Kas buvo „vakarietiška orientacija“?
KAROLIS KLIMKA
Šiandien mes pratinami apie vakarietišką orientaciją – ir net demokratiją – kalbėti būtuoju laiku. Pavyzdžiui, europarlamentaras Leonidas Donskis sakė, kad „į Vakarus integravomės sėkmingai“. Andrius Bielskis primena, kad „Lietuva 2004 m. referendume dėl narystės ES vienareikšmiškai pasisakė už, taip išreikšdama savo „pro-vakarietišką“ orientaciją. Šis pozicijos pareiškimas buvo toks nedviprasmis ir akivaizdus, kad [užsienio žiniasklaidoje] Lietuva [buvo pavadinta] labiausiai „pro-vakarietiška“ visuomene visoje Rytų Europoje.“
Šis terminas – „provakarietiška orientacija“ – praėjusio amžiaus pabaigoje politologų buvo importuotas į lietuvišką kontekstą iš anglų kalbos; vėliau kalbininkai uždraudė priešdėlį pro-, taip atsirado „vakarietiška orientacija“ (kaip ir „europietiška politika“ vietoj „proeuropietiškos“). Net tais laikais, kai Lietuvos Respublika tik „orientavosi“, bet dar nebuvo tariamai galutinai integruota į Vakarus, „vakarietiška orientacija“ oficialioje retorikoje buvo traktuojama kaip turizmo sąvoka, kaip itinerary, kelionės eiga, orientuota į kelionės tikslą. Tikslas visada buvo patekti į „struktūras“, o procesas – etapais (dienomis, valandomis) suskirstyta kelionė. Tiesa, prieš pat minėtąjį referendumą buvo kiek suintensyvėjusi ideologinė propaganda ir tam tikru metu, bent jau retorikoje, būta mėginimų „vakarietiškos orientacijos“ prasmę išskleisti šiek tiek plačiau nei NATO ir „teisė išvažiuoti“.
Bet šiandien galime drąsiai teigti, kad dabartiniams konservatoriams (įskaitant „krikščionis demokratus“), taip pat daugeliui signatarų ir politikos veikėjų, kurie šiandien atrodo labai pavargę, net pervargę, gal net visai nusibaigę, nes bendradarbiauja su neonacių organizacijomis ir skelbia visokius atsišaukimus, kad Europos Sąjunga baigia pribaigti Lietuvą, – jiems ir tada, ir dabar vakarietiška orientacija ir europinė integracija buvo ir yra siužetas ekscentriškoms fantazijoms puoselėti.
Būdingiausi šių fantazijų pavidalai yra tokie: 1) fantazija, kad Vakarai – tai „krikščioniška kultūra“ ir taškas; 2) kad egzistuoja kažkokie Vakarai be narkotikų, sekso, gėjų, lesbiečių ir komunistų ir kad Lietuva integravosi būtent į tuos Vakarus be narkotikų, sekso, gėjų, lesbiečių ir komunistų. Tie fantazmiški Vakarai – tai net ne Vatikanas, nes ten, iš visko sprendžiant, esama bent jau gėjų.
(Prisimenu, kadaise, kai buvau jaunas doktorantas ir stažavausi Čikagoje, kartą nuėjau į kažkurį iš lietuvių fondų prašyti papildomos finansinės paramos. Ankštoje patalpoje prietemoje sėdėjo į raganą panaši bobutė, rankas sudėjusi ant storos atverstos knygos. Kai paaiškinau reikalą, ji netikėtai pribloškė mane klausimu: „Ar tiki Dievą?“ Neatsimenu, ką atsakiau, greičiausiai teigiamai, nes norėjau numelžti babkių, bet tada ji galutinai pritrenkė mane pareikšdama, kad „Vilniaus universitete – vieni komunistai“…)
Čia įterpsiu lingvistinę pastabą, kad vėliau nereikėtų nukrypti.
Kaip žinome, žodis „orientacija“ yra rytietiškos kilmės: jis nurodo rytų kryptį (lot. oriens reiškia „rytai“). Junginys „vakarietiška orientacija“ yra iš tų atvejų, kai kalboje susiduria loginės priešingybės, šiuo atveju rytai ir vakarai, ir susiduria taip, kad, formaliai žiūrint, junginys atrodo absurdiškas. Tačiau nors žodyje „orientacija“ įrašyta rytų kryptis, jis gali žymėti bet kurią kryptį. Tai metoniminė sąvoka, ir čia nieko unikalaus nėra, kalboje pilna tokių metonimijų. Pavyzdžiui, žodis „rankšluostis“ kalba apie rankas, bet rankšluosčiu galima šluostytis, aišku, ne tik rankas (dalis vietoj visumos). Taip funkcionuoja kalba: kiekvienas žodis turi savo atminties archyvą, savo istoriją, bet tardami tą žodį nepaisome jo pirminės istorinės reikšmės – jau įvykęs metoniminis reikšmės poslinkis yra neatšaukiamas, niekas negali pareikalauti paisyti tik pažodinės reikšmės ir, tarkim, junginį „vakarietiška orientacija“ paskelbti absurdu. „Vakarietiška orientacija“ yra visiškai logiškas žodžių junginys.
