„Tremties tauta“ ir Meistro garbė
Laiku ir nelaiku
Tad septintojo mėnesio pirmąją dieną kunigas Ezra pateikė Mokymą sueigai – ir vyrams, ir moterims, ir visiems, kurie galėjo klausytis ir suprasti. Tai įvyko septintojo mėnesio pirmąją dieną. Jis skaitė iš jos atsigręžęs į aikštę prie Vandens vartų nuo aušros iki vidudienio ir vyrams, ir moterims, ir galėjusiems suprasti. Žmonės ausis ištempę klausėsi Mokymo knygos. Rašto žinovas Ezra stovėjo ant medinės pakylos, kuri buvo tam tikslui pastatyta. Šalia jo dešinėje stovėjo Matitijas, Šema, Anajas, Urijas, Hilkijas ir Maasėjas, o jo kairėje Pedajas, Mišaelis, Malchijas, Hašumas, Hašbadana, Zecharijas ir Mešulamas. Ezra atskleidė knygą visų žmonių akyse, nes jis stovėjo aukščiau už visus žmones. Jam atvėrus knygą, visi žmonės atsistojo. Ezrai pašlovinus VIEŠPATĮ, didingąjį Dievą, žmonės atsakė: „Amen! Amen!“ – iškeldami rankas. Tada jie nusilenkė ir pagarbino VIEŠPATĮ, kniūbsčia parpuldami ant žemės. Jie skaitė iš knygos – iš Dievo Mokymo, išversdami jį ir paaiškindami jo prasmę. Taip jie galėjo suprasti, kas buvo skaitoma.
Valdytojas Nehemijas, kunigas ir Rašto žinovas Ezra ir levitai, aiškindami žmonėms, visiems jiems sakė: „Ši diena yra šventa VIEŠPAČIUI, jūsų Dievui. Neliūdėkite ir neverkite.“ Mat, girdėdami Mokymo žodžius, žmonės verkė. Be to, jis tarė jiems: „Eikite, valgykite rinktinių valgių ir gerkite saldžių gėrimų, skirdami jų dalį tiems, kurie nieko neturi sau pasiruošę, nes ši diena yra šventa mūsų VIEŠPAČIUI. Nebūkite liūdni, nes džiugesys VIEŠPATYJE yra jūsų stiprybė.“
Neh 8, 2–6. 8–10
Pagal judėjišką kalendorių tai buvo Naujųjų metų, Roš haŠana, diena. Ji švenčiama kaip dieviško Kūrimo pradžios ir pabaigos diena. Pabaigos todėl, kad tą dieną prisimenama ir tai, kad galiausiai teks atsistoti Dievo akivaizdoje ir prisiimti atsakomybę už savo nugyventą gyvenimą. Galbūt tai reiškia žmogaus, kaip dalyvaujančio dieviškame kūrimo darbe, atsakomybę. Galbūt tuo pasireiškia 8 psalmėje išgiedota žmogiškoji didybė: „Tu padarei jį tik truputį žemesnį už Dievą ir apvainikavai jį garbe ir didybe. Tu padarei jį savo rankų darbų šeimininku, padėjai visa prie jo kojų.“ (Be reikalo įvairių kalbų vertėjai išsigando žodžio Dievas (ar dievai) ir pakeitė jį angelais. Toks pakeitimas išleidžia iš akių esminį dalyką, kuris žmogaus didingumą paaiškina ir padaro jį reikšmingesnį už angelo: „Tu padarei jį savo rankų darbų šeimininku“, t. y. vieninteliu kūrinijoje, kuris turi laisvę kurti ir laisvę griauti. Angelai, priminsiu, Biblijoje yra tik pasiuntiniai, arba Dievo reprezentacijos, be jokios saviveiklos galimybių atliekantys tik jiems pavestą užduotį.)
