Vienu metu atkartoju begalybę
ERNESTAS NOREIKA
Visa aplinka esi tu pats, kuris kuria terpę savo paties paliegusiai egzistencijai. Parkuose egzistuojančios pensininkės, kurios atsineša sulesti po vieną saldainį savo protezuotais snapais, iš tikrųjų neegzistuotų, jei to nenorėtum. Visa erdvėj tvyranti realybės cirkuliacija yra tavo pulsas, esi dinamikos ir statikos variklis, esi bendra subjektyviai objektinė / objektyviai subjektinė visatos ašis, esi tas, kuris pučia į medį, kad kristų lapų balerinos, kad suktųsi ir teiktų džiaugsmą tavo paties susikurtiems personažams. Už viso to niekas neslypi, netgi tu pats, nes vien kažkam pagalvojus, kad tavęs nėra – imtum ir pradėtum išvis nebūti. Viskas skendėtų amžinajame nieke. Nebent niekas imtų apie tave mąstyti.
O kas yra niekas, taip ir nepavyktų išsiaiškinti, nes kai neegzistuoji, šiek tiek tampa sunku įvardyti tai, ko nematai. Kai esi užstrigęs savo paties dingime, dažniausiai kažkas pradeda tavęs neieškoti, dingsta akimirkos supratimas, prieš tai įspraudęs tavo buvimo nuolaužas į realybės rėmus.
Supranti, kad viskas yra tikra tiek, kiek stengiesi, kad būtų tikra, kiek pats įtiki medžių šlamėjimu, vėjo keistais prisilietimais, sniego kąsniais, kuriuos ryja koks nors sniego patiekalų mėgėjas, kiek nori tikėti, kad toks dalykas kaip oras apskritai egzistuoja. Žinoma, kas nors galėtų pasakyti, kad užsikimščiau nosį ir pažiūrėčiau, ar neims stigti oro, tačiau visa tai yra šiek tiek kitaip, nes egzistuoja ne oras, kuris gyvybiškai reikalingas, o suvokimas. Mes kvėpuojame ne kokiomis skystomis dujomis, o suvokimu, kad be oro mirsim. Tikriausiai panašiu suvokimu vadovaujasi ir paukščiai – užuot valkatiškai kiekvieną akimirką trynę savo pėdas į grindinį, išdidžiai skraido.
Esu sutikęs žmogų, kuris nekvėpavo daug metų, tačiau gyvybės niekad nepristigo. Galiausiai pradėjo kvėpuoti, kai susirgo skleroze ir užmiršo savo suvokimą apie orą ir kitus išsigalvotus dalykus. Po to jo niekur nebemačiau…
Mes vis stebim įvairius reiškinius, kalbam apie dalykus, kurie net negali egzistuoti be tavęs paties. Niekas negali egzistuoti be to, kuris yra subjektas aplink egzistuojančių objektų atžvilgiu. Tai, ką pamatom, yra mūsų pačių susigalvota. Kiltų klausimas, kuris subjektas yra pats subjekčiausias iš visų egzistuojančių subjektų, tačiau aišku tai, kad visiems aplink esantiems objektams tu tampi objektu. Vadinasi, kiekvienas esame išsigalvoję save per subjektų sąmonę tuo metu, kai pats jiems esi subjektas.
Kiekviena gėlė, kuri, tau atrodo, šiaip sau žydi ir tiek, yra pats tikriausias tavęs išgalvojimas, kiekvienas esame susietas su gėle, į kurią tą akimirką spoksom. Kaip ir parke sėdinti pensininkė, kuri tyliai atsikanda saldainio ir išdidžiai jį sukramto, yra tiek pat susieta su saldainiu, nes be saldainio nebūtų nei parko, nei manęs, stebinčio jos apdulkėjusį snapą, nei paties saldainio. Nes saldainiai irgi neegzistuoja šiaip sau.
Net sąvokos, kuriomis stengiamės operuoti įvairiausius dalykus, yra subjektai, kurie išgalvoja mus kaip sąvokas iš savo pačių perspektyvos. Viskas yra ganėtinai aišku, nes visi žmonės kažkuo skiriasi, kaip ir žodžiai, kuriais vadiname vienus ar kitus dalykus. Gali būti, kad jie panašūs veido sąskambiais, dantų griežimo aliteracijom, kai kurie net būna tokio paties metro ar pėdų. Bet nebūna lygiai tokių pačių, nes neįmanoma vienoje kalboje turėti dviejų žodžių, kurie būtų vienodai rašomi, skambėtų ir reikštų visiškai tą patį. Vadinasi, kai kuriomis akimirkomis esame tik tam, kad mumis sąvokos galėtų mąstyti.
Akimirką stebiu senyvą moterį, kuri atsargiai vynioja savo protezus į žalsvą nosinaitę. Po poros sekundžių atskrenda balandis ir linkčiodamas, rodos, jai kažką repuoja. Žinoma, ji jo nesiklauso, nes mano, kad yra subjektas, tačiau balandis taip nemano. Iš tikrųjų reikėtų įžvelgti ryšį tarp balandžio ir saldainio. Jei saldainis nebūtų buvęs akimirką subjektas, jis nebūtų sumąstęs moters, kuri reikalinga tik tam, kad atsikąstų jo. Vadinasi, nereikšmingai atrodantis, šokoladiniu glaistu padengtas saldainis yra pats tikriausias atspirties taškas balandžio buvimui egzistuoti arba jo egzistavimui būti.
Viskas susijungę keisčiausiais ryšiais. Kiekvieną dieną esame namai, medžiai, lapų balerinos, senutės ir žalsvos nosinaitės, repuojantys balandžiai ir šokoladiniai saldainiai. Vienu metu esame viskas ir niekas, žemės gelmė ir giliausi kosmoso kambariai. Esame objektai, įkūnyti subjektuose, ir subjektai, įrėžti objektų sąmonėje. Net Dievas negali egzistuoti be objektų, nors ir pasirenkame jį laikyti subjektu savo, kaip subjekto, atžvilgiu. O šis „aš“, kurį sugalvojo tekstas, yra tik trumpas laiko tarpas, tik akimirka, kurioje neišvengiamai tampu raide.
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
“Visa aplinka esi tu pats, kuris kuria terpę savo paties paliegusiai egzistencijai. Parkuose egzistuojančios pensininkės, kurios atsineša sulesti po vieną saldainį savo protezuotais snapais, iš tikrųjų neegzistuotų, jei to nenorėtum. Visa erdvėj tvyranti realybės cirkuliacija yra tavo pulsas, esi dinamikos ir statikos variklis, esi bendra subjektyviai objektinė / objektyviai subjektinė visatos ašis, esi tas, kuris pučia į medį, kad kristų lapų balerinos, kad suktųsi ir teiktų džiaugsmą tavo paties susikurtiems personažams.”
Pirmuose trijuose sakiniuose suskaičiavau 17 tarptautinių žodžių. Tai labai “kietas” rašytojas? Vemti verčia tas neįgalumas savo minčių reikšti lietuviškai.