo ir Afganistano karo veteranų sambūrio „Miražas“ narys Naglis Puteikis irgi nesivaldė: „Tik sunkiai sergantis žmogus galėjo sugalvoti tokią nesąmonę: sutempti tokias brangias vertybes į patalpas, kurios greičiausiai gali nukentėti nuo gaisro.“ Žmogus – skamba abstrakčiai, o konkrečiau – tai vyskupas arba jo nurodymu automobiliu iš vyskupijos parapijų eksponatus į muziejų rinkusi jo direktorė Rūta Krencienė, ji, beje, ir pati pripažino keistai besielgusi: „Vesdama ekskursijas visuomet pabrėždavau, kad mūsų bažnyčia ir vienuolynas net 400 metų nedegė. Ir pabelsdavau į medį.“
Atrodytų, kas čia tokio: pagal Baudžiamojo kodekso 188 straipsnį „Turto sunaikinimas ar sugadinimas dėl neatsargumo“ yra baudžiama viešaisiais darbais, bauda, laisvės apribojimu arba laisvės atėmimu iki dvejų metų. Juk pirmieji krikščionys ir komunistai ne tiek prisikentėjo! Tačiau joks šventasis nei pasaulietis kaltės dėl gaisro neprisiėmė ir neatgailavo. Niekas nekaltas – ugnis kalta. Buvo teigiama, kad tą naktį ten „šeimininkavo liepsnos“, kažkokia nežmoniška ar nežemiška galia. Sakytum, dėl nepakankamo dėmesio kultūros paveldo dalybose tarp pasaulietinės ir bažnytinės valdžios – „kas ciesoriui, kas…“ – plykstelėjo įsižeidusi ugnies deivė Gabija. Bet daug šimtmečių katalikybę praktikuojančiame krašte įtikimesnė atrodo kita versija.
Pamaldžios šio krašto senolės žino ir vaikaičiams vakarais pasakoja, kad kažkur giliai giliai, juodų juodžiausiose krosnyse lindi velniukai. O didesnėse krosnyse, aišku, gyvena didesni ir protingesni velniai. Taigi jie velniškais nagais suraitę špygas kažkaip iškentė, kol revizoriai iš sostinės pasirašys vienuolyno atkūrimo priėmimo aktą, pasišiaušę ištvėrė dangišką arkivyskupo pakrapijimą, gal dar į vakarinę klebono arbatą įvarvino kokių lašų, kad kiečiau įmigtų, ir paleido raudoną pragaro gaidį. Tuomet džiūgavo, smarkiai trypė ir nutraukė netoliese galvą priglaudusio dvasiško tėvelio poilsį: „Mane pažadino dunksėjimas, panašus į medinių trinkų ritinėjimąsi.“ Sprendžiant iš gaisro aplinkybių tyrimo išvadų, vietinių gyventojų liudijimų, sumanymą įgyvendinti nelabieji rengėsi iš anksto: kišo trigrašį į malkų pirkimo sutartis, išgujo iš vienuolyno asketizmo dvasią. „Prie sovietų vienuolyne balių nebūdavo, o kai suremontavo vienuolyną, lavkės tik suko su maistu ir gėrimais ponų baliams vos ne kasdien“, – po gaisro bambėjo pavidoliai.
Parapijiečiai kaltinimų akmenį dėl gaisro užsimojo mesti į „raudonuosius“ socialdemokratus: „Tiek amžių atlaikiusi bažnyčia griūva mūsų akyse. Socialdemokratai pasiėmė bažnyčią, o išsaugoti nesugebėjo. Nėra dienos, kad neverktume“, – sakė į mišias po gaisro kojas velkantys žmonės. Išties socialdemokratai administravo VšĮ Piligrimų centrą ir jo padalinį – Bažnytinio paveldo muziejų. Na, taip, sovietmečiu vienuolyne šeimininkavo saugumiečiai, vėliau ten buvo įsikūręs vietinės valdžios vykdomasis komitetas, daug metų Piligrimų centro dalininkų susirinkimams vadovavo Zenonas Mačernius – buvęs LKP Kelmės rajono komiteto sekretorius. Na, taip, žinomas disidentas ir rašytojas Vladimiras Bukovskis ir iki Lisabonos sutarties pasirašymo skelbė, kad pagrindiniai ES architektai yra socialdemokratai ir kad jiems nerūpi krikščioniškos vertybės. Jam net tekę susipažinti su slaptais Politbiuro dokumentais: bendros europinės rinkos pavertimas federaline valstybe esąs bendras projektas, suderintas tarp kairiųjų Europos partijų ir Maskvos, Michailo Gorbačiovo 1988–1989 m. vadintas mūsų bendrais europiniais namais.
