Apie sąvokų išgryninimą
ROMUALDAS OZOLAS
Jeigu sutiksime, kad žodžiai netapatūs daiktams, o gyvenimas – teorijoms ir ideologijoms, tai, matyt, tragedija nelaikysime ir fakto, kad kiekvienos epochos žmonės savo gyvenimui apibūdinti susikuria savo žodyną – ir buities žodžius, ir aukštuosius dvasios sluoksnius reiškiančias sąvokas. Bėda būtų nebent nesugebėjimas įžvelgti, kad gyvenimo upė seniai pasuko nauja kryptim, o kilnūs akademikai, narsūs politikai ir juos mėgdžiojantys skaitmeniniai ir popieriniai raštininkai į viešąją erdvę leidžia tokius kalbų miltus, kad jie kaip migla ar dulkių gūsiai tik trukdo susiorientuoti situacijoje.
Apie kalbos mutantuose bandomą uždusinti tautos sąmonę straipsnyje „Aksominis“ genocidas, „aksominės“ revoliucijos ir „neskaidrūs“ rinkimai“ („Š. A.“, 2012.XI.30) prabilęs Andrius Martinkus vertas neabejotinos pagarbos už šiandieninės mūsų viešosios kalbėsenos hibridiškumo konstatavimą ir pagrindinių politinių jėgų hibridizuotos veiksenos apibūdinimą.
Ne dėl to, kad autoriui diskretiškai praeinant šonu esu paminėtas kaip naujų šią dieną užtamsinančių sąvokų kūrėjas, o todėl, kad iš tiesų esu gerokai paskrebenęs mūsų šiandieninį sąvokyną, nutariau pratęsti A. Martinkaus mintijimą, kartu paragindamas prisidėti visus, kam bent kiek rūpi proto išsaugojimas ir adekvati tautos orientacija dabartyje.
Daug kas dar prisimena 1988–1992 metais ir vėliau mūsų viešosiose kalbose siautėjusią įvardijimo maniją. Užuot paprastai pasakę „aš tai pavadinčiau“, sakėm „aš tai įvardyčiau“, vietoj „nežinau, kaip tai pavadinti“ – „nežinau, kaip tai įvardyti“, „tai reikia įvardyti“ ir pan. Dabar žodis „įvardyti“ viešąja erdve praskrieja kaip anų dienų atplaiša, kaip apgailėtinas anachronizmas. O tada jis buvo ne tik sąvoka, bet ir rimtų kalbos keitimo ir kitimo darbų apibūdinimas: iš tarybinio gyvenimo išeinanti tauta privalėjo išeiti ir iš tarybinės terminijos. Išsivadavimas leidosi ant mūsų kaip visiškai nauja laisvės tikrovė, ne vienu atveju bežodė, tad ir bežadė. O kalbėti reikėjo. Tai turėjo būti ne šiaip lingvistinės operacijos, o kartais sudėtingų ir skausmingų procesų įvardijimai, dažnai tik su juos išreiškiančiu pavadinimu įgyjantys kitimo pagreitį. Kad ir situacija su Sąjūdžio pavadinimu: taip, jis buvo sukurtas ant Tauro kalno būsimosios Iniciatyvinės grupės narių, paskui „tobulintas“ išmetant žodį persitvarkymo, o iš tiesų pažymint visai naują tikrovę, lingvistiškai žymėjusią nebe judėjimo, o organizacijos gimimą, realybės požiūriu – visuomenės skaldymosi ir skaldymo priemonę. Tačiau savo gimimo momentu pavadinimas Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdis (LPS), sutrumpintai – Sąjūdis, buvo absoliučiai tapatus tikrovei ir – be viso kito – autentiškas, nepanašus į Estijos liaudies frontą, Latvijos tautos frontą nei į jokį kitą pavadinimą ir juo žymimą pasaulio tikrovę.
