Iš spektaklio: avarinis išėjimas
AURELIJA AUŠKALNYTĖ
Aš, A. A., rašau šiuos žodžius, idant pasibaigtų gruodžio 30 dieną prasidėjęs Rūtos Butkus šokio teatro spektaklis „5g vilties“. Neturiu jokių kitų pretenzijų, negu tęsti savo kuklų gyvenimą. Visgi pirma tiems, kurie išvengė nelemtos pradžios, leisiu sau trumpai pristatyti, kaip tai įvyko. Spektaklyje savo vaidmenis atliko trys: gimdantysis (Rūta Butkus), gimęs (Urtė Laukaitytė) ir muzikantas (Joris Sodeika). Gimdantysis ir gimęs turėjo savo istoriją ir tą istoriją iš užkulisių diktavo Danijilas Charmsas. Publika paplojo tris kartus ir tris kartus publikai nusilenkė muzikantas. Nepaisant įsakmių šviesų, pati publika niekam nenusilenkė ir plojimų daugiau nebuvo girdėti. Išdidi kamera, žinanti, ką ir kada reikia stebėti, išslinko iš salės. Visi išėjo iš salės. Prieangyje tvarkingai, simetriškai buvo pastatytas inkubatorius gimusiajam – susirietusiam ir pastėrusiom akim, nejudančiam. Gimdytojas užsikoręs kiek aukštėliau stebėjo išeinančiuosius pro langą. Ūmai sugėdinta publika stoviniavo tarp tų spektaklio liekanų ten, kur ji turėjo vilktis paltus, ten, kur ji turėjo kaktomuša susidurti su keletu retai sutinkamų pažįstamų ir aptarti ne tik spektaklį, bet ir niekingas savo asmeninio gyvenimo sėkmes ir nesėkmes. Ir visgi paltus vilkosi, nors gimusysis nemirkčiojo, publika plepėjo ir kikeno iš šmaikščių savo sąmojų – dengėsi jaukia ir saugia žodžių paklode, atskiriančia juos nuo visų pasaulio nepatogumų. Ona Marija atėjo čia viena ir tylėjo. Ji jautė slegiantį sunkį, nepatogiai, nežinodama, ką privalėtų daryti, gūždamasi ji spoksojo į tas spektaklio būtybes, ir esančias, ir nesančias šalia, kol patalpa ištuštėjo taip, kad tapo stačiai nepatogu dar nors akimirką vaidinti. Ir išėjo. Ona Marija mat atvyko į spektaklį, aprėžtą tiksliais laiko rėmais. Ona Marija jaučia, kad turi teisę išeiti iš spektaklio, bet spektaklis nesibaigia. Ona Marija neketino pati vaidinti spektaklyje. Ona nesistebi ir Marija puikiai suvokia, kad tokie dalykai yra ne kas kita kaip sena naujiena, privalomas avangardas arba Madagaskaras – neįmanoma žinoti, ką jis reiškia. Būdama puikiai išauklėta mergina, pratusi nesuprasti ir nemėginti suprasti, iš tojo pripratimo visai ir nesistebi. Ona Marija tik mato, žiūri į priekį, nieko neveikia – jai neduota jokia pirminė schema, jokia forma, jokia talpa jai nebuvo pasiūlyta. Nebent pačios jos kūno virpesiai, šaltis ir šilumos – dėl jų čia atėjo, apie juos tačiau galvoti niekada nedrįso ir nelaiko to tikslingu užsiėmimu. Niekam neprisipažintų, kad būta ir nuobodulio. O jei ir prisipažintų, šutvė choru jai atsakytų: ak, Ona Marija, tu pati esi kalta, kad neišmokai sau bet kur ir bet kada pasaulio susikurti. Būtum žinojusi, kad spektaklį pastatė ne kam kitam, o Tau, kurios drąsa peržengė kanjonus, be veidrodžio žiūrėjo į save, apsuktą 180 laipsnių, žiūrėjo į save kaip savo priešas, kaip vergvaldys nė už ką tąsė ir draskė save taip, kad atrodė, jog šoki. Koks visiškai nesėkmingas ir dargi daugkartinis įvykis buvo Tavo gimimas, kuriame jokios paramos Tau nebuvo suteikta. Kurgi yra Tavo kūno ribos, Tu nežinojai, ir kur yra Tavo balso pradžia ir pabaiga, Tu nežinojai. Motina, netgi dvi motinos, geroji ir blogoji krūtis, stoviniavo visur aplinkui Tavęs nematydamos, atviros, beplaukės, bukai linksmos, netgi, sakytum, per daug lengvai, per daug švelniai mojuodamos kažkam nematomam, o vėliau su išgąsčiu, bet jis negalėjo dar labiau Tavęs išgąsdinti. Mat Tu jau progresavai, progresavai iki to, kas įgalino Tave priešintis, įgalino lįsti jai į akis, apkaltinti, apspardyti, o svarbiausia – paimti ir gimti. Nusimeti plaukus ir publika Tave identifikuoja. Tu identifikuoji pasaulį. Tu atrodai kaip vietinis entuziastas. Publika yra niekas. Man atrodo, kad Tu dėvi keliautojo kepuraitę su snapeliu ir kuprinę. Tu esi gimusysis ir Tu viską papasakoji. O kai viską papasakoji, tai sustoji ten, kur sustoja Charmso tekstas. „Ir daugiau nieko nebemąsčiau.“ Čia man jau tampa aišku, kaip gimęs toliau progresuos, kol pats pradės gimdyti. Viskas užkrėsta pasikartojimu. Tas pats bukumas ir nestilingas kentėjimas, Ona Marija, kokia ji yra čia ir dabar su manimi. Tačiau dar yra muzikantas, kurį vėliau, vedama tuščių vilčių, publika iškvies tris kartus. Kokia ironija pasauly, kur visi dievai – moterys, muzikantas čia nėra moteris. Deja, tenka pripažinti, kad muzikantas su visu baltu fortepijonu ir visa savo muzika pasirodyme tiesiog šiurkščiai netiko. Tačiau dėl šito Ona ir Marija labai įsižeisti jokiu būdu negalėjo. Juk tą jos žinojo iš anksto, tas jau buvo numatyta spektaklio skelbime – viltis bus, bet nežinia kodėl. Taip pat: viltis bus, bet bus nelogiška. Man pačiai galiausiai lieka tik keli neaiškumai: 1) ar jau leidžiama paploti su gimdymu susijusiems asmenims ir tokiu būdu mandagiai atsidėkojus pagaliau palikti spektaklį; 2) ar pakartotinai iškviečiama viltis pasunkėja ir, rodos, „Delfi“ rašė, kad kilogramas sunkėja – ar jis iš tikro sunkėja?