Meistriškai parašytas žmogus
AGNĖ ALIJAUSKAITĖ
J. M. Coetzee. Lėtas žmogus. Romanas.
Iš anglų k. vertė Irena Daugirdaitė.
V.: Metodika, 2012. 192 p.
Skaitant naujas knygas vis rečiau aplanko toji besąlygiška, tauri literatūrinė ekstazė, kai nesinori užduoti jokių klausimų autoriui, nesinori už jį atsiprašinėti, teisinti ar raudonai braukyti tam tikras frazes, nereikalingus žodžius. Šiais retais atvejais belieka gėrėtis rašančiojo meistriškumu ir jausti, išgyventi tekstą. Skirtis tarp rašytojo kuriamos realybės ir tos, kurią galima užčiuopti, išnyksta. J. M. Coetzee sėkmingai eliminuoja šią ribą.
Istorija prasideda įvykiu, kuris kardinaliai pakeičia vieno lėto žmogaus gyvenimą. Avarija, kurios pasekmės skaudžios – Polas Reimentas tampa luošiu. Atrodo, gana banalus siužeto modelis, bet išties šis įvykis tėra mažas sraigtelis daugiasluoksniame moralės, jausmų, apsisprendimo (ne)išvengiamybių mechanizme. Žmogus be kojos veikia tarsi metafora, skatinanti užduoti sau klausimus, nuo kurių paslapčia stengiamės išsigelbėti. Tai tarsi laikrodžio tiksėjimas naktį, neleidžiantis išsivaduoti iš galvojimo viršvalandžių.
„Jis neteko kojos – ką iš tikrųjų reiškia netekti kojos? Iš tikrųjų kojos netektis – tai tik pasirengimas netekti visko. Ant ko jis šauks, kai ateis ta diena? Ką kaltins?“ – iškart po netekties aplanko suvokimas, kad tai tik prologas prieš didesnes netektis, įniršis – tik baikšti žegnonė artėjant neišvengiamybei.
Visas potrauminis Polo būvis virsta romia visatos, susitraukusios iki jo buto, kontempliacija. Ryškiausia šios visatos planeta tampa Marijana Jokič, jo slaugė, kurią luošasis įsimyli. Platoniškas jausmas užpildo nejaukią esatį, kryptingai veikia tiek lėtąjį romano herojų, tiek skaitytoją. Ne taip ir dažnai tenka sutikti žmogų, kuris būtų pasiryžęs ne tik imti, bet ir duoti. Tokį, kuris tetrokštų duoti nieko neprašydamas mainais – dar rečiau. Knygose su tokiais herojais susiduriame tik šiek tiek dažniau nei gyvenime. Polas yra vienas iš jų, savo meilės išraiškos forma pasirenkantis pagalbą mylimos moters sūnui. Marijanos sūnus tampa jungtimi tarp seno luošio ir jaunos ištekėjusios moters:
– Mano miela Marijana, – sako jis. – (Smarkiai susijaudinau, – taria pats sau. – Kai smarkiai susijaudini, gali sau leisti vieną kitą švelnesnį žodį.) – Neabejoju, kad jis nugyvens ilgą ir laimingą gyvenimą ir taps admirolu, jei tik pats panorės.
– Jūs taip manote?
Ji šypsojosi ir anksčiau, bet dabar tiesiog spinduliuoja džiaugsmu: nors jo rankos silpnos, o kojos suluošintos, ji tiki, kad jis gali nuspėti ateitį:
– Nuostabu.
(p. 55)
Polas ir Marijana bando suplanuoti jos sūnaus ateitį. Bandymų daug, o gal tai veikiau vienas gerokai užsitęsęs bandymas, juk Polas – lėtas žmogus.
Romano fabula tampa išties keista, kai eilutėse pradeda mirgėti Elizabetos Kostelo vardas. Ši pagyvenusi moteris sujaukia romią, tik kartkartėmis jausmų Marijanai sutrikdomą Polo būtį. Įsiveržia į jo butą ir nepalieka ramybėje iki pat romano pabaigos. Belieka tik spėlioti, kas iš tiesų toji Kostelo, atsidūrusi romano realybės paribiuose ir labiau primenanti magiškosios realybės personažą. Įdomu, kad ši veikėja laikoma rašytojo alter ego. Daugiau apie ją sužinotume perskaitę kitą Coetzee romaną, „Elizabeth Costello“ (kol kas, deja, jis nėra išverstas į lietuvių kalbą).
Romane apie lėtą žmogų lyg tyčiom, lyg netyčiom vis atsigręžiama į tikėjimą. Jokios didaktikos, patoso, tiesiog mažos reikšmingos užuominos („O Dievas, su kurio meile Marijanai jis lygina savo meilę, yra suinteresuotas ar nesuinteresuotas Dievas?“; p. 106), Polas, prisipažįstąs nuolat ieškantis Jėzaus pritarimo dėl savo poelgių – nesvarbu, tiki ar ne, bet Polo ieškojimais patiki. Jų tikrumas, kaip ir kitų bendražmogiškų patyrimų, atrodo neginčytinas.
Skaitytojui pakanka erdvės apmąstymams tiek apie moralės ir tikėjimo santykį, tiek apie meilę su visomis jos formomis, apie gyvenimą, mirtį ir visa tai, kas, rodos, apkalbėta, aprašyta jau daug kartų. Daugelio kartų. Ir vis dėlto žodžio meistrai sugeba sumeistrauti istorijas, kuriose apie visa tai prabylama su nauju paveikumo gūsiu. Coetzee ir jo romanas „Lėtas žmogus“ – viena iš jų.