Kosminio humoro zona
VYTAUTAS KINČINAITIS
Lapkritį Sankt Peterburge mirė garsus mokslinės fantastikos kūrėjas Borisas Strugackis. Su broliu Arkadijumi (šis mirė 1991 metais) kartu rašytos knygos sovietmečiu ėjo iš rankų į rankas, buvo verčiamos į užsienio kalbas, pagal jas kuriami filmai. Todėl fantastikos meistro išėjimas tapo reikšmingu Rusijos visuomenės įvykiu. Sakoma, kad kartu mirė visa epocha. Iš tikro, kažin ar kas galėjo turėti didesnės įtakos rusų, o iš dalies ir „broliškų tautų“ mentaliteto ar net savimonės formavimuisi sovietmetyje už mokslinę fantastiką. Fantastika buvo sunkiai valdžios kontroliuojama kūrybos sritis, sąmonės noosfera, kurioje mintis galėjo skrieti laisviau, mažiau varžoma materializmo prievaizdų: čia juk buvo propaguojamas nacionalinį jausmą stiprinantis rusiškasis kosmizmas, tiksliau – porevoliucinė, ateistinė, socialinė jo atmaina; čia buvo populiarinami sovietinio mokslo atradimai; pagaliau lavinamas mąstymas ir fantazija, kas irgi negalėjo būti svetima sovietiniam piliečiui. Todėl buvo skatinama fantastikos mėgėjų klubų veikla, rengiami jaunųjų fantastų seminarai, leidžiami almanachai. Vykstant įtemptoms varžyboms dėl kosmoso užkariavimo su JAV reikėjo turėti ką priešpriešinti velsams ir bredberiams. Svarbiausia sąlyga – kad šioje mokslinėje fantastikoje niekur nefigūruotų komunistinei ideologijai mirtinai pavojingas Dievas, o šiaip viskas tinka, pačios įvairiausios mokslų ir menų sintezės. Kremlius juk siekė valdyti kosmosą, įveikti mirtį, sukurti amžinąjį gyvenimą ir komunistinį rojų, tiktai be Jo! Todėl suprantama, kad visi šie siekiai, taip pat ir pats mokslinis komunizmas neišvengiamai siejosi su moksline fantastika.
Prasidėjus perestroikai Strugackių misija baigėsi. Komunistinio rojaus vizijai grimztant praeitin, imtasi deramai įvertinti tikrąjį rašytojų indėlį į homo sovieticus mąstymo laisvinimą ir lavinimą. Jie savo kūriniuose nebuvo priklausomi nuo Dievo, tačiau ir nuo komunistinės valdžios. Mokslinė fantastinė mintis buvo ta niša sovietinio mentaliteto erdvėje, kur vaizduotei buvo galima duoti šiokią tokią laisvę, kartais virsdavusią ir socialiniu veiksmu, kaip vėlyvajame sovietmetyje realiu galvos skausmu režimui tapę fantastų klubai. Mokslinė fantastika buvo priebėga nuo niūrios sovietinės kasdienybės, dusinančios aplinkos, o gal net ir šalto klimato. Taip linksmas vėlyvojo sovietmečio mokslinės fantastikos filmas „Kin dza dza“ gimė 1984-ųjų žiema, kai italų scenaristas Tonino Guerra užsuko pas Georgijų Daneliją. Šis papasakojo norįs sukurti neįprastą ir šiuolaikišką filmą jaunimui, bet nesugalvojantis apie ką, o italas pasiūlė: „Pas jus, Rusijoje, labai šaltos ir ilgos žiemos, sukurk pasaką, kuri sušildytų.“ Nėra išeities? Fantazuok! Įsivaizduok, kad… kažkur kažkam dar blogiau, dar šalčiau, o ateityje, kai tik bus sunaikinti visokie kirmiai ar Ričardo Gavelio „Vilniaus pokerio“ kanukai, turėtų būti geriau, o gal ir visai gerai.
