Šioje poezijoje nėra vietos senukams
ROKAS POVILIUS
Aidas Marčėnas. Ištrupėjusios erdvės: devynių gyvenimų eilės. V.: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2012. 239 p.
Ponas Aidas Marčėnas 2005-ųjų vasarą pokalbyje su Jūrate Baranova prisipažįsta, kad tingi „kankintis dėl vieno ar kito per gerai apie save galvojančio lietuvių rašytojo saviraiškos ir paskui stengtis apie jo ne visai vykusius tekstus vienu ar dviem sakiniais [...] pasakyti gražiai ir tiksliai, bet taip, kad per daug neįžeistum“. Poetas apžvalgų rašymą perleidžia „jaunam, talentingam žmogui su aiškia vertybių skale [...] ir dar – „taikliais nepataikymais“ nebijančiam pasakyti, kad ir jo gerbiami autoritetai pamala š…“.
Mano gerbiamas autoritetas 2012 metų pavasarį išalkusiems ir skrajojantiems patrupina batono – „Ištrupėjusių erdvių: devynių gyvenimų eilių“. O aš, atėjęs į šį pasaulį jau pavargęs bei senas, su neprodiusuotais talentais ir pagal metų laikus besikeičiančiomis vertybėmis, labiau dergiantis karvelis nei žmogus, skrendu į Kauno apskrities viešąją biblioteką, apsižieduoju ir paties garbei tampu pirmasis, knygą perėsiantis asmeniniame lizde. Išsipešęs iš uodegos plunksną, imuosi veiklos, kuri „karvelinių“ grupuotės narius atpalaiduoja po sunkios laiškų nešiojimo dienos. Tai baltų kaip knygos viršelis dovanų svaidymas iš padangių. Netaiklumo atveju autorius šiuos pyragėlius vis vien turėtų pasitikti stojiškiau nei taikius pataikavimus.
Nebrandus poetas mėgdžioja, brandus vagia.
2012-aisiais pasirodo dar viena knyga – Beatričės Rastenytės „Griūvančios erdvės: oreiviškų pratybų novelės“. Leidykla „Edukologija“ šį 152 puslapių griuvėsį išleidžia keliais mėnesiais vėliau už Rašytojų sąjungos leidyklą, joje spausdinami Beatričės studijų laikais parašyti tekstai. Nejau šiame griūvančiame, trupančiame pasaulyje trūksta originalių pavadinimų? Tikiuosi, apie tai neužuos agentūra LATGA-A ir neišlups paskutinių poecentų. Galbūt poetui derėjo pasilikti prie knygos viršelyje esančios idėjos: „ištrupėjusios r dvės“. Raidės „R“ dvės. Tarkime, A. Marčėnas tokiu pavadinimu nusprendžia kūryboje nebevartoti tos riebios priebalsės. Šiaip ar taip, aš pasitikiu šiuo lyrikos veteranu, kuris poilsį soste, skeptrą, gerbėjų vynuoges ir vėduokles iškeičia į priekines poezijos eiles kartu su kraujo ir garbės ištroškusiais kadetais, nuolat galanda taiklių metaforų smaigalius. Poeziją, kaip būtent jaunystės sugulovę, įvardija patys poetai: nuo Balio Sruogos iki Sigito Parulskio. Visgi A. Marčėnas nėra tipinis senukas. Turiu omenyje ne biologinį amžių – Kaune gimęs menininkas šiame gyvenime bastosi jau 52 metus. Kalbu apie poetinį amžių, kurio santykis su žmogaus gyvenimo trukme primena šuniškų metų konvertaciją į šeimininko gyvenimo stažą – keleri metai eilių versle atitinka dešimtmečius realybėje. A. Marčėnas – krizenantis, patrakęs senukas vaikiškomis akimis. Panašiai kaip Donaldas Kajokas, tik obuoliai didesni. Šįkart ir „Ištrupėjusių erdvių“ architektas atsigręžė į Rytus, bet skriestuvą nustatė ne ties haiku, o tankos – nerimuoto penkiaeilio – padėtimi. Krišnos, Hokusajo, samurajų taip pat netrūksta. Pripratę prie Nacionalinės premijos laureato šokančių sonetų ir ilgesnių laisvųjų eilių, šįkart aptinkame minimalistinę, lakonišką, koncentruotą kalbą, kuri tarsi ir byloja, kad autorius apkarpė bonsus iki tobulybės – esmei perteikti užtenka penkių eilučių. Tai lyg tantrinis seksas – lytinės energijos sukaupimas, neeikvojimas, akto pratęsimas iki kelių valandų, individualių barjerų tarp partnerių redukcija, „vidinis“ orgazmas. Tačiau ką daryti, jei po kelių valandų užsiiminėjimo poza 57577 (skie(d)menų eilutėse išsidėstymas – apžvalgininko pastaba) nieko nepajauti, o barjeras tarp tavęs ir partnerio – vis dar kelios visatos? Kapstais paviršiuj? Per retai medituoji? Galbūt tai priklausomybės nuo interpretaciją palengvinančių A. Marčėno komentarų požymiai? O gal poetas tiesiog pažaidė, leido sau pasismaginti, pilti „gudriai naivias“ (šiuo epitetu pats apibūdina Landsbergio „pasakėčias“, p. 103) eiles, nuo kurių supeikimo išgelbėja Poeto vardas:
didelis grožis regėti – akimirksniu vėl tampa vaikais
užklupti netikėtai susenę klasės draugai
(p. 80)
Leisiu sau pasakyti, kad toks gerbiamojo malamas šiupinys mielas ir gražus sveikinimų atvirukui, tačiau knygai gana nuvalkiotas, kaip ir „dar keisčiau bus / nebūti“ (p. 48). (Frazių su žodžiu „nebūti“ vartojimą reikėjo uždrausti jau po Mariaus Buroko knygos „Išmokau nebūti“.) Nemažai tankų dedikuojamos konkretiems asmenims, „sankalbų“ ciklas – epitafijos mirusiems meno žmonėms atminti. Matyt, apie poetą besisukančioms personoms eilės asmeniškesnės, suprantamesnės ir reikšmingesnės. Atostogaujantiems anapilyje taip pat šilčiau aptikus pažįstamą žodį. Gal Frankas Zappa net įvertins savo paminklą. Devyni skyriai – gyvenimai, pateikti atbuline tvarka, bylojantys, kad A. Marčėnas mėgaujasi jau paskutiniuoju gyvenimu, atlieka formalumus. Prie paskutiniojo „Nulinio“ gyvenimo prisišliejusi „sankalba: …atminti“ – perspektyvus nekrologas pačiam autoriui: „šokiai, angelas, dulkės…“ (p. 229) Gražu ir tikslu paminėti, kad meistriškų tankų taip pat nestinga, o tai, matyt, intriga, kad penkios eilutės dar ne riba. Nors šis faktas lyg ir neturėtų stebinti pažvelgus į pavardę viršelyje. Štai ir ji – tanka, kurios laukiau:
štai ji – tanka
mąstant visatą:
girdėjau, pleties? tad vis rečiau sutiksi poetų gerų; likę linkę susitraukt, susigūžt, susitankint
(p. 32)
Taigi, pone Aidai, mes jums leidžiame atostogauti, kvailioti, sutankinti žaidimų plotus iki smėlio dėžės, užsiiminėti „vaikiškais nustebimais“ (p. 48). Nuo tokių „senos jaunystės“ (p. 46) tyrinėjimų, eksperimentavimų atsirandantys nubrozdinimai, nudegimai ar mėlynės tik atitolina senelių namus. Ypač kai turi devynis gyvenimus. Tačiau vertėtų nepamiršti, kad išalksim. Trupiniai – tik masalas, o iš tanko į balandžius nepašaudysi. Juolab kad taika poezijoje nėra geras ženklas.
P. S. Atsiprašau Ričardo Šileikos, kad neaptariau jo nuotraukų, kurios ištirpsta knygoje kaip „skraidančios muselės“ akyje. Bet gal aš tiesiog trumparegis.