Kolaboravimas (II)
JONAS KIRILIAUSKAS
Man patiko žiūrėti per televizorių sovietinius filmus, kol kaimo kultūros namų miniatiūrinėje salėje atsisėdęs ant paprastų medinių suolų be atlošų pamačiau – indų filmus.
Muštynės su užkadriniu smūgių garsų imitavimu (tada to nežinojau, kur ten man, neskaitančiam žurnalo „Kinas“), meilės aistros, ašaros ir dainos, šokiai ir daug daug spalvų. Atrodė, kad indai daugiau nieko neveikia, tik mušasi, šaudosi ir įsimyli beveik visada ne tą, ką reikia, ne tam luomui priklausančias merginas, žodžiu, blogai, kai visuomenėje daug klasių antagonisčių.
Eidami namo su draugais visą poros kilometrų kelią aptarinėdavome matytus vaizdus, surūkydavom po kokią cigaretę.
Man po tų filmų imdavo atrodyti, kad mes gyvename nespalvotame pasaulyje, nes nieko pas mus panašaus nevyko. Nors vyko – štai pabėgo kolchozo vairuotojas su sandėlininke į kitą Lietuvos kraštą, štai mūrininkas su lauko brigados darbininke pabėgo į kitą rajono kraštą, pabėgo palikę šeimas, bet niekas jų negaudė ir niekas nesišaudė, net nesimušė, pasidalijo turtą, vaikus, ir tyla.
Vėliau mieste buvo atrastos prancūzų komedijos su L. de Funèsu, P. Richard’u, G. Depardieu ar J.-P. Belmondo.
Bet „sovkino“ sugebėdavo visa tai nustelbti.
Netgi amžinai tie patys prieš tas pačias šventes – prieš revoliucijos metines būdavo rodomi filmai apie revoliuciją ir Leniną, beje, tai nutikdavo ir pavasarį, prieš to paties „revoliucijos vado“ gimtadienį, ir, žinoma, apie karą ir dar kartą apie karą, artėjant pergalės ir kitokioms su karu susijusioms datoms.
Žiūrėdavau ir niekada nenusibosdavo, o kaip gali, jei neturi pasirinkimo?
Beje, ir šventės buvo ganėtinai „krikščioniškos“ – po dvi dienas vis, duodant laiko „atsigauti“ po pirmos dienos paradų ir paminėjimų.
Niekas mūsų kaimelyje neburbėjo prieš valdžią, ypač prie vaikų. Va kokia tvarka čia buvo. Vaikų bijojo, nes jie buvo kitokie, augo idėjiniai, žaidė karą (paskutinį), svajojo būti karo didvyriais arba kosmonautais, taigi.
Ranka paliečiama aukščiausia valdžia čia buvo zootechnikė, veterinaras ir lauko brigados brigadininkas. Kolūkio pirmininkas retai pasirodydavo „su reikalu“, nebent į parduotuvę apsipirkti. Milicija irgi buvo beveik nežinomas reiškinys, net kai kaimelio parduotuvę bandė apiplėšti, atvyko tik po trijų dienų – pėdsakų paieškoti. Beje, rado ir vagis pagavo!
Lietuvos komunistų partijos pirmąjį sekretorių žinojo visi, na, nebent išskyrus jau visai seną ar daužtą. Antrojo sekretoriaus nežinojo niekas, o kiti valdžios vyrai irgi buvo nežinomi, kaip ir nežinomi jų darbai – šlovingi ir nelabai.
Geriau buvo žinomi SSRS KP generaliniai sekretoriai, kuriuos kiekvieną dieną po kelis kartus rodydavo per televizorių. Kiti irgi buvo mažiau žinomi, nes viską sprendė taigi generalinis, o kas ten per „organai“ visokie prezidiumai ir panašiai, nelabai kas nutuokė ir nesidomėjo, nes politika domėtis nereikėjo – jos kaip ir nebuvo kaimelyje.
Iš savo istorijos personažų žinojome Herkų Mantą, Tadą Blindą, Dičių, daktarą Tuleikį iš Sirijos Giros romano ekranizacijos („Raudonmedžio rojaus“), Vytautas ir Mindaugas buvo beveik nežinomi, ypač pastarasis. Na, dar buvo keturi tankistai su Šariku, kapitonas Tenkešas su Veronika ir Jakabu Buga, šuo Civilis ir broliai Lokiai.
Čia kalbu apie vidutinį statistinį kaimelio gyventoją, kuris turėjo veikiantį televizorių, matė dvi programas ir negėrė kiekvieną dieną iki smigimo.
Taigi kolaboravome mes, buvome „juodi kolaborantai“, nes neturėjome jokios alternatyvos, bažnyčia buvo toli, kunigai neužeidavo niekada, žodžiu, buvome palikti sunykti homo sovieticus kasdienybėje, be jokios vilties ir galimybės būti kitokie.
Dabar dar dažnai galvoju, o kodėl senieji kaimo gyventojai mums, jaunimui, nieko nepaaiškino, nepasidalijo su mumis anų laikų dvasia, istorija, iš kurios būtume galėję pasisemti kitokio supratimo, kitokio pasaulio matymo, bet visi kaip susitarę tylėjo arba kalbėdavo užuominomis.
Tos užuominos atrodė neįtikėtinos, nes kas anuomet galėjo patikėti pasakojimu, kad „Smetonos laikais, taigi fašistinio režimo metu“, pardavėjas galėjo vytis pirkėją į gatvę siūlydamas prekę!
Galvojom, kad tai smulkiaburžuazinė propaganda, ne daugiau, kai palygindavome savo kaimelio pardavėją, kuri galėjo išvyti nepatikusį pirkėją su šluota rankoje, kad paprašė anykštėniško vynelio butelio skolon.
Dabar galvoju, kad, ko gero, ta santvarka buvo įvariusi labai didelę praeities baimę, o jei nieko nereikalingo nekalbi, tai ir labai bijoti nereikia, gali ramiai taip buitiškai kolaboruoti.