Tremtis po tremties
Laiku ir nelaiku
Dėl Ziono aš netylėsiu, dėl Jeruzalės aš nenurimsiu, kol jos teisumas kaip aušra nesušvis ir jos pergalė kaip deglas nesuliepsnos. Išvys tuomet tautos tavo teisumą, visi karaliai – tavo šlovę. Tu būsi vadinama nauju vardu, kurį pats VIEŠPATS tau suteiks. Tu būsi puošni karūna VIEŠPATIES rankoje, karališka diadema savo Dievo dešinėje. Tavęs daugiau nebevadins „Paliktąja“ ir tavo šalies – „Nuniokotąja“. Bet tu būsi vadinama „Ji mano žavesys“, o tavoji šalis – „Ištekėjusia“, nes VIEŠPATS tavimi žavisi, už jo yra ištekėjusi tavoji šalis. Kaip tuoktųsi vaikinas su mergele, taip tavasis Statytojas susituoks su tavimi. Kaip džiaugiasi nuotaka jaunikis, taip tavimi džiaugsis tavasis Dievas.
Iz 62, 1–5
Izaijo knygos giesmė apie ištekėjusią Jeruzalę pasirenkama tikslingai – liturgijoje šį sekmadienį jai skirta lydėti Kanos vestuvių aprašymą iš Evangelijos pagal Joną, vieną tų trijų paveikslų, kurie kitados sudarė Epifanijos iškilmių turinį. Norėtųsi atkreipti dėmesį, kad abiejų tekstų ryšys gana paviršutiniškas, kad Izaijo posmai pridurti prie Evangelijos tik dėl atitinkamų metaforų. Tačiau kitąsyk nutinka taip, kad skirtingų epochų bibliniai tekstai atranda bendrą kalbą ne ten, kur jiems parengta vieta susitikti ir susikalbėti.
Piršlybų, jungtuvių, santuokinio gyvenimo palyginimai, kuriais nusakomi Dievo ir jo tautos santykiai, skamba įspūdingai ir iki šiol sočiai maitina krikščionišką retoriką. Mistikų žodžiai apie sielos sužadėtinį, santuokos ir intymios meilės slėpiniais pagrįsta vienuoliškojo gyvenimo samprata, pagaliau Bažnyčios kaip Kristaus sužadėtinės vaizdinys – visa tai kyla iš senosios biblinės (ar dar ankstesnės) tradicijos skirti Dievui didžiojo sutuoktinio vaidmenį. Izaijas anaiptol nebuvo šios tradicijos autorius. Gerokai prieš jį šia metafora jau naudojosi Ozėjas ir Ezechielis, o Jeremijo raštuose jos išsiskleidimas dar labiau primena tai, ką vėliau giedos Izaijo knyga.
Žinoma, originalumas ar autorių teisės čia visai nesvarbu. Iš vienos pranašų knygos į kitą keliaujantys motyvai leidžia suvokti kitus įdomius dalykus. Pavyzdžiui, kodėl pranašas skaito pranašą ir kas iš to išeina. Pasikartojimai nėra nei atsitiktinumas, nei gryna literatūrinė išmonė. Pranašas cituoja ar parafrazuoja kitą pranašą ne todėl, kad pats neturėtų ko pasakyti. Senų temų variacijos, paralelių atsiradimas sugretina skirtingas epochas ir istorinę patirtį. Kartais tokia giminystė nieko ypatingo nereiškia, tačiau kitąsyk ji dovanoja naujas biblinių tekstų interpretacijas.
Jeruzalės atstatymo ir būsimo pašlovinimo tema, išreikšta santuokos, ištikimos meilės kategorijomis, pranašų literatūroje ryškiausiai plėtojama Babilono invazijos ir tremties kontekste kaip būsimos Dievo pergalės vizija ir paguodos dozė katastrofos parblokštai tautai. Tačiau šiuo atveju pranašas griebiasi prasmingos ir patrauklios metaforos jau kitomis aplinkybėmis, tarsi po laiko. Tremtis pasibaigusi. Nuo 56-ojo Izaijo knygos skyriaus prasideda kito autoriaus, vadinamojo trečiojo Izaijo, kūryba. Tai visiškai naujas istorinis etapas, atgimimo ir lūkesčių išsipildymo metas. Į Palestiną sugrįžę tremtiniai jau neturėtų būti guodžiami tais pačiais žodžiais, kurie skambėjo žlungant Jeruzalei. Trečiasis Izaijas iš savo pirmtako tremties pranašo (Deutero Izaijo) perima tai, kas niekaip nesiderintų prie naujo gyvenimo užmojų. Vėl kaip tremties dienomis iškyla Dievo patepto gelbėtojo figūra, verčianti svajoti apie politinį ir socialinį perversmą, kuris padarytų galą priespaudai ir neteisingumui. Pažadas nurašyti skolas ir nebepaisyti tautos nuodėmių taip pat buvo dalis paguodos ir vilties programos tremtyje. Niekas nepasikeitė atšventus sugrįžimą. „Mūsų dalia tokia, lyg tu nebūtum niekad mūsų valdovu buvęs, tartum niekad mes tavuoju vardu nebūtume vadinęsi“, – pranašui belieka tik apraudoti savo tautos lemtį. Jeruzalė tebėra supančiota nuodėmių ir vėl laukia pažadėto išlaisvinimo ir ištekinimo.
Neišsipildęs išsipildymas. Babilono nelaisvės pabaiga, tai, kas tremties pranašų vizijose turėjo tapti šlovingu antruoju Egzodu, legendiniu laisvės žygiu, Izaijo knygos paskutiniuose skyriuose pasirodo kaip nauja, niekada nesibaigianti tremtis. Šis motyvas vėliau nesyk kartosis kitų Biblijos pranašų raštuose ir atsiris iki Naujojo Testamento puslapių. Evangelistas Lukas iššifruos savo laiko ženklus ir Jėzaus misijos tikslą pasiremdamas ta pačia Dievo patepto gelbėtojo figūra, kurią Izaijas buvo atvedęs į neišsipildžiusių išsipildymų Jeruzalę. Šios žemės kaip tremties vietos teologinė mintis persunks ir krikščionių raštus. Giedant Salve Regina, ir šiandien prašoma, kad mieliausioji Mergelė mums po šios tremties parodytų savo įsčių vaisių.
Kažin ar visa tai tik teologinės gražbylystės. Neturime pranašo (tai, beje, irgi biblinė tema), kuris kaip Izaijas pasakytų, kad mūsų nelaisvė jokiais atgimimais nepasibaigė ir kad mes patys dėl to atsakingi. O kol dangus duos mums pranašų, galima skaityti anuos tūkstantmečius tekstus. Štai imi ir perskaitai tokias eilutes: „Aukoti jautį ar užmušti žmogų, skersti aviną ar sukti šuniui sprandą, aukoti grūdus ar lieti kiaulės kraują, deginti smilkalus ar garbinti stabą, – tai dalykai taip mėgstami žmonių, kuriems malonios jų pačių bjaurios apeigos.“ Čia iš tos pačios Izaijo knygos. O gal jau iš kitur?
-tj-