Dulkių įkvėpimas
RASA RAMONAITĖ
Atminties dėžutę atrakina skirtingi raktai. Kad būtų išlaisvinta pojūčių lavina, kartais užtenka smulkmenos. Preteksto. Paskutinės detalės dėlionei. Marceliui Proustui tai būdavo pyragėlio, pamirkyto liepžiedžių arbatoje, vaizdinys, Josifui Brodskiui – sušalusių jūržolių kvapas, o man visai netikėtai – išblukusios draperijos svetimame lange. Ir dulkių kvapas, kurį beveik pajutau.
Pirmiausia derėtų atskleisti veiksmo vietą. Taigi vieta, o gal ir pats veikėjas – Šiaurės miestelis. Lyg ir poetiškas, snieguotomis Aliaskos platybėmis dvelkiantis kvartalo pavadinimas greitai įgauna visai kitų prasminių ir emocinių atspalvių, kai žinai, kad tai anksčiau buvusi karinės paskirties erdvė, dargi su Napoleono karių kapavietėmis, kurias lyg milžiniški antkapiai prislėgė nauji statiniai. Nūnai ji itin eklektiška architektūriniu požiūriu: naujai iškepti daugiabučiai vis pramaišiui su išlikusiais žemaūgiais mūriniais pastatais – buvusiomis kareivinėmis. Vieną gražią dieną Šiaurės miestelyje, eidama iš taško A į tašką B, iš naujoviško dėžutyno pasukau į šoninę gatvelę ir atklydau į senesniąją dalį, kur tebestovi devyniolikto amžiaus pajuodę mūriniai namai, o prie jų šliejasi grafičiais ištatuiruoti garažai aprūdijusiais vartais ir lentų pašiūrės. Matyt, tatuiruotojai neatsitiktinai ant vienos sienos sukergė žodžius „meilė valdo“ ir „s…ka“. Atlikta vieša išpažintis, apimanti visą paaugliškų jausmų diapazoną, meilės istorijos alfa ir omega.
Visgi tai buvo ne pirmoji kaktomuša su šia vieta. Kai pirmą kartą čionai atsibeldžiau, buvo vėlyvas ruduo ar veikiau žiemos pradžia, turbūt gruodis… Pamenu: nė gyvos dvasios aplink, tik begarsis snigimas blausioje žibintų šviesoje. Gyvenimas išjungtas, belikęs tik mirguliuojantis TV sniegas. Spengiantis tylos gaudimas ausyse. Aštrios medžių šakos, smaigstančios dangų. Atokiau, kur nebesiekė žibintų šviesa, dunksojo patamsėjusių plytų namai, keistai atšiaurūs, tokie sapno statiniai, hermetiški ir tylūs, kuriuose nežinia kas gyvena ir neaišku, ar apskritai gyvena. Tokiuose veikiausiai slapstėsi ir Alaino Robbe’o-Grillet „Labirinto“ klajoklis. Betrūko iš už kampo atblerbiančio motociklo su lopšiu ir šalmuotomis galvomis. Ore tvyrojo beveik apčiuopiama grėsmės nuojauta. Tylos monumentalumas turėjo būti sugriautas.
Taip ir nutiko. Iš sutemų raišuodamas išniro siluetas ir sustojo po žibintu. Tai buvo Feodosijus, vietos senbuvis, gyvenantis buvusiose kareivinėse. Kasnakt jis pasirodo vis kitoje vietoje: kai kada stoviniuoja prie buvusio valgyklos pastato grotuotais langais, kartais ilgesingai žvilgčioja pro darbo biržos langus, lyg tikėdamasis išvysti kokio kareivio vaiduoklį. Neartikuliuotų garsų sraute, kuris liejosi iš Feodosijaus burnos, išgirdau žodžius memento mori, memento mori. O gal man tiesiog pasigirdo. Bet paskui jis staiga prabilo raiškia kalba, lyg atsibudęs iš miego. „Mes gyvename išvirkščiojoje miesto pusėje, susiūtoje blogomis siūlėmis, – kalbėjo Feodosijus. – Aplink tik vargo pelės. Jos neturi nieko, tik lopinėlį dangaus.“ Tada jis užsimerkė.