Betgi šią versiją paneigia du nepajudinami faktai. Pirma, sovietmečiu, 1961–1973 m., ansamblis taip pat buvo restauruotas ir gana sėkmingai: restauruoti bokštai, įrengti perkūnsargiai, tvirtinami pamatai, skliautai, keičiamos bažnyčios ir arkadų stogo konstrukcijos bei danga, pastatai perdažomi iš vidaus ir išorės. Atstatytas laiptuotas gyvenamojo namo pietų korpuso renesanso formų frontonas, restauruoti Kristaus laiptų koplyčios fasadai, bareljefinis frontono herbas; konsultuojant Vladui Drėmai restauruotas bažnyčios interjeras, galerijos. Antra, pasaulietinė ir bažnytinė valdžia viena be kitos negali. Chrestomatinis pavyzdys būtų į kolektyvinę monografiją „Sąjūdžio ištakų beieškant“ (2011) įtrauktas vietinės Sąjūdžio tarybos pirmininko liudijimas, kad Kuršėnų klebono net nepavyko pakviesti kalbėti Sąjūdžio grupės steigiamajame susirinkime: „Mes norėjom, kad klebonas kalbėtų tame mūsų Sąjūdžio steigiamajame susirinkime, mes jį kalbinom, bet jis mums sakė: aš pritariu čia viskam, bet jūs manęs nelieskit, komunistai pažadėjo bažnyčiai stogą uždengti…“ Pagal praeitais metais dešimčiai metų pasirašytą panaudos sutartį Tytuvėnų bažnyčia su vartais ir tvoromis buvo perduota valdyti ir naudoti minėtam socialdemokratų kuruojamam Piligrimų centrui. Kodėl? „Taip padaryta norint pritraukti lėšas bažnyčios remontui. Bažnyčioms Europos Sąjungos fondai pinigų neduoda. O viešosioms įstaigoms duoda“, – išpyškino žurnalistų prie sienos priremtas Tytuvėnų klebonas.
Iš esmės nėra didelio prieštaravimo tarp krikščioniškosios ir komunistinės pasaulėžiūros idealų, tarp politinio pakrypimo kairėn ar dešinėn, tarp buvusių komunistų ir šiandieninių socialdemokratų. Hipotetiškai šios ideologijos ir politinės jėgos siekia panašių tikslų – visos jos nori gero skriaudžiamam žmogui. Deja, gerais norais grįstas kelias ne visada veda į rojų. Kai pasaulietinė ir bažnytinė valdžia įklimpsta paveldo dalybų pelkėje, kai tarp jų tegalime fiksuoti vieną ar kitą simbiozės formą, o ne aiškų atstumą ir skirtį, individui vietos nelieka. Juk valdymas, valdžia yra neišvengiamas žemiškojo gyvenimo blogis. Pasaulyje, kuriame šeimininkauja Tamsos kunigaikštis, nuolat plieskiasi karai, statomi kalėjimai ir kartuvės, krinta asteroidai ir radioaktyvūs lietūs. Pagal prigimtį politika negali būti švari: „Du bist nichts, dein Volk ist alles!“ – už pavienio individo, ypač subjektyvius, dvasinius ar širdies, reikalus visada bus svarbiau „tautos gerovė“ ir „visuotinis gėris“. Ir ką gi reiškia formuluotė, kad sudegusios sakralinės vertybės – Lietuvos katalikų bažnyčios nuosavybė, saugoma valstybės? Meška „saugo“ medaus statinę. Kai šventykla atiduodama saugoti jėgai, kurią pati turėtų atsverti, ji netenka pradinės dvasinio prieglobsčio paskirties. Šventovė visų pirma yra dvasios namai. Po gaisro Tytuvėnuose kalbėta, kad taikos metu atsitiko tai, kas paprastai atsitinka per karą. Bet karas nėra toks blogas dalykas, kai išlieka šventovė, o dvasininkai netampa generolų marionetėmis.
Na, jei ne velniai ir ne socialdemokratai, tai kas tada? Kaltinti pačią ugnį vis dėlto neišeina, negražu kažkaip, lyg spjaudytum į vandenį. Matyt, kaltas gyvenimas, toks, koks jis yra, mūsų laikotarpis, kultūros industrijos dvasia, zeitgeist… Panašių restauracijos, euroremonto, atnaujinimo projektų paskirtis yra tarsi tikrovės (at)kūrimas. Tark burtažodį restauracija ir atsidursi kitame amžiuje! Fiktyvioje tikrovėje nebėra jokio nuodėmingo elgesio, viskas tarsi legalu ir lygiai netikra.