Šis pavyzdys – gera iliustracija ar metafora, parodanti, kaip funkcionuoja kultūros atmintis: egzistuoja tam tikras akto metu nereflektuojamų atminties įrašų klodas, „pasąmonė“. Tai programa, sudaranti bet kokio reikšmingo komunikavimo pagrindą, kurio galima nežinoti. Ta atmintis turi būti užmiršta, kad būtų įmanoma prasmingai kalbėti.
Juk mes nežinome vartojamų žodžių istorinės kilmės: ką mūsų mitiniai protėviai „turėjo omenyje“ pirmą kartą tardami „rytai“, „vakarai“… Galbūt šie garsai ir garsų dariniai kilo iš kokio nors kruvino aukojimo akto. Bet mes negalime ir neprivalome apie tai galvoti vartodami žodžius „rytai“, „vakarai“ arba sąvoką „vakarietiška orientacija“. Išprotėtume, jei kiekvieną kartą tardami „vakarietiška orientacija“ reflektuotume rytietišką žodžio „orientacija“ kilmę arba galbūt kanibališką visų kalbos garsų ar darinių kilmę.
Taigi mes nepaisome savo kalbos pagrindo, nereflektuojame medžiagos, iš kurios nuaustos mūsų bendravimo priemonės, kitaip tariant, tam tikrų materialių saviraiškos ir bendravimo prielaidų, sąlygų ir pagrindų, – kad galėtume efektyviai ir prasmingai bendrauti ir veikti.
Ir iki 2004-ųjų, ir vėliau sąvokoje „vakarietiška orientacija“ buvome pratinami girdėti pasyviąją reikšmę: orientacija kaip orientavimas (reglamentai, direktyvos…). Bet sena politologinė ir geopolitinė schema, pagal kurią procesas buvo vaizduojamas kaip besivystančios rytinės dalies integracija į išsivysčiusią vakarinę dalį, nebeatrodo adekvati nuo tada, kai „paaiškėjo“, kad vakarinė dalis paskutiniame praėjusio amžiaus dešimtmetyje taip pat išgyveno neoliberaliąją revoliuciją. Griežtai imant, reikėtų sakyti, kad Vakarų Europa vejasi Rytų Europą, nes pastaroji nuo pat pradžių buvo eksperimentinė triušidė neoliberalizmo inžinieriams, tuo metu Vakaruose dar reikėjo (ir tebereikia) sunaikinti daugybę „užsilikusių“ socialinės gerovės barjerų.
Kai Lietuvos Respublikai pavyko įstoti į Vakarų „struktūras“, daug kas puolė smerkti „įsigalėjusį vakarietišką materializmą“ ir dvasinių vertybių nuosmukį. Viešieji kalbėtojai pasirinko moralizuojančių pastorių laikyseną ir stilių. Dešinieji operavo Vatikano įsakymais, o kairieji ir inteligentai vanojo nesusipratusias mases dėl šių pasyvumo, kvailumo, priklausomybės nuo masinės kultūros ir kitų nuodėmių.
Nors visokiems pastoriams labiausiai kliūva „įsigalėjęs materializmas“, mano nuomone, pastarųjų dešimtmečių socialiniam politiniam klimatui Lietuvoje daug žalingesnis buvo tam tikras idealizmas. Pirmiausia – politinio ir socialinio proceso ir progreso psichologizavimas ir personalizavimas. Viešojoje retorikoje progresas dažnai siejamas su sąmoningumo ugdymu, o pasiekimai arba nesėkmės – su asmeninėmis psichologinėmis žmonių savybėmis.
