Pagirkime vieni kitus
GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ
Neseniai buvau paprašyta pakomentuoti, kas naujo ir įdomaus per metus įvyko literatūriniame gyvenime. Gėda buvo aiškintis, kad naujų knygų skaitymo nori nenori privalai išsižadėti ne vien dėl laiko stokos. Tačiau tai turi ir ekologinę prasmę – grįžti prie senienų, susipirktų kadaise ir atidėtų „pensijai“. Tarkim, randi kažkada įsigytą nukainotą Prousto „Sodomą ir Gomorą“ ir su įdomumu perskaitai. Zitos Kelmickaitės laidoje „Ryto suktinis“ (LRT televizija) psichoterapeutas Eugenijus Laurinaitis pasakė ir man svarbią mintį – mokytis reikia iš sėkmių, o ne iš klaidų, kaip liepia patarlė. Kaip norėtųsi kasdien tą priesaką atsiminti. Tik štai bėda – pradėjusi taip mąstyti, neišvengiamai daraisi mažiau reikli (vadinasi, ir mažiau kritiška) sau ir kitiems. Galvoji, ko čia taip draskomės su ta amžinąją krizę išgyvenančia kultūros kritika. Imkime ir pagirkime vieni kitus nors prieš šventes.
Kol į penketukus nebuvo renkamos poezijos knygos, galvojau: to betrūko, kad poezija būtų žeminama kažkokiuose rinkimuose. Ką galvoti dabar? Tikriausiai džiaugtis, kad ir mistinė beveidė visuomenė, ir aš turiu daugiau galimybių išgirsti poetus kalbant per radiją ar pamatyti televizoriaus ekrane. Bet nesidžiaugiu, nes galvoju, kad to reikia tik man, o ne tai bejausmei beraštei minios vaiduoklei – aha, pykstu ir nepasitikiu ja. Kažkodėl atrodo, kad radijo bangomis sklindantis Marčėno balsas, tykiomis intonacijomis vis labiau panašėjantis į Daujotytės balsą, neapdraustas. Ir kai „Ryto allegro“ jis sako, kad norėtų nustoti rašęs poeziją, tai panašu į simbolinį gyvybės draudimą, kurio įmokos, norėčiau atspėti, vis vien kapsės parašysimų eilėraščių eilutėmis, kadangi poezija ir yra gyvybė. Ji mano sąmonėje turi tą patį emocinį krūvį kaip ir religija – pastaroji ir šią valandą tikriausiai bus išniekinta bent kelių ateistinių karikatūrų socialiniame tinkle. Aušros vartų atlaiduose, toje tamsokoje bažnyčioje, beprasmėje spūstyje supratau – Bažnyčia nėra hierarchai (nors dažniausiai tapatinama su jais); pirmiausiai tai – paprasti, netgi prasti žmonės (nuo „Katekizmo prasti žodžiai“), bent jau tokia mano recepcija. Dar baisiau – kičinių interjerų ir kermošinių meduolių antiestetika čia gali virsti eilėraščio poetika.
Iš feisbuko sąmonėn nejučia atskrieja frazė „boba su kiaušais“ – paprastai taikoma politikoje dalyvaujančioms moterims arba toms, kurios itin gerai atlieka vadovaujamąjį darbą, organizuoja, joms paklūsta dalis vyrijos. Koks vis dėlto šlykštus posakis. T. y. sėklidės kalboje automatiškai suvokiamos kaip valdingumo atributas. Kažkodėl tuo abejoju. Juk net mažos mergaitės žino, kad užpuolikui dera spirti į sėklides – tuomet subliūkš visa jo jėga ir galybė. Ar kuriai nors iš tų sėkmingai lyderiaujančių moterų jos tikrai taip jau reikalingos?.. Irgi labai abejoju. Bandau įsivaizduoti folkloru virstantį atvirkštinį frazeologizmą „diedas su gimda“ – prigytų jis nebent tada, jei reikštų ką nors kardinaliai priešingo, tarkim, vyro polinkį pulti į isteriją. Tad ačiū, nereikia. Seksizmo išplitimo mastai yra tokie visuotiniai ir klaikūs, kad reikia sąmokslo, įgyvendinamo buitiniu lygmeniu. Gal atspirties tašku galėtų tapti „Pussy Riot“ performansas ir rezonansas – kaip metų įvykis (ne vien politiniu požiūriu), raginantis permąstyti lyčių vaidmenis. Ir viltis, kad galbūt liturgijoje kada nors nebeliks moterims taip smarkiai draudžiamų ir ribojamų zonų, ir ne popiežiui atnašas nešantieji bučiuos rankas, o atvirkščiai – popiežius jiems.