Rusijos spaudoje pasirodė daugybė straipsnių, „paskutinių“ interviu su rašytoju, juos skaitant ryškėja didžiulė Strugackių įtaka (po)sovietinio žmogaus mentalitetui. Jos mastą glaustai būtų galima perteikti kad ir tokia citata: „Borisas Strugackis – vienas paskutiniųjų, į kuriuos mūsų kultūroje buvo kreipiamasi kaip į pranašus. Iš tikrųjų, broliai Strugackiai – ne vien rašytojai. Jie peržengia literatūros ribas, kitaip tariant, neapsiriboja vien literatūra. Ne veltui filosofas Aleksandras Piatigorskis viename pokalbyje prasitarė, kad tiktai jie apmąstė XX a. antrosios pusės problematiką. Šiaip ar taip, būtent brolių Strugackių kalba tuomet formulavo savo „prakeiktus klausimus“. Ir jei šiandien dar turime bendros pasaulėžiūros ir ideologijos likučių, tai gali būti nusakyta tiktai jų kalba ir remiantis patirtimi tų, kurie savo gyvenimą kūrė pagal jų vaidmenis ir situacijas.“
Strugackiai savo kūryboje tęsė XIX a. viduryje–XX a. pradžioje suklestėjusio rusiškojo kosmizmo tradiciją. Su šiuo fenomenu susipynusios ir buvusios bei esamos nacionalinio tapatumo ideologijos, nes kosmizmas yra „rusiškos idėjos“ esmė. Per pastaruosius dešimtmečius įvyko daugybė kosmizmui skirtų konferencijų ir kongresų, juos atidarant žodį tardavo aukščiausi valdžios atstovai, mokslinių tyrimų centruose vykdomos specialios programos, ginamos disertacijos, rašomos knygos, kuriami interneto tinklalapiai, miestų skveruose statomi paminklai. Senas „tobulesnės visuomenės“ kūrimo tradicijas turinčiai intelektualinei srovei šiandien tenka svarbus vaidmuo ginant Rusiją – kadangi, remiantis kosmizmo ideologija, žmogus yra „pasaulio pilietis“ – ir visą žmoniją nuo globalizmo pavojų, ekologinių nelaimių. Štai Pasaulinis dvasinės kultūros forumas žmoniją gelbėja iš ekonominės, ekologinės, demografinės, dvasinės-moralinės krizės ir t. t. 2010 m. Altajaus krašte įsteigtas pasaulį akylai stebėsiantis Išminčių štabas (rusiškas Šambalos atitikmuo), išleista Noosferinė etinė-ekologinė žmonijos konstitucija ir t. t.
Strateginio visuomeninio judėjimo „Rusija 2045“, kuriame dera „rusiškojo kosmizmo pažiūrų platumas ir transhumanistų profesionalumas“, vadovas D. Ickovas pažymi, kad vienas svarbiausių judėjimo tikslų yra „naujos mokslinės ir filosofinės paradigmos plėtojimas, dvasines vertybes ir mokslines teorijas sujungiant į vieną harmoningą visavertę pasaulėžiūrą, galinčią ateityje suvienyti žmoniją“. Apskritai jaučiamas tam tikras šiuolaikinio rusų kosmizmo ir katastrofizmo ryšys, kažkuo primenantis sovietinį judėjimą „Už taiką pasaulyje!“ Štai profesorius V. Priachinas straipsnyje iškalbingu pavadinimu „Rusiškasis kosmizmas ir transhumanizmas“ (2012) iškart pareiškia: „Žmonija įžengė į kardinalių permainų erą. Šios permainos susijusios su globalizacija ir iškilimu nemažai globalių problemų, keliančių pavojų pačiai Žemės civilizacijai. [...] Tačiau šie tikrai kosminio masto iššūkiai nesulaukia adekvataus atsako. Trūksta bendros atsakomybės pojūčio dėl pačios gyvybės Žemėje išsaugojimo ir pratęsimo.“