Kas buvo ta ano meto tikrovė, klausia A. Martinkus ir, vertindamas klasikinio sąvokyno požiūriu, priskiria ne revoliucijų, o nacionalinių išsivaduojamųjų judėjimų kategorijai. Visiškai pritarčiau. Tik pridurčiau, kad galimybę pradėti revoliuciją turėjom tris kartus: pirmąsyk – jeigu Sąjūdis būtų buvęs įkurtas birželio 2 dieną Verkių rūmuose, antrąsyk – jeigu birželio 3 dieną Mokslų akademijos salėje valdžios paskirtam „susitikimo su visuomene“ prezidiumui blokuojant natūralią įvykių eigą būtume išėję į Kalnų parką ir ten įkūrę savaveiksmišką prieš valdžią nusiteikusių žmonių būrį, trečiąsyk – jeigu 1989 metais Nepriklausomybę būtume paskelbę Sąjūdžio Seimo deklaracija – tokios idėjos būta.
Tačiau visa tai priklauso jau „kas būtų, jeigu būtų“ kategorijai, o tai, kaip žinoma, istorijos palaukės. Nebuvo. Buvo kolaboravimo naujomis sąlygomis tąsa, kuri baigėsi valdžios perėmimu pagal okupacinės teisės nustatytą tvarką, griežtai paisant ir pasaulinių, ir „sąjunginių“, ir „respublikinių“ pervardijimą legalizuojančių procedūrų.
Ar į valdžią kitus atvedęs Sąjūdis šiandien skamba pakankamai, anot autoriaus, „išdidžiai, kilniai ir garbingai“? Iki valdžios Sąjūdis tikrai gali būti šitaip apibūdinamas. Nes iki valdžios paėmimo jis buvo ne tik ir ne tiek organizacijos vadovybė, kurioje būta ir slaptų, ir atvirų režimo bendradarbių, kiek valstybėn kylančios tautos iniciatyvų visuma, „Sąjūdžio eiliniai“ ir jiems pritariančioji aplinka. Tačiau valdžioje Sąjūdis nei išdidus, nei kilnus, nei garbingas. Tai ne tik dėl to, kad su valdžia atsirado galimybė vienam nepaisyti kitų, bet ir dėl to, kad radosi vis daugiau tokio vieno trokštančių. Todėl ne su revoliucijoje neišvengiamu „kitos pusės“ sunaikinimu, o su abiejų pusių konformizmu aš siečiau tą išsivadavimo specifiką, kuri būtent dėl konformizmo ir vadinama mutantišku vardu – „dainuojančia revoliucija“. Po tuo vardu įvykusių gyvenimo mutacijų dėka šiandien mes nebegalim išsiversti be žodžių mutantų, hibridų, skolinių, žargonizmų, nes tikrovės tikrasis vardas šiandien skambėtų kaip kvietimas revoliucijon, kuri neįvyko tada, tačiau kuri beldžiasi į duris šiandien.
Žmogaus paskirtis yra gyventi. Gyvenančiojo paskirtis yra gyventi teisingai. Nėra absoliučių tiesų, bet yra visuotinės tiesos, kurios konkrečiai skleidžiasi kaip religinės ir tautinės tiesos. Ir tai pasaulis dar pernelyg gražiai įvairus. Štai kodėl visada bus „pasaulio užkariautojų“, „gelbėtojų“ ir „pasaulio piliečių“, norinčių viską suvienmatinti. Jie neišvengiamai susiduria su religijų gobiamomis tautinių kultūrų bendruomenėmis, siekdami jas „patobulinti“ pagal savo supratimą ir valią. Būna, kad nepavyksta tam pasipriešinti. Kaip išsivaduoti iš jų primestų vienmačio gyvenimo įpročių, papročių, mąstymo, idealų? Tik įveikiant tai bendromis pastangomis. O jeigu daliai visuomenės tai nepriimtina?
