Ar užaugs Gelbėtojas iš Betliejaus?
Laiku ir nelaiku
O tu, Efratos Betliejau, mažiausias tarp Judo kaimų, iš tavęs man kils tas, kuris valdys Izraelį; jo kilmė siekia senų senovę, seniai praėjusius laikus. Todėl jis paliks juos lig laiko, kai įsčiose nešiojanti kūdikį bus pagimdžiusi; tuomet jo giminių likučiai sugrįš pas Izraelio vaikus. Jis tvirtai laikysis ir ganys savo kaimenę VIEŠPATIES jėga, VIEŠPATIES, savo Dievo, galingu vardu. Jie gyvens saugiai, nes dabar jo didybė pasieks žemės pakraščius. Jis pats bus taika!
Mch 5, 1–4a
Nenuostabu, kad likus kelioms dienoms iki Kalėdų skaitome šį Michėjo pranašystės fragmentą. Viskas čia, rodos, taikyte nutaikyta į Jėzaus gimimo paveikslą: ir Betliejus, ir besilaukiančios moters figūra, ir ganytojo titulas, ir žodis taika, kuris nesyk kartosis Kalėdų pasakojimuose. Evangelistas Matas, kurdamas Jėzaus gimimo istoriją, tiesiog ims ir cituos pranašą Michėją kaip būsimųjų įvykių regėtoją.
Kita vertus, nepatenkinti tokia interpretacija nesunkiai įrodytų, kad tarp Kalėdų ir Michėjo lūkesčių nieko bendra nėra. Tai šen, tai ten vertimas galėtų būti kitoks, ši ar kita frazė vėliau pritempta prie krikščioniškų įsitikinimų, o pagaliau kas paneigtų, kad evangelistai savo pasakojimus sąmoningai konstravo pagal senąsias mesijo pranašystes. Panašiai kasmet žiniasklaidoje kyla aistra demaskuoti pačias Kalėdas kaip pagoniškos kilmės šventę, kurią pasiglemžė Bažnyčia.
Visi Biblijos pranašai kalba Dievo vardu ir savo regėjimams suteikia dieviškąją prigimtį. Analizuodami istorines aplinkybes, kuriomis radosi pranašų žodžiai, negausime logiško atsakymo, kas konkrečiai dėliojo autoriaus mintis. Vieną orakulą nuo kito gali skirti gana ilgas laiko tarpas. Skyrėsi ir to paties pranašo auditorija. Šalia grėsmingų perspėjimų didžiūnams išnyra švelnūs paguodos posmai tiems, kurie kenčia vargą ir priespaudą. Temų pasirinkimas pranašų raštuose, rodos, galėtų atspindėti autoriaus charakterį ir įsitikinimus, tačiau pranašo lūpos priklauso Dievui, todėl pirmiausia kuriama paties Dievo charakteristika. Jos svarba didelė, kadangi Dievo pažinimas lemia žmonių pasirinkimus ir galiausiai tampa pagrindine prielaida siekti ir tikėtis politinių, socialinių, religinių tautos gyvenimo permainų. Pranašų kritika, kylanti iš jų aplinkos, remiasi dažniausiai ne teologiniais argumentais, bet asmeniškumais ir nuoga neapykanta, tuo tarpu patys pranašai apeliuoja į paslaptingą ir nepajudinamą Dievo valią.
Nors Michėjo knygoje gausu politinių ir socialinių motyvų, ji taip pat sutelkta į klausimą, koks yra Dievas ir ko jis laukia iš žmogaus. Pranašo išpuoliai prieš Jeruzalės aukštuomenę atrodo ne laiku ir ne vietoje, nes kaimyninės Asirijos agresija turėtų būti gyvybės ar mirties klausimas, daug svarbesnis negu Judo karalystės vidaus problemos. Tačiau Michėjas ištikimas tradicinei pranašų linijai, kuri politinių katastrofų priežastis susieja su tautos nuodėmių sąrašu. Vienu metu išgyventi meilę savo kraštui ir negailestingai skelbti jam Dievo rūstybę žmogišku požiūriu turėtų būti nepakeliamas uždavinys, tikra dvasinė savižudybė. Mūsų laikais dangaus keršto pranašai dega piktdžiuga dėl nusidėjėlių sunaikinimo ir patys jaučiasi visiškai saugūs. Michėjas, konstatuodamas Dievo bausmės metą, atvirai verkia kartu su tais, kuriuos prislėgė dieviškojo teisingumo ranka. Tačiau ir šio nuostabaus solidarumo gesto pranašas nepasilieka sau, o nuolankiai įpina jį į Dievo šventumo ir meilės vainiką. Nes jam malonu būti gailestingam, – daro išvadą pranašas, prisiminęs savąją Dievo charakteristiką.
Michėjo knygos pastraipą apie Betliejų ir iš jo kilsiantį Izraelio valdovą reikia vertinti tame pačiame teologiniame kontekste. Tai bendra paguodos ir vilties žinia, atidengianti antrąją – gailestingąją – Dievo veido pusę. Konkrečios mesijo atėjimo detalės turi savo šaknis religiniuose tautos lūkesčiuose, tačiau dar labiau jos priklauso paties Dievo sumanymams, kurių įgyvendinimas nesusietas su konkrečiu laiku, vieta ar formomis. Besiblaškanti, priešų apsiausta Jeruzalė nesulaukė ano išsvajoto idealaus valdovo, kuris saugiai ganytų savo kaimenę ir savo didybę paskleistų iki žemės pakraščių. Vietoj to prieš akis buvo dar didesni išbandymai ir nelaimės. Kuriuo metu, kuriais savo punktais, kuriomis užuominomis ir kokia apimtimi Michėjo orakulai buvo tapę tiesa, turime priskirti tai pačiai Dievo paslapčiai, prie kurios kiekvieną sykį vis iš naujo einama su tikėjimu, o ne regėjimu.
Ten pat, kur buvota Michėjo, po aštuonių šimtmečių kažin kas iš ano pranašų apgiedoto tautos likučio ims pasakoti apie Jėzų, Betliejaus kūdikį, kuris tikėdamas ir paklusdamas Dievo paslapčiai buvo išaukštintas kaip žadėtas Izraelio kaimenės Ganytojas, Gelbėtojas, Taikos kunigaikštis. Ši istorija jau apėmusi tiek perkeistų gyvenimų, tiek vilties ir paguodos pliūpsnių, kad turi teisę vadintis atsakymu į Michėjo ir kitų Biblijos pranašų svajones. Bet ji nepanaikina žmogaus šauksmo „Ateik, Viešpatie!“ ir neišsemia Dievo paslapties, kuri Michėjo knygoje turi ir ištikimos meilės, ir baisaus naktinio košmaro pavidalus. Ta pati naktis išliūliavo Kalėdų kūdikį. Neaplenkusi nė vieno, kuris jį priėmė kaip pažado išsipildymą.
O tai, kad Betliejus mažiausias tarp Judo kaimų ir kad išgelbėjimas žadamas per kūdikį, amžiais tai drebins, tai juokins mūsų žemės jeruzales. Žvelgdamas į asiriečių kovos vežimus, jų prisiplėštą auksą ir sidabrą, gyvuliais paverstų karo belaisvių voras, Michėjas turėjo numanyti, kaip atrodo tikra jėga ir permainų galimybė. Laukti išgelbėjimo iš kūdikio, kuris gims mažiausiame kaime? Tik Dievas, ne kas kitas, galėjo šitaip pajuokauti.
-tj-