Rusiškąjį kosmizmą būtų galima apibūdinti kaip sąveikaujant gamtos ir humanitariniams mokslams slaviškoje kultūroje išaugusią holistinę pasaulėžiūrą, įvairiu santykiu derinančią mokslo, filosofijos, religijos, meno, taip pat pseudomokslo, okultizmo ir ezoterizmo elementus, jai būdingas mikrokosmo (žmogaus) ir makrokosmo (visatos) sulyginimas, teleologiškai nulemta visatos evoliucija. Įdomu, kad pats terminas „rusiškasis kosmizmas“ kaip nacionalinės minties tradicijos apibūdinimas atsirado aštuntajame dešimtmetyje, nors sąvokos „kosminis mąstymas“, „kosminė sąmonė“, „kosminė istorija“ ir „kosminė filosofija“ aptinkamos jau XIX a. Vienos Maskvoje vykusios tarptautinės konferencijos preambulėje šis fenomenas nusakomas kaip „XIX–XX a. sandūroje Rusijoje įvykusi dvasinė revoliucija, po kurios pradėjo formuotis nauja pasaulėžiūra“. Jo ištakų randama mokslininkų M. Lomonosovo, K. Ciolkovskio, A. Čiževskio, N. Fiodorovo, N. Muravjovo, V. Vernadskio, mistikų J. Blavatskajos, P. Uspenskio, N. ir E. Rerichų, kompozitorių A. Skriabino, S. Rachmaninovo, S. Tanejevo, dailininkų M. Vrubelio, V. Kandinskio, P. Filonovo, filosofų rašytojų P. Florenskio, V. Solovjovo, N. Berdiajevo, S. Bulgakovo, J. Trubeckojaus, poetų F. Sologubo, F. Tiutčevo, V. Chlebnikovo, A. Belo, A. Bloko, M. Gerasimovo, A. Sviatogoro, A. Jaroslavskio, sovietmečio paleontologo I. Jefremovo, etnologo L. Gumiliovo, astrofiziko I. Šklovskio ir kitų mąstytojų darbuose. Tiesa, nemažai pirmųjų sovietmečio kosmistų buvo stalininės valdžios represuoti, todėl pokariniai sovietiniai kosmistai žmogaus prigimtį aiškino jau atsargiau. Štai senstant kompartijos vadams akademikai 1961 m. kreipėsi į SSRS mokslų akademijos prezidiumą, kad „įsikišimo į senėjimo procesų biologiją būdu“ būtų galima prailginti žmogaus gyvenimą „du, tris ir daugiau kartų“, ir pasiūlė įsteigti eksperimentinę laboratoriją. Tačiau realiai imtasi veiksmų tiktai senstant L. Brežnevui: 1975 m. prie Mokslų akademijos įkurta sekcija. Tiesa, imantis veiklos apsidrausta, jog poveikis senėjimui „nereiškia, žinoma, kad žmonės išvis nebemirs…“
Kai kurių, ypač pirmųjų, rusų kosmistinių „mokymų“ kitaip nei naivumu nepavadinsi, tačiau vieniems tai šventas naivumas, sancta simplicitas, o kitiems jau kažkas besiribojančio su idiotizmu, kuris irgi gali būti savotiškai šventas, jei prisiminsime F. Dostojevskio „Idiotą“. Štai, pasak teosofės J. Blavatskajos rusiškojo kosmizmo versijos, prieš 4 mln. metų gyvenę žmonės atlantai, kurie juose glūdėjusios asmeninės galios varomais reaktyvinius orlaiviais kursavo tarp Tibeto ir Marso. Arba štai A. Malinovskio-Bogdanovo kosminio komunizmo utopijoje „Raudonoji žvaigždė“ vyrauja daugpatystė, suvisuomenintos ne tik gamybos priemonės ir prekės, bet ir vaikai, o nemirtingumas pasiekiamas kraujo perpylimu iš jauno žmogaus senam. Kosmistas N. Fiodorovas, sintetinęs stačiatikišką religinę metafiziką su teorinėmis gamtos mokslų idėjomis, tvirtino, kad tikroji krikščionybės prasmė yra protėvių Prisikėlimas. Bet jį Dievas įvykdys mūsų rankomis, pasitelkęs šiuolaikinį mokslą, kuris irgi „iš Dievo“. Tačiau milijonai prisikėlusiųjų netilps šioje planetoje, todėl N. Fiodorovas siūlė apgyvendinti juos kitose. Deja, galime konstatuoti, kad šios ateities vizijos neišsipildė: A. Malinovskis-Bogdanovas numirė eksperimentuodamas su savimi, Marse važinėja kapitalistų marsaeigis, o Leninas taip ir neprisikėlė.
