Romas Zabarauskas: „Streikas“ – neišsprendžiama šiuolaikinio pasaulio tragedija
Jauno režisieriaus iš Lietuvos montažinėje garuoja ką tik susuktas pilno metro filmas „Streikas“ („We Will Riot“). Tai ne pirmas Romo Zabarausko kūrinys, bet net neregėjęs galiu prisiekti, kad pats solidžiausias iki šiol. Seniau, kaip pats sako, „sukėlęs daug triukšmo“ (ne vien teigiamo) su „Porno melodrama“, ambicingas autorius komentuoja ir anapus tiesioginės kūrybos, ir apskritai kino pasaulio šurmuliuojančias temas.
– Papasakok apie savo naują kūrinį. Nors seku tavo informaciją, kol kas išgirdau tik pavadinimą („We Will Riot“, arba „Streikas“), kad bus kažkiek apie didžėjus, gėjus, korumpuotus Vilniaus merus (istorija paremta šiukštu ne tikrais faktais)… Gal gali konkrečiau ir konceptualiau pristatyti, apibrėžti, išskleisti jo prasminį planą? Kaip sakoma: „Ką norėjote šiuo filmu pasakyti?“ Ir jei centras bus nacionalizmas, tai kuo čia dėtas streikas?
– Tai yra filmas apie juodaodį niujorkietį didžėjų Luką. Jis nori būti maištininku – bet nėra, nes jį išlaiko jo turtingi tėvai. Sykį jis sužino apie tėvų nuslėptą močiutę iš Lietuvos – jų teigimu, ji rasistė, nepriėmusi jų mišrios santuokos – mat jo tėvas lietuvis, o mama afroamerikietė. Lukas įpykęs pats leidžiasi į Vilnių, kur po įvairių nuotykių ir susitikimų pagaliau ir tampa tuo išsvajotu maištininku… Dėl gėjų – bus antro plano veikėjas Andy, vietinių elektroninės muzikos beatmakerių homoseksualus vadybininkas, kuris filme mokosi priimti save tokį, koks yra. Pats Lukas įsimylės merginą – žavią ir drąsią klubinėtoją Martą.
Šiuo filmu siekiu nagrinėti paradoksalią situaciją, kai kiekvienu veiksmu tampame dalimi to, ką kritikuojame. Kritikuojame galios struktūras, bet kad ką nors pasiektume, patys turime jomis tapti. Per feisbuką kviečiame į protestą prieš feisbuką. Protestuojame prieš LEO LT ir apsiperkame „Maximoje“ ir t. t. Man atrodo, kad neoliberali kapitalistinė sistema yra ydinga, socialiai neteisinga, žlugdanti pasaulinę ekosistemą. Tačiau kaip ją pakeisti? Ar užtenka parašyti šia tema straipsnį, jeigu tas straipsnis bus išspausdintas ant to paties neekologiško „kapitalistinio“ popieriaus? Neturiu atsakymų į šiuos klausimus, bet „Streikas“ remiasi šia galbūt neišsprendžiama šiuolaikinio pasaulio tragedija.
Dėl paties žodžio „streikas“ – tai yra neteisingas riot vertimas, nes riot reiškia riaušes. Tačiau man „streikas“ lietuviškai skambėjo geriau, be to, tai aliuzija į režisieriaus Sergejaus Eizenšteino „Streiką“ (1925). Eizenšteinas kūrė įdomiu Sovietų Sąjungos istorijos laikotarpiu, kai menininkai dar tikėjo Revoliucijos idealais, kol jų dar neužgniaužė stalinizmas. Tai labai įdomus momentas, kai kino režisieriai tarsi bandė ieškoti naujų kino formų naujai visuomenei. Taigi net ir eksperimentavimas su forma buvo politinis, o ne, kaip dažnai būna šiandien, grynai formalus.
– Ar turi kokių bendraautorių? Žinoma, visus prie filmo prisidėjusius kūrėjus gali pristatyti kaip bendraautorius, bet ar dar kas nors prisidėjo prie scenarijaus, dialogų, režisūros? Koks apskritai tavo santykis su bendraautoryste, ar galvojai kada apie kokius bendradarbiavimo projektus, ar labiau esi vienas lauke karys – Didysis Kūrėjas su paltu, kurio kiekvienas mostas yra asmeninio braižo epitafija?
– Niujorke savo scenarijų kaip skirtingus namų darbus aptarinėjau trijose paskaitose su dėstytojais Artu Jonesu, Andrew Lundu ir Helen Kaplan. Kino režisierius Johnas Cameronas Mitchellas skaitė tik scenarijaus aprašymą, bet ir jis davė gerų patarimų, uždavė pagrįstų klausimų. Taip pat nemažai patarė ir mūsų vykdomasis prodiuseris Stephenas Winteris, bet kai kurių esminių jo patarimų nepaklausiau. Pačių dialogų anglų kalbą taisė garso takelio režisierius Markas Splinteris. Taigi kitų žmonių patarimų, idėjų buvo tikrai daug.
