Что тебе снится, крейсер Аврора, arba Klonuotos dreamologijos 2
MAKSIM IVANOV
1. Rusų kalba klausiama: что тебе сегодня приснилось? Lietuvių kalba klausiama: ką šiąnakt sapnavai?
2. Pirmu atveju esi pasyvus. Ne veiksnys, bet papildinys. Kažkas prisisapnavo tau. Antru atveju aktyvus. Veiksnys. Tu sapnavai.
3. Lukas prisisapnavo Aurorai.
a. Režisierė: Kristina Buožytė. Scenarijaus autoriai: Kristina Buožytė, Bruno Samper. Operatorius: Feliksas Abrukauskas. Vaidina: Marius Jampolskis, Jurga Jutaitė, Rudolfas Jansonas, Vytautas Kaniušonis, Martina Jablonskytė, Darius Meškauskas, Šarūnas Bartas, Brice Fourniere, Philip Lenkowski, Frederic Andrau, Maciej Marczewski, Nicolas Simon, Arnoldas Eisimantas, Gabija Ryškuvienė, Rasmantė Buržaitė. 2012, Lietuva, Prancūzija, Belgija, 124 min. Platintojas: „Tremora“.
- Šiek tiek „Jausmų galios“: ir ten, ir ten mokslinis tyrimas, kol kas dar nerealus, kurio metu vyksta atminties pakeitimas. Ir ten, ir ten dvi erdvės: tikrovės, uždara (vienur kambarys, kitur laboratorija) vs sąmonės, atvira (ir ten, ir ten pajūris). Ir ten, ir ten nelegali dviejų žmonių meilė / kova dėl meilės, vykstanti jųdviejų galvose.
o Eternal Sunshine of Aurora’s Mind.
- Atminties keitimas.
o Atminties keitimas…
o Argi ne toks yra intertekstualumo motto – prisimenamus tekstus įprasminti kitaip?
Žr. Valentinas Klimašauskas, „Klonuotos dreamologijos“, Literatūra ir menas, 2004.VI.4.
- Šiek tiek Nolano „Pradžios“, papildant „Jausmų galią“.
- Šiek tiek Magritte’o „Įsimylėjėlių“, panaudotų ir neoficialiame plakate.
- Šiek tiek Lyncho: fantazijos vs geismai, užuolaidos, tušti teatrai, aistringos svetimkalbės dainos.
b. Paraštėj: o ar primena ką nors mėlyna juosta ant Auroros kaklo? O vabzdiškų judesių ir garsų kupina orgija?
- Šiek tiek von Triero „Idiotų“: nuogų jaunuolių bėgimas per pievą.
- Šiek tiek Parulskio „Doriforės“: dėžė vs karstas.
4. Tai buvo „Būti Šarūnu Bartu“, nes Lukas Auroros prisiminimuose buvo Bartas ir paskui darė jo fotorobotą, ir klausinėjo žmonių, ar jie kada nors yra matę šitą vyrą, t. y. Bartą, o uždavinėti tokius klausimus pilnos lietuvių žiūrovų salės akivaizdoje…
c. Na, net ir Karlovi Varų žiūrovų akivaizdoje…
5. Šarūnas Bartas draugauja su Aurora, ir juodu beveik nesikalba, o kai kalba, tai Aurora jam sako, pavyzdžiui: „Įkąsk. Stipriau. Stipriau!“
6. Aurora = Lietuvos kinas? Nuoga, tyli, ištikta komos.
7. Bartas pražudo Aurorą (lietuvių kiną?).
8. Lukas užmuša Bartą.
9. Lukas miršta kartu su Aurora.
d. Lukas miršta kartu su lietuvių kinu.
Šiuolaikinė lietuvių architektūra 101
Privaloma literatūra:
1. „Aš esi tu“ (Kristijonas Vildžiūnas, 2006)
2. „Aurora“ (Kristina Buožytė, 2012)
Galimos magistro darbo temos:
- „Režisieriaus statytojo figūra šiuolaikiniame lietuvių kine“
- „Architektūra ir
A: Tam tikra prasme „Aurora“ yra filmas apie patį kiną: mes, žiūrovai, sėdintys salėje, esame Aurora, subjektai, „šaltiniai“, į kurių galvas patenka Lukas, arba, kitaip tariant, Kitas. Mūsų organizmo veikla prislopinta, mes paliekame savo darbus ir rūpesčius už kino salės ribų, kad komunikacija su filmu taptų įmanoma (antraip filmas negalės susidoroti su perdėm aktyviu subjektu), gal net esame patyrę kokią nors traumą, kurią filmas, tikimės, bus pajėgus išgydyti ar bent diagnozuoti, – visa tai atitinka Auroros situaciją filmo diegezėje.