Rusiškojo kosmizmo praeitis ir ateitis daugmaž aiški, tačiau nelabai aišku, kaip reaguoti į dabartines jo apraiškas. Štai akademikas S. Briušinkinas, knygos „Astrofizikos paslaptys ir senovės mitologija“ (2003) įžanginiame žodyje papasakojęs, kaip jam sekėsi įtikinti kolegas, kad 1987 m. perestroika prasidėjo dėl supernovos sprogimo, toliau keliuose šimtuose puslapių rimtai aiškina, kad visus pasaulio mitologinius ir istorinius įvykius irgi nulėmė supernovų sprogimai. Arba štai eurazinės pakraipos kosmistas A. Duginas paskaitų ciklą „Rusų kosmizmas, tradicionalizmas ir spiritualizmas“ perskaitė Sorbonoje, jo „Geopolitika“ studijuojama Rusijos karo akademijose, šiuo metu jis yra vienos ekspertinės-konsultacinės tarybos prie Rusijos Valstybės Dūmos narys. Pasak jo Hiperborėjos teorijos, žmogus yra kilęs iš poliarinių kraštų, todėl visoje evoliucijoje turi pirmauti pirmapradis nordiškasis „dieviškasis pasaulio supratimas“, Šiaurės pusrutulį turi valdyti viena imperija, sudaryta iš šių kraštų tautų. Juk antžmogiai hiperborėjai gyveno ne „kažkur Šiaurėje, kur visada šviesu“, kaip minima antikos raštuose, o dabartinės Rusijos Federacijos teritorijoje. Kosmizmo tradicija nusidriekia ir į ateitį. Štai „tęsdami rusiškojo kosmizmo idėjas ir bendro reikalo teoriją“ pamaskvės laboratorijose rusų mokslininkai užsibrėžė tikslą iki 2045-ųjų sukurti kiborgą (dirbtinį žmogų).
Rusiškojo kosmizmo peripetijas, jo sąveiką (kartais vykstančią pagal „kultūrų bendradarbiavimo ir suartėjimo“ programą) su mažesniais (ir satelitiniais) nacionaliniais „kosmizmais“ būtų galima aptarinėti be galo. Tačiau pasakyti apie šį fenomeną ką nors konkretaus arba, tarkim, įvertinti jo įtaką Lietuvos kultūrai sudėtinga būtent dėl temos platumo ir politinio klausimo opumo. Galime tiktai konstatuoti, kad mūsų kultūros sąveikų su šiuo fenomenu tikrai esama, ir apsiriboti keletu pavyzdžių. Tarptautiniame Rerichų centre Maskvoje vykusios konferencijos „Kosminė pasaulėžiūra – naujasis XXI amžiaus mąstymas“ įžanginiame žodyje J. Baltrušaitis ir M. K. Čiurlionis minėti greta F. Tiutčevo, M. Vrubelio, N. Rericho, A. Skriabino ir kitų rusiškojo kosmizmo pradininkų. Tęsiant šią paralelę galima atrasti ir kitų sąsajų, sakykim, tarp M. Lermontovo ir Maironio, tarp „sidabro amžiaus“ („menų sintezės“) rusų simbolistų, L. Karsavino teosofinių idėjų ir lietuvių menininkų romantikų, mąstytojų idėjų.
Sovietmečio Lietuvoje Kazio Paulausko apysakos pavadinimas „Dorado“ buvo pasirinktas Vilniuje įkurtam fantastikos mėgėjų klubui pavadinti, šis turėjo ir skyrių „Komjaunimo tiesoje“, kur savo mintis reiškė ir laikraščio skaitytojai. Aštuntajame dešimtmetyje prieš jį ir kitus analogiškus klubus SSRS komunistinė valdžia „ėmėsi priemonių“ dėl jų „nukrypimo nuo partinės linijos“ (paaiškėjo, kad per vėlai), jo vadovui Gediminui Beresnevičiui kaip tikram disidentui teko aiškintis su saugumiečiais. Laisvė nėra nekaltas dalykas. Kad ji taptų pavojinga sistemai, užtenka truputį laisviau mąstyti ir net nesvarbu apie ką. Pagal Strugackių scenarijų A. Tarkovskio sukurto filmo „Stalkeris“ peržiūros ir aptarimai jau buvo viena iš Sąjūdin atvedusių bendraminčių tinklaveikos ištakų. Kita vertus, tai apskritai „antisisteminis“ filmas, nepraradęs aštrumo net ir atsiradus romantiškai patraukliai ir savaip pavojingai kosminių-mitologinių kompiuterinių žaidimų zonai.
