Iš baltųjų giesmynų
NERIJUS CIBULSKAS
Daiva Molytė-Lukauskienė. Baltojo kiro giesmynai. Eilėraščiai. V.: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla,
2012. 112 p.
Poetai iš aplinkinio triukšmo masyvo, kalbinio ledkalnio iškerta, išskaptuoja savąjį balsą. Na bent jau impulsyviai stengiasi, nuvydami tą nuolatinį, nepaliekantį „taip jau buvo kalbėta, taip jau buvo rašyta“. Net jeigu buvo, ar dabar nepavyktų pasakyti, užrašyti kitaip? Skaitant ketvirtąjį poetės Daivos Molytės-Lukauskienės eilėraščių rinkinį „Baltojo kiro giesmynai“ irgi įmanoma įžvelgti tokią tylią kovą su žodžiu – autorė jį kruopščiai, juvelyriškai „šlifuoja tarsi žievėtą pajūrio gintarą / apaugusį svajonėmis ir prisiminimais“ (p. 28).
Šie šviesūs, dailiomis iliustracijomis inkrustuoti giesmynai kiekvienam atsivers skirtingais paviršiais, skirtingo gylio įrantomis bėgs po skaitytojo žvilgsnio adata. Tačiau yra vienas apgaulingai sustingęs, o kartu gyvas paviršius, kuris nuolat regimas šioje poezijos knygoje. Tai vaizdas, atsiveriantis į jūrą. Bet ji atrodo visai ne baltiška, nors ir kirba tekstuose su ja susijusios įvairios tikrinės nuorodos, peršančios tokią tiesą. Galbūt dėl to šiek tiek nustembu skaitydamas eilėraštį „Lapkričio preliudijos“ (p. 11), kuris alsuote alsuoja kažin kokia skandinaviška atmosfera, tiksliau – švedų poeto Tomo Tranströmerio poetika („Senas namas ant jūros kranto – mėlynomis sienomis, / kalbantis ir dejuojantis, dūsaujantis ir dainuojantis / tamsiomis naktimis“, p. 11). Šaltų atspalvių impresionizmas – toks įvardijimas turbūt tiktų labiausiai.
Visada reikia klausti savęs, skaitančio ir besigilinančio į poeziją: kas iš tikrųjų lieka užvertus eilėraščių knygą? Rodos, kad užrašyti eilėraščiai nebėra panašūs į tuos, kurie jau apsigyveno galvoje. Tartum prie įprastos, nuo vaikystės iškaltos abėcėlės jūsų sąmonėje prisišlietų papildomos raidės, kurių dar nežinai, bet jau mėgini išmokti. Ir net nenustembi, kad jos yra ir visąlaik buvo. Tai ir skiemenuoji tų neegzistuojančių raidžių darinius, preparuoji visus kartu ir atskirai, po truputį pajusdamas, kad „tebesopa / peilio ašmenimis“ (p. 7). Poetė daug rašo apie sopulį, skaudėjimą, bet šios būsenos yra ramios, stojiškai ištveriamos. Ašmenys sužaloja labiausiai, kai rėžia ramiai, lėtai, iki gyvuonies. Poezijoje tai niuansai, nešaukiančios teksto prasmės, kurias skaitydamas pasiryžti iškęsti. Štai kad ir po daugybės metų netikėtai gautas atvirlaiškis gali negailestingai pjauti per seną randą. Juodu ant balto grojama buitis, čia krinta esamo gyvenimo detalės, bet galiausiai vis vien „keista, kad ir vėl / Parašei“ („Atvirlaiškis“, p. 42). Keista, nes net ir tai, kas kartojasi, skaudina lygiai taip pat, o galbūt dar labiau.
Buvo užsiminta apie vandens gaivalą. Jis įvairiais pavidalais nevaldomai dūksta D. Molytės-Lukauskienės giesmynuose. Minėtoji stichija gali nuramdyti („Šis vakaras ramus: nulijo lietūs, / nugriaudėjo perkūnija“, p. 22), tačiau gali ir teikti užmarštį, mirties nuojautą („Šarvojo vandenys kūną: / Marių nasruose, / Tarp žuvų ir dumblių“, p. 62). Kur ne kur dvelkteli neprognozuojamas vėjas. Bet jis savaime būtinas pajūriui: priklauso šiai dangų ir vandenį sulydančiai erdvei, perpučia poetės eilėraščius, siaučia netramdomai („vėjas piktais delnais talžo / molinį mano veidą“; „Su moliniu veidu“, p. 32).
Iškart akivaizdu, kad D. Molytės-Lukauskienės eilėraščiai yra tapybiški, vizualūs. Tekstai primena tirštais potėpiais nuteptas drobes, kuriose įklijuojamos įvairiausios koliažo atraižos. Šitai aiškiausiai išryškėja eilėraštyje „Juodvarnė“ (p. 20), kuriame poetė smulkmeniškai tyrinėja savo poetinės vaizduotės faktūras ir, jas ištraukusi iš savo sąmonės saugyklų, užrašo. Ši autorė sugeba sukurti tekstą, kur, rodos, suaktyvina visus pojūčius, todėl eilėraštis atrodo itin materialus, taktiliškas („dabar / purvinos pėdos ant medinių grindų. / Ji šluosto jas modernia šluota, / nuskalauja raudoname kibire, / numirko ir vėl braukia / per ilgą drūžę ant lakuotų / ir girgždančių grindų. / Ir taip kasvakar / ant grindų šlapiomis juostomis / raitosi jos nuspalvintos mintys“; „Kylančio mėnulio šypsena“, p. 56). Susidaro įspūdis, lyg iš tikrųjų žvelgtum į išraiškingą paveikslų ekspoziciją.
Rinkinio skyrius „Pro lango šukę“ kužda intymesnėmis tonacijomis. Kadaise Sigitas Parulskis išleido rinkinį „Iš ilgesio visa tai“, o šiandien D. Molytė-Lukauskienė viename eilėraštyje be pavadinimo išvardija dar daugiau skaudančių, geliančių būsenų: „iš nevilties ir džiaugsmo, iš apmaudo, / iš pykčio, pavydo, pagiežos ir paguodos“ (p. 51). Visų šių jausenų koncentratas glūdi savotiškame triptike, kurį sudaro eilėraščiai „Palikimas“ (p. 52), „Sodas“ (p. 53) ir „Darželis“ (p. 54). Minėtus tekstus jungia pasikartojantis „neliko nieko“. Poetė teigia: visi praradimai lieka atmintyje, po kurią žmogus pasmerktas klajoti ir kaskart iš naujo draskyti savo dvasines žaizdas.
Tačiau melancholiškas nuotaikas, tamsesnes spalvas praskiedžia retsykiais prasiveržianti grakšti saviironija, akylas žvilgsnis, atgręžtas į save, nors ir žvelgiama kietai sučiaupus lūpas. Veidrodis tampa puikia savianalizės priemone („Ateinu ir žiūriu į atspindį stikle: [...] Esu menininkė ir galiu sukurti / tobulą portretą. // Menininkė. / Me-me-meee…“; „Kasdieniškos apeigos prie veidrodžio“, p. 95). Iš gyvenimo susirinkus begalę smūgių, sau smūgiuoti tampa vienas juokas. Tačiau ar šis savęs pašiepimas dar labiau neapnuogina iš vidaus neišvejamų sopulių? Tik tuo atveju, jeigu nebeturi ko prarasti, ir tik tuomet, kai lieka vien susitaikymas. O jis yra baltas ir tikras.