Restauravimo projekto spiritus movens – turizmo dvasia ir ES finansų srautas. Ir jei tame vyksme kultūra turi reikšmę, tai jau ne tą. Praeitų metų pavasarį „Lietuvos žinių“ surengtoje diskusijoje „Ar dabartinė ES atitinka tėvų įkūrėjų viziją?“ dalyvavęs politikas dr. Arūnas Grumadas buvo įsitikinęs, kad „Europą valdo lobistų kontoros, kurioms darbus užsako dideli pinigai. Jos turi dideles viešųjų ryšių galimybes ir gali įtikinti bet kokiu klausimu visus žmones, tarp jų ir politikus, kuriuos įtikinti yra lengviausia, nes jie turi dar ir savo interesų. Kultūriniai klausimai neturi jokios vertės. Lisabona parodė, kad kultūrinis identitetas, paveldas nėra svarbūs. Jie net nereikalingi. Buvo atmesta net mintis krikščionybę įtraukti kaip ES vertybinį pamatą.“ Ar tikrai „kultūriniai klausimai“ neturi jokios vertės? Turi, bet kitą, žino kultūros paveldo nuodėguliams smilkstant žodžių kišenėje neieškojęs paveldosaugininkas N. Puteikis: „Kultūros ministerijos muziejų skyrių panaikinus radosi Kultūrinių industrijų skyrius, kurio misija: kaip greitai ir efektyviai nepagautam pavogti kuo daugiau kultūrai skirtų pinigų VEKS-o praktikos pavyzdžiu.“ Kitaip tariant, „kultūriniai klausimai“ šiandienos globalėjančiame pasaulyje transformavosi į turizmo industriją, o tai jau yra laiko dvasios dvelksmas. „Europiniuose namuose“ jis buvo jaučiamas mažiausiai prieš dvidešimtmetį, mums į juos dar nė belstis nepradėjus. Pavartę 1992 m. „Kultūros barus“, straipsnyje „pagal užsienio spaudą“ skaitome: „Europos Bendrijoje į kultūrą žiūrima iš ekonominės perspektyvos, t. y. kultūra laikoma viena iš pramonės sričių, kur menininkai yra tarnautojai, o kūrybą reguliuoja paklausos ir pasiūlos dėsniai […]. Juk kultūros industrija siūlo milžinišką jėgą ir turtus, ypač išsiplėtus rinkai.“
Restauratoriaus, netgi jei jis naudojasi „senoviniais“ receptais, technologijomis ir instrumentais, manipuliacijų tikslas yra visiškai kitoks nei pradinis kūrėjo sumanymas. Todėl keičiant pirmapradę vietos, pastato, daikto paskirtį, „šalinant istorines apnašas“, perkeliant „po nauju stogu“ – akmenį nuakmeninant, žmogų nuasmeninant – kartu pažeidžiamas ir jų saugumas. Kita vertus, šis ideologinis „vertybių atkūrimo ir išsaugojimo“ šurmulys ir finansų srautus viliojančios giesmės apie „žūvantį paveldą“ mažai ką bendro turi su tuo, ką pavienis žmogus, atsidūręs toje „istorinę vertę“ turinčioje aplinkoje, jaučia pats. Neseniai dėl restauruojant Sapiegų rūmus pašalinto stiuko dekoro kilę nesutarimai tarp Kultūros paveldo departamento ir dailės istorikės Birutės Rūtos Vitkauskienės iš esmės irgi yra asmens ir sistemos konfliktas. Netgi jei išties, kaip teigia institucijos atstovai, tai nieko bendra su baroko laikotarpiu neturinti „XIX a. pabaigos ar netgi XX a. pradžios lipdyba“, jei tikrai „visuomenė gali būti rami: Sapiegų rūmuose vyksta ne niokojimas, bet barokinį rūmų fasadą darkančių istorizmo laikotarpio apnašų šalinimas“, – ji kaip asmuo ir pilietė turi teisę „stebėti, kištis ir kritikuoti atitinkamus veiksmus“. Restauracija atliekama „ateities kartoms“, tačiau man, kaip tos kartos atstovui, galbūt norisi matyti visai ką kita negu „baroko“ paveikslėlį, gal aš noriu pajusti praeitį tokią, kokia ji buvo iš tikrųjų ir kokia yra atsispaudusi vien nuo laiko pakitusiuose daiktuose ir su visomis jo „apnašomis“.