B: Gal greičiau atvirkščiai – konkretus filmas yra Aurora, o mes, žiūrovai, esame Lukas; metų metus treniruojamės, kad galėtume patekti į fiktyvų pasaulį, įsteigti kontaktą su Kitu. Ir štai mes jau pasiruošę, mes įsitaisome tamsioje salėje (lygiai kaip Lukas gulasi į karstą primenančią juodą dėžę), atrodytų, esame atskirti nuo vyksmo ekrane, bet iš tiesų juk matome, girdime, liečiame, uodžiame, skanaujame kartu su veikėjais, esančiais ten, anapus ekrano. Tiksliau, mes kaip ir Lukas nesame tikri – ar iš tiesų mes visa tai jaučiame, ar tai tik mūsų vaizduotės padarinys?
A: Taip, ir tada meldžiame dar vieno „prisijungimo“, kad įsitikintume.
B: Ir jeigu paaiškėja, kad tai yra tiesa, mes braunamės vis giliau, norėdami pajusti dar daugiau, pasiekti pačią pojūčių ribą. Ir tai tampa taip intymu, taip asmeniška, kad mes, be abejo, imame slėpti tai nuo aplinkinių ir artimųjų.
A: Bet filmas galiausiai miršta, o žiūrovas gyvena toliau.
„Youtube“ esančio filmuko „Kunigaikščio Vildaugo klajonės“ herojus ties 24 min. 45 sek., laikydamas rankose „Pienių vyną“, sako: „Visai lietuvių tautai. Va šitą knygą. Visai lietuvių tautai susirinkt į Vingio parką ir aptart. Pats skaitei?“ Ant požeminės perėjos sienos prie „Panoramos“ parašyta: „Rėjus Bredberis 1920–2012.“ Mūsų miesto kultūra byloja apie neįvertintą šio rašytojo palikimą. Ar nėra tai gestai, apibendrinantys visos mokslinės fantastikos padėtį mūsų visuomenėje? Kas nutiko „Eridano“ serijai? Ar „Aurora“ – žingsnis išganymo link?
A: Filmas pripažintas geriausiu metų mokslinės fantastikos darbu Europoje. Įdomu, kad Buožytės kūrinys pataikė į tokią nišą, kurioje lietuviai iki šiol nelabai ką ir buvo nuveikę. Galime prisiminti fantastinio kino šedevrus – Tarkovskio „Soliarį“, Godard’o „Alfavilį“, – tai filmai, sukurti remiantis empirine tikrove, neapkraunant kadro specialiai pagamintomis dekoracijomis ar specialiaisiais efektais. „Aurora“ atstovauja kitokiai tradicijai. Bet ir ji pajėgi duoti daug peno filosofiniams apmąstymams: Kito tema, sąmonės, subjektyvumo, atminties, miego idėjos, įtarpinimo problema, pozityvistinio mokslo, etikos ir vizualiųjų diskursų keliami klausimai… Tai vienetinis darbas mūsų kino kontekste. Bet ką tai reiškia? Kas čia per daiktas mums pakliuvo į rankas? Kaip su juo elgtis?
B: Kuris iš mūsų kieno galvoje dabar kalba?
Režisierius po savo filmo premjeros prieina prie kino kritiko ir kino teoretiko paklausti jų nuomonės. Šiek tiek pasikalba, paskui grįžta prie savo filmavimo grupės. Tie klausia: „Na, tai ką sakė kritikas?“ Režisierius: „Ai, kritikas visą filmą pramiegojo.“ – „O ką sakė teoretikas?“ – „Nežinau. Nesupratau jo kalbos.“
10. Kieno sapnuose nenorėtum susisapnuoti?
11. O ką?
12. O ką darytum, jei sužinotum, kad kas nors jau įsiveržė į tavuosius? Pavyzdžiui, Mnemosinė.