Fachverkas: statyba, istorija, simbolika
VITALIJUS MICHALOVSKIS
Kam teko pakeliauti po Vokietiją, tikriausiai atkreipė dėmesį į senajai vokiečių architektūrai būdingus dailius namelius, kurių įvairiausiomis spalvomis dažytų sienų plotai yra įrėminti daugybės gulsčių, stačių ir įstrižai išdėstytų medinių tašų, suteikiančių pastatams nepakartojamą vaizdą. Tai žymieji fachverkinės statybos namai (vok. fachwerkhaus), į lietuvių kalbą šis specifinis terminas gali būti verčiamas kaip „karkasinė konstrukcija“, nors vokiškas žodis fach turi ir daugiau reikšmių: „plokštė“, „lentyna“, „stalčius“, „skyrius“ ir kt. Šiems pastatams būdingas įvairiais kampais sujungtų medinių tašų karkasas, o tušti plotai tarp jų užpildomi kuria nors iš vietovėje lengviau prieinamų ar pagaminamų statybinių medžiagų. Iš pradžių tarpai buvo užpildomi sukietėjusiu molio ir šiaudų (ar meldų) mišiniu, vėliau jie imti užtaisinėti kitais nesudėtingai paruošiamais mišiniais iš natūralių medžiagų, plytomis ar net akmenimis.
Fachverkinės statybos paplitimui viduramžiais galėjo turėti įtakos sąlyginis visos konstrukcijos paprastumas ir pigumas, palyginti greiti statymo tempai, mažesnės tuomet brangios medienos sąnaudos ir nesudėtingas pastato dalių remontas. Kadangi fachverko sienos dalijamos į daugybę autonomiškų, vienas nuo kito nepriklausančių plotų – gana nesudėtinga tam tikroje vietoje pakeisti sienas užpildančią medžiagą ar pradėjusį pūti tašą. Tokiu būdu per tam tikrą laiką galima visiškai atnaujinti didelius statinio plotus nė kiek nepakenkiant pirminei jo išvaizdai, juolab kad kai kuriais atvejais valstybės globojamų pastatų savininkai Vakarų Europoje gali tikėtis finansinės valdžios paramos.
Natūraliomis medžiagomis užpildytos sienos pastatui leidžia „lengvai kvėpuoti“: žiemą neprarasti vidaus šilumos, o karštą vasarą išlaikyti vėsą. Nors ir tokios, atrodytų, trapios konstrukcijos, fachverkiniai namai pasižymi neįtikėtinu ilgaamžiškumu ir tvirtumu. Tyrimai parodė, kad jie gali atlaikyti netgi vidutinio galingumo žemės drebėjimą, todėl vienintelis rimtas šių pastatų priešas yra tik gaisras. Kai kurie iki mūsų dienų funkcionuojantys Vakarų Europos statiniai gyvuoja jau septintą amžių nuo pastatymo dienos, toli gražu ne apie kiekvieną mūrinį pastatą tai galima pasakyti.
Kaip buvo statomi fachverkiniai pastatai? Patys ankstyviausi statiniai turėjo būti gana paprasti ir ne tokie ištaigingi, kokius dabar esame įpratę matyti. Iš pradžių į žemę buvo įkasami paprasčiausi ąžuoliniai ar kokio kito tvirtesnio medžio rąstai, ant jų buvo tvirtinami tokie pat apvalūs rąstai ir stogo sijos. Sienos buvo užpildomos paprastais mišiniais ar supinamos iš augalinių pinučių, o stogas dengiamas šiaudais. Vėlesniais amžiais apvalūs rąstai pradėti tašyti, be to, kad nepūtų, jie jau nebuvo kasami į žemę – tvirtinami ant akmeninio pagrindo. Norint sustiprinti pastatų konstrukciją stačių, gulsčių ir įstrižų tašų statiniuose vis daugėjo, jie sudarė vaizdingus ornamentus, be kurių dabar neįsivaizduojami šie architektūros meno paminklai. Imti statyti ir kelių aukštų pastatai – paprastai fachverkinis statinys retai būna aukštesnis nei 3–4 aukštų (neįskaitant šlaitinio stogo). Pastato sienos dažniausiai tinkuotos ir dažytos šviesia spalva, o išorėje matomi tašai – tamsia. Tokiu būdu fachverkiniai statiniai įgaudavo kontrastingą, tik jiems būdingą žaismingą išvaizdą.
