Vaikinas, kibiras ir kontekstas
MIGLĖ SURVILAITĖ
Štai dabar jūs perskaitysite tikrais faktais paremtą istoriją ir suprasite, kaip kontekstas veikia kūrinį, o gal net ne kūrinį. Nesuprantate, apie ką kalbu? Tad pradėkime nuo pradžių.
Yra vaikinas ir yra šiuolaikinio meno centras. Greičiausiai tai bus Islandijos šiuolaikinio meno centras, kad išvengtume ir taip gausios Lietuvos meno institucijų kritikos. Bet grįžkime prie vaikino ir pavadinkime jį vardu arba bent suteikime jam didžiąją raidę. Tebūnie didžioji. Taigi Vaikinas nusprendė užsukti į Islandijos šiuolaikinio meno centrą ir apžiūrėti konceptualiojo meno parodą. Eidamas iš vienos salės į kitą, jis stebėjo mūsų kasdienybėje naudojamus daiktus. Tokius kaip skalbimo mašina, lygintuvas ir pan. Tai buvo parodos eksponatai. Įėjęs į salę, kurioje vėliau vyks svarbiausias pasakojimo momentas, Vaikinas pajuto savo kišenėje vibruojant mobilųjį telefoną, todėl išbėgo į koridorių ir atsiliepė. Vaikštinėjo pirmyn, atgal ir vėl pirmyn, atgal. Galiausiai baigė kalbėti telefonu ir jau ryžtingai žengė link mums reikalingos salės. Juk pagaliau norime suvokti, kaip kontekstas veikia kūrinį! Ir taip, jūs teisūs, jis vėl buvo sutrukdytas, tik šįkart gražios rudaplaukės merginos, kuri dirbo ekspozicijos salių prižiūrėtoja. Ši mergina pasisiūlė mūsų Vaikinui daugiau papasakoti apie konceptualiojo meno parodą. Na, įspėju, čia užtruksime ilgiau nei telefono skambutis. Juk Vaikinas šią akimirką įsimylėjo. Bet, vos spėjus veikėjams apsikeisti telefonų numeriais, vyresnioji prižiūrėtoja juos pertraukė ir išvarė merginą pietų. Patikėkit, viskas vyko kur kas ilgiau nei šiame tekste. Vėliau Vaikinas ir rudaplaukė mergina šią susipažinimo istoriją pasakojo ir pasakojo, besidžiaugdami vienas kitu. Bet! Grįžkime prie vaikino, oi, atsiprašau, Vaikino!
Apdujęs ir sužavėtas, jis bandė toliau apžiūrinėti parodą, bet įstengė galvoti tik apie merginą. Nieko nematydamas prieš akis, slinko link mums reikalingos salės. Koja už kojos, lėtai, kaip pridera tikram parodų lankytojui, rankas sunėręs už nugaros, jis pagaliau įėjo į salę. Artėjam prie įvykio. Čia pamatė seno televizoriaus rėmus, telefoną ir žengė itin svarbų žingsnį. Klausykite įdėmiai!
Jis žiūri į telefoną ir kartu žengia žingsnį į dešinę. Tada pristato kairę koją ir vėl žengia dešine. Ir staiga – triukšmas! Turbūt nėra ištiktuko, kuris išreikštų tą skambų garsą, nuaidėjusį per visą Islandijos šiuolaikinio meno centrą. Na, gal ir tiktų POKŠT, jei turite lakią vaizduotę ar klausą. Bet tiems, kuriems reikia paaiškinimo, štai jis: tai buvo metalinio seno kibiro, atsitrenkusio į plytelių grindis, POKŠT. Iš kur kibiras? Nežinau. Skaitykite toliau. Tas kibiras stovėjo vidury salės. Nei Vaikinas, nei vyresnioji prižiūrėtoja nesuprato, iš kur jis atsirado, o jų pokalbis puikiai tai iliustravo.
– Ką padarei? – užriko vyresnioji prižiūrėtoja, staiga pakilusi nuo šiltos kėdės ir nespėjusi išnirti iš ką tik skaityto meilės romano, todėl dar kol kas nežinanti, iš kur tas garsas.
– Nežinau! Jis čia stovėjo. Bent tvorelę pastatykit ar ką! Jei čia išvis eksponatas, – sureagavo Vaikinas.
Apsisvaidę šūksniais, Vaikinas ir prižiūrėtoja aprimo ir pradėjo galvoti. Kibiras primena tokį, kokį valytoja dar šįryt galėjo naudoti grindims plauti. Dabar jis tuščias, išleidęs baisų garsą, parvirtęs guli vidury salės. Ir čia suveikė kontekstas! Apsidairęs Vaikinas pamatė ką tik apžiūrinėtus eksponatus – televizoriaus rėmus ir telefoną, atsiminė anksčiau matytą skalbimo mašiną ir lygintuvą. Nebesuprato. Tai eksponatas? Ar tik paprastas kibiras? Sunerimęs dėl galimo eksponato sugadinimo, pradėjo ieškoti išeities – informacinio kūrinio lapelio. Pasirodo, jie praverčia ir tokiose situacijose!
Nerado. O ką manėt? Kad ras? Ne, nerado, bet vis tiek nesuprato ir droviai, visiškai sutrikęs kartu su prižiūrėtoja nusprendė palikti kibirą, kur jis stovėjo. Rytoj bus apklausta valytoja ir Islandijos šiuolaikinio meno centro paslaptis išaiškės. O mes tegalime pasijuokti ir pagalvoti, kaip kontekstas veikia kūrinį ir ne tik.