Be generalinės repeticijos
TOMAS DIRGĖLA
Pirmas paveikslas
Teatro scena. Pakyla uždanga. Priešais žiūrovus – dekoracijos, vaizduojančios bangų skalaujamą jūros krantą ir danguje šviečiančią saulę.
BALSAS (iš užkulisių, pakiliai). Lenktyniauja, raitos bangos ties krantu…
KITAS BALSAS. Trys žvejų mergaitės sukasi ratu? Ar tamsta ką nors girdėjęs apie autorių teisių įstatymą?
BALSAS (sutrikęs). Taip taip, girdėjau…
KITAS BALSAS. Tai prašom jo laikytis!
BALSAS. Atleiskite, visai nepagalvojau.
KITAS BALSAS. Tai prieš išsižiodamas pagalvokite, nes kitas kartas bus jau nebe įspėjimas… Palaukite, ką sakėte?
BALSAS. Sakiau „atleiskite“.
KITAS BALSAS. „Atleiskite“? Jūs iš manęs šaipotės? Visi žodžiai su šia šaknimi priklauso televizijos laidos „Atleisk“ prekės ženklui, todėl…
Pasigirsta smūgis sunkiu daiktu.
BALSAS. Bus tau… (Tyliai) Jų čia gali būti ir daugiau, reikia galvoti kažką savo.
BALSAS minutėlę tyli. Atsikrenkščia.
BALSAS. Raitosi visaip ten bangos, pilna smėlio, jis geltonas… (Pauzė) Būsiu jūrų kapitonas! Va!
Salėje kažkas nusikosėja.
BALSAS (tyliai). Negerai, negerai… (Pakiliai) Banguoja, mėlynuoja štai Baltija didi, gaivina karštą krantą jūros purslai šalti…
Į sceną iš užkulisių su triko, rankšluosčiu ant peties ir akiniais nuo saulės išlenda KASTYTIS. Eina neskubėdamas, pasišvilpaudamas.
BALSAS. Skubėk namo, skubėk, Kastyti! Ne čia, žvejy, tu pakliuvai.
KASTYTIS staiga sustoja, pabąla.
KASTYTIS (dairydamasis į viršų). Pe… Pe… Perkūne? Ar čia Jūs? Tik nieko blogo negalvokit – aš ne Jūratės atėjau, o tik įmerkt į jūrą kojas…
BALSAS. Tai paskubėk ir dink greičiau, iš baimės smėlin nesiusiojęs!
KASTYTIS išsigandęs išbėga į užkulisius. Keletas žiūrovų pakyla iš savo vietų ir išėję iš salės trenkia durimis.
BALSAS (pakiliai). Iš kopų štai švytuoja geltonos šešios kasos – tai Eglė atkulniuoja su mylimosiom sesėm…
Tačiau į sceną niekas neįžengia. Minutėlę palaukęs,
BALSAS pakartoja.
BALSAS. Iš kopų štai švytuoja geltonos šešios kasos!
Į sceną įbėga EGLĖ su SESERIMIS, visos nuvirsta.
SESERYS (atsistodamos). Per ilgos mūsų kasos, užkliuvo kojos basos.
BALSAS (tyliai). Žiūrėt po kojom reikia. (Garsiai) Tai Eglė atkulniuoja su mylimosiom sesėm, įbris į jūrą visos ir kažkuri nuskęs jų!
EGLĖ ir SESERYS garsiai atsikosėja.
BALSAS. Įbris į jūrą visos, atplauks paskui gyvatė!
SESERYS. Jau geriau…
EGLĖ. Tai gal, sesulės brangios, drabužėlius numeskim ir savo nuogus kūnus higienai mes pašvęskim?
SESERYS ir EGLĖ apsidairo ir nusimeta drabužius.
BALSAS. Įšoka jūron trys gražuolės, pliuškenasi ir prausias uoliai, o čia kas? Muilas? Oi oi oi, reikėjo jį palikt troboj!
Scenoje pasirodo gamtos apsaugos PAREIGŪNAS.
PAREIGŪNAS. Tokios tyros, tokios gražios, bet įstatymas numato – už teršimą vandenų aš nubausti jus turiu.
SESERYS. Pareigūne, drauge mūsų…
EGLĖ. Kokie gražūs ūsai Jūsų…
SESERYS. Uniforma kaip pritinka…
EGLĖ. Sagos šitaip ryškiai spindi…
PAREIGŪNAS. Jūs, žinokite, ne pirmos užkalbėti dantį imat.
SESERYS. O gal Jums padėtų šitai?
SESERYS nuogos išlipa iš jūros.
PAREIGŪNAS. Varge mano, kas gi tai? Nei žmogus, nei gyvulys – reikia bėgti, dar praris!
PAREIGŪNAS išsigandęs pabėga.
BALSAS. Baigusios pliuškentis jūroj, sesės išlipa į krantą. Oi, koksai netikėtumas – ką drabužiuose suranda?
EGLĖ ir SESERYS apsirengia ir eina užkulisių link.
BALSAS. Sakau: ką drabužiuose suranda!
EGLĖ ir SESERYS pradingsta užkulisiuose.
BALSAS. Gerbiami žiūrovai, atsiprašome už iškilusius nesklandumus, netrukus jie bus pašalinti. Skelbiama nedidelė pertraukėlė.
Nusileidžia scenos uždanga.
Antras paveikslas
Užkulisiai.
DIREKTORIUS. Tai kur tas žaltys? Juk kažkam liepiau jį nupirkti!
AKTORIAI. Kaip tęsim spektaklį?
Girdisi žingsniai ir uždususio DARBININKO balsas.
DARBININKAS. Pabėgo, tos gyvatės pabėgo!
DIREKTORIUS. Pabėgo? Gyvatės? Tai kiek jų buvo?