Truputis istorijos. Nors klasikinio fachverkinio statybos stiliaus suklestėjimas siejamas su vadinamaisiais brandžiaisiais ir vėlyvaisiais viduramžiais (XIII–XV a.), ankstyviausia panašios statybos technika žinoma iš kur kas žilesnių neolito laikų. Fachverkas dažnai siejamas su Vokietija (pavyzdžiui, lenkai tokį statybos stilių iki šiol vadina „prūsišku mūru“), tačiau iš tiesų vokiečių meistrai tik neįtikėtinai ištobulino statybos metodiką, kuri primityvesnėmis formomis buvo žinoma ne tik senojoje Europoje, bet ir toli už jos ribų. Viduramžiais fachverkiniai statiniai daugiausia statyti klimatinėse lapuočių, ypač ąžuolų, augimo zonose – nuo Britanijos salų vakaruose iki vokiečių kolonizuojamų rytinių Baltijos pakrančių, nuo pietų Skandinavijos šiaurėje iki vokiškai kalbančių teritorijų paribio pietuose. Nors pavienius fachverkinius pastatus galime pamatyti ne tik germanų kraštuose, didžiausias jų paplitimas siejamas su vokiečių ar kažkada Vokietijai priklausiusiomis teritorijomis. Per Antrąjį pasaulinį karą buvo sunaikinta daugybė unikalių šio stiliaus statinių, tačiau netgi dabar istoriniame Saksonijos-Anhalto mieste Kvedlinburge yra užfiksuota daugiau nei pusantro tūkstančio fachverkinio stiliaus pastatų, statytų daugiau nei prieš 600 metų. Keliaujantiems po Vokietiją siūlomas ir specialus turistinis maršrutas – įvairiais šalies regionais ir senoviniais miesteliais vingiuojanti „Vokiškoji fachverkinė gatvė“, kurios bendras ilgis viršija 2 000 km.
Išlikusių ar restauruotų fachverkinės statybos pastatų Lietuvoje galima pamatyti Klaipėdos senamiestyje (ypač išsiskiria atstatytas buvęs Ryžių malūnas), nors tokių statinių būta ir kitose Mažosios Lietuvos vietovėse, o tam tikrų fachverko elementų galima aptikti ir Didžiojoje Lietuvoje. Kituose Europos kraštuose fachverkinės statybos būdas įgijo savus pavadinimus: timber framing – Britanijoje, colombage – Prancūzijoje, Bindingsværk – Danijoje, Vakwerk – Olandijoje. Kai kurie tautiniai-regioniniai stiliai pasižymėjo vietiniais ypatumais ir savais sudėtingumo lygmenimis.
Tačiau, ko gero, pats paslaptingiausias ir labiausiai dėmesį traukiantis fachverkinių pastatų aspektas yra tikroji ar tariamoji jų simbolika. Nesunku pastebėti, kad netgi šalimais esantys fachverkiniai statiniai nebuvo statomi pagal tą pačią tašų išdėstymo konstrukciją, o ganėtinai vienas nuo kito skyrėsi. Visa tai kėlė daug prielaidų apie „slaptas“ tašų išdėstymo prasmes, o uždari viduramžių amatininkų cechai, kaip žinoma, visuomet mokėjo saugoti amato paslaptis. Tikėtina, kad kiekvienas viduramžių statytojų susivienijimas turėjo savą, tik jam būdingą statybos braižą. Tam tikroms pastato tašų kryžiavimo ir jungimo formoms buvo suteikti ir saviti pavadinimai. Pavyzdžiui, beveik taisyklingos X formos pavidalo tašų kryžiavimas įgijo Apaštalo Andriejaus kryžiaus (vok. Andreaskreuz) pavadinimą, nes, pasak legendos, būtent ant tokios formos kryžiaus jis buvo nukankintas. Kiek sudėtingesnis, didelę snaigę primenantis junginys buvo vadinamas „žmogumi“ (vok. Mann). Jis turėjo kelis variantus: „laukinis žmogus“ (vok. Wilder Mann), „mažasis žmogus“ ir kt., o konstrukcijų pavadinimai priklausė nuo įstrižainių sankirtos aukščio ant vertikalaus tašo. Pasitaiko tvirtinimų, kad įvairių konstrukcijų išdėstymui ne tik buvo teikiama praktinė reikšmė, bet ir tikėta jo magiškos apsaugos savybėmis. Pavyzdžiui, įvairios iš tašų sudarytos figūros pastatą ir jame gyvenančius žmones turėjo saugoti nuo ugnies ir kitokių negandų. 1912 m. vokiečių žurnalistas ir rašytojas Philippas Stauffas išleido knygą „Namų runos“ (Runenhäuser), joje fachverkinių tašų išdėstymą siejo su runomis – simboliniu ir fonetiniu senųjų germanų raštu. Jo vaizduotėje fachverkinis pasaulis atsivėrė sudėtingais tašų sankirtose užmaskuotais paslaptingų, savitas prasmes ir gelmines interpretacijas turinčių archajinių simbolių kodais. Nepaisant gana abejotinos mokslinės Ph. Stauffo kompetencijos, išvadų prieštaringumo ir autoriaus sąsajų su ezoteriniais to meto sambūriais, tam tikros loginės motyvacijos jo knygoje esama, nes: a) runų simboliai kartais naudoti germaniškoje viduramžių architektūroje, b) tašų sankirtos pavadinimas Mann tiek pačiu įvardijimu, tiek bendrąja išvaizda atkartoja tam tikras germanų runas, c) senovės laikais praktinė nauda dažnai siejosi su puošybos funkcijomis ir simbolinėmis prasmėmis. Tačiau rašytojas pernelyg entuziastingai ėmėsi aiškinti „slaptas fachverkines prasmes“, o tam reikia gana specifinio įsigilinimo ir išmanymo.