Kinas ir yra bendradarbiavimo projektas, nereikia galvoti, kad aš diktuoju savo „genialumą“ visiems aplinkui. Autoriaus kaip vyro genijaus, kuris vietoj reprodukcijos – vaikų daro „produkciją“ – meną, idėja man atrodo šovinistinė ir konservatyvi. Atvirkščiai, aš ne diktuoju, o nuolat diskutuoju su savo talentingais bendradarbiais, tokiais kaip operatorius Ville’as Piippo, montuotoja Gintarė Sokelytė ir minėtas garso takelio režisierius Markas Splinteris. Iš tų diskusijų ir gimsta kūryba, o mano vaidmuo yra matyti visumą ir suderinti skirtingus interesus.
– Ką tau reiškia tebesitęsiantis autorinio kino mitologijos priešpriešinimas „amerikietiškajai“ mokyklai (kur vis dėlto irgi apstu autorinių vyrukų), Holivudo ar Eurovudo produkcijai? Ar įsivaizduoji, kad pačiam kada tektų pabuvoti prie kurio nors masinės gamybos vairo, kaip nutiko, tarkim, Coenams su „Nepakenčiamu žiaurumu“? Tiesa, šis spontaniškas pavyzdys, kurio abi alternatyvos neturi nieko bendra su tavo formatu ir gal net interesais, vis dėlto taip pat kelia klausimą: ar nepriklausomi, bet pramoginiai filmai gali turėti „išliekamąją vertę“ kine?
– Rinkodaros sumetimais yra naudinga „priešpriešinti“ autorinį kiną kaip alternatyvų, kitokį, madingą užsiėmimą. Taip buriama nišinė rinka su autoriniais kino teatrais, autorinio kino laikraštukais ir t. t., taip Vilniuje sėkmingai veikia „Kino pavasaris“, „Skalvija“, „Pasaka“, ir tai labai gerai, bet tai nebūtinai susiję su pačia kino kokybe ar turiniu.
Iš tikro „autorinis kinas“ yra prancūzų „Naujosios bangos“ kritikų sąvoka – jie norėjo pasakyti, kad kino režisierius yra visavertis autorius, toks pat kaip romanų rašytojas, ir kad tiek Holivudo masinės gamybos režisieriai, tokie kaip Hitchcockas, tiek jų pačių eksperimentatoriai, tokie kaip Godard’as, yra „autoriai“. Net šiandien kino žurnalas „Cahiers du Cinéma“, nuo kurio ir prasidėjo „Naujoji banga“, į savo metų filmų dešimtukus renka tiek Spielbergo, tiek kokius nors išvis mažai kam matytus meninius filmus.
Mano manymu, prancūzų „Naujosios bangos“ požiūris yra atgyvenęs, nes jis ignoruoja kino kūrimo socioekonomines sąlygas ir pasekmes. Manau, kad reikėtų kritiškai žiūrėti tiek į kino finansavimą, tiek į platinimą ir poveikį auditorijai. Pavyzdžiui, jei europietiškas „meniškas“ filmas sukuriamas už valstybinius pinigus pasinaudojant trijų šalių koprodukcijos fondais, nors tam nėra jokios argumentuotos motyvacijos, išskyrus finansinę, reikėtų susimąstyti…
Aš pats norėčiau kurti originalius, įdomius ir aktualius pasakojimu paremtus filmus, nemoralizuojančius, bet skatinančius susimąstyti.
– Esi rašęs ir kalbėjęs, kad svarbi ne vien grynoji kūryba, bet ir jos sklaida. Ar galėtum išplėtoti šią mintį? O kaip su, atsiprašant, banaliąja darbo pasidalijimo koncepcija? Tu ir peržiūrose, ir interviu, ir spaudos konferencijose, ir klube, ir net straipsnius pats rašai – visur pilna Zabarausko, kaip spėji ir kaip randi laiko ir tylos susikaupti rašymui, autorinei kūrybai, kontempliacijai?
– Kūryba ir platinimas man yra neatsiejami dalykai, nes jau kurdamas mąstau, kaip reikės tai išplatinti, kam tai bus skirta. Kita vertus, man svarbu, kad filmo viešinimas lygiai taip pat būtų prasmingas ir vientisas. O dėl darbo pasidalijimo – iš tiesų šiais metais labai daug dirbu pats, nes tai mažo biudžeto filmas, bet tikiuosi palaipsniui perleisti daugiau darbų kitiems.