Štai tą dieną, kai jau lyg ir būtų laikas imti permąstyti savo nuveiktus darbus ir imti atgailauti, raštininkas ir kunigas Ezra su padėjėjais levitais ir valdytoju Nehemija skaito žmonėms (pabrėžtinai visiems – ir vyrams, ir moterims, ir tiems, kurie jau pajėgūs suprasti) Jeruzalėje Torą ir ragina džiaugtis, o ne raudoti. Akivaizdu, kad šie žmonės Toros žodžius girdi pirmą kartą. Galbūt todėl jie taip susijaudinę. Ir dabar jau galime prisiminti, kad pagal Šventojo Rašto kontekstą šie žmonės – tai Gola bendruomenė, t. y. „Tremties tauta“. Pranašų knygose ji vadinama „Izraelio likučiu“. Jam, perėjusiam tremties kančias, Tora (Dieviškasis Mokymas) atskleidžia savo slėpinius ir prasmes kitaip, nei galėjo atskleisti kadaise kam nors, pavadintam Izraelio vardu, kas neseniai buvo vergu, bet dar nepatyrė savo laisvės. Juk ištrūkimas iš vergovės dar nėra laisvė. Laisvė yra tada, kai tampi savo rankų darbų šeimininku. Kai kažką veiki ir prisiimi atsakomybę. Kad ir kokia karti ji būtų. „Tremties tauta“ jau nebėra tas pats pirmykštis Izraelis, kuris yra vedamas iš vergovės, kuris yra gelbėjamas, bet kuriam žodis laisvė yra tuščias garsas, jei nėra puodų mėsos ir vyno ir gresia mirtis. Kuris negali ir nenori prisiimti laisvės ir tapti atsakingas už savo darbus. Visai kaip posovietinėje Tado Blindos transformacijoje (iš Mozės kalibro asmenybės į vergiškai beveidį ir betikslį individą, besirūpinantį tik savo meilėmis).
„Tremties tauta“ jau nebėra avių banda, ganoma gerų ar blogų ganytojų ir kenčianti dėl jų nusižengimų. Tai vyrai, moterys ir visi, kurie gali suprasti (t. y. pakankamai suaugę, kad galėtų prisiimti atsakomybę), kurie kiekvienas asmeniškai atsistoja Dievo akivaizdoje klausyti jo Toros žodžių ir šį kartą kitaip nei prie Sinajaus kalno, kur minia ją priėmė dar nesupratusi, kas tai yra (kaip ir Lietuvos piliečiai Europos Sąjungos Konstituciją): „Tada, paėmęs sandoros knygą, Mozė ją garsiai perskaitė žmonėms. O žmonės sakė: „Visa, ką VIEŠPATS pasakė, vykdysime ir klausysime“ (Iš 24, 7). Kad nesuprato, pastebi rabiniški komentatoriai, atkreipę dėmesį į tai, kad žmonės atsakydami pirmiausia pasakė „vykdysime“, o tik paskui „klausysime“, t. y. „suprasime“. O „Tremties tautai“, „Izraelio likučiui“ viskas yra aiškinama, nusakant aiškinamąjį darbą keliais žodžiais: „išversdami jį ir paaiškindami jo prasmę. Taip jie galėjo suprasti, kas buvo skaitoma.“ Hebrajiškai pažodžiui: meforaš ve-som sekhel u-yabinu bamikra – „aiškindami ir įdėdami prasmę, ir jie suprato, kas parašyta“.
Ir tai visiškai nauja naujai sukurtos Izraelio tautos pradžia. Izraelio, kurio egzistavimo pagrindas – Tora ir jos aiškinimas. Aiškinimas, kad žmogus suprastų, o ne aklai vykdytų paklusdamas. Kai taptų suaugęs, atsakingas už savo darbus, o ne ieškotų, kam suversti atsakomybę, net jei tai būtų ir pats Dievo Sūnus. Nes tuo žmogus ir panašus į Dievą. Ne tarno ar vaiko paklusnumu, o laisve, kuri reiškia ir turėti garbę prisiimti atsakomybę. Ir ši laisvė yra Toros (Dieviškojo Mokymo) šerdis. Kaip pasakyta viename midraše – Tora buvo įrašyta ne akmenyje (harūt), bet laisvėje (heirūt), kuri reiškia ne savivalę, bet sugebėjimą suprasti ir veikti, tapti „savo rankų darbų šeimininku“. Meistru, kaip pasakytų filosofas Gintautas Mažeikis.
Taigi kad teksto pradžioje nurodytas įvykio laikas – Roš haŠana, nėra atsitiktinumas. Toros gavimo, priėmimo šventė švenčiama vasaros pradžioje, 50 dienų po Pesacho, t. y. po šventės, per kurią švenčiamas išlaisvinimas iš vergovės Egipte. Bet Nehemijo knygos autorius / redaktorius pasirenka ne tą dieną žmonėms paskelbti Torą, bet dieną, kai yra prisimenamas Meistrų Meistras, visa ko Kūrėjas ir kai žmogus gali prisiminti, kad ir jis sukurtas būti savo darbų meistru, o ne gyvenimo pastumdėliu.
-akp-