Čia verta prisiminti Marxo tezę, kad tik „materialių sąlygų“ pokytis daro įmanomas socialines permainas. Dažnai prajuokindavau žmones tokia informacija, kurią kadaise aptikau žiniasklaidoje: kad daugumą sado-mazo klubų lankytojų Vokietijoje sudaro 35–40 metų moterys, kurių profesija – buhalterės. Pritaikius šiam pavyzdžiui lietuviško psichologizavimo schemą, iškart matosi jos neadekvatumas: pavyzdžiui, būtų nesąmonė teigti, kad 35–40 metų buhalterės Lietuvoje, kitaip nei jų kolegės Vokietijoje, nesilanko sado-mazo klubuose todėl, kad puoselėja kitokį gyvenimo būdą ir gyvenime renkasi kitus prioritetus. Nesąmonė! Arba kad jos tiesiog nenori lankytis tokiuose klubuose, arba kad turi visas galimybes rinktis „vokišką“ gyvenimo būdą, bet sau to neleidžia dėl konservatyvių tradicijų naštos. Niekai! Šiuo atveju mes nieko negalime pasakyti apie Lietuvos buhalterių psichologiją ar jų neįsisąmonintas laisves, nes Lietuvoje paprasčiausiai nėra nei sado-mazo klubų, nei su jais susijusios gyvenimo būdo ir sekso kultūros. Šią materialią aplinkybę labai lengva nu-aiškinti kaip asmeninį (ne)pasirinkimą arba moralinį apsisprendimą.
Būtent idealistinei ideologijai Marxas priešpriešino materializmą. Šiandien – postmarksistiniame kontekste – ideologija apibrėžiama kaip pamatinė pažinimo (kognityvinio diskurso) procedūra: procesas, kuriame atskirybės trinamos, naikinamos, užmetant ant jų bendrybės kategorijų tinklelį. Įsivaizduokite blanką su įrašu: „Tie X – jie visi vienodi. Jie visi yra Y.“ X ir Y čia – tuščios grafos, kurias galite užpildyti pagal poreikį („visi čigonai – vagys“). Toks atskirybių asimiliavimas tariamo panašumo pagrindu yra ir mokslo (teorinio pažinimo), ir neapykantos ideologijų principas.
Materialistinis požiūris leidžia įvardyti patį retorinių machinacijų pagrindą – materialų kalbinį pagrindą, t. y. atminties programas, retorines machinacijas, kuriomis falsifikuojama realybė. Kad taptų įmanoma materiali permaina, atminties programos turėtų užstrigti, pakibti, kad galėtų prasidėti rekonfigūracija ir reinstaliacija.
Ideologinės referencijos stabdymo idėją noriu iliustruoti paprastu pavyzdžiu apie reklamą. Oficiali reklamos funkcija yra „pristatyti daiktą“ (jos slapta misija – kurti pasaulėvaizdį ir agituoti už tam tikrą gyvenimo būdą). Tačiau užtenka iš labai arti pažvelgti į bet kurį reklamos stendą ar vaizdą, kad įsitikintum, jog „pristatomas daiktas“ tėra mažų spalvotų taškelių sankaupa, subatominių dalelyčių šydas, sudarantis materialų ideologinio pranešimo pagrindą. Kaip jas pavadinti? Grūdeliais? Gal šūdeliais?
Kad išvystume tuos šūdelius, kad neišleistume iš akių tų subatominių dalelyčių, kurių išvis neįmanoma pamatyti, kad galėtume žvelgti stingdančiu Medūzos žvilgsniu neatkrisdami į telekratinį transą (daikto viziją), turi įvykti fundamentali permaina, prasidėti dezorientacija, atminties rekonfigūracija.
Materializmas padeda atsitiktinumų žaismo nepainioti su likimu, metaforų – su realybe.
Nauja aplinkybė yra orientyrų susijaukimas tiesiogine prasme. Tariamai stabilios geografinės metaforos (pietūs, šiaurė) pradeda minkštėti dėl klimato kaitos. Anot aplinkosaugininko ir futurologo Jameso Lovelocko, iki 2040-ųjų Sacharos dykuma nusidrieks iki Vidurio Europos. Anot šios mokslinės pranašystės (pats autorius vėliau jos išsižadėjo), kaistant klimatui, milijardai žmonių žus, o išlikusieji susispies Arktyje; prasidės laikotarpis, žymintis dramatišką žingsnį žmonijos evoliucijos istorijoje; Vakarai virs dykuma.
Taigi šiandien mokslinę fantastiką jau kuria mokslininkai – nuostabi permaina. Klausimas, ar ši pranašystė išsipildys, atrodo visai nereikšmingas. Tokie pasakojimai padeda griauti Gamtos mitą. Ideologinės pasakos, pavyzdžiui, reklama, dažnai apeliuoja į prigimtį, gamtą ir paprastą pradžią (šiuo atveju pabaigą). Bet, klimatui kintant ir plintant ideologinei sausrai, būtent materialistinė gamtos dekonstrukcija leis(tų) įsivaizduoti ateitį be Žmogaus ir be Gamtos (mitų), žemę, materiją, išvaduotą iš antropocentrinės vergovės ir antropomorfinių vaizdinių, ateities perspektyvą be antropokratijos.