Ne pliušinis meškiukas
Laiku ir nelaiku
Jeruzale, nusivilk savo gedulo ir skurdo drabužį ir apsivilk amžinu Dievo šlovės grožiu. Apsigaubk Dievo teisumo skraiste, užsidėk ant galvos Amžinojo šlovės gobtuvą, nes Dievas parodys tavo spindesį visai žemei. Tu būsi amžinai Dievo vadinama „Ramybe per Teisumą“ ir „Šlove per Dievo garbinimą“. Kelkis, Jeruzale! Atsistok aukštumoje, pažvelk į rytus ir pasižiūrėk į savo vaikus, surinktus iš rytų ir vakarų Šventojo žodžiu ir džiūgaujančius, nes Dievas juos atsiminė. Priešų varomi, jie pėsti išėjo iš tavęs, bet Dievas parves juos pas tave nešamus su pagarba tarsi karališkame soste. Juk Dievas nutarė, kad aukšti kalnai ir amžinos uolos būtų nulyginti, daubos ir slėniai užpilti, sulyginti su žeme, idant Izraelis galėtų saugiai žygiuoti po Dievo šlove. Dievo paliepimu miškai ir visi kvapūs medžiai duos Izraeliui pavėsį, nes Dievas džiaugsmingai ves Izraelį, nušviestą savo šlovės, gailestingumo ir teisumo.
Bar 5, 1–9
Pranašo Barucho knyga – itin retas svečias krikščionių liturgijoje. Vieną jos ištrauką girdime per Velykų vigiliją kartu su kitais Senojo Testamento tekstais. Antrą sykį Baruchui leidžiama prabilti štai dabar, advento metu, priderinus jo žodžius prie laukimo ir budėjimo nuotaikų.
Toks santūrumas šios knygos atžvilgiu gerai suprantamas. Tai – apokrifinis kūrinys, kurio nėra Palestinos žydų kanone. Krikščionys ją perėmė iš Septuagintos, graikiškojo žydų Biblijos vertimo. Knygą mėgo ir citavo keli ankstyvosios Bažnyčios tėvai. Kurį laiką ji gyvavo kaip dalis Jeremijo pranašystės, o nuo Tridento susirinkimo įgijo deuterokanoninės knygos statusą. Protestantų bažnyčios niekada nelaikė Barucho kanoniniu Šventojo Rašto autoriumi.
Kita vertus, tai trumpas, sukompiliuotas, miglotos kilmės kūrinys. Jis galutinai susiformavo Makabiejų sukilimo laikais, o gal jau ir romėnų viešpatavimo metais, t. y. I amžiuje prieš Kristų. Pirmoji knygos dalis, vadinama istorine, galėjo būti parašyta hebrajų kalba. Graikiškoje dalyje yra dvi paguodos ir vilties poemos, kurių vieną ir pasirenka liturginiai advento skaitiniai.
Kaip senosios žydų poezijos pavyzdžiai, anie du Barucho knygos fragmentai yra vertinami ir analizuojami. Teologinė šio kūrinio vertė nedidelė. Baruchas dažniausiai kartoja tai, kas jau buvo pasakyta jo pirmtakų pranašų raštuose. Aptinkama ir kitų Biblijos kūrinių pėdsakų. Nors tai ir galėtų liudyti religinės minties skurdumą, išsisėmimą, Baruchui greičiausiai visai nerūpėjo koks nors originalumas ir naujos įžvalgos. Remdamasis praėjusių amžių istoriniais įvykiais (Jeruzalės pavergimu 587 metais prieš Kristų), įžvelgdamas negudrią paralelę tarp jų ir savosios epochos, knygos sudarytojas siekė kuklių ir konkrečių tikslų. Išlaikant įprastą pranašų literatūros stilių, pasitelkus tuos pačius pražūties ir išgelbėjimo orakulus, čia kuriama tai, ką Martinas Buberis pavadino esmine Izraelio pranašų idėja, – raginimas atsiversti ir sugrįžti prie savo Dievo. Kad ir kaip nenorėtum pripažinti, tiek Baruchas, tiek anie „tikrieji“ Biblijos pranašai atsivertimo programą įgyvendina labai nepatraukliai ir primityviai – vadinamuoju rimbo ir meduolio principu. Dievo gailestingumo, meilės, išgelbėjimo pažadas jų raštuose visada susiejamas su dangaus rūstybe, kuri nusileis ar jau nusileido ant tautos kaip jos nuodėmių pasekmė.