DARBININKAS. Atrodo, penkios… Taip, nupirkau penkias.
DIREKTORIUS. Penkias? Juk sakiau nupirkti vieną nedidelį žaltį!
DARBININKAS. Bet pamaniau, kad jeigu vienas pabėgtų, liktų dar keturi… Palaukite, sakėte – žaltį?
DIREKTORIUS. Taip, paprasčiausią žaltį! O ką tu nupirkai, gal penketą kobrų?
DARBININKAS nuleidžia galvą, tyli.
DIREKTORIUS (pabalęs). Kvaily tu! Kas dabar bus!
Salėje kažkas ima cypti, bet netrukus nutyla.
DIREKTORIUS (ramiai). Apie tai niekas neturi sužinoti, mūsų teatras ir taip merdi, kas būtų paskui… Užrakinkite visas duris.
DARBININKAS. Direktoriau, bet…
DIREKTORIUS. Gal nori, kad viskam išaiškėjus liktume bedarbiai?
DARBININKAS išeina į salę ir užrakina visas duris.
Praeina pro keletą merdinčių žmonių.
ŽIŪROVAS. Kas čia vyksta? Kodėl tie žmonės atrodo kaip negyvi?
KITAS ŽIŪROVAS. Kvaily, jie aktoriai!
DAR KITAS ŽIŪROVAS. Tai šiuolaikinis menas!
DARBININKAS dingsta už uždangos.
DARBININKAS. Direktoriau, užrakinau.
DIREKTORIUS. Gerai, gerai…
AKTORIAI. Bet kur dabar žaltį gausim?
DIREKTORIUS. Pameskit kokią šlangą.
DARBININKAS. O kur ją rasti?
DIREKTORIUS. Nupjauk kokią nors, juk kažkur turi būti. Pažiūrėk po kriauklėmis.
DARBININKAS išeina.
Trečias paveikslas
Pakyla uždanga. Priešais žiūrovus – tos pačios dekoracijos. Jūroje prausiasi EGLĖ su SESERIMIS.
BALSAS. Baigusios pliuškentis jūroj, sesės išlipa į krantą. Oi, koksai netikėtumas – ką drabužiuose suranda!
EGLEI ir SESERIMS einant kranto link, į sceną įbėga DARBININKAS, ant EGLĖS drabužių pameta vamzdį ir dingsta užkulisiuose. EGLĖ su SESERIMIS prieina prie drabužių.
BALSAS. Nustebo, kai krante pamatė jos besiraitančią gyvatę. Norėjo Eglė išvaryti, bet ta juodoji ėmė šnypšti.
EGLĖ. Eik iš čia, grąžink man rūbus!
SESERYS. Kaip namie sau atsigulus…
EGLĖ. Traukis, štiš!
BALSAS. Jei tekėsi už manęs, drabužius tuoj pat grąžinsiu.
SESERYS. Ištekėdama už žalčio tu, Eglute, nusivilsi…
BALSAS. Žilvinas aš, ne žaltys!
Salėje nuo lubų ant žiūrovų pradeda tekėti vanduo, visi sušlampa. Dalis žiūrovų nori išeiti, bet durys užrakintos. Į sceną įbėga DARBININKAS, pagriebia vamzdį.
DARBININKAS (bėgdamas atgal į užkulisius). Ne tą vamzdį nupjoviau.
Tarp žiūrovų kyla šurmulys.
VIENI ŽIŪROVAI. Kas čia dabar? Grąžinkite pinigus už bilietus! Čia gyvatės šliaužioja ir dar visi sušlapom…
KITI ŽIŪROVAI. Į teismą jus paduosim!
VIENAS ŽIŪROVAS. Kvailiai jūs, tai šiuolaikinis menas – kad ir mes pajustumėm jūros vandenį!
Žiūrovai susigėsta, paraudonuoja ir vėl atsisėda į savo vietas. Scenoje prie drabužių stovi EGLĖ su SESERIMIS.
EGLĖ. Nušliaužė juodasis, teks už jo tekėti…
SESERYS. Gal jis milijonierius – per anksti liūdėti!
BALSAS. Apsirengė Eglė drauge su sesutėm ir jau link namų žengia jos po truputį…
Pasklinda svylančių laidų kvapas, į žiūrovus nuo lubų ima skrieti žiežirbos, dingsta elektra.
Ketvirtas paveikslas
Rytas. Prie rašomojo stalo sėdi AUTORIUS ir žiūri į nešiojamojo kompiuterio ekraną.
AUTORIUS. Dingsta elektra, o paskui… O paskui kyla gaisras. Televizijos žiūrovas, stebintis šio spektaklio transliaciją, perjungia kanalą.
Prie AUTORIAUS prieina ką tik atsibudusi ŽMONA, taip pat užmeta žvilgsnį į ekraną.
ŽMONA. Tai bus čia Binkis? Nes vakar, kai perskaičiau, pirma mintis buvo apie „Generalinę repeticiją“, teatrą teatre…
Pasigirsta beldimas į duris. ŽMONA jas atidaro. Į kambarį įeina BINKIS, prieina prie AUTORIAUS.
BINKIS. Ir juoktis, ir verkti, ir rėkauti noris po blizgantį, judantį, skambantį orą!
AUTORIUS. Sveikas, gerbiamasis! Kavos ar arbatos?
BINKIS. O gal „Salem Aleikum“?
AUTORIUS. Man priimtiniau sakyti „sveikas“.
BINKIS. Kvaily! Ar parūkyt turi?
AUTORIUS. Nerūkau. Bet netoli kioskelis stovi…
BINKIS. Tuoj grįšiu.
BINKIS išeina. ŽMONA užrakina duris. AUTORIUS dar kartą perskaito tekstą ir išsiunčia REDAKTORIUI.