Kai vakarais, jau sutemus, vaikščioju Žirmūnuose, blokiniai namai primena šventės laukimą – nuo margų užuolaidų spalvotos jų akys, ėjimas sutikti Naujųjų, blyksniai iš vaikystės. Sako, neparašytame Ričardo Gavelio romane, kurio struktūros sumanymas vis dėlto liko, veiksmas turėjo rutuliotis daugiabutyje; kiekvieno buto gyventojai turėję tapti veikėjais. Kažko megasiužetiško tikrai esama už tų langų: žmonės taip arti vieni kitų fiziškai ir turbūt kaip niekad toli psichologiškai. Filosofas Gintautas Mažeikis, vaikščiodamas su Ryčiu Zemkausku („Pasivaikščiojimai“, TV1), sakė prisimenantis vieną Jurgos Ivanauskaitės straipsnį „Nemune“. Ten ji rašė apie BIX’us – kaip apie galimybę būti asmenybėmis net blokinių namų, betono džiunglėse. Taigi, vaikščioju po džiungles, dairausi į namų akis, pro kurias sklinda užuolaidų nuspalvinta šviesa, nors kai kurie langai – su nenuleistomis žaliuzėmis, neužtrauktomis užuolaidomis; matosi truputį baldų, paveikslų, sieninių laikrodžių, kalendorių, knygų lentynų, virvių su skalbiniais. Dauguma – kaip iš sovietmečiui skirto muziejaus, nors yra ir moderno. Garsas iš jų sklinda taip aiškiai, kad girdi, kaip skamba šaukštu skrodžiama sriubos lėkštė. Gyvena juose paprastai vargšai žmonės, ekonominiu (o gal ir santykių) požiūriu jau niekad taip ir nepasieksiantys vidurinės klasės statuso. Užuolaidos, tiesa, būtų atskira tema: retkarčiais pamatau tikrą stebuklą – veikiausiai rankomis nertas, priderintas prie pelargonijų ant palangės. Vaikų kambario užuolaidos su paveiksliukais, intymumą sergintis miegamojo šydas. Unready-made svajonių užuolaidos, suvertos iš senų spalvingų flomasterių. Tie namai – mano Kalėdų eglutės, kurių šviesoje nekenti tik stipresnių už save, ir tik dėl būtinybės nuleisti akis, kad išvengtum smurto.
Kasnakt sapnuoju pasaulio pabaigą – tokia įkyri tema. Ištiko ekologinė krizė, visa Žemė buvo apmegzta, kad neperšaltų. Po kojomis lyg kilimas plytėjo spalvingas mezginys iš įvairių siūlų. Iš visų šalių vertėsi debesų kamuoliai, virsdami vandenyno bangom ir prarydami vis daugiau sausumos. Reikėjo bėgti gilyn į žemyną ir ieškotis prieglobsčio, bet debesys ritosi visur. Minia skubėjo į geležinkelio stotį, kur paruošti traukiniai turėjo išvežti nežinoma kryptimi. Visi su savimi nešėsi skardinius arbatinukus. Kasose į juos įkrėsdavo valgyklinio maisto. Ten sapnas ir nutrūko; rytais man ganėtinai svarbu įsijungti televizorių ir išgirsti jaukias, sezoninės depresijos komponentus likviduojančias reklamų melodijas. Pavyzdžiui, tame siužete apie tortą, kurį pagaminti tikriems meistrams – vienas juokas. Beje, skardiniai arbatinukai – ligoninių simbolis. O apmegztoji Žemė – tie beprasmiai kilometriniai šalikai bei kiti rankdarbiai, kurių prieškalėdinį kurpimą dažnai rodo per žinias ir kuriais neapjuosi jokio žmogiško kaklo. Vadinasi, jie gulės niekam nereikalingi, kaip ir daugelis kitų rekordinių gigantomaniškų pabaisų, pagamintų sporto ir vienybės dvasia. Kas kita – belgiškoji Haselto eglutė, sulipdyta iš miestelėnams nebereikalingo porceliano. Kalėdoms pasibaigus, indai bent bus sudaužyti, o jų šukės panaudotos mozaikai. Idealus būdas atsikratyti praėjusio laiko.
Kryptingomis pastangomis rašytojos ikona virtusi Kristina Sabaliauskaitė kuria mitą (tam labai padeda vizualumo įstangų išmanymas) apie literatūros ir glamūro draugystę. Advento proga nuolankiai apmąstykime savo santykį su glamūru: kiek žinau, daugelis akademikų šiandien stengiasi to glamūro atstovų bent jau vidujai neniekinti. Tai nėra lengva, turint galvoje, kad glamūriniai patys save neretai įvardina (ar bent jau duoda tą suprasti iš pozų) elitu, aukštuomene, aristokratais ir dar velniai žino kuo. Luomai jų galvose tarsi vis dar egzistuoja, ir nors jie patys dažniausiai neigia socialines hierarchijas, už nugaros arba ir į akis su pasimėgavimu vis ką nors lepteli vargšelių kitų, nemokančių skoningai rengtis ar rafinuotai valgyti, atžvilgiu. Tiesa, liberalizmo akys kartais vis tiek mielos, gal net savo dirbtinumu – juk matosi aiškiai, kad simuliakras, gal net nuoširdus simuliakras! Tokio nesusikursi, jeigu nuoširdžiai netrokši. Vis dėlto apsidraudžiu: jei kada pamatysit mano tekstus „Lietuvos ryte“ – būkit tikri, vaikas badauja. Tebūnie tai įžadas Naujiesiems metams.