Aspidistros įvaizdis Britų imperijos klasių kovoje
TOMAS MARCINKEVIČIUS
George Orwell. Lapok, aspidistra. Romanas. Iš anglų k. vertė Arvydas Sabonis. K.: Kitos knygos, 2012. 278 p.
Orwello kitaip nepaimsi, kaip tik pasiraitojęs rankoves ir į darbą „atsinešęs“ atsakingai. Ne todėl, kad knygos būtų labai sudėtingos stiliumi ar minties kontrabanda. Literatūrinis zenitas buvo pasiektas puikiai žinomame romane „1984-ieji“, kur kas labiau šiurpinančiame odą niūriosios estetikos, baimės ir neišvengiamos nevilties kokteiliu nei naivoka distopija. Pats Orwellas buvo slidus žaltys, taip pat ramiai prisidėjęs prie anarchistų Ispanijos pilietiniame kare, kaip ir prie IRD (Information Research Department, Informacijos tyrimų departamento), gryniausia propaganda inkrustuoto anti-komunistinės raganų medžioklės aparato*.
„Aspidistroje“ aprašyta istorija tiek paprasta, kad pagal ją 1999-aisiais pastatyta vos ne romantinė to paties pavadinimo komedija – nors knyga visiškai nejuokinga. Gordonas Comstockas, nevykęs poetas, paskelbia karą pinigams: atsisako darbo reklamos agentūroje, įsidarbina labai prastame knygyne ir apsigyvena nuomojamoje kamūrkėje kažkur Londono išangėje pas eilinę piktai dorovingą tetą. Kova nenusiseka, Gordonas darosi tik piktesnis ir žiauresnis aplinkiniams, kol galiausiai užstato vaiką mylimajai Rosemary ir, didvyriškai nusikratęs savojo maišto, atvirsta žmogumi: grįžta į senąjį darbą, prisiima įprastus įsipareigojimus ir bemaž nusiperka nuosavą aspidistrą (prie jos grįšime vėliau).
Čia ir prasideda nesutarimai dėl „Lapok, aspidistra“ ideologinių pažiūrų. Uoliai Erico Blairo palikimą leidžiančios „Kitos knygos“, kaip ir „The Guardian“ (abu neslepiantys pozicijų kairiojoje smėlio dėžės pusėje), bent jau šiek tiek laiko ją pinigų Dievo nukarūnavimu ir „ydų rinkinio“ metraščiu. Knygų apžvalgininkai broliai Juddai Orwellą vadina konservatoriumi: juk Gordonas Comstockas, pagrindinis herojus, tampa labiau žmogumi ir mažiau arklio subine tik pametęs savąjį maištą ir džiugiai pri(si)ėmęs „normalias“ darbuotojo, tėvo, vyro ir piliečio pareigas. Žodžiu, ir autorius, ir knyga lieka pamatinė abejonė, ant kurios ilsisi visa šeimynėlė mažesnių abejonyčių.
Visgi pirmiausiai ši knyga, konservatoriška ji ar anarchistinė, yra apie pinigų fetišizavimą. Nepamirštant visų seksualinių poteksčių, fetišizavimas – tokia patologija, kai negyvam, bejausmiam daiktui priskiriamos socialinės ar net dvasinės savybės. Užuot likdamas daiktu, t. y. išraiška ir pasekme, toks objektas tampa fetišu: pradžia, priežastimi ir pamatu. Paskelbęs karą pinigams, Gordonas daugiau apie nieką ir nesugeba galvoti, kaip tik apie savąją kovą: žodžio „pinigai“ vartojimu „Aspidistra“ menkai nusileidžia Marxo veikalams. Kova prieš pinigus iš esmės tampa kova už juos, objektas uzurpuoja geismo tuštumą ir iš esmės ja tampa. Socialiniai santykiai, savivertė, net seksas prieš ateidami į Gordono realybę yra taip užlaužiami pensų, šilingų ir svarų prizmės, kad netenka ir prasmės, ir malonumo.