Šiandieninei Lietuvos kultūrai rusiškasis kosmizmas irgi nesvetimas. Štai Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, pristatydamas Kaliningrado dailės galerijoje surengtą parodą menininko 100-osioms mirties metinėms, savo tinklalapyje džiugiai pranešė, kad kartu su M. K. Čiurlionio paroda galerijoje atidarytos dar dvi ekspozicijos – „Žmogus. Žemė. Visata“ bei grafikos ir tapybos darbai kosmoso tematika iš Nikolajaus Rericho muziejaus fondų: „2011-ieji Rusijoje paskelbti Kosmonautikos metais, pažymint pirmojo kosmonauto Jurijaus Gagarino skrydžio į kosmosą 50 metų sukaktį. M. K. Čiurlionį itin masino ir traukė kosmoso tematika, jį domino Visatos radimosi, jos sandaros, pasaulį valdančios dvasios klausimai, gamta ir jos ciklai. Būtent kosmologinė pajauta atsispindi dailininko sukurtuose cikluose „Pasaulio sutvėrimas“ ir „Zodiakas“. [...] Parodos atidaryme dalyvavęs kosmonautas, pirmasis žmogus, „išėjęs“ į atvirą kosmosą, Aleksejus Leonovas pažymėjo, kad būtent lietuvių menininko paveikslų spalvos labiausiai atitinka kosmoso spalvas…“ Išties, kosmosas, brolybė, taika, vienybė, visi – Žemės vaikai etc. Menas, kūryba gali įveikti visas nacionalines sienas. Puikus pavyzdys būtų Valerijaus Gergijevo ir Sankt Peterburgo Marijos teatro orkestro koncertas Sausio 13-ąją Kaune. Kosmosas! „V. Gergijevo magija užbūrė klasikos mylėtojus“, – džiūgavo laikinosios sostinės laikraštis. Kas, kad, matyt, žaliems patriotams ir kai kuriems klasikos nemylintiems politologams tai buvo ne meno, o karo (informacinio) įvykis.
Lietuvoje veikia Humanistinės pedagogikos asociacija, įkvėpta „įžiebusio dar galingesnę Dvasios Ugnį Lietuvos mokyklose“ kosmisto pedagogo Šalvos Amonašvilio. Jam skirtas švietimo ir mokslo ministro Gintaro Steponavičiaus pasirašytas padėkos raštas, kuriame pažymima, kad jo idėjos „buvo suprastos ir priimtos mūsų šalies tėvų, mokytojų ir dėstytojų“. Tų idėjų apstu asociacijos svetainėje: „Nuo pradžių pradžios ir amžinai Kosmosas dalyvauja įvairių žemiškos gyvybės apraiškų vystymesi ir evoliucijoje. Taip ateina išvada apie visišką Žemės priklausomybę nuo kosminių jėgų veikimo. Galima sakyti, ir mokslo principų tai nepažeis, kad žmonijos tėvynė – Kosmosas, o Žemė – bendri žmonių namai [...]. Mes manome, kad dvasingumo ir tikėjimo aspektai yra kosmistinės semantikos sudėtinės dalys“ ir t. t.
Mokslinės fantastikos knygų skaitymas, kosminių vaizdų ir garsų kontempliavimas lavina vaizduotę ir leidžia ramiau reaguoti į kartais pribloškiančiai neįtikėtinas tikrovės konfigūracijas. Tarkim, kai Lietuvos laisvės vedlys profesorius Vytautas Landsbergis Kalėdų išvakarėse „Laisvo ir nepriklausomo kanalo“ studijoje liūdnai konstatuoja, kad vis dar nesame išėję iš politinės-energetinės imperijos zonos. Arba kai, matyt, kosminiam balsui paliepus, tavo kaimynas staiga atsižada gimtųjų namų ir puola rinktis mantos kelionei į Sibirą, kur prisidėjęs prie buvusios SSRS broliškų tautų būrio laimingai gyvens komunoje ekologiniame kaime, globojamas visus kosmistinius mokymus vienijančio naujo tikėjimo Mokytojo Visariono. Kai meilės glėbyje ištirpsta Vladimiras Putinas ir Gérard’as Depardieu – baisiausias ir linksmiausias žmogus pasaulyje. Déjà vu? „Daugelis neįmanomų dalykų gyvenime atrodo neįmanomi vien todėl, kad pritrūksti vaizduotės“ (Eugenijus Ališanka, „Wurst pikant“, „Š. A.“, 2012.XII.14).