Pasaulis baigiasi, mitas tęsiasi
VYTAUTAS KINČINAITIS
Susierzinus dėl skaitmeninės žiniasklaidos pranešimo apie pasaulio pabaigą gajumo, vertėtų nusigręžti nuo kompiuterio ir nupurtyti dulkes nuo Mirceos Eliadės „Amžinojo sugrįžimo mito“. Atsargiai lukštenant prieškalėdinį „mitinį tarpsnį, kai pasaulis sunaikinamas ir sukuriamas iš naujo“ pasaulio tautų papročiuose, paaiškėja, kad mito užuomazgų esama pačiame mūsų mąstyme apie mitą. Nors esminio skirtumo tarp žiniasklaidos pasaulio pabaigos mito ir tokio mito mokslinio tyrimo nėra, visgi mitologinė studija kultūringesnė, todėl ją maloniau skaityti, ji teikia peno protui ir nuramina.
Aptardamas, kaip indų mintis išplėtoja ir sustyguoja ritmus, lemiančius kosminės sankūros ir sunaikinimo periodiškumą, Eliade pažymi, kad „iš visos šios skaičių griūties reikia įsidėmėti viena – ciklišką kosminio laiko pobūdį“, kitaip tariant, pirmapradis „sukūrimo–sunaikinimo–sukūrimo“ ritmas gali būti kartojamas iki begalybės. Periodiškas laiko atsinaujinimas daugiau ar mažiau aiškiai iš anksto numato, ypač istorinėse civilizacijose, naują Pasaulio Sukūrimą, t. y. kosmogonijos akto pakartojimą. Ir ši periodiško sukūrimo, t. y. cikliško atsinaujinimo, koncepcija iškelia „istorijos atšaukimo“ klausimą. Kitaip tariant, baigtis juk turi ištikti ne pasaulį, o vien blogą blogų žmonių kuriamą istoriją, tarkim, „pasaulinė finansų krizė“ ir kad vėl viskas visiems būtų gerai.
Pasaulis nori būti apgaudinėjamas nuolat, be galo: mito nėra kuo pakeisti, jis užpildo gyvenimo prasmės ideologinį vakuumą. Dvidešimt pirmo amžiaus žmogus su visom savo skaitmeninėm technologijom nė per nago juodymą nepasistūmėjo nuo archajiškos pasaulėjautos. Tiktai skaitmeninei arba informacinei visuomenei būdingi labiau skaitmenizuoti mitai. New Age visuomenė skendi mite, tiesiog nardo jame įsikibusi kasdien spartėjančio interneto ir išmanėjančių telefonų. Skaitmeninių technologijų kanalais perduodama „Doomsday 21122012“ žinia yra viena naujosios skaičiavimo mašinų – pasaulinio tinklo eros mitologemų, vadinamasis memas. Neatsitiktinai rimčiausiai su šio mito iššūkiais susiduriama skaitmeninių technologijų gimtinėje: NASA, JAV vyriausybės atstovams tenka aiškinti įsiaudrinusiai visuomenei, kodėl pasaulio pabaigos nebus. Tačiau mitas yra mitas. Racionalūs paaiškinimai mitinės sąmonės neveikia.
Kai linijinė skaičių progresija galvoje tampa nevaldoma, kai jie detonuoja ir pradeda daugintis iki begalybės, daug ko galima prisigalvoti. Jau Fiodoras Dostojevskis, apmąstydamas tėvynainių savižudybes, kalbėjo, kad tiktai logiškai mąstančiam žmogui savižudybė yra normalus dalykas. Prieštaraudamas medicinos išvadoms, jis teigė, kad žudosi ir sveiko proto asmenys „dėl tiesmuko gyvenimo supratimo. Realizmas čia kaltas, ne pamišimas.“ Blogiau, žinoma, kai tiktai skaičiuojančio, savyje paskendusio proto paranoja (narcissistic personality disorder – neseniai ilgai mąstę nusprendė norvegų psichiatrai) atsigręžia į aplinką. Apsiginklavęs senovinėmis legendomis, moderniais ginklais ir skaitmeninėmis komunikacijos priemonėmis supermenas gali tapti savo ir savo visuomenės priešu blogiausia šio žodžio prasme.
Tačiau nuo mitinės sąmonės, iracionalumo niekur nepabėgsi. Vien tik protu vadovautis neišeina. Sveikam protui reikalingas tam tikras tikėjimo momentas palaikant pusiausvyrą tarp sąmonės ir pasąmonės. O tai savo ruožtu reiškia dievybės, dieviškumo kaip alter ego pripažinimą. Tikėjimo objektu gali būti bet kas. Kad ir Saulė. Šiuo atveju nebūtina užsiimti heliolatrija ar kurti soliarinį kultą, taip pat ir supaprastinti ją iki astrofizikinio vieneto (juk mokslas ne ką apie ją težino) ar fetišizuoti kaip nuosavą daiktą. Tiesiog yra žiemos ir vasaros saulėgrįžos šventės, yra „keltis ir gultis su Saule“ ritmas; yra aišku, kad vakare užmigsi, o ryte pabusi (arba ne), kad numirsi, o paskui prisikelsi (arba ne) ir viskas. Tuo tarpu patologiškai emancipavęsis protas, užuot prisiderinęs prie gyvenimo Kelio, dao, vis nori iš jo išsukti. O pasiklydęs skaičių aibėse klajoja po kosminius tyrus ir skelbia pasaulio pabaigą.
Mitas – ne pramoga, o duona kasdieninė. Žmogaus prigimtis jau tokia, kad jam reikia pasakų, istorijų, reikia pasakojimo – jis nori būti apgaunamas „pagal susitarimą“. Štai vos išmokęs kalbėti sūnus nuolat reikalauja „pasekti pasaką“, sekti be galo, kol užmigs. Pasaulio ir pasakos pabaiga sutampa. Neįmanoma surasti tokio dalyko, į kurį būtų galima parodyti pirštu ir pasakyti, kad tai „mitas“. Mitas yra tai, ko nėra niekada ir niekur ir kas visada yra čia ir dabar. Kalbėtojas apie mitą irgi yra mito dalis, o pats kalbėjimo procesas vyksta neatšaukiamame mitiniame laike. Nes nėra to, kuris galėtų jį atšaukti.