Supratusi, kad dialogui įvykti nelemta, paspartinau žingsnį, bet vėl atsidūriau prie kito žibinto su apšviestu ratilu, į kurį krito sniegas. Tada vėl kitas niūrus daugiaaukštis, ir dar kitas. Pasijutau pasiklydusi tarp trijų namų. Atsipeikėk, pasakiau sau, čia juk ne Robbe’o-Grillet labirintas, klaidžiojimas mirštančio kareivio pritemusios sąmonės maršrutais, o lopiniuotas Šiaurės miestelis, sudurstytas iš praeities ir dabarties skiaučių, tokia skiautinių antklodė, užmesta ant miesto nuogybei prisidengti.
Bet tai buvo kitas laikas, kitas epizodas, kitas sapnas.
Kai miestas sužaliavęs, viskas atrodo gyviau. Įsitikinu: niūrieji pastatai gyvenami. Įdėmiau įsižiūrėjęs gali pamatyti varstomas duris, išeinančius žmones, užuolaidų vilnijimą. Pasirodo, toje Šiaurės miestelio dalyje dar esama milžiniškų pasaulio medžių, nenukirstų baobabų, remiančių dangų; jie šakomis ištempia elektros laidus, net norisi kamienu užkopti aukštyn ir lyg akrobatui perbėgti virpančiomis stygomis. Visai nenuostabu, kad ne tik man kyla tokių minčių. Netoliese stovi išblyškęs kompiuterinis jaunuolis, rankomis apglėbęs vieno tų milžinų liemenį. Vėl žvilgteliu, pamanau, gal matuoja kamieno skersmenį ar panašiai. Visgi romantinė versija pasitvirtina – vaikinas stovi apsikabinęs medį ir svajingai žiūri aukštyn. Miesto dykynėje aptikęs jėgos šaltinį, jis panoro pasisemti medžio gyvybinės energijos. Malonus atradimas: senojoje Šiaurės miestelio dalyje išlikusi jauki ūksmė, kunkuliuojanti žaluma, ji kūpa, putoja, žvangindama verdančio ir per kraštus iš puodo lipančio pavasario dangtį. Pro šalį nulinguoja moteris, iš turgaus nešdama krepšius, kupinus žvirblių čirškimo. Paukščių garsiakalbis praneša: pavasaris.
Senutės karininkienės prie buvusių karinininkų namų aptarinėja naujienas, augina piliarožes, gano laukines rainas kates, čia pat kieme džiausto skalbinius, kurie tuščiomis klešnėmis ir rankovėmis moja prašalaičiams. Jos man primena Turgenevo apysakų herojes – nusigyvenusias kunigaikštienes, verdančias uogienes ir žaidžiančias fantais savo vasarnamiuose. Senyvas vyriškis pjauna žolę kurtindamas aplinkinius langus, o dvilinka jo moteriškutė ravi lelijų darželį. Mama, a ty uže pojela? – nuskamba balsas iš antro aukšto. Kvapai veržiasi pro langus, pieniškos sriubos ir čirškinamų svogūnų kvapai, na obed opiat’ žarennaja kartoška, sako raukšlėta burna. Staiga prieš akis atsiveria slaptas žaliuojantis kampelis, aptvertas žydrai dažyta medine tvorele – tai erdvės išimtis, savotiška pauzė, nuostabos „o“, kur visiškoje atitrauktyje, miniatiūrinio rojaus darželio apsuptyje, ūksmingame obelų šešėlyje galima absoliučiai užsimiršti skaitant knygą, geriausia – rusų klasiką. Netikėtai patenki į kitą laiko dimensiją – šioje erdvėje laikas sustingęs, virtęs drebučiais, o jame įstrigę žmonių ir pastatų inkliuzai. Vieną akimirką užsigeidžiu apsigyventi šitose įsivaizduojamose miesto dačiose su sodneliais, kuriuose vyšnios plyšta sultingu raudoniu, o senamadiški jaunuoliai prisiekia meilę aikštingoms kunigaikštytėms…
Ties Šiaurės miestelio paribiu pamatau neišvaizdų sovietmečio statinį su kadaise vyšninės spalvos, o dabar nublukusiomis draperijomis. Aktų salės langas. Veikiausiai kampe stūkso ir tirštai apdulkėjusi palmė, tebesapnuojanti šlovingą savo praeitį. Šis atogrąžų augalas prisimena patetiškus lozungus, kuriais dvikojai sukaustytų judesių kiškiai garbino savąją vidaus imperiją. Žmonės kiškių galvomis, gyvenantys melsvame televizoriaus dėžutės švytėjime, tos nerealios realybės pravdoje. Šis prisiminimas padvelkia Lyncho filmų siurrealizmu. Ne mažiau siurrealistiškas ir dabartinis vaizdas: partijos eksai, bažnyčioje giedantys in excelsis Deo. Matyt, virtimo dulke fenomenas ir juos gerokai gąsdina. Tie, kurie prisimena esą sudaryti iš skriejančių dulkių – o gal iš mikropasaulių, – to virsmo baiminasi mažiau. Mes juk esame vaikštantys dulkių stulpai, kurie kas akimirką dyla ir trupa ir vėl sutraukia savo dulkeles į plaučius. Kasdien įkvepiame debesį viso to, kas anksčiau buvo daiktai, medžiai, akmenys, mes patys… Dalelės, atsiskyrusios nuo kūno, virsta dulkėmis, jos priklauso nebe kosmosui, o chaosui. Dulkių pasaulis – Tanato valdos. Irimo kryptis: iš harmonijos į disharmoniją. Iš tobulos sandaros – į dulkių krūvą. Juk mes visi buvome sukurti tobuli, tik tai pamiršome.