Slavojus Žižekas klasių kovą iliustruoja mados pavyzdžiu. Žemiausias sluoksnis mada nesirūpina, nes neturi net iliuzijos, kad gali sau ją leisti: jie tiesiog rengiasi drabužiais, ir tiek. Aristokratija / oligarchija mada taip pat nesirūpina, nes jie ją kuria, t. y. kad ir kuo apsirengtų, rytoj tai jau bus madinga. Mada rūpinasi tik vidurinės klasės: aukštesnioji vidurinė klasė ja seka, nes gali sau tai leisti, o žemesnioji – būtent todėl, kad negali, t. y. jaučia trūkumą, o šis sąlygoja geismą. Didžioji, nykioji Gordono tragedija ir yra priklausymas šiai, žemesniajai vidurinei, klasei, ką geriausiai nusako tai: „Comstockų giminėje apskritai niekada nieko nevyksta.“ Šis vyksmas ir yra didžiausias Comstockų geismas, dėl jo ne per didelė jokia auka. Gordonas bando gyventi pinigų sąlygojamomis vertybėmis, nuolat stebimas savojo džentelmeno superego, visiškai neturėdamas, sąmoningai pasirinkdamas neturėti priemonių šiam reikalavimui patenkinti. Mūsų herojui gėda skolintis, jis atsisako būti vaišinamas, o gavęs kelis svarus tuoj pat viską tuščiai iššvaisto, iš to net nepatirdamas padoraus džiaugsmo. Orwellas paprastai atsako į sudėtingą klausimą: kodėl būtent šie išnaudojamieji – kasininkai, padavėjai, žemosios grandies klerkai, komivojažieriai, smulkūs ir vidutiniai ūkininkai, asistentai, praktikantai – tvirčiausiai gina savuosius išnaudotojus. Nes atsistoję laipteliu žemiau jie netektų net ir iliuzijos, o palypėję kiek aukščiau įgytų cinizmo prabangą.
1936-aisiais, vykdamas kariauti į Ispaniją, Orwellas Paryžiuje susitiko ir pietavo su Henry Milleriu, bohemiško skurdo ir fauniško, seksualumu trykštančio gyvenimo apaštalu. Gordonas Comstockas yra anti-Milleris. Milleriui patinka pinigai, dėl malonumo jis gali skolintis ir neatiduoti, apgaudinėti, išnaudoti, bet visa vyksta taip nuoširdžiai, kad perversija yra įšventinama, virš jos suspindi aureolė ir dabarties akimirką šventvagystė be tardymo priimama į dausas. O Gordonas yra būtent tas, kuris, pasak Millerio, stovi ant dabarties lyg ant tilto tarp praeities ir ateities, statistas savo paties gyvenime, pasmerktas amžinai dejuoti ir laukti niekad neateisiančio išsipildymo – iliuzinės talento pergalės prieš pinigus. Gordono skurdas yra nykus, tyliai laužiantis dvasią ir kūną, vegetacinis, nemeniškas, nebohemiškas, nuobodus, nei laimingas, nei tikrai nelaimingas, pilkas, prėskas, visiškai neseksualus – net vienintelis prabangos vakaras, brangus vynas ir prostitutės Comstockui baigiasi alkoholine impotencija, „trūkiu“ ir sunkiu rytu kameroje.
Nevykėlis vis užsimena svajojantis apie karą, apie priešo lėktuvus virš šios aseptiškos, nykios, pelėsiu dvokiančios civilizacijos. „Aspidistra“ rašyta 1934–1935 m., kai antrojo didžiojo karo nuojauta jau po truputį, osmozės būdu ėmė skverbtis pro Trečiojo Reicho membranas ir infekuoti žemyną. Pirmasis karas, palikęs luošių armijas ir tradicinių imperijų griuvėsius, vis labiau ėmė rodytis tik repeticija prieš tikruosius fejerverkus. Antra vertus, tai galima prilyginti apokaliptinių vaizdinių populiarumui pastaraisiais metais: visa baigiantis įvykis atrodo kur kas realesnis nei asmeninių vargų ar vienatinio kapitalizmo pabaiga, jis tampa debesų lengvumo išganymu, kurio visiems bus atriekta po lygiai. Būtų galima net spekuliuoti, kad, prieš prasidėdamas invazija į Lenkiją, Antrasis pasaulinis karas metų metus egzistavo kaip kolektyvinis fantazmas, kiekvienam atskiras, bet visiems bendras Realybės išsipildymo pažadas. O… kaip tuomet yra su XXI a. apokalipsėmis?