Todėl revoliucijos yra neišvengiamos: visuomenė dalį savęs turi atskirti nuo teisingesnę išeitį savo visumai matančiųjų ir tą dalį vienu ar kitu būdu nušalinti. Kartais – ir liejant kraują. Bet kiek revoliucijų įvyko be kruvinų mūšių – ir technikos, ir mokslo, ir skaitmeninė, ir seksualinė! Kad ir perversmo keliu pasukęs, Sąjūdis turėjo galimybę savo kelią baigti revoliucingai, bet ne kruvinai – įvykdyti liustraciją. Nesgi būta ir pakankamai aiškaus kriterijaus: kolaborantas yra tas, kuris priklausė komunistų partijai ir dirbo okupacinės valdžios struktūrose. Tai nebuvo padaryta. Sakoma: liustracija buvo sužlugdyta. Sakau: ji paprasčiausiai sužlugo, nes ja nebuvo suinteresuoti ne tik valdžią praradusieji, bet ir valdžią perėmusieji – ir jų gretas pernelyg stipriai laikė priklausomybių praeičiai uodegos.
Ar galėjo įvykti revoliucija mutantų mąstyme ir žodyne? Bandyta, bet irgi žlugta: ir šiandien neaišku, kas yra Lietuvai 1940–1990 metai – okupacija ar kažkoks sovietmetis; nepaliauja ginčai, kas – nepriklausomybės kovų istorinis epizodas ar žydšaudystės uždangalas – yra 1941 metų birželio sukilimą organizavusi Lietuvos Laikinoji Vyriausybė; ir pan. Iš čia, iš neapsisprendimo principiniais klausimais, kaip traktuoti praeitį, kyla painiava ir kalboje, besireiškianti mutantinių žodžių ir sąvokų gamyba: dainuojanti revoliucija, sovietmetis, žydšaudžiai, žemgrobiai, prichvatizacija ir pan. Net parlamentas pervardytas du kartus – iš LTSR Aukščiausiosios Tarybos į LR Aukščiausiąją Tarybą, pagaliau dar ir į Atkuriamąjį Seimą. Europos Bendrijos virsmas Europos Sąjunga ir Lietuvos stojimas jon bei „integravimasis“ į ES jurisdikciją bei juridiką pagimdė naują žodžių mutantų ir implantų antplūdį, prasidėjusį mūsų teisės harmonizavimu su ES teise ir įsibėgėjusį su asmens kvietimu būti europiečiu. Tas sinkretizmų, tarpais ir paprasčiausių beprasmybių srautas ne tik nesenka – jis sraunėja.
Dabar, kai jau patys ES vadovai yra priversti pripažinti kurią Europos imperiją pradedant ES prezidento, užsienio reikalų ministro institucijų įkūrimu, bendros fiskalinės ir monetarinės drausmės nustatymu, migracijos skatinimu, baigiant Karolio Didžiojo ordino teikimu labiausiai Europai nusipelniusiesiems, visa tai tebevadinant tautų Europos kūrimu, kalbos uždumblinimas yra ne tik neišvengiamas, jis tiesiog būtinas. Būtinas ir tiems, kurie po kalbos puvėsiais nori ir toliau vykdyti tautų pavergimą imperijon, ir tiems, kurie nori į viešumą pralįsti pro liberalinės demokratijos cenzūrą ir apie tai, kas dedasi, prabilti tiesą bent jau primenančiais žodžiais, tokiais kaip aksominė revoliucija, aksominis genocidas, neskaidrūs rinkimai ar pan.
Tačiau ateina metas, kai netgi toks tikrovės įžodinimo būdas darosi nebepriimtinas. A. Martinkaus straipsnį suprantu kaip apsisprendimui akinantį kalbėjimą. Ir kuo aiškiau ir skaudžiau šis apsisprendimas nebetilps į „viešojo diskurso“ erdvę, tuo įsakmiau jis pareikalaus sukurti „kito diskurso“ erdvę, užimti ją, atkovoti sau kaip kitos kalbos galimybę, kaip tikros kalbos erdvę, kuri tolydžio prasiveria, dvelktelia tikrove, tačiau dar uoliau bandoma užkloti ėjimo naujojon imperijon triukšmo ir įniršio.
Mes stovim ties būtinybe išgryninti išsivadavimo virsmų pradžią ir šįkart apsivalymą atvesti iki galo. Nekartojant iš susitaikymo, prisitaikymo, iš susitaikėliškai aiškinamos vienybės kylančių klaidų. Tačiau nebūtinai puolant į kraują. Juk tam žmogui protas ir duotas. Bent jau ne visiems jis neduotas.