„Jūsų plaučiai pilni dulkių, – sako gydytojas iš praeities sapno neišsiblaivančiam pacientui, apžiūrinėdamas jo rentgeno nuotrauką. – Dulkių įkvėpimas pavojingas jūsų sveikatai.“ – „Mūsų pasaulis sukurtas iš dulkių, – atsako pacientas, – perbraukit jį šluoste – ir jo neliks.“ – „Paciente, jūs pamiršote, kas tai yra gaivus oras ir lengvas kvėpavimas, jus kankina nuolatinis dusulys. Jūs gyvenate po tirštu dulkių sluoksniu, žinoma, jis patogus ir minkštas kaip pūkinė antklodė, bet pilnas erkučių. Pabuskit pagaliau iš hipnozinio miego!“ – „Ne, daktare, praeitis visada tobula, ji yra perfect, ne veltui juk anglakalbiai sako past perfect.“
Taip, verčiau atsipalaiduoti ir tiesiog stebėti dulkių piruetus saulėkaitoje. Beje, išduosiu paslaptį: gražiausiai jos šoka Perudžos švento arkangelo Mykolo rotondoje, šviesos stulpe, krintančiame iš kupole esančių langelių. Lyg iš dangaus byrantis laikas.
Pažįstu moterų, kurios kone su religiniu įkarščiu puoselėja tvarką ir švarą, nepraranda vilties nugalėti dulkes, suvaldyti miriadus jų, tyliai tupiančių ant visų paviršių. Kartais beveik priartėdamos prie obsesijos ribos. Matyt, taip jos savo mikrokosme priešinasi visuotiniam chaosui ir mirčiai, gyvybės ir materijos baigtinumui. Namai turi prilygti šventovei, blizgėti kaip altorius, be menkiausios dulkelės – tik tada galima pradėti gyventi. Adoruojamas švarus pasaulio vaizdas be irimo pėdsakų. Tai apaštalavimas švarai ir šviesai. Vidinio švaros, apsivalymo poreikio projekcija į išorę. Sakyčiau, senamadiškas įprotis klūpant plauti grindis rankomis, namų apėjimas keliais – tai savotiškos maldininko apeigos. Dar iškyla tokia analogija: rankos merkiamos į pamuiles panašiai, kaip baltais marškiniais vilkintys tikintieji iki kaklo paneria savo kūnus į Jordano upės vandenis. Apsivalymas – ritualinės prigimties veiksmas, slepiantis kasdienio krikšto poreikį. Kad išnirtume švarūs, nusiplovę kasdienes (nuo)dėmes, atnaujinę gyvenimo įžadus.
Ėjimas stimuliuoja kažkokius jautrius taškus mano smegenyse, įjungia prisiminimų mygtuką. Pasivaikščiojimas po Šiaurės miestelį – tai ne šiaip judėjimas erdvėje, slinkimas iš vieno taško į kitą generolų pavardėmis pavadintomis gatvėmis, bet ir kelionė laike, vaikštynės po apdulkėjusius sąmonės skersgatvius ir buvusių kareivinių snūduriuojančius prisiminimų koridorius, už kurių anksčiau slėpėsi lovų rikiuotės. Ir nežinau, kas mane vis traukia į tą keistą vietą, kur stovi mūriniai užpraeito amžiaus statiniai. Gal norisi šifruoti metraštį, kalbantį architektūros ženklais, o gal toji vieta gerte prisigėrusi istorijos, liūdesio, vienatvės, ilgesio ir daug visko, ko nežinau. Ir ji kviečia, šaukia, nori būti atskleista, ištyrinėta.