Ravelstonas, Gordono draugas ir turtingas socialistinės pakraipos literatūrinio žurnalo „Antichrist“ redaktorius, taip pat laukia – laukia antrojo Marxo atėjimo. Įsitikinęs, kad kapitalizmas tuoj išsivadės, jis niekaip nepastebi, kad šiame laukime po truputį plėksta ne kapitalizmas, o socializmas – kuris, beje, lieka turtingųjų, tokių kaip pats Ravelstonas, privilegija. Geradarys redaktorius jaučia didžiulę pagarbą žemosioms klasėms, dėl jos net apriboja asmenines metines išlaidas iki 800 svarų minimumo. Gordonas, toli gražu ne vargingiausia Londono siela, gyvena iš kiek daugiau nei 100 svarų per metus. Totali pagarba yra visiškas aklumas, apsaugantis abi puses nuo bet kokio tikrai nepatogaus veiksmo ir palaikantis iliuziją, kad viskas nėra gerai, bet tikrai gali būti. Tokia skurdo vaidyba, beje, vis dar yra tarp populiariausių sporto šakų: apie esminius pokyčius visuomenėje kur kas produktyviau kalbama prie 7 litus kainuojančio alaus bokalo (jei norite: šiltoje svetainėje rašant knygos recenziją) nei atsitiktiniame pusrūsyje apsikabinus plastikinį žaliosios „Upytės“ kaklelį**.
Gordono atsivertimas į normalų gyvenimą, kurio pagrindinis knygos veikėjas prisipažįsta visuomet slapta troškęs, yra ne tik jo tapimas žmogumi, bet ir (post)modernaus ideologijos subjekto gimimas. Ankstesnieji subjektai galėjo teisintis nežinojimu ir patiklumu, kuriuo pasinaudojo koks totalitarizmo Antžmogis arba visa apimanti, save reprodukuojanti Sistema, o 1935-aisiais iš naujo Londone gimęs Gordonas Comstockas yra iš kitos padermės. Jis puikiai supranta, kad dabar elgsis visiškai priešingai saviems principams ir prisidės prie Sistemos funkcionavimo, tačiau yra pasiryžęs elgtis taip, lyg nesuprastų. Pirmasis dalykas, kurio jis užsimano naujame bute, – tai anksčiau taip nekęsta aspidistra, nuosava aspidistra. Aspidistra, beje, yra tokia kambarinė gėlė, kuri dėl atsparumo priplėkusiam orui ir visuotinio gajumo buvo tapusi garbumo simboliu tarp žemesniosios vidurinės klasės britų. Jei lange žaliuoja aspidistra, kaimynai žino, kad tau gal ir vėjai kišenėje, bet kol kas dar visi namie. Įdomias naujas postkolonialistines interpretacijas atveria aspidistros kilmė. Natūraliomis sąlygomis ji auga tik Pietryčių Azijoje – taip pat ir Indijoje bei Indokinijoje… Nors lažybų dabar jau tikrai nebėra kam išspręsti, galiu statyti dešimt su vienu, kad Birmoje kaip Britų imperijos pareigūnas jaunas dieneles leidęs Orwellas šio smagaus faktelio tikrai nepraleido pro akis.
Matyt, atėjo laikas ir man nuspręsti, kurioje žaidimų kambario pusėje savąsias kubelių pilis stato Orwellas. Reikėtų pabrėžti, kad „Lapok, aspidistra“ yra iki nykumo ir apsėdimo grynas realizmas, toks sarkastiškas, kartus ir aktualus, kad šiuo metu yra aktualesnis už labiau žinomus „1984-uosius“ ir „Gyvulių ūkį“. Šį lengvai požeminį, meistriškai, bet be didesnių pastangų, organiškai visa skalaujantį depresyvųjį sarkazmą pražiopsoję interpretuotojai Gordono atsivertimą klaidingai mato kaip „konservatizmo triumfą“. Akivaizdžiai nekišdamas kurios nors iš neva kariaujančių ideologijų (kaip tai darė neseniai („Š. A.“, I.4) apžvelgtas Uptonas Sinclairis „Džiunglėse“), Orwellas mato kapitalizmo hegemoniją tokiu kampu, kuris įmanomas – ganėtinai akivaizdu – tik žvelgiant iš kairės upės pusės.
___
* Apie Orwello panaudojimą šaltojo karo propagandoje plačiau rašo Marius Plečkaitis straipsnyje „George’as Orwellas: tarp propagandos girnų“ („Š. A.“, I.18).
** Užsimojusiems kaltinti purizmu norėčiau atsakyti, kad šį sakinį reikėtų skaityti be ironijos ir kad skurdo fetišizavimas (mes gėrėm pilstuką ir kovojom prieš Sistemą) yra tik dar viena pinigų fetišizavimo išraiška.