– Dar noriu pratęsti barbio devyndarbio-žirkliarankio mintį. Tu buvai eseistas ir recenzentas, scenaristas ir būni, sakykime, aktyvistas. Bet net ir atlikdamas pastarąjį vaidmenį, man dingojasi, išlieki kažkiek Autorius su paltu, ar ne? Esi minėjęs, kad neįsitrauki į jokias organizacijas ar tinklus, pasisakai arba klijuoji lipdukus savo iniciatyva – kaip manai, kiek šansų turi aktyvistiniai frontai, išsiskaidę ir jungtiniai? Kažkas perdavė netikslią tavo citatą, kad reikia veikti, net jei ir jauti, kad tai beviltiška? Kokioj srity, manytum, dabar aktualiausia būtų kelt triukšmą ir pasipriešinimą, sąmoningumą?
– Kartais lengviau pačiam kažką padaryti, negu ilgai ir nuobodžiai apie tai diskutuoti su kitais. Aktyvistinės organizacijos nuolat dirba teisiniais klausimais, vykdo įvairius Europos Sąjungos remiamus socialinius projektus, ir tai yra labai gerai. Man pačiam tai tiesiog nėra labai įdomu, bet prisidedu prie LGBT teisių gynimo savo pasisakymais, filmais ir tokiomis daugiau spontaniškomis akcijomis. Aktualiausia, manau, kairės intelektualams siekti platesnės auditorijos nei jie patys.
– Ar atsitrauks nuo Marijos žemės homofobijos tamsumos? Juk tai, kad antihomofobinius paveiksliukus socialiniame tinkle palaiko daugiau žmonių nei anksčiau, dar nerodo konkrečios pažangos – Lietuvos gyventojai ir toliau pasisako prieš gyvenimą šalia LGBT žmonių, o delfių komentarai pilasi su ne mažesniu aršumu nei prieš nutinkant baudžiamosioms byloms? Aišku, kartos pasikeis, bet nejau iki santuokų ar įsivaikinimo klausimų sprendimo turime laukti dar ketvirtį amžiaus?
– Patys LGBT asmenys turi atvirai pasisakyti ir pareikalauti savo teisių, kitaip nieko nebus. Mane asmeniškai erzina Lietuvos gėjų bailumas kovoti už save. Negalima ginti teisių vien tik remiantis tarptautiniais įsipareigojimais, „europietiškomis“ vertybėmis ir t. t. Turi patys LGBT išlįsti iš spintų.
– Man vėl pasigirdo, kad brūkštelėjai naujų metų rezoliuciją, jog skaitysi daugiau knygų. Kurie autoriai tau svarbiausi ir kuo? Ką panaudoji savo veikloje arba kūryboje? O kuris šių metų Nacionalinės premijos laureatas seksualiausias? Kiek kartų per metus skaitai poeziją, ar galėtum ką nors padeklamuoti?
– Tiesą sakant, daugiausiai skaitau profesinę literatūrą ir taip pat pastaruoju metu pamėgau self help knygas. Paskutinė tokių – Davido Alleno „Getting Things Done. The Art of Stress-Free Productivity“. Panaudojau savo veikloje – išmokau geriau susitvarkyti laiką, nors iki galo vadovautis dar nepavyko.
Nemačiau tos premijos laureatų, tik skaičiau, kad visi nominuotieji buvo vyrai, kas gana apgailėtina. Šiuo metu seksualiausias vyras man yra Colinas Farrellas, o ne lietuvių aukštojo meno korifėjai. Iš lietuvių rašytojų seksualiausias turbūt Valentinas Klimašauskas.
Paskutinį kartą skaičiau poeziją andegraundiniame lesbiečių vakarėlyje, bet turbūt negaliu plačiau pakomentuoti ar padeklamuoti, nes tikriausiai viskas ten buvo slapta.
– Na, ir dar gal gali papasakot apie savo studijas – visose šalyse. Ką baigei ir kas davė daugiau (ir ko?) – studijos ar pažintys tenykščiuose salonuose ir renginiuose?
– Baigiau kino bakalauro studijas. Studijavau dvejus metus Paryžiaus 8-ajame universitete, kur apgyniau bakalauro darbą „Lyčių studijos ir sinefilija – meilės ir neapykantos istorija“, o metus pagal mainų programą praleidau Niujorko Hunterio koledže. Studijos sutvirtino, praplėtė žinias, ir, be to, tiesiog buvo nuostabu klausytis įdomių ir labai skirtingų dėstytojų: viena tikėjo, kad komunizmo utopija dar nežlugo, kitas patarinėjo, kaip patekti į Holivudą… Tokia mąstymo laisvė labai įkvepia. O pažintys salonuose karjeros atžvilgiu šiaip jau naudingesnės, nes iš jų sužinai tikro pasaulio know how ir pamažu patenki į kino rinkos žemėlapį.
Kalbėjosi Linas Kranauskas