Kultūra ir menas – vertinga, jei tai kuria vyrai
DONATAS PAULAUSKAS
Praėjusių metų pabaigoje paskelbti šeši Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatai, išrinkti iš dvylikos komisijos paskelbtų pretendentų. Viskas lyg ir gražu, tik viena „smulkmenėlė“ – nei tarp laureatų, nei tarp pretendentų nebuvo nė vienos moters. Suprask, nė viena menininkė ar kultūros srityje dirbanti moteris per pastaruosius septynerius metus nieko tokio svarbaus menui ir kultūrai nenuveikė, kad būtų apdovanota ar bent nominuota premijai.
Atsitiktinumas? Išimtis? Jokios diskriminacijos ir internalizuoto seksizmo? Jei atsitiktinumas, tai žvilgsnis į premijų skyrimo tendencijas turėtų atskleisti, kad tarp laureatų egzistuoja bent šioks toks lyčių balansas. Tai būtų rodiklis, patvirtinantis, kad moterų ir vyrų indėlis į Lietuvos kultūros ir meno plėtrą įvertinamas daugmaž teisingai ir lygiavertiškai. Tačiau tendencija atskleidžia ką kita. 2011 m. tarp šešių laureatų buvo tik viena moteris, 2010 m. situacija buvo ta pati, 2009 m. laureatėmis tapo dvi moterys, o 2008 m. įvyko tai, ką iš tikrųjų galima laikyti išimtimi iš taisyklės – pirmą kartą nuo pat premijų teikimo pradžios buvo apdovanotos keturios menininkės iš šešių laureatų. Tačiau dar ankstesniais metais tendencija, kai vyrai sudarė absoliučią daugumą tarp premijos laureatų, buvo tokia pat tvirta.
Dėmesį į visa tai 2005 m. atkreipė anoniminių menininkių grupė „Coolturistės“. Savo ironišku darbu „Nacionalinės vyrų premijos“ jos prakalbo apie seksizmą meno struktūrose, o ypač apie netolygų moterų ir vyrų statuso pasiskirstymą menininkų bendruomenėje ir kartu visuomenėje. Ypač svarbu tai, kad šie procesai matomi ir artikuliuojami kaip problema – juk penkiolika metų visa tai niekam nekliuvo, nors turėjo matytis plika akimi. Taip, kaip matosi šiandien – nacionalinių kultūros ir meno premijų skyrimas šešiems menininkams vyrams nėra tiktai atsitiktinumas. Tai aiškios ir akivaizdžios sistemos, suteikiančios statusą, garbę ir pripažinimą remiantis seksistiniais normatyvais, dalis. Smagu tik tai, kad šiandien progresyvūs jaunieji menininkai ne tik pastebi tokios sistemos veikimą, bet ir turi valios reikšti pasipiktinimą.
Tiesa, komisijos, skiriančios šias premijas, nariai (menininkai ir kultūros veikėjai, tarp kurių vėl tėra dvi moterys) ir tie, kurie čia neįžvelgia problemos, turbūt nuoširdžiai nesuprastų, apie ką kalbama. Taip, tikėtina, kad komisijos nariai sąmoningai nebuvo nusiteikę skirti premijas būtent tiems asmenims dėl to, kad jie yra vyrai. Bet sąmoningo nusistatymo čia ir nereikia, pakanka nekritiškai vertinti tradicinę lyčių tvarką, nepastebėti, kaip funkcionuoja viešoji sfera, privilegijuojanti vieną lytį, o kitą bandanti paversti mažiau matoma, vertinama ir gerbiama. Taip pat – kultūrinių ir socialinių iššūkių, su kuriais susiduria moterys menininkės, netolygaus statuso pasiskirstymo, struktūrinių kliūčių, trukdančių siekti įvertinimo ir kūrybinio tobulėjimo, pagaliau elementarių lyčių stereotipų.
Nepastebėti tokių dalykų lengviausia tada, kai seksizmas persmelkęs daugelį kasdienybės, socialinės, kultūrinės veiklos standartų tokiu mastu, kad visa tai tampa natūralia ir už akies nekliūvančia kultūros dalimi. Suauga su visa veikla ir mąstymo standartais. Todėl visai nekeista, kad kai reikia įvertinti moterų indėlį į kultūrinį progresą, atrodo, kad lyg ir nėra ką ir už ką apdovanoti, nes net ir puikiai, talentingai kuriančios moterys tampa nematomos – nepakankamai svarbios, nepakankamai nusipelniusios ar pasižymėjusios. O tai dar labiau nustumia moteris į viešosios erdvės ir profesines paraštes, kartu įtvirtinamas įvaizdis, kad Lietuvos kultūrą ir meną kuria tik vyrai.
Paprieštarausite ir sakysite, kad tokios premijos turi būti skiriamos už nuopelnus, o ne atsižvelgiant į lytį? Na, tą aš ir bandau pasakyti ir labai džiaugčiausi, jei vadovaujantis šiuo principu tos premijos būtų dalinamos. Nesiūlau „privilegijuoti moteris“, nebandau įvesti hierarchinio lyties aspekto, jis ten jau egzistuoja – nacionalinės kultūros ir meno premijos teikiamos vyrams tokiu mastu, kad jas tikrai galima, kaip siūlo „Coolturistės“, pervadinti „Nacionalinėmis vyrų premijomis“.
Moterys menininkės šitame kontekste atrodo kaip nužengusios iš sociologo Georgo Simmelio teksto „Moteriškoji kultūra“, rašyto 1902 m. Jame Simmelis kalba apie tai, kad moterys iš prigimties nepajėgios plėtoti objektyviosios kultūros, tad vienintelė ir „didžioji kultūrinė moterų misija“ lieka namai ir namų šeimininkės profesija. Tada „moteriškoji kultūra“ tampa paradoksu, nes vienintelė kultūra, kurios kūryba gali užsiimti moteris, yra, kaip Simmelis teigia, „subjektyvioji“ – namų ūkio priežiūra. Kitaip sakant, moteris, bandanti užsiimti vieša kūrybine veikla, yra pasmerkta kurti prastai ar bent tikrai prasčiau negu vyras – tiesiog taip lemta… Tad kaip jums šis paaiškinimas? Manau, visai atitinkantis nacionalinių kultūros ir meno premijų koncepciją ir dvasią.
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Bobiskas verkslenimas ir tiek. Tarsi kas nors draustu teikti premijai kandidates moteris.
Gal dar pavarom apie LGBT diskriminacija. O apie trumparegiu ir storuliu nelygias teises. Ka jau kalbeti apie zemaiciu ignoravima Vilniaus kulturineje aplinkoje.
Rimtu problemu galima susigalvoti is neturejimo ko veikti…