Šią klasikinę schemą aptiksime ir dabar, jei, pasigėrėję Jeruzalei skirtais paguodos žodžiais, atsiversime ankstesnį Barucho knygos skyrių. Buvote atiduoti priešams, nes rūstinot Dievą. Užrūstinot savo Kūrėją, dėdami atnašas demonams, o ne Dievui. Užmiršot amžinąjį Dievą, kuris jus penėjo, ir nuliūdinot Jeruzalę, kuri jus auklėjo. Tokia, pasak Barucho, yra tautos tragedijos (Jeruzalės sugriovimo ir tremties) anatomija. Įtartum, kad istorinių įvykių interpretavimas pranašų raštuose buvęs ideologizuotas ir ribotas, kad įkvėptieji autoriai nesugebėjo ar nenorėjo atpažinti daugybės kitų politinių, socialinių, religinių priežasčių, nulėmusių babiloniečių invaziją ir kitas Izraelio nelaimes. Tačiau kaltinimas naivumu ar dogmatizmu tuoj pat subliūkšta, kai prisimeni, kaip įžvalgiai ir principingai, su kokiu įkarščiu ir drąsa pranašai demaskuoja pačios Jeruzalės nuopuolį, karaliaus dvaro korupciją, Šventyklos kulto išsigimimą, socialinio neteisingumo apraiškas. Niekas jiems nekliudė savo išmintį ir aistrą atsukti į priešų pusę, vadinti save jų žiaurumo ir klastos auka. Bet šioje vietoje pranašai tyli, netekę įkvėpimo. Sutikdami su išdavikų etikete. Rizikuodami savo galva. Patys pilni vidinės sumaišties.
Tokia turbūt yra dieviškos vilties ir paguodos sąlyga. Tiek jos skelbėjams, tiek adresatams. Ir nors pražūties orakulai pranašų raštuose išsipildė daug dažniau ir tiksliau negu jų nešta išgelbėjimo žinia, vis dėlto su Dievo vardu susietų vilčių ir lūkesčių jėga, jų pastovumas ir gyvybingumas leidžia sakyti, kad minėta schema iš tiesų veikia. Net ir tada, kai pranašo nupieštas šviesios ir šlovingos ateities paveikslas netampa apčiuopiama tikrove. Barucho posmai, apdainuojantys Jeruzalės triumfą, tikrai nebuvo istorinė tiesa apie tremtinių sugrįžimą iš Babilono tremties 539 metais prieš Kristų, ir pranašas tai turėjo žinoti. Bet kokiu atveju nebuvo tai tiesa ir apie paties pranašo ir jo laiko žmonių išgyvenimus. Vis dėlto bėgs šimtmetis po šimtmečio, o judaizmas ir krikščionybė nesiliaus košę savo istorijos ir atradę tai, kas būtų tolimos pranašystės išsipildymas, vilties, paguodos, džiaugsmo žinia, didesnė, negu leistų visos žemiškos aplinkybės.
Dvasininkai ir pasauliečiai mūsų dienomis susėdę postringauja, kaip svarbu „gydyti“ Dievo įvaizdžius, peršokti nuo baimės prie meilės, nuo minčių apie bausmes prie pasitikėjimo visagaliu gailestingumu. Giesmelės nenaujos. Dievą galime gydyti ir taisyti kiek tik širdis geidžia, jam tai nė motais. Žinoma, Dievas, kuris siunčia nelaimes ir baudžia žmogų už nuodėmes, nėra patogi ir patraukli figūra. Taip pat buvo ir pranašų laikais, net XIX amžiuje. Bet, tariamai išgydę jį, savo akyse išvadavę jį iš tų mums sprangių jo bruožų, patenkinti krimsime tik Apreiškimo surogatą. Ir dar ne tai blogiausia, ne vien biblinės minties vientisumas. Dievas, kurio valios nėra žemės baisybėse, kuris šiurpiai neįsirėžia į bet kokias nuodėmės ir mirties formas, ilgainiui tampa tik iliuzija. Pliušiniu meškiuku, dedamu į lentyną užaugus. Laukti vilties ir paguodos Jeruzalei iš tokio Dievo beprasmiška: jeigu jis pirmiau nebuvo tavo skausmo ar tavo tamsos priežastis, kaipgi tu galėtum jo šauktis? Kodėl būtent jo? Kaip žinotum, kad išgelbėjimas priklauso jam? Ir kaip ištvertum, kai žadėtasis nepasirodo?
-tj-