Vieno paveikslo iššūkis
Baigėsi paskutinis paveikslo interpretacijos konkurso „Dviese su paveikslu“ etapas. Šį kartą Modernaus meno centro prizas – naujas ir puikus Kosto Dereškevičiaus albumas – atitenka Vestai Adomaitienei. Nelaimėjusius, tačiau įdomius konkursui atsiųstus tekstus publikuojame internetiniame konkurso puslapyje blogas.satenai.lt/konkursas.
Dėkojame visiems, kurie prisidėjo prie mūsų projekto – rašė, eiliavo, piešė ir, žinoma, skaitė.
___
Gintaro Znamierowskio paveikslo „Šiuolaikinio meno centras“ interpretacija
VESTA ADOMAITIENĖ
Sąmoningai apriboju galimybę tapti geriau informuota informacinės visuomenės nare, nors ir man lengvai prieinamos interneto platumos per kurį nors išmanųjį aparačiuką. Ir žengiu į Gintaro Znamierowskio paveikslą it į dar nepalytėtą pėdomis žemę – ką tik iš po teptuko.
Betgi ar galima visiškai ignoruoti faktus – vis tiek akis jau užkliudė „Šatėnų“ užduotyje nurodytus dailininko gimimo metus. 1970-ieji. Taigi 1990 metais Gintaras gal jau studijavo. Ir iškart pateko į materialiniu požiūriu gana skurdžius pirmuosius atkurtosios nepriklausomybės metus, į laikus, kai tautos dalis bandė prasigyventi gabendama baūlus iš ten į šen.
Znamierowskis gal nebandė taip prasigyventi. Užtat išmoko tapyti – turėjo tam laiko. Ir netapo cunamio nuneštu į nuošalias vietas ir socialinei realybei abejingu žmogumi. Ir visokie dalykėliai pro Znamierowskio teptuką neslysta it sviestuotu vandeniu. Akivaizdus pavyzdys – mūsų interpretuojamas paveikslas. Gerai ištreniruota Gintaro akis užkliuvo už vienos tokios įstaigos visai netoli senosios miesto rotušės. Matyt, visai ne dėl meninės jos interjero vertės, o todėl, kad Znamierowskis tos įstaigos atžvilgiu požiūrį turi. Ir panoro jis išreikšt mintis savąsias tapybiniu būdu ant drobės.
Įstabiai nutapyta laiptinė. Taurus šešėlių žaismas. Subtilūs pustoniai. Laužto turėklo linija ant sienos. Kone odė laiptinei įstaigos, kurią dabar patogiai vadinam ŠMC. Kad būtų įdomiau, o gal norėdamas sudrumsti tobulybės gausmą, Znamierowskis įkurdina paveiksle keletą personažų. Ne, tai ne šiaip abstrakčios dvi meno erdvės figūros. Jos specifiškos. Ir iš esmės skirtingos.
Ganėtinai pagyvenusi ir nuo metų naštos jau sulinkusi sijonuota moteris kairiuoju petimi atsišliejusi sienos ir ramstydamasi kriukiu sunkiai velka nebeklusnias kojeles. O dar daug laiptelių likę.
Apskritai laipteliai čia labai svarbūs. Jiems skirta daug vietos paveiksle. Jų nemažai. Ir jie veda aukštyn į tokį juodą kvadratą. Bet tai gal durys. Plačios, bet uždarytos juodos durys.
O prie durų stovi jis. Tamsus kostiumukas. Telefoniukas prie ausies. Dešinė rankutė sulenkta ties juosmeniu. Plaštaka ištiesta delnu žemyn. Darau tą patį gestą ir mintiju, ką jis galėtų reikšti. Apskritai labai matytas tas gestas. Kas netingite, padarykite tokį gestą ir pabandykite įsivaizduoti, ką tuo metu sakote. Identifikacijos kortelė ant atlapiuko. Sakyčiau, tas jis – toks posvarbis asmuo. Vietinis.
O šita besiropščianti pensininkė vilki tokį keistą megztinį. Jo piešinys tarsi matytas. It kokio garsaus (žinoma, dabar jau mirusio) menininko gana plačiai žinomas paveikslas. Nors paliegusi, bet tokia gana moderni bobulė.
Bet gal šitas Znamierowskis nėra toks tobulai socialiai orientuotas, kad tapytų paveikslą vien norėdamas atkreipti visuomenės dėmesį į neįgaliems žmonėms nesvetingas erdves, sunkiai įveikiamus ŠMC laiptus ir dešinėje aiškiai per aukštai pritaisytus turėklus. Gal dailininkas Kūrybą arba Tapybą taip personifikavo? Na jau tikrai ne Laisvę, Lygybę ar Brolybę. Lipa ta Kūryba sunkiai ŠMC laiptukais. O tai kodėl neskrenda? Juk laki turėtų būt būtybė. Ogi todėl, kad laiptukais lipti reikia.
O Jis (pri)žiūri. Bet nepadeda. Na ir kodėl, kodėl tokia paliegusi? Jauna eikli elfaitė tik šast ir lėkte užlėktų. Gal net telefoniukas Jam iškristų. Koks grožis…
Bet Gintaras nutapė kitaip.
Galima daryti išvadą, kad Gintaras Znamierowskis yra meniškai ir socialiai jautrus dailininkas, asmenybė, formuota socializmo, Sąjūdžio, laukinio treninginio kapitalizmo, pradinio kostiuminio kapitalizmo ir subrendusi jau išmaniųjų telefoniukų epochoje. Bet tai dar nieko nereiškia. Užtat daug reiškia laiptai, šviesa, šešėliai ir juodos durys. Sakysit, ne?