Sapiegų kažkada valdyti Tytuvėnai 1831 m. buvo vienas iš sukilimo centrų. Vienuolynas ir ūkiniai pastatai buvo įtvirtinti gynybai, įrengtos šaudymo angos. Tai kur jos dabar, tos šaudymo angos? Kur geležimi kaustytų durų girgždesys? Durų, kurios ištvėrė didžiuosius karus, sovietmečio sąstingį ir perestroikos sąmyšį, kurios buvo gyvos tikrumu kaip pati istorinė tikrovė; durų, alsavusių istorinių laikų, vietinės gamtos ir kultūros sambūvio dvasia. Seno nesugriovęs naujo nepastatysi, tačiau kartais pastatui, medžiui, žmogui geriau leisti ramiai numirti tokiam, koks jis yra, ir ten, kur jis yra, o jei ne, tai bent pabandyti išlaikyti pusiausvyrą tarp įsiklausymo į jų praeitį ir pasidavimo at(si)naujinimo paskatai. Žmogus yra savo likimo kalvis, tačiau jam juk ne mažiau svarbu savo likimą išgyventi ir pažinti. Kultūros paveldo, žmogaus neįmanoma nei visiškai sunaikinti, nei amžinai išsaugoti, bet šioje negalimybėje ir žioruoja kultūros tradicijos žaizdras.
Bažnyčia sudegė? Ne. Liko, kokia buvusi? Ne. Bažnyčios, kokią ją atradai vaikystėje atlydėtas močiutės – nedegančios, nesugadintos gyvenimo, idealios, – nebėra. Mintis apie ugnį ir pati ugnis nebeatsiejamos. Todėl skaudu. Ir tas skausmas yra į širdį įsismelkusi degančios bažnyčios liepsna. Pasitikėjimui bažnyčios visagalybe sudegus lieka tikėjimo ugnis. Tikėti ugnimi gali visada. Ir kol gyvas, ir kai negyvas. Širdies karštis niekur nedingsta. Kaip ir Herakleito upės vanduo…
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
I Tytuvenus atvaziavau po gerokos septyniu metu. Per ta laika godziai spaudoje ieskodamas maziausios zinutes apie Tytuvenu vienuolyno atnaujinima, fresku restauravima, piligrimu centro ikurima, baznytinio muziejaus isteigima ir jame eksponuojamus lobius su palaima laukiau meto, kai galesiu gryzti tevisken ir pasimegauti tuo ka visa laik zinojau ten esant. Gryzau jau po Gaisro. Tiek to gaisrai buvo ir bus. Taciau, vaiksciodamas po bestogi vienuolyna su nuostaba pastebejau, kad is esmes keliu simtmeciu pastatas po restauravimo tapo juokingai panasus I mano mamos viename miestelio daugiaauksciu esanti buta po vietiniu meistru pagalba atlikto “ euro remonto”. Tie patys plastikiniai langai, pas mama balti, vienuolyne rudi, pas mama medinis parketas, vienuolyne grindys- “medzio fotografija”arba t.v. plaukiojancios grindys(!). Niekaip negalejau suprasti, kas “palaimino” toki pastato sutvarkyma, kaip tytuveniskiai, apgyne savo baznycia nykiausiais carizmo prievartos metais ,leido sudarkyti ar savo rankomis prievartavo vienuolyno pastata. Labiausiai gaila tu minetu mediniu langeliu, gal nors kelis is ju galima buvo tikrai restauruoti, iejimo duru I vienuolyna ir rusius, kur dingo autentiskos durys? Ar ju neimanoma buvo atsveisti ar pakeisti supuvusias lenteles. Tos dabartines panasios I bet kurioj kaimo turizmo sodyboj esancias. Ar mirtinai reikejo pakeisti tas nuo kazin kada duobemis istryptas laiptu pakopas? Stebetina, kad is tiek remontui sukistu milijonu neuzteko lesu vienuolyno vartams sutvarkyti ar bent konservuoti. Vienintele mintis aplankius vienuolyna -neduok Dieve, kad nepradetu ir Baznycoj viska sandarinti, keisti ir “euro remontuoti”.Tos “euroremonto” dvasios buvo pilna visas sveciavimosi Lietuvoje laikas, ypac pribloskiantis Siluvoje. Tik klausiau saves ar XX a. paskutinio desimtmecio pradzios Siluvos tvarkymo idejos yra tikrai be salygu priimtinos XXI a. pradzioje. Kas yra vertingiau: plyne miestelio centre vadinama skambiu “sakralines erdves” vardu ar autentiskas miestelis kvartalas su puikia pradine mokyklele? Saukstai po piet. “Euroremontas” ivyko ir tai jau kita tema. Tik dabar man is tikruju labia gaila, kad Lietuvoje apsilanke Sventasis Tevas…