Katedra vs „Katedra“
MATAS GRUBLIAUSKAS
Nesiryšiu liaupsinti ar koneveikti Oskaro Koršunovo atstatytos „Katedros“. Pasiūlysiu nueiti. O pats leisiu sau pakalbėti apie būtent šio pastatymo fenomeną.
Manau, kad Koršunovo „Katedra“ – ypač intertekstualus spektaklis. Jis ne tik sugriauna „ketvirtąją sieną“, bet ir žengia toliau – pro Lietuvos nacionalinio dramos teatro laukujes duris.
Pirmiausia, Mariaus Repšio atliekamas Lauryno vaidmuo. Jis – interspektaklinis. Tai nėra naujas dalykas, ypač Koršunovo darbuose. Aišku, daugiausia Repšio Laurynas sąveikauja su Vandalu. „Išvaryme“ pastarasis išvyksta į užsienį, užsidirba pinigų ir pradeda statyti sau namus Lietuvoje, o „Katedroje“ iš užsienio grįžęs Laurynas pradeda statyti katedrą – namus ne tik sau, bet ir visai Lietuvai. Žinoma, siužetai skirtingi, bet pastatymai panašūs: abu siekia save įprasminti. Juos veda ta pati idėja – tėvynė: Vandalas dėl jos griauna Londoną, o Laurynui pirmiausia turėjo sugriūti tiesos, laisvės, grožio idėjos, kad iškiltų paskutinioji – tėvynės. Juk per vieną iš „Išvarymo“ spektaklių Vandalui – o gal Repšiui? – išsprūsta žodžiai: „Ar aš katedrą pastatyčiau?“ Ir jis imasi ją statyti. Gal labai simboliškai prieš „Katedrą“ didžiojoje teatro scenoje rodytas repertuarinis spektaklis „Išvarymas“. Ar „Katedra“ – tęsinys?
Antra, įžvelgiama paralelė tarp Oskaro Koršunovo ir Lauryno Gucevičiaus. Gal ne veltui bene pagrindine spektaklio repeticijų nuotrauka tapo ta, kurioje už Lauryno stovi Koršunovas. Režisieriui kaip ir Marcinkevičiaus Laurynui tenka atstatyti katedrą. Čia išryškėja šių dviejų statymų panašumas. Lauryną jo draugai menininkai išvadina „vyskupo klapčiuku“, nes jam parsidavė. Jeigu ne vyskupo parama, Lauryno talentas būtų nuėjęs veltui, nebūtų jis ir katedros atstatęs. Tokia pati situacija sukuriama – o gal specialiai? – ir Koršunovui statant „Katedrą“. Kad ji būtų pastatyta, teatras paskelbė rėmėjų paiešką. Vieni turtingiausių, žinomiausių Lietuvos žmonių griebėsi kartu statyti „Katedrą“. Didiesiems rėmėjams įteikiant spektaklio programėles su kūrybinės grupės parašais taip ir buvo dėkojama: „Dėkui, kad kartu statėt „Katedrą“.“ Gal Koršunovo talentas irgi yra pardavinėjamas? Kaip Masalskis tikisi, kad atstatęs katedrą atpirks savo nuodėmes, taip ir didieji Lietuvos ponai, rodos, tiki tokia pačia „Katedros“ idėja – atgailauja, kad apleido teatrą. Ne veltui iš pagrindinių afišų į širdį jau spėjo įsmigti žodžiai: „Šimtąkart svarbiau ir savo širdyse ją atstatyti.“ Kiek čia specialios, o kiek atsitiktinės ironijos, vertėtų palikti spręsti rėmėjų paieškos idėjos sumanytojui. Žinoma, nesiimu smerkti šių mecenatų. Manau, kad jie yra reikalingi: turtingieji turėtų remti menininkus, kaip buvo daroma dar antikoje, tai buvo prestižas; choregas finansuodavo dalį pastatymo, o jo vardas būdavo įtraukiamas į laimėjusios dramos aprašymą. Tad Koršunovas irgi atstatė „Katedrą“, tik ar taip pat nesėkmingai kaip ir Laurynas? O ką jam daugiau daryti, kai valstybė – toji Lietuva, dėl kurios statomos katedros ir „Katedros“, – nesirūpina savo menininkais? Ar Koršunovas išlaikys „Katedrą“ ant savo pečių?
Ir galiausiai paskutinė, didžiausia ir kontroversiškiausia, paralelė: tarp teatro ir katedros. Pirmąjį reikia taip pat atstatyti, nors gal labiau finansiškai. Juk abu griūva dėl žmonių netikėjimo ir tada abu pasidaro nebereikalingi. Kaip Laurynas deda pastangas atstatyti katedrą, taip Koršunovas – teatrą. Šiuo atveju „Katedra“ tampa Verkių rūmais (tik prižadėjęs juos pastatyti Laurynas įtikina Masalskį atstatyti katedrą), per kurių atstatymą galimas ir teatro-katedros atstatymas. Teatras bus atstatytas tik tokiu atveju, jei bus paklūsta turtingiesiems-valdantiesiems. O ar kas nors iš jų būtų rėmęs kokios kitos pjesės pastatymą, jei ne būtent šios? Galima ir dar toliau eiti šia paralele: perfrazuojant vyskupo Masalskio žodžius, tik turtingieji gali įvertinti grožį, o minia – profanum vulgus – pirmoji puola naikinti grožį ir trypti talentus. Ar po tokio teiginio kas nors puls garsiai rėkti, kad jam nepatinka ši „Katedra“, o gal net ir pats teatras, ir prisidėti prie profanum? Lauryno įrankis buvo akmens luitai, o Koršunovo – į teatrą susirinkę griuvėsiai – žiūrovai. Įdomu, ar kas imtųsi atstatyti teatrą, jei jis sugriūtų šiandien, kaip prieš kelis šimtmečius sugriuvo katedra?