Ech, memento… Provincijos miestelio bibliotekoje kvepia knygomis ir dulkėmis, senais sutrūnijusiais knygų lapais, kurie primena drugelio sparnų trapumą. Kažkoks mistinis jaudulys, kone šventovės pakilumas apima įėjus į bibliotekos salę su senutėlėmis knygomis, retomis nertomis užuolaidomis ir girgždančiomis parketo grindimis, kur tykiai sėdi nematoma bibliotekininkė ir tvyro migdanti, užuolaidose besisūpuojanti ramybė. Ima keistai krebždėti pilve, kai už dantytos knygų sienos sutinki kitas ieškančias akis, ir prasideda nevalingos slėpynės. Tarpuose tarp lentynų sušmėžuoja baikšti nugara, brūkšteli rankovė, sukutena audinio klostė, tada – akių blykstelėjimas, vogta šypsena ir panirimas į puslapius, užsimiršimas, ilgas užsimiršimas, kurį pertraukia tik kažkieno kosulys ar čiaudulys nuo pakilusių dulkių. Su klasės draugėmis būtinai traukiame į biblioteką, tą knygų šventovę, nes daugiau nelabai yra kur eiti. Taip pat – dėl jos palaimingos ramybės.
O savaitgalio promenados tęsinys – ekskursija į univermagą – privalomą visų miestelių muziejų su jo pustuštėmis salėmis. Žinoma, mokyklinukus labiausiai masina bufetas, kur stambiarankė moteriškė iš didelės dėžės skobia ledų rutuliukus ir deda juos į aprasojusias metalines taures. Gauni du rutuliukus, o jei pageidauji, dar užpila sirupo. Tai nuostabi satisfakcija po tuščių salių apžiūros. Naktimis, kai užgęsta svirpiančios ir mirksinčios lempos, apytuštėse univermago erdvėse ima dėtis nenusakomi dalykai: baltaplaukės pardavėjos poruojasi su mediniais sodo nykštukais, o kabyklų ir pakabų skeletai nusirengia kailinių mėsą. Kai dabar vaikštau po miestelį, nustembu aptikusi, kad anų laikų bastionas, tas senus gerus laikus menantis ir sapnuojantis dinozauras dar tebekvėpuoja: įeinu į jo griaučius ir – o jergau – ten viskas po senovei – nuobodžiaujančios, prekystalius ramstančios ir pirkėjus žvilgsniais veriančios pardavėjos, pustuščių salių neviltis ir melsva lempų šviesa. Miesto centre kiekvienas gali aplankyti sarkofagą, kuriame palaidota praeitis. Kartais sapnuoju, kad lipu univermago laiptais, pakopos pasvirusios, o tarp jų – kiaurymės. Balansuoju, kad nenukrisčiau. Ausis užgula keistas tuštumos gaudimas. Kodėl vis ten grįžtu? Ar tikrai sapnuoju, ar jau pabudau?
Netoliese veikia restoranas, bet vaikai į jį neleidžiami. Tai kodėl aš prisimenu ilgą koridorių su raudonu kilimu, o jo gilumoje salę? Kieno tai prisiminimas? Veikiausiai ne mano. Tai pasimetusi stiklo šukė, kurią įsidėjau į atmintį, o po ja – vaikiškas sekretas. Tyliai dedu jį į sekreterą. O šuo? Juk tada svajojau laikyti šunį, panašų į miniatiūrinį liūtą, kurio akys kaip juodos anglys, o liežuvis mėlynas, toks šuo kaip statula turėtų tupėti prie šventyklos ir saugoti relikvijas. Šitas prisiminimas veikiausiai mano. Tebūnie.
Pabudusi vieną rytą pamatau: langas tiek uždulkėjo, kad namuose sutemo, reiks pragremžti skylę į pasaulį. Bet pirmiausia pakabinu sapnų gaudykles – gal ten paklius ir viena kita dulkė.