Kalėdos Bolivijoje
MARGARITA GAUBYTĖ
Daugelyje pasaulio šalių Kalėdoms pradedama rengtis gruodžio pradžioje. Bolivijoje, kur apie aštuoniasdešimt nuošimčių gyventojų save laiko Romos katalikais, šurmulys prieš šventes mažai kuo skiriasi nuo mums įprastojo: turgūs, parduotuvės, užverstos įvairiausiomis dekoracijomis, dirbtinėmis eglutėmis ir fejerverkais, girliandomis papuoštose didžiųjų miestų aikštėse rengiamos mugės, kuriose atvykėliai gali nusipirkti keraminių Šventosios Šeimos ir jos Andų palydovų – avelių, lamų ir tradiciškai apsirengusių piemenėlių – figūrėlių.
Nuo Kolumbo laikų kasmet vis labiau švenčiamos „importuotosios“ Kalėdos vis dar savitai čiabuvių paspalvinamos. Žinoma, ryškiausiai tai matyti kaimiškose vietovėse. Ten žmonės švenčia ir Kalėdas, ir vasaros saulėgrįžą, nors šios papročiai – jau nesenuose prisiminimuose. Pavyzdžiui, aimarai darydavo molines gyvulių figūrėles ir, užberdami kokainmedžių lapeliais ir apšlakstydami alkoholiu, aukodavo Pačamamai – Motinai Žemei, kad sektųsi ateityje. Taip pat Kalėdų išvakarėse jie laukdavo, kol vienoje linijoje danguje pasirodys trys žvaigždės – tai buvo suvokiama kaip ateinančių metų sėkmės ženklas. Šiam papročiui vis labiau nykstant molinės gyvulių figūrėlės rado vietą krikščioniškosios šventės simboliu tapusiose prakartėlėse, tačiau su tuo pačiu siekimu – ateinančiais metais turėti vaisingą ir gausią bandą. Kadangi andiškoje pasaulėžiūroje visa, kas egzistuoja, turi būti suporuota, kiekvienos rūšies gyvulių padaroma tiek, kad būtų pora. Kaimuose iki šiol vaikai gano gyvulius, tad ir šiems parodomas dėmesys – einant aplankyti gimusio Išganytojo galvijų ausys papuošiamos spalvotais vilnos „auskarais“, kartais net prašoma kunigo palaiminti piemenų atsivestus gyvulius.
Bažnyčiose, koplyčiose ir namuose įrengiamos prakartėlės – labai gyvos, su ryškiais vietiniais akcentais. Kūdikėlio Jėzaus figūrėlę vietiniai aprengia rankų darbo tradiciniais drabužėliais. Tai tikras Andų piemenukas: su ponču, tradicine kepuraite, prie rankos pritaisyta specialia akmenų svaidykle avims ginti. Beje, nei figūrėlės, nei rūbelių nevalia pirktis pačiam, nes dieviškumą išreiškiantys dalykai negali būti nusiperkami, tik padovanojami – kaimynų, giminaičių, bičiulių. Bolivija vis dar yra labai prietaringas kraštas: per kiekvienas Kalėdas kūdikėlį stengiamasi aprengti naujais drabužiais, kad sektųsi; namuose svarbu turėti tik jį vieną, nes jie esą pavydūs ir už nepagarbą galintys atitinkamai atsimokėti.
Artėjant vidurnakčiui katalikai Kalėdų naktį renkasi į Gaidžio (mūsų platumose vadinamas Bernelių arba Piemenėlių) mišias, į bažnyčią atsineša palaiminti kūdikėlio Jėzaus figūrėlę. Senesni žmonės prisimena, kad anksčiau į pamaldas atsinešdavo ir gaidį gerai uždengta galva, kad paskelbus Išganytojo gimimą ir įsižiebus šviesoms jis užgiedotų. Kaimuose neretai vyksta ir gyvas Šventosios Šeimos istorijos vaidinimas: Marija su Juozapu, vedini asiliuku, ieško vietos, kur galėtų apsistoti, paskui ant šieno paguldomas bendruomenėje neseniai gimęs kūdikis, piemenukai su avelėmis, lamomis dainuodami eina jų lankyti, sveikina ir Trys Karaliai su dovanomis. Prakartėlių tradiciją, kaip ir daugelį kitų krikščioniškųjų realijų, atvežė ispanai užkariautojai, kartu su misionieriais atvykę į atrastąją žemę. Šis mažas spektaklis čiabuvius padėjo evangelizuoti pasitelkiant iš žinomo siužeto kylančius vaizdinius, todėl jauki kūdikėlio Jėzaus gimimo istorija greitai prigijo.
Po vidurnakčio pasibaigus mišioms buvusiose jėzuitų misijų vietose – Čikitanijoje ir kitur, kur vyrauja atogrąžų klimatas, kūdikėlis Jėzus nešiojamas procesijoje, vaikai jam iki aušros šoka ir gieda bijansikus – specialiai tai progai sukurtus kūrinėlius. Sukrėje (vienoje iš Bolivijos sostinių) vaikai gausiai lanko namus, kuriuose būna įrengtos prakartėlės, ir sveikina Gimusįjį, už tai gauna monetų, vaisių ar saldėsių.
Bijansikai XV a. Boliviją kartu su krikščionybe pasiekė iš Ispanijos, ir dabar jie populiarūs visoje šalyje. Viename iš populiariausiųjų linksmai dainuojama: su savo keturkoju vykstu į Betliejų dainuodamas, asiliukas risnoja, skubinu jį, kad greičiau atvyktume. Pritariama paprastais kaimiškais, dažniausiai pačių pasidarytais instrumentais: tambūrinu, lūpine armonikėle, paukščių balsus mėgdžiojančiais švilpukais su vandeniu, barškučiais, suvertais tiesiog ant vielos.
Kokia gi šventė be vaišių? Tipiškas Kalėdų patiekalas, kurį valgo dauguma Bolivijos gyventojų Kūčių vakarą iki mišių, vadinamas pikana. Tai įvairių gyvulių mėsa (iki penkių rūšių), paruošta su salsvais ir aštriais prieskoniais, patiekiama sultinyje su daržovėmis, kukurūzais ir dehidratuotomis bulvėmis. Dabar Kalėdos nebeįsivaizduojamos be panetonų – itališkos kilmės pyragų su cukruotais džiovintais vaisiais, kuriuos XX a. ne vienoje Lotynų Amerikos šalyje išpopuliarino italai imigrantai ir misionieriai. Praėjusiais metais Bolivijoje buvo pristatytas panetonas su kokainmedžių, kurie Anduose tradiciškai laikomi šventais ir iki šiol gausiai auginami, lapų milteliais. Nors Pietų pusrutulyje prasideda vasara, pirmąją Kalėdų dieną pusryčiaujama dalijantis karšto kakavos gėrimo puodeliu su panetonu ar bunjueliu – tradiciniu aliejuje virtu skylėtu saldėsiu.
Jau tapo įprasta šeimos nariams ir artimiems bičiuliams šventės proga dovanoti dovanas, o vargingiesiems žmonėms rengiami Kalėdų šventimai: miestelių aikštėse vaikams dovanojami žaislai, visi atėję vaišinami karštu kakavos ar kukurūzų gėrimu su bunjueliu. Kai pas mus sninga ir kandžiojasi šaltukas, Bolivijoje dažniausiai su lietaus čiurkšlėmis įsibėgėja vasara.